Alfa MiTo dieselt
naar voordeel
auto 115
De Nissan Micra De Toyota Yaris wordt
gaat voor vrijstelling wat minder gewichtig
Opel koopt bij Fiat
een nieuwe Combo
Britse luxe van
Mini Goodwood
Audi A5 gaat voor
20 procent met facelift
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco
Prijstechnisch interessant, sportief. Bagage 270-
950 liter. Gewicht 1.125 kg. Diesel 1.2 I, 85 pk.
Essential 17.215 euro, Distinctive 18.685 euro.
Plus: uitstraling, 20 procent bijtelling, prijsstelling.
Min: geluid bij lage toerentallen.
uit de onderbuik gekozen en niet vanwege
interieurruimte, bagagevolume of vooraf be
rekende hoge inruilwaarde.
Toch maakt Alfa er in deze uitvoering met
een een goed gefundeerde business case van.
De 1.3 liter JTDm dieselmotor is een vol
waardige viercilinder en levert 85 pk. Op
zich niet bijzonder, maar het koppel van
200 Nm verraadt al het nodige over de sou
plesse van de kleine diesel. Alleen na het
starten en bij lage toerentallen is duidelijk
het dieselgeluid waarneembaar, eenmaal op
gang verdwijnt dat naar de achtergrond.
De prestaties zijn oké, met een o-too-sprint
in 12,5 seconden en een top van 175 kilome
ter per uur. Er kan met de MiTo schakellui
worden gereden, omdat de motor al bij
1.500 toeren per minuut zijn maximale trek
kracht tentoonspreidt. Met uizondering van
de basisversie heeft de MiTo de DNA-knop,
waarmee stuurreacties en respons op het
gaspedaal worden aangepast. Het verschil is
duidelijk merkbaar. De knop zorgt ervoor
dat de auto twee karakters heeft.
Naast sportiviteit is deze kleine diesel voor
vrijdag 22 juli 2011
Een origineel vormgegeven, sportief
ogende, compacte auto. Dat is de
Alfa MiTo. Maar het model heeft
een belastingvrije diesel nodig om
echt te kunnen scoren.
door Tony Vos
Het afgelopen half jaar deed Alfa Ro
meo in Europa goede zaken. De op
leving is in eerste plaats te danken
aan de middenklasse Giulietta,
maar ook de MiTo lift op het succes mee.
Nu in Nederland een variant is verschenen
die volledig in de subsidieprijzen valt, mag
het merk zich in de nabije toekomst in een
nog grotere belangstelling verheugen.
Als naar de markt voor belastingvrije diesels
wordt gekeken, zit Alfa Romeo met de nieu
we uitvoering van de MiTo keurig tussen de
meer modale aanbieders en modellen uit
het premiumsegment, zoals de Mini en de
Audi Ai. Qua uitstraling kan de Italiaan be
slist met de laatste twee mee. De vormge
ving past sterk bij het merk, met staande
grille, chroom omlijnde, ronde achterlich
ten en de wielen. De MiTo is niet bedoeld
als willekeurige driedeurs, maar meer als ei
genzinnig ogende, sportief rijdende en com
pacte auto, die niet is afgestemd op de groot
ste gemene deler. De Alfa wordt veelal van-
De Alfa Romeo MiTo heeft een chique uitstralii
al ook in het leven geroepen voor een laag
brandstofverbruik. Alfa heeft alle randvoor
waarden daarop afgestemd. Zo heeft de au
to een start- en stopsysteem en worden
schakeladviezen gegeven op het dashboard.
Wie normaal met het verkeer meegaat en
niet excessief accelereert of illegale snelhe
den rijdt, haalt makkelijk een gemiddeld
brandstofverbruik van boven de 1 op 20. Vol
gens de berekening van het merk kan het
nog zuiniger, dat levert een officieel geme
ten C02-uitstoot op van 95 gram per kilo
meter, waarmee de verschillende belasting
voordelen zijn verklaard.
Alfa is een merk met een sterke beleving.
Dat is ook in het interieur van de MiTo te
foto's Automedia
zien. Italianen durven uitgesproken kleuren
combinaties te leveren. Die mogelijkheden
worden ook in de MiTo geboden. Voorin
biedt de auto volop ruimte op twee behoor
lijk zittende stoelen. Achterin kruipen, ver
eist atletische eigenschappen en de ruimte
op de achterbank houdt voor volwassenen
niet over. Het bagagevolume is met 270 liter
niet verkeerd, al is de tildrempel hoog.
Alfa zet de MiTo 1.3 JTDm Eco in de markt
vanaf 17.215 euro, maar zal vooral de Progres
sion verkopen, die op 17.950 euro komt, on
der meer met airco, DNA en ESP. De Dis
tinctive heeft nog wat meer uiterlijk ver
toon. Aardig: alle opties worden in dit mo
del ook zonder bpm berekend.
Vanaf 21.300 euro.
CONCURRENT C Audi A1 1.6 TDI Attraction
Nieuwste poging van Audi in
het compacte segment, met
Audi-uitstraling, maar ook'
met dito prijsstelling. Bagage
267-920 liter. Gewicht
1.115 kg. Diesel 1.6 I, 90 pk.
Plus: afwerking, rijgedrag, uitstraling.
Min: geen 20 procent bijtelling, prijs.
Vanaf 18.740 euro.
CONCURRENT #Citroën DS3 1.6 e-HDi So Chic
Sportief ogende Fransoos,
met grappige mogelijkheden
om auto te personaliseren.
Bagage 285-980 liter. Ge
wicht 1.085 kg. Diesel 1.6 I,
92 pk.
