consument 127 Make-over van kristal dinsdag 26 juli 2011 Het in 1895 opgerichte Swarovski zet alles op alles om het verouderde imago een jeugdige injectie te geven. Naast de bekende verzamelobjecten doet het kristalmerk nu ook in sieraden en parfums. door Cintha Rood Gefascineerd, vol afgrijzen of met to meloze bewondering. In een van deze gemoedstoestanden verkeren de meeste mensen die voor het eerst de bekende, kristallen Swarovskifiguur- tjes aanschouwen. Over de vitrinekasten met glimmende dierentuinen heeft ieder een wel een mening. Feit blijft dat er weinig tot geen Nederlanders van onder de 65 jaar te vinden zijn met een dergelijke verzame ling of bijbehorend lidmaatschap van de Swarovski Collectors Society (SCS). Om over de associatie met fashion of trendy maar helemaal te zwijgen. Dat moet anders, zegt Annick Hoppener, marketing operations manager voor Swaro vski. „We hebben 325.000 SCS-leden, maar die worden allemaal een dagje ouder en de vitrinekasten raken op den duur vol. Sinds de jaren negentig gaat onze focus daarom steeds meer richting fashion. Wat het Neder landse publiek haast niet weet, is dat we dat eigenlijk allang zijn, vanaf de beginjaren le veren we producten aan modehuizen als Dior en Chanel en we ontwerpen sieraden sinds 1977. In omringende landen zoals Bel gië kent men ons meer als sieradenmerk. In Nederland associeert men ons vaak alleen maar met de verzamelfiguren." Het geheime wapen in de verjongingskuur kwam in 2006 in de vorm van creative direc tor Nathalie Colin Roblique. Haar achter grond in mode is duidelijk zichtbaar in het nieuwe en verbeterde Swarovski. Om jonge ren aan te spreken, heeft Colin Roblique vooral gekozen voor thema's die hun waar de al ruimschoots hebben bewezen. Disney- kaskraker Pirates of the Caribbean - On Stran ger Tides werd de inspiratiebron voor een sieradenlijn die in april van dit jaar is gelan ceerd. Daarnaast is er nu voor het eerst een lijn met beautyproducten te koop, waaron der een eigen parfum. Ook de accessoires zijn uitgebreid met een zonnebrillenlijn, een nieuw ontwikkelde lijn van horloges en diverse sieraden voor het mannelijke publiek. Volgende maand komt de eerste Hello-Kittysieradenlijn uit, gebaseerd op het mierzoete, Japanse car- Sieraden van Swarovski geïnspireerd op de Hollywoodfilm Black swan. Volgende maand breidt het kristalmerk de collectie uit met parfum en beautyproducten. foto CPD toonfiguurtje. Met de daarop volgende na jaarscollecties voor seizoen 2011/2012 pro beert het bedrijf de prille doelgroep nog bre der te bedienen met actuele hypes zoals de ballerinatrend, geliefd door de Oscarwin nende film Black swan, de vooral in mo- de(prints) veel voorkomende vogel- en vlin derdesigns, een gothic look en lijnen geïn spireerd op Disneyklassiekers zoals Mickey Mouse en Alice in Wonderland. Dit alles met de nodige uitschieters zoals een limited edition Hello-Kittypop ter waarde van 7.000 euro en de mogelijkheid om kristallen kledingstukken op maat te laten maken. Ui teraard inclusief bijbehorende prijskaartjes. Daar houdt de rigoureuze make-over niet op. Binnen nu en vijfjaar moeten alle 1.800 Swarovskiwinkels voorzien zijn van het 'Crystal Forest' concept, een strakke en mo dernere look voor het interieur. Nathalie Co lin Roblique: „Het is mijn verantwoordelijk heid een balans te vinden tussen de vaste waarden en de noodzaak te vernieuwen. Merken moeten zich aanpassen aan de 'Het is niet ons uitgangspunt de klassieke verzamelaars in de kou te zetten' smaak van de consument." De grote rol die Hollywoodacteurs en pop sterren anno 2011 spelen in de populariteit van een product