Terug naar de ongelukkigste dag van je leven boeken 113 Trouwe bezoekers van het proces tegen Demjanjuk Een hilarisch, maar in de kern dramatisch verhaal over vader en zoon en hun moeizame relatie. Veilig leven in een science- fictionwereld is een betoverend boek. vrijdag 22 juli 2011 door Arie Storm Vooroordelen zijn er wellicht om te koesteren, maar het zou zeer spijtig zijn als de roman Veilig leven in een sciencefictionwereld van de Ameri kaanse schrijver Charles Yu (1976) zijn weg niet naar echte lezers vindt, alleen maar om dat die vage bezwaren hebben tegen science- fiction. Het is niet bijzonder intelligent te gen een heel genre te zijn. Sommige schrijvers van sciencefiction ho ren met hun werk in de hoogste kringen van de literatuur thuis. Denk bijvoorbeeld aan een zeer groot auteur als H.G. Wells. Maar de roman van Yu is bovendien ook nog eens meer dan 'zomaar' een sciencefic- tionroman. Net als het werk van H.G. Wells zegt zijn boek veel over de tijd waarin het is geschreven, heeft het een universele aantrek kingskracht en is het grappig en ontroerend tegelijk. Wells was niet de eerste die over tijdreizen schreef, maar hij was wel de eerste die een moderne sciencefictionroman aan'het the ma wijdde met The time machine (1895). Sinds de publicatie daarvan hoort het rei zen in de tijd tot het standaardpakket van menig sciencefictionschrijver. De heroïsche tijdreiziger is een type geworden. En na Wells is het ook gebruik geworden het idee van tijdreizen in boeken en films te gebrui ken als een middel om kritiek te leveren op politiek en beschaving. Maar tijden veranderen - het is in dit ver band oppassen geblazen met dit soort op merkingen - en het schrijven over tijdreizen heeft een behoorlijke evolutie ondergaan. Eerst is er een milde ironie ingeslopen, die al snel werd gecombineerd met een modieu ze aandacht voor sentiment en gevoelig heid. Gelukkig is de humor daarmee niet overal verdwenen, want sciencefiction is eerst en vooral eigenlijk een zeer geestig gen re. Een van de grappigste boeken die ik ken waarin tijdreizen, ironie en gevoel aansteke lijk worden gecombineerd, is Mijn smoezeli ge boekje van gestolen tijd (My dirty little book of stolen time, 2006) van Elisabeth Jen sen. En daar komt nu Veilig leven in een scien cefictionwereld bij. Scène uit de film The time machine, naar het boek van H. G. Wells. Yu plaatst zich nadrukkelijk in de traditie van Wells en Jensen, hij weet heel goed waarover hij schrijft, maar kennis vooraf over de geschiedenis van het tijdreizen in films en romans is niet noodzakelijk. Yu neemt de lezer vanaf de eerste bladzijde ferm bij de hand, om hem in de bij vlagen dolle rit die volgt vervolgens niet meer los te laten. De hoofdpersoon in deze roman heet Char les Yu. Hij is van beroep tijdreiziger. Als tijd machinereparateur komt hij graag bij de mensen thuis, die op een of andere manier een technisch probleem hebben met hun tijdmachine. Dat is een hilarisch gegeven, maar het krijgt ook vrij snel tragische trek jes. Mensen blijken namelijk vooral terug te willen reizen naar juist de ongelukkigste dag van hun leven: ze willen het op die dag ontstane leed proberen te voorkomen. En als er dan iets mis is met je machine en je voortdurend blijft 'hangen' in die dag, dan heb je een probleem. Maar zoals dat gaat: niet alleen de klanten van Yu hebben problemen, hij heeft het zelf ook niet gemakkelijk. De grappen en grol len over tijdreizen, de ontwikkeling ervan, de enorme kennis van de geschiedenis er van in literatuur en film die Yu schijnbaar nonchalant tentoonspreidt, gaan als vanzelf over in een dramatisch verhaal over een zoon (Charles Yu) en zijn vader (Yu senior). Die vader blijkt de uitvinder te zijn van de eerste tijdmachine. Met zijn zoon heeft hij het ding in elkaar