Fietsers en ruiters
tussen autoverkeer
We laten onvoldoende
201 zeeland
*$gia 3300033 :-l
Fietsers zorgen voor gevaar op N59
zee
lan
zeeland
naz mer
festival
Johnny Hoogerland staat sinds de Tour de France symbool
voor de stoere Zeeuw: niet zeuren en doorpakken. Dat doet
meer dan menige imagocampagne, zegt Gerard van Keken.
DRAMA -
ililist
OP loca«e
donderdag 4 augustus 2011
TOERISME
door Maurits Sep
vrouwenpolder - De nieuwe N57
was net voor de grote zomerdruk-
te helemaal open. Fijn voor de toe
risten, dacht Rijkswaterstaat, die
nu sneller op hun vakantiebestem
ming zijn. Maar zeker fietsende va
kantiegangers raken bij Vrouwen
polder regelmatig de weg kwijt.
Voor automobilisten is de nieuwe
rotonde bij Vrouwenpolder wel
duidelijk. Voor andere weggebrui
kers ligt dat anders. „Ik zie elke
dag wel een stuk of tien wande
laars, fietsers of paardrijders op de
rotonde belanden tussen de au
to's", vertelt een dorpsbewoner
die niet met zijn naam in de krant
wil.
„En niet alleen toeristen trouwens.
Zelfs mensen uit het dorp raken
de weg kwijt. Ik hoor er veel men
sen op straat over klagen."
Dat weten ze bij Rijkswaterstaat
ook. „De weg is aangelegd voor de
veiligheid. Vroeger staken mensen
de weg over, nu zijn er tunnels
aangelegd. Wat je ziet is dat men
sen ondanks dat er redelijk gecom
municeerd is over de veranderin
gen toch niet om willen rijden. )e
ziet ze over de rotonde gaan of
zelfs door een greppel lopen. De
aannemers heeft alles afgezet met
draad, maar het gebeurt toch", be
aamt woordvoerder Edwin de Feij-
ter van Rijkswaterstaat.
Mensen moeten aan de nieuwe si
tuatie wennen en zich ervan be
wust worden dat die er voor hun
veiligheid is, denkt De Feijter.
„Maar we houden het ook in de ga
ten en als het nodig is, gaan we
praten met de dorpsraad of er nog
wat meer moet gebeuren", belooft
hij.
Ook bij de politie is bekend dat
voetgangers, fietsers en paardrij
ders bij Vrouwenpolder soms tus
sen het autoverkeer terecht ko
men. Een woordvoerster oppert
dat dat te maken kan hebben met
de hoogte waarop de verkeersbor
den hangen. Misschien worden ze
daardoor over het hoofd gezien.
Volgens de dorpsbewoner, die de
situatie op de rotonde vanuit zijn
huis kan waarnemen, is de nieuwe
situatie gewoon 'te gecompli
ceerd'.
„Ze hebben het te moeilijk ge
maakt. Het heeft niks met gewen
ning te maken, het is gewoon te
niet duidelijk genoeg. Het is een
doolhof Mensen raken gedesoriën
teerd door al die wegen, parallelwe
gen en fietspaden. Natuurlijk moe
ten ze door de tunneltjes, maar
die vinden ze niet. Die N57 moest
het allemaal veiliger maken voor
het verkeer, nou, dat is het op dit
moment zeker niet."
AM ZIEL
THEATER
PRODUCTIEHUIS
THOMAS BERNHARD
BADPAVILJOEN DOMBURG
Hi a
HA
THEME" Usept 20U
23 aU9 aZomertestWaVn
door Jeffrey Kutterink
W;
at.maakt
Nieuw-Zeeland
om eens een
populaire be
stemming te
noemen - zo bijzonder en indruk
wekkend? De bergen die je ook in
Zwitserland kunt zien? De fjorden
waar je ook in Noorwegen langs
kan varen? Nee. Het is de combina
tie van het weergaloze landschap,
vrijheid, ruimte, mentaliteit van in
woners, historie en Maori-cultuur.
Gerard van Keken, oud-medewer
ker van het Bureau voor toerisme
Zeeland is gepromoveerd aan de
Erasmus Universiteit op het proef
schrift 'De constructie van regiona
le identiteit: Zeeland'. Daarin gaat
hij op zoek naar het Zeeland-ge
voel. Hij heeft hij een methode
ontwikkeld om te kunnen vaststel
len wat een regio anders maakt
dan andere. „Als je een bijzondere
ervaring hebt, is dat veel meer
waard dan welke promotiecampag
ne dan ook. Zeeland heeft nog
steeds een matig imago. Mensen
die hier geweest zijn, zijn positief
Maar mensen die nog nooit in Zee
land zijn geweest, hebben nog al
tijd zoiets van: 'wat moet ik daar?'
