Bo van Scheyen Alex Soplantila
hoort wat nog niemand weet...
hoe groter de problemen zullen zijn'
zeeland 119
Directie
tunnel zet
sociale
media in
Yacht Valley aan de binnenhavens
woensdag 27 juli 2011
door Wout Bareman
„Ik hoor nooit iets wat iedereen niet al lang weet. Bovendien weten burgers „Alles bij elkaarmet de presidiums en al, kom ik dit jaar al op veertig
zó niet wat er gebeurt met het gemeenschapsgeld. En dat hoort wel." geheime vergaderingen. Dat kan echt niet. Zeker niet voor een gemeente
die altijd zegt dat burgers meer betrokken moeten worden bij de politiek."
stad? Kom op, die zijn niet gek."
„Je kon van Van Dok (voorganger
van burgemeester Dijkstra, red.)
zeggen wat je wil, maar toen was
er wél meer transparantie", ver
volgt Paap. „Sinds Dijkstra word je
als kleine jongens weggestuurd.
Als deze burgemeester zo door
gaat, komt kennis uit de stad nooit
tot hem. Terwijl er andersdenken
den zijn, die het bestuur kunnen
helpen problemen op te lossen.
Maar ja, niet achteraf. Dan ben je
te laat."
Leen Meulmeester, die als penning
meester van de PvdA geen vergade
ring overslaat, houdt voor moge
lijk dat de beslotenheid een direct
gevolg is van het feit dat de raad
momenteel bestaat uit onervaren
politici. „De meesten moeten toch
nog leren van de hoed en de rand.
Ik heb het idee dat het college daar
om voorzichtig is. Maar misschien
ook een beetje kopschuw."
Er was een tijd dat werkelijk alles
op straat lag, weet Meulmeester.
„Dat was natuurlijk ook niet goed.
Ook nu zijn sommigen iets te los-
lippig. Toch is het soms jammer
dat de deur dicht gaat. Zeker als je
denkt te weten waar het over gaat,
en je bent nieuwsgierig. Toch voelt
het niet ongemakkelijk. Er speelt
ook gewoon veel in Vlissingen.
Middelburg heeft de bouwput,
wat andere zaken, klaar. Wij heb
ben heel wat meer hete hangijzers.
Maar uiteindelijk is alles terug te
leiden naar koudwatervrees."
TERNEUZEN - De Westerscheldetun-
nel beschikt vanaf begin volgend
jaar over een uitgebreid pakket ge
avanceerde communicatiemidde
len. De website wordt opgewaar
deerd en daarnaast wordt vanaf
dan optimaal gebruik gemaakt van
sms-diensten, twitter, Facebook,
Hyves, Linkedln en alles wat ver
der aan communicatiekanalen
voorhanden is. Maar ook 'strem
mingsborden' langs de toeleiden-
de wegen horen bij de nieuwe aan
pak. Al die communicatiemetho
den kunnen straks met één druk
op de knop worden geactiveerd.
De tunneldirectie heeft voor de 'so
ciale media'-operatie het gespeciali
seerde bureau Nedbase ingehuurd.
Tunnelwoordvoerder Ingo de
Moor ontkent dat de investering is
ingegeven door de kritiek op de ge
brekkige informatievoorziening tij
dens recente verkeerstremmingen.
„We zijn hier al een half jaar mee
bezig. Maar het zal ons wel van
pas komen, natuurlijk. Deze hele
operatie is er in de eerste plaats ge
richt op onze klanten, de tunnelge
bruikers. Die willen we de klok
rond optimaal informeren over al
les wat met de tunnelexploitatie sa
menhangt. Maar vooral op het mo
ment dat de tunnel door welke
oorzaak ook is gestremd, dienen
we alle benodigde informatie ver
strekken. En daarbij maken we, in
de nieuwe situatie, gebruik van al
le beschikbare communicatiemid
delen. Onze klanten dienen, waar
ze zich ook bevinden, goed geïn
formeerd te worden."
De Moor stelt vast dat bij strem
mingen vooral irritatie onstaat uit
onwetendheid. „De gedupeerde
weggebruiker weet op zulke mo
menten niet wat wij na zo'n inci
dent allemaal doen om het opont
houd zoveel mogelijk te beperken.
Daar spelen we nu op in."
De Westerscheldetunnel speelt in
op de explosieve toename van het
gebruik vormen van 'sociale me
dia' als twitter en sms. „Daarnaast
moet op de website - ook in de
mobiele versie - alles te vinden
zijn over het functioneren van de
tunnel als uiterst belangrijke scha
kel in het noord-zuidverkeer. Met
alles eromheen." Er wordt ook een
nieuwsbrief gelanceerd. Al die
nieuwe communicatiemethoden
kunnen straks met één druk op de
knop worden geactiveerd.
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - Aan de binnenhavens
van Vlissingen komt een service
centrum voor watersporters. Daar
voor krijgt de gemeente 851.000
euro Europese subsidie.
Datzelfde bedrag moet de gemeen
te bij leggen om te komen tot
Yacht Valley, het project waar Vlis
singen samen met onder meer Hel-
levoetsluis, Nieuwpoort en Gent
aan meewerkt. Doel daarvan is om
te komen tot innovatieve en duur
zame watersport-servicecentra, in
het bijzonder in de buurt van ver
ouderde bedrijventerreinen.
Dat zijn de binnenhavens, de twee
landtongen aan de overkant van
de HZ. Van het geld, in totaal dus
ruim anderhalf miljoen, gaat de ge
meente het gebied klaar maken
voor Yacht Valley. Dat houdt in
dat de grond bouwrijp wordt ge
maakt en dat het terrein wordt in
gericht met bestrating en parkeer
plaatsen. Ook is ze van plan het
project te promoten.
Een watersport-servicecentrum is
een plek waar verschillende bedrij
ven diensten verlenen voor aan
schaf, onderhoud en verbetering
van pleziervaartuigen. Daarvan zit
al een flink aantal in Vlissingen,
maar meestal op ongunstige loca
ties, waar weinig ruimte is voor
uitbereiding. Een voorbeeld daar
van is Van de Gruiter, aan de Edi-
sonweg. Met die handelaar in arti
kelen voor scheepvaart en visserij
is de gemeente al in gesprek over
verhuizing naar de overkant
afgelopen vier jaar in het geheim. Maar daar komen nog veel meer besloten bijeenkomsten bij, zegt GroenLinks.
foto Ruben Oreel