gezet. Veel geluk heeft die uitvinding hem niet ge bracht. Maar er blijken wel redenen te zijn geweest waarom Yu senior aan zijn tijd wil de ontsnappen. En meer dan naar de haken en ogen en contradicties van het tijdreizen zelf blijkt zoon Charles naar die motieven op zoek te gaan. Daarnaast heeft hij inmid dels allerlei praktische problemen met zijn eigen tijdmachine, wat de spanning doet «1 1 toenemen. Veilig leven in een sciencefictionwereld is een soms zeer zweterig boek, maar Veilig leven in een sciencefictionwereld is vooral een gewel dig boek. Charles Yu - Veilig leven in een sciencefiction wereld. Vertaling Roland Fagel. Prometheus, 19,95 euro. foto GPD door Addie Schulte Rob Fransman - Het Demjanjuk-proces. Verbum, 17,95 euro (incl. DVD). Wim Boevink - Dienstausweis 1393. Verbum, 17.95 euro. Rob Fransman Hel Demjanjuk-proces Normaal schrijft Wim Boe- vink, verslaggever van Trouw, over zaken als de opvoedkun dige aspecten van het schoonmaken van het caviahok. Hij heeft een dage lijkse rubriek, Klein verslag, op pagi- na twee, die de krant van een iets luchtiger geluid moet voorzien. Maar van november 2009 tot mei 2011 was zijn rubriek niet zo luchtig. Hij bezocht zo'n beetje alle zittingen van het proces tegen Ivan/John Demjanjuk, die in München terecht stond voor medeplichtigheid aan moord, 28.000 keer gepleegd, en schreef daar steeds een stukje over. Bij het begin van het proces was de verwachting dat het een halfjaar ging duren. Maar dat werd drie keer zo lang. Het werd dus een uitputtingsslag. Boevink verwijst in het begin van zijn gebundelde verslagen naar Har ry Mulisch, die een beroemd gewor den reportage schreef over het pro ces tegen Adolf Eichmann in de ja ren zestig, De zaak 40/61. Boevink is geen beroemdheid die schrijft. Hij schrijft niet ter eigen eer en glorie. Hij stelt zich dienstbaar op ten opzichte van de lezer en laat de partijen in het proces, voor zover mo gelijk, in hun waarde. Hij is een wel iswaar betrokken, maar ook wat af standelijke waarnemer. Wel vraagt hij zich af of hij niet de grens bereikt van wat hij kan beschrijven, nadat er weer gruwelijke details voorbij zijn gekomen. Een van de andere trouwe bezoekers van het proces was medeaanklager Rob Fransman. Hij had een dubbel rol, want hij deed ook verslag voor de website van de Wereldomroep. Ook zijn stukken zijn gebundeld, door dezelfde uitgever. Fransman wil medeaanklager zijn, omdat de kans 'niet denkbeeldig' is dat Demjanjuk rechtstreeks betrok ken was bij de moord op zijn ouders. Zijn verslag is, bijna vanzelf sprekend, veel persoonlijker en emo tioneler dan dat van Boevink. Het is meer een dagboek dan een zuiver verslag van het proces. Hij vertelt over voorvallen achter de schermen, zoals de zorgen van de Nederlandse ambassade en van het personeel van de rechtbank. Fransman verwoordt de frustratie van de medeaanklagers over wat men noemt de 'proceshouding' van de verdachte. Hij lag maar in zijn bed en zei niets. Fransman heeft de neiging een propje naar hem te schie ten of hem even op de schouder te tikken om hem iets te vragen. Door de passieve houding van Demjanjuk krijgt diens advocaat Busch vanzelf een hoofdrol. Diens aanvaringen met rechter Ralph Alt zijn een re- frein in beide boeken. Fransman schrijft dat hij Busch en diens Oekraïense vrouw is gaan haten. Boevink is ambivalenter en noemt delen van het pleidooi van Busch 'niet onzinnig'. Hij is ook kritisch over de manier waarop het proces werd gevoerd. Fransman is juist erg tevreden over de uitspraak, die zo wel de veroordeling als de voorlopi ge vrijlating van Demjanjuk inhield. Had de uitgever de twee verslagen moeten samenvoegen? Nee, daar voor zijn ze te verschillend. Twee boeken over dit proces is niet teveel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 13