auto13 Renault ziet kans schoon met diesel BMW maakt nieuwe T Amerikaanse Hyundai ruimer en dynamischer Veloster is best lekker vrijdag 29 juli 2011 door Tony Vos Iedereen verwacht dat Renault bij de ruimtewagens de concurrentie een stap voor is. Dat was altijd zo met de Espace en die rol heeft de Scénic overgenomen. Niet voor niets was het merk de trendsetter .in beide segmenten. Maar de nieuwe 1.6 dCi dieselmotor gaat ver der dan alleen een nieuwe motorische va riant van de Grand Scénic. De splinternieu we krachtbron zal in heel veel modellen van het merk worden ingezet. De kracht bron lost in eerste instantie de oude 1.9 dCi afj die nog familie is van de 1.6 diesel uit de jaren tachtig. De nieuwe motor biedt volop mogelijkheden, dat hebben we al mogen zien. In de Capture concept is een versie met twee turbo's te vinden, die ondanks een vermogen van 160 pk een C02-uitstoot van onder de 100 gram per kilometer heeft. Zover gaat de 130 pk met een waanzinnig koppel van 320 Nm nog niet. Die blijft 'ste ken' bij 115 gram per kilometer, onder Ne derlandse omstandigheden precies genoeg voor een forfaitaire bijtelhng van 20 in plaats van 25 procent. Wat dat betreft, is Renault de concurrentie weer te slim af: geen enkele ruimtewagen met dieselmotor in dit segment kan hetzelfde aanbieden. De diesel ontpopt zich als een bijzonder fij ne motor, die al vanaf het starten keurig geï soleerd zijn werk doet. Accelereren doet de Grand Scénic uitermate gretig - 0 tot 100 in 10,5 seconden - en hij haalt een topsnelheid van 195 kilometer per uur. Er hoeft maar weinig geschakeld te worden met de zesbak om van de motorische krachten te profite ren. Toch is het tegelijk handig, juist wel vlot op te schakelen. Want volgens de princi- Aan het uiterlijk van de Grand Scénic is niets gewijzigd, het nieuws zit onder de motor en in de portemonnee. foto's Automedia pes van het Nieuwe Rijden wordt het ver bruik hiermee getemperd. De auto geeft zelf schakeladviezen en ook de kleur van de toe- renteller is een aanwijzing voor al dan niet spaarzaam gedrag. Het is alleen jammer dat het praktijkverbruik desondanks nauwelijks boven de 1 op 15 uitkomt. Zeker omdat er al les aan gedaan is de auto zo zuinig en schoon mogelijk te maken. Alles wat maar enigszins energie verbruikt in of aan de mo tor is onder de loep genomen. Bij remmen of gas los wordt energie teruggewonnen en natuurlijk is een start- en stopsysteem toege voegd. Zelfs de oliepomp heeft een variabe le opbrengst. Hij pompt alleen maximaal wanneer dat noodzakelijk is. De souplesse van de diesel past prima bij het comfortabele karakter van de Grand Scé- Renault Grand Scénic 1.6 dCi Dynamique Eerste MPV met 20 procent bijtelling. Bagage 645- 2.050 liter. Gewicht 1.487 kg. Diesel 1.6 1,130 pk. Vanaf 31.990 euro, Dynamique 32.990 euro. Plus: 20 procent bijtelling, comfort, ruimte. Min: afleesbaarheid dashboard, verbruik. nic, waarbij alle passagiers van volop ruimte genieten. De stoelen op de tweede zitrij kunnen zelfs in lengterichting worden ver schoven. Overigens kan de Grand Scénic te gen een meerprijs van 900 euro worden ge leverd als zevenzitter met twee wegklapbare stoelen achterin. De drie stoelen op de twee de rij zijn niet alleen neer te klappen, maar ook uitneembaar. Dat is nog steeds noodza kelijk om het maximaal haalbare volume (2 m3 stouwruimte) te bereiken. Het dashboard is wellicht even wennen. Het instrumentarium bestaat uit een kleu- rendisplay met daarop een digitale snel heidsvermelding, centraal een toerentèller en eromheen nog wat andere informatie zo als buitentemperatuur en de boordcompu ter. Gezien de afstand is de overzichtelijk heid niet optimaal. Het TomTom-navigatie- scherm zit er direct naast en is standaard op iedere Scénic met 1.6 dCi motor. De prijzen beginnen bij 30.990 euro voor de korte Scénic en 31.990 euro in de verlengde (Grand) versie. Een nieuwe motor die nog helemaal aan het begin van zijn carrière staat en meteen goed is voor een lage uitstoot en de gewenste lagere bij telling. Renault levert de eerste '20 procent bijtelling-MPV'. I De belangrijke tegenhanger van de Grand Scénic die met de minder krachtige e-HDi niet zo kan overtuigen. Bagage 576-1.951 liter. Ge wicht 1.635 kg. Diesel 1.6 I, 112 pk. Plus: comfort, flexibiliteit, vormgeving. Min: geen 20 procent bijtelling, versnellingsbak. Vanaf 30.430 euro, ST 32.080 euro. CONCURRENT#Peugeot 5008 ST 1.6 HDiF Plus: uitstraling, rijgedrag, comfort. Min: geen 20 procent bijtelling. Goed gestileerde Franse MPV met uitstekende rij- eigenschappen, helaas niet binnen de normen voor lage re bijtelling. Bagage 679 liter. Gewicht 1.447 kg. Diesel 1.6 1,112 pk. Vanaf 30.590 