20 zeeland Bierkaai geeft geheimen van het oude Hulst prijs Inwoners Scherpenisse hebben de zee Tan Johnny Hoogerland staat sinds de Tour de France symbool voor de stoere Zeeuw: niet zeuren en doorpakken. Dat doet meer dan menige imagocampagne, zegt Gerard van Keken. rli 3 donderdag 4 augustus 2011 TOERISME AM ZIEL THOMAS BLRNHARD DRAMA BAD PAVILJOEN" OOM BURG door Sheila van Doorsselaer Hulstenaren en dagjes mensen zijn zo langza merhand vertrouwd met een steeds verande rend aangezicht van de put waar De Nieuwe Bierkaai komt. Archeo logen legt met minutieus graaf werk steeds meer geheimen van het oude Hulst bloot; van resten van bruggen, huizen en riolen tot putten en funderingen. Het pronk stuk: de oude haven zelf Vijftien paar handen wroeten in eeuwenoude Hulster aardlagen. Het zijn tien prof-archeologen van ingenieursbureau ArGadis, bijge staan door tien leden van de Werk groep Archeologie Hulst. „Wij hou den ons voornamelijk bezig met het leeggraven van de beer- en wa terputten en het schoonmaken van de vondsten", zegt Mark Zwar- telé van de werkgroep. Die vond sten kunnen worden bewonderd in vitrines in het informatiecen trum, naast het werkterrein. Er is al van alles te zien, van oude scher ven, tot botfragmenten en mun ten. Verwacht er geen museum stukken. „Die oude Hulstenaren gooiden geen koperen kandelaar in de beerput natuurlijk. Alleen ka potte huisraad en etensresten." De archeologen zijn met name heel tevreden over de vondst van de originele kademuur van de oude haven. Zelfs de trappen die naar de waterlijn voerden, zijn er nog. Aan de zijde van de Overdam- straat zijn resten van een huis uit de t3e eeuw gevonden. Zwartelé: „Uit de tijd dat men van hout bouw overging op het bouwen met stenen. Heel bijzonder." Het dateren van de vele muren is moei lijk, aangezien stenen vaak werden hergebruikt. Dat maakt het date ren een tijdrovende, maar boeien de puzzel. Ook is steeds meer zichtbaar van de oude brug nabij de Keldermans poort. Deze wordt geïntegreerd in de nieuw aan te leggen waterpar tij. Volgens Mark Spanjer, archeoloog van Arcadis zijn duidelijke sporen te zien van percelen, grenzend aan de oude haven die zijn rechtgetrok ken. Ook walletjes zijn aangetrof fen; duidelijke aanwijzingen voor het in onbruik raken van de ha ven. Na de middeleeuwen functio neerde die meer als een gracht waar relatief kleine bootjes goede ren vervoerden of leverden. Alle resten liggen op een laag van zelas; oftewel as van zout (sel, as), afkomstig van het verbranden van zouthoudende turf Die dikke ze- las-lagen hebben de haven deels ge vuld tot in de 15e eeuw. Toen werd de zoutproductie naar bui ten de stad verplaatst. In de zwar te vullagen liggen misschien nog meer geheimen verborgen. door Jeffrey Kutterink door Rob Paardekam Dat het in het begin druk zou zijn, had ie dereen wel verwacht. Veel mensen waren im mers nieuwsgierig naar het nieu we buurtwinkeltje in Scherpenis se. „Het loopt echter nog steeds heel goed", zegt uitbater Arjan van Ommen. „De inwoners willen de ze voorziening echt behouden." Het is nu ruim een half jaar gele den dat de winkel in de Weststraat zijn deuren opende. Het is een sa menwerking tussen Castria Wo nen, zorginstelling Sjaloom en on dernemer Arjan van Ommen, die in Sint-Maartensdijk een Spar-su- permarkt heeft. Om de leefbaar heid in Scherpenisse een impuls te geven (er was al lang geen super markt meer) wilde hij wel probe ren er een winkeltje te beginnen. Winst hoeft hij daarmee niet te maken, zolang hij geen rode cijfers schrijft, is het goed. In de winkel werken cliënten van zorginstelling Sjaloom. Voor deze verstandelijk j