komt het merk goed uit. De glitterende rode schoentjes van Judy Gar lands Dorothy in de film The wizard of Oz (1939) waren voor Swarovski het eerste op treden in Hollywood. Tegenwoordig pro beert het bedrijf het met rode loperoutfits en -accessoires in de vorm van product placement: het aanbieden van producten bij bekende sterren in de hoop dat ze deze dra gen tijdens mediagelegenheden. Annick Hoppener: „We proberen te benadrukken dat we een toegankelijk modemerk zijn, met hippe items en prijzen die ook jonge ren aanspreken. Dat leeft in Nederland tot onze spijt nog helemaal niet, maar daar komt hopelijk verandering in." Het angstzweet loopt de verwoede verzame laars nu misschien over de rug, in de weten schap dat hun verzameling wel eens een zachte dood kan sterven door deze verjon gingskuur. Nathalie Colin Roblique: „We willenbns in de toekomst bezighouden met nieuwe technieken en designs, maar dat geldt voor al onze collecties, inclusief de fi guurtjes. Het is niet ons uitgangspunt de klassieke verzamelaars in de kou te zetten. Bovendien zien we onze klantenkring als veelzijdig: de sieraden en fashionitems zul len ze net zo goed aanspreken." Mocht dat laatste niet het geval zijn: Swarovski belooft dat in elke winkel drie vitrinekasten met ver zamelobjecten blijven staan. Niet helemaal onverstandig: de (verzamel)woede van 325.000 hardcore Swarovski Collectors Socie- tyleden kun je waarschijnlijk maar beter niet dwarsbomen. www.swarovski.com reageren? consument@wegener.nl Make-up voor romantische, maar ook theatrale look Op de internationale shows voor make-upkleuren van het najaar speelt romantiek een belangrijke rol. Aan de andere kant is er aan dacht voor krachtige, bijna thea trale looks. De make-upcollectie van freshMinerals speelt daar op in met Fresh Flamboyant Finesse. Enkele highlights? Een aquagroe- ne oogopslag en een zachtroze blusher. Voor meer informatie: www.fresh-minerals.nl Kubb is Zweeds buitenspel met ridders en koningen Voor Nederlanders is Kubb een nieuw buitenspel. De Zweden hebben dit gezellige spel echter al meer dan duizend jaar geleden uitgevonden. Het spel draait om behendigheid, tactiek en strate gie. Het eerste team dat alle 'rid ders' en uiteindelijk de 'koning' omgooit, is de winnaar. De va riant Kubb Original kost 39,95 eu ro, de versie Pro kost 69,95 euro. www.mooisuitzweden.nl Nieuwe mild-pikante salsa van Santa Maria Voor liefhebbers van gerechten uit de zogenoemde Tex Mex-keu- ken komt Santa Maria met een nieuwe saus: de Salsa Medium. Deze saus is mild-pikant, zonder conserveringsmiddelen en ge maakt met tomaat, ui, koriander, jalapenopepers en limoensap. Past prima bij taco's, tortilla's, nacho's of fajita's. Een knijpflacon kost 1,89 euro en is te koop in de supermarkt Een lichaamsföhn droogt comfortabel Voor mensen met fysieke proble men is douchen soms een strijd. De grootste problemen openba ren zich dan bij het afdrogen. Bi- detShop komt met de oplossing: een lichaamsföhn of body dryer. Met deze droger kun je na het douchen je lichaam drogen. De onderhoudsvrije föhn kan veilig in de douchecabine worden opge hangen en kost 1059 euro. www.bidetshop.nl Vis gaar koken in de vaatwasser Vacumeren is een beproefde con serveringsmethode. Maar vacuüm getrokken producten kun je ook in de verpakking bereiden. In een pan met water bijvoorbeeld en zelfs in de vaatwasser. De FreshSa- ver van Foodsaver is serie appara ten waarmee je voedingsmidde len in een handomdraai vacuüm verpakt. De eenvoudigste versie is te koop vanaf 39,95 euro. Verkrijg baar in verschillende webwinkels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 27