Plus: prijs, uitstraling, rijgedrag.
Min: voor sommigen iets te uitgesproken.
CONCURRENT •Mini One D
Aan de krappe kant, fors qua
prijs, maar desondanks hoog
op de verlanglijst dankzij an
dere kwaliteiten. Bagage
160-680 liter. Gewicht
1.065 kg. Diesel 1.6 I, 90 pk.
Plus: afwerking, uitstraling, onderstel.
Min: geen 20 procent bijtelling, prijs.
door Tony Vos
Niet hoeven afrekenen van
bpm en vrijstelling voor
wegenbelasting, vormen
voor het merendeel van de Neder
landse autokopers dé aankoopargu
menten. Nissan doet binnenkort
ook mee. In de loop van augustus
verschijnt van de recent gelanceer
de nieuwe Micra de zogenaamde
DIG-S. Deze lettercode slaat voor
al op de motor. Het is een turbova
riant van de in het model al beken
de driecilinder, die tot aanzienlijk
betere cijfers komt. Het vermogen
bedraagt 98 pk, het koppel is toege
nomen tot 142 Nm. Belangrijker is
dat door tussenkomst van de com
pressor een lage C02-uitstoot is ge
meten van 95 gram per kilometer.
Terwijl op dit moment 110 gram
per kilometer al voldoende is.
Nissan heeft de gunstige uitstoot
en het daarmee samenhangende la
ge brandstofverbruik overigens
niet alleen met de turbo bereikt.
De direct ingespoten motor heeft
ook een verder teruggebrachte in
terne wrijving en een dynamo die
minder energie vraagt. Bovendien
hoort er een start- en stopsysteem
bij de standaarduitrusting en heb
ben de ingenieurs van het merk
enkele aërodynamische verfijnin
gen doorgevoerd.
Nissan heeft met de Micra DIG-S
een aardige primeur, omdat het
een van de eerste modellen in het
segment met benzinemotor is die
aan de vrijstellingsnorm voldoet.
De vanafprijs van de Micra DIG-S
Visia bedraagt 12.995 euro. Voor
dat geld biedt Nissan airconditio
ning, een audioinstallatie, elektri
sche raambediening en centrale
vergrendeling. Een trede hoger
staat de Acenta, die met 13.950 eu
ro slechts 1.000 euro duurder is
dan de turboloze variant, die niet
verder komt van 80 pk en waar
voor gewoon bpm en wegenbelas
ting betaald moeten worden.
Micra: belastingvrij. foto Nissan
door Tony Vos
Toyota lanceert in oktober de
derde generatie van de com
pacte Yatis. Uiteraard staan
daarbij alle lichten op groen voor
wat betreft lichter (-20 kilo), zuini
ger en efficiënter. De plaats bin
nen het Toyota-programma blijft
gelijk, net zoals productieplaats Va
lenciennes in Frankrijk.
Ondanks de toename in formaat
blijkt de Yaris met een lengte van
3,89 meter behoorlijk bescheiden
gedimensioneerd. Wel is er duide
lijk winst te melden bij de binnen
ruimte, zowel voor passagiers als
bagage. Ook heeft Toyota goed ge
keken naar de materialen die in
het interieur worden gebruikt. Die
zijn minder hard dan voorheen en
Toyota Yaris: slimmer. foto Toyota
daarmee wordt een meer hoog
waardige uitstraling verkregen.
De koper kan weer gewoon kiezen
uit een drie- of vijfdeurscarrosse-
rie. De meerprijs voor de laatste is
niet bij alle uitvoeringen gelijk.
Dat is terug te voeren op de steeds
ingewikkeldere berekening van de
bpm afhankelijk van de C02-uit-
stoot. Zo heeft de instapversie met
driecilinder motor vrijstelling van
deze belasting. Bovendien wordt
er geen wegenbelasting geheven
en geldt bij zakelijk gebruik het
14-procenttarief Daardoor heeft
Toyota de basisprijs gelijk kunnen
houden op 10.990 euro.
De 1.3 liter viercilinder van 99 pk
blijft ongewijzigd verkrijgbaar
(vanaf 13.260 euro), tegen meer
prijs zelfs met een CVT. De vierci
linder diesel zal in ons land niet
veelvuldig worden gekozen, van
daar dat Toyota die krachtbron lou
ter combineert met de vijfdeurs
carrosserie (vanaf 16.990 euro).
De interessantste versie wordt wel
licht de vierde variant, die voor ko
mend voorjaar staat gepland, een
volwaardige hybride. Maar dat zal
geheel afhankelijk zijn van tech
niek, prijs en uitstoot.
De omzet van Opel uit de Combo
bestelwagen en de afgeleide perso-
nenversie is niet lonend genoeg
om een nieuw model te ontwikke
len. Daarom sloot Opel een over
eenkomst met Fiat, dat een afgelei
de versie bouwt van de bestaande
Doblö, die binnenkort als Opel
Combo wordt gelanceerd.
De meest exclusieve Mini is de In
spired by Goodwood, aangekleed
door Rolls Royce. Er komen dui
zend stuks, Nederland krijgt er
tien. Als basis dient de Cooper S,
die van binnen is gehuld in leer
en lamswol. De prijs ligt rond de
55.000 euro, de helft van de Neder
landse exemplaren is al verkocht.
Audi geeft de A5 een facelift Het
front is veranderd en de coupé, ca
briolet en sportback krijgen ande
re achterlichten. Het interieur is
verfijnd door andere kleuren en
materialen. De 1.8 TFSI instapmo-
tor van 170 pk voldoet aan de ei
sen voor 20 procent bij telling.