auto13
Renault ziet kans schoon met diesel
BMW maakt nieuwe T Amerikaanse Hyundai
ruimer en dynamischer Veloster is best lekker
vrijdag 29 juli 2011
door Tony Vos
Iedereen verwacht dat Renault bij de
ruimtewagens de concurrentie een stap
voor is. Dat was altijd zo met de Espace
en die rol heeft de Scénic overgenomen.
Niet voor niets was het merk de trendsetter
.in beide segmenten.
Maar de nieuwe 1.6 dCi dieselmotor gaat ver
der dan alleen een nieuwe motorische va
riant van de Grand Scénic. De splinternieu
we krachtbron zal in heel veel modellen
van het merk worden ingezet. De kracht
bron lost in eerste instantie de oude 1.9 dCi
afj die nog familie is van de 1.6 diesel uit de
jaren tachtig. De nieuwe motor biedt volop
mogelijkheden, dat hebben we al mogen
zien. In de Capture concept is een versie
met twee turbo's te vinden, die ondanks
een vermogen van 160 pk een C02-uitstoot
van onder de 100 gram per kilometer heeft.
Zover gaat de 130 pk met een waanzinnig
koppel van 320 Nm nog niet. Die blijft 'ste
ken' bij 115 gram per kilometer, onder Ne
derlandse omstandigheden precies genoeg
voor een forfaitaire bijtelhng van 20 in
plaats van 25 procent. Wat dat betreft, is
Renault de concurrentie weer te slim af:
geen enkele ruimtewagen met dieselmotor
in dit segment kan hetzelfde aanbieden.
De diesel ontpopt zich als een bijzonder fij
ne motor, die al vanaf het starten keurig geï
soleerd zijn werk doet. Accelereren doet de
Grand Scénic uitermate gretig - 0 tot 100 in
10,5 seconden - en hij haalt een topsnelheid
van 195 kilometer per uur. Er hoeft maar
weinig geschakeld te worden met de zesbak
om van de motorische krachten te profite
ren. Toch is het tegelijk handig, juist wel
vlot op te schakelen. Want volgens de princi-
Aan het uiterlijk van de Grand Scénic is niets gewijzigd, het nieuws zit onder de motor en in de
portemonnee. foto's Automedia
pes van het Nieuwe Rijden wordt het ver
bruik hiermee getemperd. De auto geeft zelf
schakeladviezen en ook de kleur van de toe-
renteller is een aanwijzing voor al dan niet
spaarzaam gedrag. Het is alleen jammer dat
het praktijkverbruik desondanks nauwelijks
boven de 1 op 15 uitkomt. Zeker omdat er al
les aan gedaan is de auto zo zuinig en
schoon mogelijk te maken. Alles wat maar
enigszins energie verbruikt in of aan de mo
tor is onder de loep genomen. Bij remmen
of gas los wordt energie teruggewonnen en
natuurlijk is een start- en stopsysteem toege
voegd. Zelfs de oliepomp heeft een variabe
le opbrengst. Hij pompt alleen maximaal
wanneer dat noodzakelijk is.
De souplesse van de diesel past prima bij
het comfortabele karakter van de Grand Scé-
Renault Grand Scénic 1.6 dCi Dynamique
Eerste MPV met 20 procent bijtelling. Bagage 645-
2.050 liter. Gewicht 1.487 kg. Diesel 1.6 1,130 pk.
Vanaf 31.990 euro, Dynamique 32.990 euro.
Plus: 20 procent bijtelling, comfort, ruimte.
Min: afleesbaarheid dashboard, verbruik.
nic, waarbij alle passagiers van volop ruimte
genieten. De stoelen op de tweede zitrij
kunnen zelfs in lengterichting worden ver
schoven. Overigens kan de Grand Scénic te
gen een meerprijs van 900 euro worden ge
leverd als zevenzitter met twee wegklapbare
stoelen achterin. De drie stoelen op de twee
de rij zijn niet alleen neer te klappen, maar
ook uitneembaar. Dat is nog steeds noodza
kelijk om het maximaal haalbare volume
(2 m3 stouwruimte) te bereiken.
Het dashboard is wellicht even wennen.
Het instrumentarium bestaat uit een kleu-
rendisplay met daarop een digitale snel
heidsvermelding, centraal een toerentèller
en eromheen nog wat andere informatie zo
als buitentemperatuur en de boordcompu
ter. Gezien de afstand is de overzichtelijk
heid niet optimaal. Het TomTom-navigatie-
scherm zit er direct naast en is standaard op
iedere Scénic met 1.6 dCi motor.
De prijzen beginnen bij 30.990 euro voor de
korte Scénic en 31.990 euro in de verlengde
(Grand) versie.
Een nieuwe motor die nog helemaal aan het begin van zijn
carrière staat en meteen goed is voor een lage uitstoot en de
gewenste lagere bij telling. Renault levert de eerste '20 procent
bijtelling-MPV'. I
De belangrijke tegenhanger
van de Grand Scénic die met
de minder krachtige e-HDi
niet zo kan overtuigen.
Bagage 576-1.951 liter. Ge
wicht 1.635 kg. Diesel 1.6 I,
112 pk.
Plus: comfort, flexibiliteit, vormgeving.
Min: geen 20 procent bijtelling, versnellingsbak.
Vanaf 30.430 euro, ST 32.080 euro.
CONCURRENT#Peugeot 5008 ST 1.6 HDiF
Plus: uitstraling, rijgedrag, comfort.
Min: geen 20 procent bijtelling.
Goed gestileerde Franse
MPV met uitstekende rij-
eigenschappen, helaas niet
binnen de normen voor lage
re bijtelling. Bagage 679 liter.
Gewicht 1.447 kg. Diesel
1.6 1,112 pk.
