We laten onvoldoende 2oI zeeland Achtervolging eindigt tegenover Torentijd Steeds meer variatie op Visserijfeesten zee Tan TOERISME Johnny Hoogerland staat sinds de Tour de France symbool voor de stoere Zeeuw: niet zeuren en doorpakken. Dat doet meer dan menige imagocampagne, zegt Gerard van Keken. donderdag 4 augustus 2011 door Jeffrey Kutterink De achtervolging eindigde in de Rustenburgstraat. MIDDELBURG - Een wilde achtervol ging is gisteravond aan de rand van de Middelburgse wijk Dau- wendaele geëindigd in de arresta tie van een autodief De politie kreeg gisteren de mel ding dat er een groene Fiat Panda was gestolen in de Duinstraat in Koudekerke. 's Middags werd het voertuig gezien in Middelburg. Agenten zagen daar de Fiat rijden en zetten de achtervolging in. Van af de Schroeweg ging het de wijk Dauwendaele in via de Vrijland straat en de Roozenburglaan. Daar na reed de bestuurder van de gesto- foto Rolf de Feijter len Panda via de Wijdaustraat de Vluchtenburgstraat in. Hij reed daar zeker twee geparkeerd staan de personenauto's aan, die beide werden beschadigd. Vervolgens sloeg de verdachte linksaf de Rus tenburgstraat in. Hier kwam de achtervolging ten einde. De Panda reed daar tegen een geparkeerd staande auto. De man ging er van door en is in de kraag gevat op het fietspad bij de kruising Torenweg/ Kruitmolenlaan. Dat is schuin te genover gevangenis Torentijd, waar hem korte tijd later logies is verschaft. Wat maakt Nieuw-Zeeland - om eens een populaire be stemming te noemen - zo bijzonder en indruk wekkend? De bergen die je ook in Zwitserland kunt zien? De fjorden waar je ook in Noorwegen langs kan varen? Nee. Het is de combina tie van het weergaloze landschap, vrijheid, ruimte, mentaliteit van in woners, historie en Maori-cultuur. Gerard van Keken, oud-medewer ker van het Bureau voor toerisme Zeeland is gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit op het proef schrift 'De constructie van regiona le identiteit: Zeeland'. Daarin gaat hij op zoek naar het Zeeland-ge voel. Hij heeft hij een methode ontwikkeld om te kunnen vaststel len wat een regio anders maakt dan andere. „Als je een bijzondere ervaring hebt, is dat veel meer waard dan welke promotiecampag ne dan ook. Zeeland heeft nog steeds een matig imago. Mensen die hier geweest zijn, zijn positief Maar mensen die nog nooit in Zee land zijn geweest, hebben nog al tijd zoiets van: 'wat moet ik daar?' Door globalisering zijn de verschil len tussen regionale cultuur en identiteit vervaagd, betoogt Van Keken. Het heeft mensen onzeker en angstig gemaakt. „Kijk naar de groeiende tendens van het anti-Eu- ropa-gevoel." Globalisering leidt ook tot non-plaatsen, plaatsen zonder ei genheid of identiteit. „Overal zie je dezelfde vakantiebungalows, winkelketens en attractieparken. Zeeland moet nu concurreren met andere kustprovincies, in binnen- en buitenland. Maar Zeeland on derscheidt zich nergens in." Het tegeneffect van globalisering is volgens Van Keken dat mensen weer op zoek gaan naar hun wor tels, geschiedenis en houvast. „El ke plek is anders door de mensen die er wonen, het landschap en de cultuur die er is. Het is dat gevoel dat je moet wegzetten. We laten onvoldoende zien wat Zeeland is. Er zijn wel dingetjes zichtbaar van het slavernijverleden of de VOC-tijd, maar die moet je weten. Het wordt niet naar de mensen toegebracht." Voor zijn onderzoek nam Van Keken Zeeland als voor beeld en ging op zoek naar het 'Zeelandgevoel'. Hij begon bij de Zeeuwen zelf. Hoe belangrijk is de plek waar ze leven voor hen zelf en hoe zouden zij die willen verko pen? Aan een groep is sfeerbeel den voorgelegd die Zeeuwse foto grafen hebben gemaakt. Ook liet hij Zeeuwen zelf de naar hun ogen 'eigenaardigheden van hun provin cie' fotograferen. Daarna heeft Van Keken in kaart gebracht wat niet-Zeeuwen (Vlamingen en in woners van Nordrhein Westfalen) voor beeld van Zeeland hebben. „Het blijkt dat het beeld van strand, zee en zon Zeeland geen recht doet. Ook stadjes en dorpjes langs de kust, slikken en schorren, de strijd tegen het water, het kust- gevoelen het agrarisch achterland bepalen de identiteit van Zee land." De onderzoeksresultaten kunnen worden gebruikt om Zee land beter te promoten. Moet dat dan? „Dat is de eerste vraag die je je moet stellen. Daarna volgen: wie ben je, wie wil je dat laten zien en welk effect wil je berei ken? Maar het provinciebestuur be gint steevast met: we gaan Zeeland op de kaart zetten. Hoe? Dat zien we later wel. Dat is ook mijn kri tiek op de 'Echt waar'-campagne van de provincie. Floezo echt waar? Voor wie doen we het en door Martijn de Koning BRESKENS - Vis, muziek, drank, straattheater en animatie. Dat zijn de ingrediënten voor de Visserij feesten in Breskens. Kloppend hart van het evenement, dat mor gen, zaterdag en zondag plaats vindt, is het Oranjeplein. Hoogtepunten zijn onder meer een Ufo met een interactieve show van twee mentalisten, een 'dolfinarium met een knipoog' en het spookschip De Ark van Gent. Ook staat een poppentheater op het programma en geeft Jelle van Amersfoort zaterdag om 14.15 uur een kindershow. Muziek ontbreekt ook niet. Zater dag komt een brassband en zon dag staat in het teken van country and western, met bands, dans en een kinderboerderij. De muziekop- tredens die de organisatie zelf heeft geregeld, vinden vooral in de vismijn plaats. Daar staan vrijdag Django Wagner, Stef Ekkel en Hen- rie Lagarde, zaterdag De Gebroe ders Ko, de Lawineboys, Erwin, Henrie Lagarde, de Dakkeraf Live Band, Peter Beense, Jettie Pallettie en Rob van Daal, en zondag Hele maal Hollands, René Schuutmans, Frank van Etten, Alle 13 Jaanke, Er- win en Henrie Lagarde. Ook de ho reca zorgt voor live muziek. Het programma begint vrijdag om 16 uur, zaterdag om 8 uur en zon dag om 10 uur. Het hele program ma, inclusief de optredens in de horeca, is te vinden op de website www.visserijfeesten.nl PRODUCTIEHUIS AM ZIEL THOMAS BERNHMD DRAMA BADPAVILJOEN'DÖWBÜRG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 20