Alfa MiTo dieselt naar voordeel auto 115 De Nissan Micra De Toyota Yaris wordt gaat voor vrijstelling wat minder gewichtig Opel koopt bij Fiat een nieuwe Combo Britse luxe van Mini Goodwood Audi A5 gaat voor 20 procent met facelift Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Prijstechnisch interessant, sportief. Bagage 270- 950 liter. Gewicht 1.125 kg. Diesel 1.2 I, 85 pk. Essential 17.215 euro, Distinctive 18.685 euro. Plus: uitstraling, 20 procent bijtelling, prijsstelling. Min: geluid bij lage toerentallen. uit de onderbuik gekozen en niet vanwege interieurruimte, bagagevolume of vooraf be rekende hoge inruilwaarde. Toch maakt Alfa er in deze uitvoering met een een goed gefundeerde business case van. De 1.3 liter JTDm dieselmotor is een vol waardige viercilinder en levert 85 pk. Op zich niet bijzonder, maar het koppel van 200 Nm verraadt al het nodige over de sou plesse van de kleine diesel. Alleen na het starten en bij lage toerentallen is duidelijk het dieselgeluid waarneembaar, eenmaal op gang verdwijnt dat naar de achtergrond. De prestaties zijn oké, met een o-too-sprint in 12,5 seconden en een top van 175 kilome ter per uur. Er kan met de MiTo schakellui worden gereden, omdat de motor al bij 1.500 toeren per minuut zijn maximale trek kracht tentoonspreidt. Met uizondering van de basisversie heeft de MiTo de DNA-knop, waarmee stuurreacties en respons op het gaspedaal worden aangepast. Het verschil is duidelijk merkbaar. De knop zorgt ervoor dat de auto twee karakters heeft. Naast sportiviteit is deze kleine diesel voor vrijdag 22 juli 2011 Een origineel vormgegeven, sportief ogende, compacte auto. Dat is de Alfa MiTo. Maar het model heeft een belastingvrije diesel nodig om echt te kunnen scoren. door Tony Vos Het afgelopen half jaar deed Alfa Ro meo in Europa goede zaken. De op leving is in eerste plaats te danken aan de middenklasse Giulietta, maar ook de MiTo lift op het succes mee. Nu in Nederland een variant is verschenen die volledig in de subsidieprijzen valt, mag het merk zich in de nabije toekomst in een nog grotere belangstelling verheugen. Als naar de markt voor belastingvrije diesels wordt gekeken, zit Alfa Romeo met de nieu we uitvoering van de MiTo keurig tussen de meer modale aanbieders en modellen uit het premiumsegment, zoals de Mini en de Audi Ai. Qua uitstraling kan de Italiaan be slist met de laatste twee mee. De vormge ving past sterk bij het merk, met staande grille, chroom omlijnde, ronde achterlich ten en de wielen. De MiTo is niet bedoeld als willekeurige driedeurs, maar meer als ei genzinnig ogende, sportief rijdende en com pacte auto, die niet is afgestemd op de groot ste gemene deler. De Alfa wordt veelal van- De Alfa Romeo MiTo heeft een chique uitstralii al ook in het leven geroepen voor een laag brandstofverbruik. Alfa heeft alle randvoor waarden daarop afgestemd. Zo heeft de au to een start- en stopsysteem en worden schakeladviezen gegeven op het dashboard. Wie normaal met het verkeer meegaat en niet excessief accelereert of illegale snelhe den rijdt, haalt makkelijk een gemiddeld brandstofverbruik van boven de 1 op 20. Vol gens de berekening van het merk kan het nog zuiniger, dat levert een officieel geme ten C02-uitstoot op van 95 gram per kilo meter, waarmee de verschillende belasting voordelen zijn verklaard. Alfa is een merk met een sterke beleving. Dat is ook in het interieur van de MiTo te foto's Automedia zien. Italianen durven uitgesproken kleuren combinaties te leveren. Die mogelijkheden worden ook in de MiTo geboden. Voorin biedt de auto volop ruimte op twee behoor lijk zittende stoelen. Achterin kruipen, ver eist atletische eigenschappen en de ruimte op de achterbank houdt voor volwassenen niet over. Het bagagevolume is met 270 liter niet verkeerd, al is de tildrempel hoog. Alfa zet de MiTo 1.3 JTDm Eco in de markt vanaf 17.215 euro, maar zal vooral de Progres sion verkopen, die op 17.950 euro komt, on der meer met airco, DNA en ESP. De Dis tinctive heeft nog wat meer uiterlijk ver toon. Aardig: alle opties worden in dit mo del ook zonder bpm berekend. Vanaf 21.300 euro. CONCURRENT C Audi A1 1.6 TDI Attraction Nieuwste poging van Audi in het compacte segment, met Audi-uitstraling, maar ook' met dito prijsstelling. Bagage 267-920 liter. Gewicht 1.115 kg. Diesel 1.6 I, 90 pk. Plus: afwerking, rijgedrag, uitstraling. Min: geen 20 procent bijtelling, prijs. Vanaf 18.740 euro. CONCURRENT #Citroën DS3 1.6 e-HDi So Chic Sportief ogende Fransoos, met grappige mogelijkheden om auto te personaliseren. Bagage 285-980 liter. Ge wicht 1.085 kg. Diesel 1.6 I, 92 pk. Plus: prijs, uitstraling, rijgedrag. Min: