i5 spectrum Zaterdag 30 juli 2011 Een Brabants dorp in Amerika Aan de hoofdstraat, pal naast het dorpshuis, is een platte aanhanger geparkeerd in een weiland. Omringd door plastic tulpen staat een klei ne witte molen van bordkarton met blau we wieken. Het tafereel ziet er wat treurig uit. Maar over een jaar is dat anders: dan staat hier een ruim 30 meter hoge windmo len naar Brabants model uit 1850. Maar dit is geen plaats in Nederland. Wel kom in Little Chute, een dorp met.io.ooo inwoners in Wisconsin, een van de noor delijkste staten van Amerika. Little Chute is gesticht door een Nederlandse priester. Nog altijd is 95 procent van de inwoners van Nederlandse komaf. De supermarkt verkoopt Dutch apple pie, schoenen kun je kopen bij Van der Loop, de advocaat heet Van Lieshout, auto's worden gerepareerd bij Van Zeeland en uitvaarten verzorgd door Verkuilen. En de begraafplaats ligt vol met Geurtsen, lansens, Van Handels en Verstegen. Toch spreekt bijna niemand Nederlands. Robin Dekker, blond en blauwe ogen met dank aan haar Friese afstamming, is een uitzondering. De directeur van de Little Chute Dutch Windmill studeerde Neder lands aan de University of Wisconsin Ma dison. Grammaticaal correct, maar met een dik Amerikaans accent vertelt ze dat ze 2,2 miljoen dollar (1,5 miljoen euro) op haalde voor de bouw van de molen. Ze komt nog 600.000 dollar tekort, sinds de economische crisis zijn de donaties opge droogd. Dekker wist een Amerikaanse beroemd heid te strikken als erevoorzitter van haar vereniging: Greta Van Susteren, tv-feno- meen van Fox News. Haar familie komt uit Little Chute. „Maar we hebben al jaren niks van haar gehoord", bekent Dekker bij de St. John Nepomucene kerk. De kerk is gesticht door pastoor Theo van den Broek - op z'n Amerikaans, Theodore Vandenbroek. Hij vertrok in 1832 als mis sionaris naar de Nieuwe Wereld. Twee jaar later werd hem gevraagd vanuit Ohio naar Wisconsin te gaan, waar hij in Little Chute de indianen leerde lezen en schrij ven. Hij ondernam verwoede pogingen ze te bekeren tot het katholicisme. Ruim 800 indianen werden door Van den Broek ge doopt. In 1847 keerde hij terug naar Neder land, om Nederlanders te rekruteren voor Little Chute. Aangemoedigd door economisch moeilij ke tijden in Nederland arriveerden een jaar later drie houten zeilboten met immi granten uit de Brabantse plaatsen Uden, Boekei, Zeeland, Gemert, Mill en Oploo. In een dorpje in Amerika verkopen ze Hollandse appeltaart en draagt de plaatselijke garage de naam Van Zeeland. Hier is het waar een Brabantse pastoor halverwege de negentiende eeuw probeerde de indianen te bekeren. In zijn kielzog arriveerden drie zeilboten met Brabantse gelukzoekers. door Hanneke Keultjes Op het weiland naast het dorpshuis van Little Chute staat een platte wagen met een molen tje. Volgend jaar moet er een echte molen staan. Van den Broek overleed in 1851, 68 jaar oud. De door hem opgebouwde Neder landse nederzetting bleef floreren. Nederland is altijd al goed vertegenwoor digd geweest in de VS. Bij de volkstelling van 2006 gaven meer dan acht miljoen Amerikanen aan van Nederlandse komaf te zijn. Door Nederlanders gestichte dor pen en steden zijn op veel plaatsen te vin den. Holland (Michigan), Pella (Iowa), Ful ton (Illinois), Orange City (Iowa) en Grand Rapids (Michigan) vieren ieder jaar Dutch Day of een Tulpen Festival om hun erfgoed te eren. Op één na hebben alle 'Ne derlandse' plaatsen iets gemeen: ze zijn ge reformeerd. Little Chute is het enige katholieke 'Neder landse' plaatsje in de VS. Er is elk najaar kermis en een schuttersfeest. Daarom koos de vereniging voor de bevordering van Ne derlands-Amerikaanse studies (AADAS) Little Chute uit als locatie voor de tweejaar lijkse conferentie over het Nederlandse erf goed in de VS. Hans Krabbendam van het Roosevelt