'Zoals hij, bestond er maar één' io| johnny kraaijkamp sr. dinsdag 19 juli 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl John Kraaykamp in 1995 Heel acterend Nederland is het er over eens: John ny Kraaijkamps talent was uniek. Hij verenigde dramatiek en komische ca paciteiten in zich. door Monique Brandt Mijn vader is de oudste baby van Nederland. Iedereen wil van hem houden, hem koeste ren", zei John Kraaijkamp jr. vorig jaar over zijn vader, bij de ontroe rende viering van seniors 85-jarige verjaardag in een theaterzaaltje van het Rosa Spierhuis in Laren. Niemand beter dan de zoon van 'de koning van het Nederlandse theater' verwoordde voor vrien den en collega's uit het vak de unieke positie die 'de Ouwe Kraaij' vele decennia lang innam in de theaterwereld. „Er bestaat er niet één zoals hij op het toneel. Ie mand die én kan ontroeren én je kan laten lachen én heel goed kan spelen. En iedereen van je laten houden." Komiek André van Duin, die Kraaijkamp sr. als zijn grote in spiratiebron betitelt, noemt de overleden acteur 'de beste die wij ooit hebben gehad'. Acteur Peter Tuinman, die met hem werkte toen Kraaijkamp bij het Ro Thea ter in 1979 een indrukwekkende King Leat vertolkte en daarmee zijn doorbraak beleefde als serieus acteur, vroeg zich, als hij Kraaij kamp op het podium bezig zag, weieens af: 'Hoeveel talent kan één mens eigenlijk hebben?' Als de theaterwereld het ergens over eens is, is het dat John Kraaijkamp sr. een artiest zonder weerga was, eentje van de buitencategorie. Maar ook: een grootheid zonder echte opvolger. Tuinman kan niet zomaar iemand noemen. „Mis schien dat er over een paar jaar ie mand opstaat. Maar John was ge woon een uniek multitalent, ie mand die tot in de finesses het to tale theaterspectrum beheerste. Doordat hij zo talentvol was, riep hij ook weieens weerstand op. Om dat hij altijd een paar stapjes ver der was dan anderen." Voormalig casting director Hans Kemna is het daarmee eens: „John Kraaij kamp is niet te vervangen." Thea terhistoricus Xandra Knebel bracht in 2010 een biografie van de acteur uit. Ze vindt het lastig om acteurs te vergelijken. Elke ac teur heeft weer een ander speciaal talent, stelt ze. Maar die speciale combinatie van zowel enorm dra matisch als komisch talent, dat zie je bij niemand. Zelfs bij zijn komi sche rollen schemerde er iets me lancholieks doorheen. Misschien dat alleen Piere Bokma dat heeft, bij hem zie je de comediant in zijn dramatische rollen doorglinsteren. Maar daarmee is Bokma nog niet zijn 'opvolger'. Die is er niet." Adrian Brine regisseerde 'De Kraaij' in 2004/2005 in zijn aller laatste rol in The Price van Arthur Miller, met Edda Barend en Victor Löw. Het ging hem toen al moei lijk af: hij moest veel rusten en zijn geheugen was niet meer opti maal. Brine: „Maar op het toneel kon hij weer ademen, ging het be ter. Hij bleef doorvechten om zich de rol eigen te maken. Die man ademde theater. Hij zag een zin en dacht: dat is het personage. Hij ei gende zich een rol toe, die werd daarmee méér van hem dan van de auteur van het stuk."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10