Vanaf 30.590 euro, Comfortline 32.490 euro.
CONCURRENT #VWTouran 1.6 TDI Comfortline
Degelijke ruimtewagen die
op het oog klein lijkt, maar
beslist royaal bemeten is. Ba
gage 695-1.989 liter. Ge
wicht 1.444 kg. Diesel 1.6 I,
105 pk.
Plus: afwerking, uitstraling, onderstel.
Min: geen 20 procent bijtelling, motorvermogen.
door Tony Vos
Een bredere uitstraling, maar
verder lijkt BMW met de
nieuwe i-serie op safe te spe
len. Toch niet helemaal, zo blijkt
tijdens de eerste kennismaking.
Een langere wielbasis, fors toegeno
men spoorbreedte en een grotere
lengte scheppen de voorwaarden
voor een ruimere, comfortabele en
meer dynamisch rijdende hatch
back. Er is vooral meer binnen
ruimte voor achterpassagiers en ba
gage (+30 liter). Het interieur is
voorspelbaar ingericht, al lijkt
BMW in sommige uitvoeringen
door te slaan in kleurgebruik.
Technisch is de nieuwe l-serie up-
to-date met louter viercilinders.
Het benzineprogramma vormt
zich rond de 1.6 turbo in diverse
vermogensvarianten/Dieselen kan
met de 2.0 liter in drie versies. La
ter komt een extra zuinige 1.6 liter.
Met 170 pk en 250 Nm overtuigt
de n8i direct, zowel op de openba
re weg als op het circuit waar
BMW de auto voor diverse proef
jes heeft klaargezet. De standaard
onderstelafstemming is uitste
kend. Wie het toch wat sportiever
wil hebben, kiest voor het M-on-
derstel, eventueel nog aangevuld
met instelbare dempers. De sport
stand verwijst het comfort naar de
achtergrond. De besturing werkt
uitermate precies en dat geldt ook
voor de uitstekende handbak.
De i2od wordt even later 'met de
achttraps-automaat voorgereden.
Alles gaat daarbij zo gemakkelijk,
dat de i-serie in dit geval een erg
neutraal en weinig betrokken ge
voel geeft. Toch maar liever zelf
schakelen. Alle varianten hebben
een Eco Pro-stand met aangepaste
reacties op het gaspedaal, het scha
kelprogramma van de automaat
en een lagere stand van de airco.
Ook een start- en stopsysteem is
standaard. De l-serie is half sep
tember te koop vanaf 27.950 euro.
BMW 1: ruimer. foto Automedia
door Tony Vos
Wat je van ver haalt, is lek
ker, luidt een bekend
spreekwoord. De Hyun
dai Veloster is een Koreaanse
coupé ontwikkeld voor Amerika.
Lekker genoeg voor Europa?
Het coupésegment is onderschikt
in ons land, maar toch vormt de
Veloster bij Hyundai een grappige
uitbreiding van het programma.
Het is een wat vreemdsoortig ge
vormd model met twee portieren
rechts en één links. De achterruit
begint al boven de achterpassa
giers, die daardoor hoofdruimte
missen. Maar in de praktijk zal de
Veloster-koper weinig met vier per
sonen aan boord rijden. Daardoor
kan het standaard bagagevolume
Veloster: gedurfd. foto Automedia
van 320 liter makkelijk worden uit
gebreid. Na het laag instappen, zit
je voorin prima met zicht op een
dashboard dat duidelijk uit de hui
dige generatie Hyundai's stamt.
Metaalkleurige accenten zorgen
voor afwisseling. De gebruikte
kunststoffen zijn hier en daar aan
de harde kant, want een Ameri
kaan maalt daar niet om.
Onder de kap ligt de recent gelan
ceerde, direct ingespoten 1.6 liter
die met 140 pk en een koppel van
167 Nm de 1.160 kilogram wegende
coupé probleemloos laat presteren.
De auto komt ook bij het wegrij
den krachtig over. In 10 seconden
wordt de 100 kilometer per uur be
reikt. De top is 201. Op de basisver
sie na heeft de Hyundai Veloster
grote, 18 inch wielen met lage ban
den die meehelpen aan een be
hoorlijk stug karakter. De bestu
ring voelt direct en uiterst precies
aan, waardoor het totale rijkarak
ter vermakelijker is dan wat je van
een Amerikaans bedoelde coupé
van Koreaanse makelij zou ver
wachten.
Hyundai levert drie varianten in di
verse vrolijke kleuren (ook saai
grijs is te koop) vanaf 23.995 euro.
Toyota Hilux wordt
steeds luxueuzer
Pick-ups zijn bedoeld als bedrijfs
voertuigen, maar dat belet geen
enkele fabrikant om deze kracht
patsers luxueuzer uit te rusten.
Zo neemt Toyota de Hilux onder
handen en herziet het uiterlijk
(andere bumper en koplampen)
én het interieur (groot scherm).
De dieselmotor levert meer pk's.
Snelle Tuatara steekt
Veyron naar de kroon
Met de nieuwe Tuatara is Shelby
Supercars met Bugatti verwikkeld
in een strijd om de snelste auto
ter wereld.
De Tuatara zou met zijn 7.0 liter
turbo V8 van 1.600 pk een top
kunnen halen van 443 kilometer
per uur, meer dan de Bugatti Vey
ron. Bewijs volgt nog.
Nürburgring Edition
van Opel Corsa OPC
De snelste uitvoering van de Opel
Corsa is de nieuwe Nürburgring
Edition van de OPC. De motor le
vert liefst 18 pk meer. De 0-100-
sprint duurt 6,8 tellen en hij haalt
een top van 230 kilometer per
uur. Er worden er vijfhonderd
van gemaakt. Prijs: 29.995 euro.