voor sommigen iets te uitgesproken. CONCURRENT •Mini One D Aan de krappe kant, fors qua prijs, maar desondanks hoog op de verlanglijst dankzij an dere kwaliteiten. Bagage 160-680 liter. Gewicht 1.065 kg. Diesel 1.6 I, 90 pk. Plus: afwerking, uitstraling, onderstel. Min: geen 20 procent bijtelling, prijs. door Tony Vos Niet hoeven afrekenen van bpm en vrijstelling voor wegenbelasting, vormen voor het merendeel van de Neder landse autokopers dé aankoopargu menten. Nissan doet binnenkort ook mee. In de loop van augustus verschijnt van de recent gelanceer de nieuwe Micra de zogenaamde DIG-S. Deze lettercode slaat voor al op de motor. Het is een turbova riant van de in het model al beken de driecilinder, die tot aanzienlijk betere cijfers komt. Het vermogen bedraagt 98 pk, het koppel is toege nomen tot 142 Nm. Belangrijker is dat door tussenkomst van de com pressor een lage C02-uitstoot is ge meten van 95 gram per kilometer. Terwijl op dit moment 110 gram per kilometer al voldoende is. Nissan heeft de gunstige uitstoot en het daarmee samenhangende la ge brandstofverbruik overigens niet alleen met de turbo bereikt. De direct ingespoten motor heeft ook een verder teruggebrachte in terne wrijving en een dynamo die minder energie vraagt. Bovendien hoort er een start- en stopsysteem bij de standaarduitrusting en heb ben de ingenieurs van het merk enkele aërodynamische verfijnin gen doorgevoerd. Nissan heeft met de Micra DIG-S een aardige primeur, omdat het een van de eerste modellen in het segment met benzinemotor is die aan de vrijstellingsnorm voldoet. De vanafprijs van de Micra DIG-S Visia bedraagt 12.995 euro. Voor dat geld biedt Nissan airconditio ning, een audioinstallatie, elektri sche raambediening en centrale vergrendeling. Een trede hoger staat de Acenta, die met 13.950 eu ro slechts 1.000 euro duurder is dan de turboloze variant, die niet verder komt van 80 pk en waar voor gewoon bpm en wegenbelas ting betaald moeten worden. Micra: belastingvrij. foto Nissan door Tony Vos Toyota lanceert in oktober de derde generatie van de com pacte Yatis. Uiteraard staan daarbij alle lichten op groen voor wat betreft lichter (-20 kilo), zuini ger en efficiënter. De plaats bin nen het Toyota-programma blijft gelijk, net zoals productieplaats Va lenciennes in Frankrijk. Ondanks de toename in formaat blijkt de Yaris met een lengte van 3,89 meter behoorlijk bescheiden gedimensioneerd. Wel is er duide lijk winst te melden bij de binnen ruimte, zowel voor passagiers als bagage. Ook heeft Toyota goed ge keken naar de materialen die in het interieur worden gebruikt. Die zijn minder hard dan voorheen en Toyota Yaris: slimmer. foto Toyota daarmee wordt een meer hoog waardige uitstraling verkregen. De koper kan weer gewoon kiezen uit een drie- of vijfdeurscarrosse- rie. De meerprijs voor de laatste is niet bij alle uitvoeringen gelijk. Dat is terug te voeren op de steeds ingewikkeldere berekening van de bpm afhankelijk van de C02-uit- stoot. Zo heeft de instapversie met driecilinder motor vrijstelling van deze belasting. Bovendien wordt er geen wegenbelasting geheven en geldt bij zakelijk gebruik het 14-procenttarief Daardoor heeft Toyota de basisprijs gelijk kunnen houden op 10.990 euro. De 1.3 liter viercilinder van 99 pk blijft ongewijzigd verkrijgbaar (vanaf 13.260 euro), tegen meer prijs zelfs met een CVT. De vierci linder diesel zal in ons land niet veelvuldig worden gekozen, van daar dat Toyota die krachtbron lou ter combineert met de vijfdeurs carrosserie (vanaf 16.990 euro). De interessantste versie wordt wel licht de vierde variant, die voor ko mend voorjaar staat gepland, een volwaardige hybride. Maar dat zal geheel afhankelijk zijn van tech niek, prijs en uitstoot. De omzet van Opel uit de Combo bestelwagen en de afgeleide perso- nenversie is niet lonend genoeg om een nieuw model te ontwikke len. Daarom sloot Opel een over eenkomst met Fiat, dat een afgelei de versie bouwt van de bestaande Doblö, die binnenkort als Opel Combo wordt gelanceerd. De meest exclusieve Mini is de In spired by Goodwood, aangekleed door Rolls Royce. Er komen dui zend stuks, Nederland krijgt er tien. Als basis dient de Cooper S, die van binnen is gehuld in leer en lamswol. De prijs ligt rond de 55.000 euro, de helft van de Neder landse exemplaren is al verkocht. Audi geeft de A5 een facelift Het front is veranderd en de coupé, ca briolet en sportback krijgen ande re achterlichten. Het interieur is verfijnd door andere kleuren en materialen. De 1.8 TFSI instapmo- tor van 170 pk voldoet aan de ei sen voor 20 procent bij telling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 15