Door globalisering zijn de verschil
len tussen regionale cultuur en
identiteit vervaagd, betoogt Van
Keken. Het heeft mensen onzeker
en angstig gemaakt. „Kijk naar de
groeiende tendens van het anti-Eu-
ropa-gevoel."
Globalisering leidt ook tot
non-plaatsen, plaatsen zonder ei
genheid of identiteit. „Overal zie
je dezelfde vakantiebungalows,
winkelketens en attractieparken.
Zeeland moet nu concurreren met
andere kustprovincies, in binnen-
en buitenland. Maar Zeeland on
derscheidt zich nergens in."
Het tegeneffect van globalisering is
volgens Van Keken dat mensen
weer op zoek gaan naar hun wor
tels, geschiedenis en houvast. „El
ke plek is anders door de mensen
die er wonen, het landschap en de
cultuur die er is. Het is dat gevoel
dat je moet wegzetten. We laten
onvoldoende zien wat Zeeland is.
Er zijn wel dingetjes zichtbaar van
het slavernijverleden of de
VOC-tijd, maar die moet je weten.
Het wordt niet naar de mensen
toegebracht." Voor zijn onderzoek
nam Van Keken Zeeland als voor
beeld en ging op zoek naar het
'Zeelandgevoel'. Hij begon bij de
Zeeuwen zelf Hoe belangrijk is de
plek waar ze leven voor hen zelf
en hoe zouden zij die willen verko
pen? Aan een groep is sfeerbeel
den voorgelegd die Zeeuwse foto
grafen hebben gemaakt. Ook liet
hij Zeeuwen zelf de naar hun ogen
'eigenaardigheden van hun provin
cie' fotograferen. Daarna heeft Van
Keken in kaart gebracht wat
niet-Zeeuwen (Vlamingen en in
woners van Nordrhein Westfalen)
voor beeld van Zeeland hebben.
„Het blijkt dat het beeld van
strand, zee en zon Zeeland geen
recht doet. Ook stadjes en dorpjes
langs de kust, slikken en schorren,
de strijd tegen het water, het kust-
gevoelen het agrarisch achterland
bepalen de identiteit van Zee
land." De onderzoeksresultaten
kunnen worden gebruikt om Zee
land beter te promoten. Moet dat
dan? „Dat is de eerste vraag die je
je moet stellen. Daarna volgen:
wie ben je, wie wil je dat laten
zien en welk effect wil je berei
ken? Maar het provinciebestuur be
gint steevast met: we gaan Zeeland
op de kaart zetten. Hoe? Dat zien
we later wel. Dat is ook mijn kri
tiek op de 'Echt waar'-campagne
van de provincie. Hoezo echt
waar? Voor wie doen we het en
door Melita Lanting
ZIERIKZEE - Fietsers, al dan niet
met met volle bepakking, of zelfs
hele gezinnen worden met enige
regelmaat gesignaleerd op de
hoofdrijbaan van de N59 bij Zierik-
zee. Daardoor ontstaan soms le
vensgevaarlijke situaties.
Fietsers op de weg is een bekend
probleem, laat een politiewoord
voerder weten. Niet alleen op de
N59 bij Zierikzee, maar bijvoor
beeld ook op de nieuwe N57 bij
Vrouwenpolder. De politie krijgt
daarover meldingen van automobi
listen, maar als agenten gaan kij
ken zijn de fietsers eigenlijk altijd
weer weg. Waarom de fietsers kie
zen voor de hoofdrijbaan is niet
duidelijk. De politie denkt dat de
bebording niet altijd even goed is.
Het vermoeden bestaat ook dat
het vooral buitenlanders zijn. Die
zijn niet altijd aan fietspaden ge
wend. „In België bijvoorbeeld mo
gen fietsers op de hoofdrijbaan",
zegt Wijnand Blommaert van het
ROVZ. Bij hem is de situatie bij
Zierikzee niet bekend, hij weet
wel van groepen wielrenners die
op de weg rijden.
Wethouder Wim Stouten (ver
keer) zag het toevallig vorige week
nog gebeuren. „Er reed een hele
groep van wel tien schoolkinderen
op de weg. Gelukkig hadden ze
het snel door." Hij laat de ambtena
ren van de gemeente nog eens
goed kijken naar de wegwijzers en j
als dat nodig is wordt het aange
past.