Bo van Scheyen Alex Soplantila hoort wat nog niemand weet... hoe groter de problemen zullen zijn' zeeland 119 Directie tunnel zet sociale media in Yacht Valley aan de binnenhavens woensdag 27 juli 2011 door Wout Bareman „Ik hoor nooit iets wat iedereen niet al lang weet. Bovendien weten burgers „Alles bij elkaarmet de presidiums en al, kom ik dit jaar al op veertig zó niet wat er gebeurt met het gemeenschapsgeld. En dat hoort wel." geheime vergaderingen. Dat kan echt niet. Zeker niet voor een gemeente die altijd zegt dat burgers meer betrokken moeten worden bij de politiek." stad? Kom op, die zijn niet gek." „Je kon van Van Dok (voorganger van burgemeester Dijkstra, red.) zeggen wat je wil, maar toen was er wél meer transparantie", ver volgt Paap. „Sinds Dijkstra word je als kleine jongens weggestuurd. Als deze burgemeester zo door gaat, komt kennis uit de stad nooit tot hem. Terwijl er andersdenken den zijn, die het bestuur kunnen helpen problemen op te lossen. Maar ja, niet achteraf. Dan ben je te laat." Leen Meulmeester, die als penning meester van de PvdA geen vergade ring overslaat, houdt voor moge lijk dat de beslotenheid een direct gevolg is van het feit dat de raad momenteel bestaat uit onervaren politici. „De meesten moeten toch nog leren van de hoed en de rand. Ik heb het idee dat het college daar om voorzichtig is. Maar misschien ook een beetje kopschuw." Er was een tijd dat werkelijk alles op straat lag, weet Meulmeester. „Dat was natuurlijk ook niet goed. Ook nu zijn sommigen iets te los- lippig. Toch is het soms jammer dat de deur dicht gaat. Zeker als je denkt te weten waar het over gaat, en je bent nieuwsgierig. Toch voelt het niet ongemakkelijk. Er speelt ook gewoon veel in Vlissingen. Middelburg heeft de bouwput, wat andere zaken, klaar. Wij heb ben heel wat meer hete hangijzers. Maar uiteindelijk is alles terug te leiden naar koudwatervrees." TERNEUZEN - De Westerscheldetun- nel beschikt vanaf begin volgend jaar over een uitgebreid pakket ge avanceerde communicatiemidde len. De website wordt opgewaar deerd en daarnaast wordt vanaf dan optimaal gebruik gemaakt van sms-diensten, twitter, Facebook, Hyves, Linkedln en alles wat ver der aan communicatiekanalen voorhanden is. Maar ook 'strem mingsborden' langs de toeleiden- de wegen horen bij de nieuwe aan pak. Al die communicatiemetho den kunnen straks met één druk op de knop worden geactiveerd. De tunneldirectie heeft voor de 'so ciale media'-operatie het gespeciali seerde bureau Nedbase ingehuurd. Tunnelwoordvoerder Ingo de Moor ontkent dat de investering is ingegeven door de kritiek op de ge brekkige informatievoorziening tij dens recente verkeerstremmingen. „We zijn hier al een half jaar mee bezig. Maar het zal ons wel van pas komen, natuurlijk. Deze hele operatie is er in de eerste plaats ge richt op onze klanten, de tunnelge bruikers. Die willen we de klok rond optimaal informeren over al les wat met de tunnelexploitatie sa menhangt. Maar vooral op het mo ment dat de tunnel door welke oorzaak ook is gestremd, dienen we alle benodigde informatie ver strekken. En daarbij maken we, in de nieuwe situatie, gebruik van al le beschikbare communicatiemid delen. Onze klanten dienen, waar ze zich ook bevinden, goed geïn formeerd te worden." De Moor stelt vast dat bij strem mingen vooral irritatie onstaat uit onwetendheid. „De gedupeerde weggebruiker weet op zulke mo menten niet wat wij na zo'n inci dent allemaal doen om het opont houd zoveel mogelijk te beperken. Daar spelen we nu op in." De Westerscheldetunnel speelt in op de explosieve toename van het gebruik vormen van 'sociale me dia' als twitter en sms. „Daarnaast moet op de website - ook in de mobiele versie - alles te vinden zijn over het functioneren van de tunnel als uiterst belangrijke scha kel in het noord-zuidverkeer. Met alles eromheen." Er wordt ook een nieuwsbrief gelanceerd. Al die nieuwe communicatiemethoden kunnen straks met één druk op de knop worden geactiveerd. door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - Aan de binnenhavens van Vlissingen komt een service centrum voor watersporters. Daar voor krijgt de gemeente 851.000 euro Europese subsidie. Datzelfde bedrag moet de gemeen te bij leggen om te komen tot Yacht Valley, het project waar Vlis singen samen met onder meer Hel- levoetsluis, Nieuwpoort en Gent aan meewerkt. Doel daarvan is om te komen tot innovatieve en duur zame watersport-servicecentra, in het bijzonder in de buurt van ver ouderde bedrijventerreinen. Dat zijn de binnenhavens, de twee landtongen aan de overkant van de HZ. Van het geld, in totaal dus ruim anderhalf miljoen, gaat de ge meente het gebied klaar maken voor Yacht Valley. Dat houdt in dat de grond bouwrijp wordt ge maakt en dat het terrein wordt in gericht met bestrating en parkeer plaatsen. Ook is ze van plan het project te promoten. Een watersport-servicecentrum is een plek waar verschillende bedrij ven diensten verlenen voor aan schaf, onderhoud en verbetering van pleziervaartuigen. Daarvan zit al een flink aantal in Vlissingen, maar meestal op ongunstige loca ties, waar weinig ruimte is voor uitbereiding. Een voorbeeld daar van is Van de Gruiter, aan de Edi- sonweg. Met die handelaar in arti kelen voor scheepvaart en visserij is de gemeente al in gesprek over verhuizing naar de overkant afgelopen vier jaar in het geheim. Maar daar komen nog veel meer besloten bijeenkomsten bij, zegt GroenLinks. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 19