gehandicapten is dat een mooie vorm van dagbesteding. Volgens Van Ommen 'gaat het bo ven verwachting. „In het begin wa ren veel mensen best kritisch en sceptisch, maar ik kan wel zeggen 1 dat het winkeltje door de inwo ners is omarmd. Er komen veel klanten en de omzet groeit nog steeds." Vooral oudere inwoners, die niet zo gemakkelijk naar een ander dorp kunnen, zijn erg geluk kig met het winkeltje. Toch ko- w at maakt Nieuw-Zeeland - om eens een populaire be stemming te noemen - zo bijzonder en indruk wekkend? De bergen die je ook in Zwitserland kunt zien? De fjorden waar je ook in Noorwegen langs kan varen? Nee. Het is de combina tie van het weergaloze landschap, vrijheid, ruimte, mentaliteit van in woners, historie en Maori-cultuur. Gerard van Keken, oud-medewer ker van het Bureau voor toerisme Zeeland is gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit op het proef schrift 'De constructie van regiona le identiteit: Zeeland'. Daarin gaat hij op zoek naar het Zeeland-ge- voel. Hij heeft hij een methode ontwikkeld om te kunnen vaststel len wat een regio anders maakt dan andere. „Als je een bijzondere ervaring hebt, is dat veel meer waard dan welke promotiecampag ne dan ook. Zeeland heeft nog steeds een matig imago. Mensen die hier geweest zijn, zijn positief Maar mensen die nog nooit in Zee land zijn geweest, hebben nog al tijd zoiets van: 'wat moet ik daar?' Door globalisering zijn de verschil len tussen regionale cultuur en identiteit vervaagd, betoogt Van Keken. Het heeft mensen onzeker en angstig gemaakt. „Kijk naar de groeiende tendens van het anti-Eu- ropa-gevoel." Globalisering leidt ook tot non-plaatsen, plaatsen zonder ei- genheidof identiteit. „Overal zie je dezelfde vakantiebungalows, winkelketens en attractieparken. Zeeland moet nu concurreren met andere kustprovincies, in binnen- en buitenland. Maar Zeeland on derscheidt zich nergens in." Het tegeneffect van globalisering is volgens Van Keken dat mensen weer op zoek gaan naar hun wor tels, geschiedenis en houvast. „El ke plek is anders door de mensen die er wonen, het landschap en de cultuur die er is. Het is dat gevoel dat je moet wegzetten. We laten onvoldoende zien wat Zeeland is. Er zijn wel dingetjes zichtbaar van het slavernijverleden of de VOC-tijd, maar die moet je weten. Het wordt niet naar de mensen toegebracht." Voor zijn onderzoek nam Van Keken Zeeland als voor beeld en ging op zoek naar het 'Zeelandgevoel'. Hij begon bij de Zeeuwen zelf Hoe belangrijk is de plek waar ze leven voor hen zelf en hoe zouden zij die willen verko pen? Aan een groep is sfeerbeel den voorgelegd die Zeeuwse foto grafen hebben gemaakt. Ook liet hij Zeeuwen zelf de naar hun ogen 'eigenaardigheden van hun provin cie' fotograferen. Daarna heeft Van Keken in kaart gebracht wat niet-Zeeuwen (Vlamingen en in woners van Nordrhein Westfalen) voor beeld van Zeeland hebben. „Het blijkt dat het beeld van strand, zee en zon Zeeland geen recht doet. Ook stadjes en dorpjes langs de kust, slikken en schorren, de strijd tegen het water, het kust- gevoelen het agrarisch achterland bepalen de identiteit van Zee land." De onderzoeksresultaten kunnen worden gebruikt om Zee land beter re promoten. Moet dat dan? „Dat is de eerste vraag die je je moet stellen. Daarna volgen: wie ben je, wie wil je dat laten zien en welk effect wil je berei ken? Maar het provinciebestuur be gint steevast met: we gaan Zeeland op de kaart zetten. Hoe? Dat zien we later wel. Dat is ook mijn kri- tiek op de 'Echt waar'-campagne van de provincie. Hoezo echt waar? Voor wie doen we het en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 48