Stu dy Center in Middelburg en Robert Swie- ringa van het Van Raalte Instituut in Hol land (Michigan) leggen aan een gezelschap pensionado's uit dat er evenveel Neder landse protestanten als katholieken de tran satlantische verhuizing waagden, maar dat hun geloof ervoor zorgde dat ze strikt ge scheiden bleven. Eenmaal in de VS waaierden de katholie ken uit. Behalve halverwege de negentien de eeuw. Toen mislukten de oogsten in Ne derland en raadden priesters emigratie af Toch lukte het Van den Broek Nederlan ders te verleiden naar Little Chute te ko men. Hij waarschuwde de katholieken wel dat ze bij elkaar moesten blijven. Die bood schap is blijven hangen: tientallen jaren lang trouwde slechts 10 procent buiten de Nederlandse gemeenschap. De toehoorders van Krabbendam en Swie- ringa, vooral dames tussen 65 en 85 jaar oud, zien de conferentie als uitgelezen kans om hun Hollandse sieraden uit de kast te halen. Een ketting met een wind molen-hangertje, oorbellen van Delfts blauw en een bedelarmbandje met zilve ren miniatuurklompjes. Barbara Mask-Van der Bleek (69) vulde haar armband met bedels die ze tijdens haar bezoekjes aan Ne derland verzamelde. Ze is trots op haar Ne derlandse komaf, spaart Sinterklazen en ty peert haar woonplaats Fulton (Illinois) als een Nederlandse gemeenschap. Terwijl Nederlanders vaak geen benul heb ben wat de vader van hun grootvader deed, weten Amerikaanse Nederlanders dat wel. Alle conferentiegangers zijn min stens vijf keer, maar meestal vaker, in Ne derland op familiebezoek geweest. Barbara Mask heeft een verklaring: „De VS is een jong land: iedereen komt ergens vandaan. Ik ben weliswaar geen Nederlandse, maar ik vóél me wel Hollands." De Nederlandse immigranten uit de jaren vijftig van de vorige eeuw werden vaak wel ontdaan van hun Hollandse identiteit. De wieg van Marten Rustenburg stond in het Gelderse Dieren, nu woont hij in Grand Rapids (Michigan). Hij weet nog hoe de onderwijzeres de namen van hem en zijn broer en zus op de eerste schooldag veranderde. „Marten werd Martin, Jan werd John en Pauline werd Paula." Piet Arts (81) is nooit Pete geworden. Hij is één van de 'Nederlanders' die in Little Chu te woont. In tegenstelling tot zijn dorpsge noten die in de negentiende eeuw de over steek waagden, emigreerde hij 'pas' 51 jaar geleden. Per toeval kwam de metselaar met zijn vrouw Marietje, oftewel Mary (79), in een Nederlandse gemeenschap te recht. Eigenlijk wilde de telg uit een gezin met dertien kinderen naar Nieuw-Zeeland of Australië. Maar een kennis, die in Wis consin woonde, kon Piet aan werk helpen. „De eerste vijfjaar waren moeilijk, daar ga ik niet over liegen. Maar daarna wist ik dat de verhuizing een goede stap was ge weest" Hoewel zijn Nederlands meer Brabants is, weet hij zich in zijn moederstaai perfect verstaanbaar te maken. „Ben arts, maar geen dokter", grapt hij. Op zijn Chevrolet prijkt een vanity plate, een nummerbord met een woord in plaats van letters en cij fers. Het kost een paar dollars extra, maar nu rijdt hij ook rond met 'Volkel', zijn vroegere Brabantse woonplaats, op zijn Chevy. Arts is blij dat het Nederlandse erfgoed geëerd wordt met de bouw van de molen. Binnenkort gaat de schop de grond in. Een molenmaker uit Nederland komt drie maanden over om de bouw in goede ba nen te leiden. Begin 2012' moet de molen af zijn. Maar of Little Chute ooit de 600.000 ont brekende dollars nog binnenkrijgt, is de vraag. Het nichtje van Greta van Susteren heeft de oplossing. Catherine van Susteren werkt in het museum dat gewijd is aan de historie van Wisconsin. Zij vindt dat de Fox News-presentatrice het ontbrekende geld bij moet leggen. „Ze verdient zoveel, dat ze ieder jaar wel een molen kan laten bouwen. Ze kan het makkelijk missen." reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 83