euro, Comfortline 32.490 euro. CONCURRENT #VWTouran 1.6 TDI Comfortline Degelijke ruimtewagen die op het oog klein lijkt, maar beslist royaal bemeten is. Ba gage 695-1.989 liter. Ge wicht 1.444 kg. Diesel 1.6 I, 105 pk. Plus: afwerking, uitstraling, onderstel. Min: geen 20 procent bijtelling, motorvermogen. door Tony Vos Een bredere uitstraling, maar verder lijkt BMW met de nieuwe i-serie op safe te spe len. Toch niet helemaal, zo blijkt tijdens de eerste kennismaking. Een langere wielbasis, fors toegeno men spoorbreedte en een grotere lengte scheppen de voorwaarden voor een ruimere, comfortabele en meer dynamisch rijdende hatch back. Er is vooral meer binnen ruimte voor achterpassagiers en ba gage (+30 liter). Het interieur is voorspelbaar ingericht, al lijkt BMW in sommige uitvoeringen door te slaan in kleurgebruik. Technisch is de nieuwe l-serie up- to-date met louter viercilinders. Het benzineprogramma vormt zich rond de 1.6 turbo in diverse vermogensvarianten/Dieselen kan met de 2.0 liter in drie versies. La ter komt een extra zuinige 1.6 liter. Met 170 pk en 250 Nm overtuigt de n8i direct, zowel op de openba re weg als op het circuit waar BMW de auto voor diverse proef jes heeft klaargezet. De standaard onderstelafstemming is uitste kend. Wie het toch wat sportiever wil hebben, kiest voor het M-on- derstel, eventueel nog aangevuld met instelbare dempers. De sport stand verwijst het comfort naar de achtergrond. De besturing werkt uitermate precies en dat geldt ook voor de uitstekende handbak. De i2od wordt even later 'met de achttraps-automaat voorgereden. Alles gaat daarbij zo gemakkelijk, dat de i-serie in dit geval een erg neutraal en weinig betrokken ge voel geeft. Toch maar liever zelf schakelen. Alle varianten hebben een Eco Pro-stand met aangepaste reacties op het gaspedaal, het scha kelprogramma van de automaat en een lagere stand van de airco. Ook een start- en stopsysteem is standaard. De l-serie is half sep tember te koop vanaf 27.950 euro. BMW 1: ruimer. foto Automedia door Tony Vos Wat je van ver haalt, is lek ker, luidt een bekend spreekwoord. De Hyun dai Veloster is een Koreaanse coupé ontwikkeld voor Amerika. Lekker genoeg voor Europa? Het coupésegment is onderschikt in ons land, maar toch vormt de Veloster bij Hyundai een grappige uitbreiding van het programma. Het is een wat vreemdsoortig ge vormd model met twee portieren rechts en één links. De achterruit begint al boven de achterpassa giers, die daardoor hoofdruimte missen. Maar in de praktijk zal de Veloster-koper weinig met vier per sonen aan boord rijden. Daardoor kan het standaard bagagevolume Veloster: gedurfd. foto Automedia van 320 liter makkelijk worden uit gebreid. Na het laag instappen, zit je voorin prima met zicht op een dashboard dat duidelijk uit de hui dige generatie Hyundai's stamt. Metaalkleurige accenten zorgen voor afwisseling. De gebruikte kunststoffen zijn hier en daar aan de harde kant, want een Ameri kaan maalt daar niet om. Onder de kap ligt de recent gelan ceerde, direct ingespoten 1.6 liter die met 140 pk en een koppel van 167 Nm de 1.160 kilogram wegende coupé probleemloos laat presteren. De auto komt ook bij het wegrij den krachtig over. In 10 seconden wordt de 100 kilometer per uur be reikt. De top is 201. Op de basisver sie na heeft de Hyundai Veloster grote, 18 inch wielen met lage ban den die meehelpen aan een be hoorlijk stug karakter. De bestu ring voelt direct en uiterst precies aan, waardoor het totale rijkarak ter vermakelijker is dan wat je van een Amerikaans bedoelde coupé van Koreaanse makelij zou ver wachten. Hyundai levert drie varianten in di verse vrolijke kleuren (ook saai grijs is te koop) vanaf 23.995 euro. Toyota Hilux wordt steeds luxueuzer Pick-ups zijn bedoeld als bedrijfs voertuigen, maar dat belet geen enkele fabrikant om deze kracht patsers luxueuzer uit te rusten. Zo neemt Toyota de Hilux onder handen en herziet het uiterlijk (andere bumper en koplampen) én het interieur (groot scherm). De dieselmotor levert meer pk's. Snelle Tuatara steekt Veyron naar de kroon Met de nieuwe Tuatara is Shelby Supercars met Bugatti verwikkeld in een strijd om de snelste auto ter wereld. De Tuatara zou met zijn 7.0 liter turbo V8 van 1.600 pk een top kunnen halen van 443 kilometer per uur, meer dan de Bugatti Vey ron. Bewijs volgt nog. Nürburgring Edition van Opel Corsa OPC De snelste uitvoering van de Opel Corsa is de nieuwe Nürburgring Edition van de OPC. De motor le vert liefst 18 pk meer. De 0-100- sprint duurt 6,8 tellen en hij haalt een top van 230 kilometer per uur. Er worden er vijfhonderd van gemaakt. Prijs: 29.995 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 13