'We hadden |e liever bewusteloos' voortaan lifeguard Beach GroenLinks: uitstel van verkoop 'Borssele' 3 'Opnieuw in gesprek met NS over trein' MORGEN maandag 18 juli 2011 MIDDELBURG - Het verzet tegen de nieuwe dienstregeling op het Zeeuwse spoor groeit. De CDA- fractie in Provinciale Staten van Zeeland wil dat de provincie op nieuw met de Nederlandse Spoor wegen onderhandelt om een snel le verbinding met de Randstad te behouden. Eerder drong de PvdA al aan op ac tie. En ook de gemeenten Middel burg en Vlissingen protesteerden onlangs. Vanaf december rijden er twee keer per uur treinen van Vlis singen via Haarlem naar Amster dam. De treinen stoppen op elk Zeeuws station. Dat betekent een vertraging van zeven minuten ten opzichte van de huidige intercity, die eens per uur rijdt. „Wij zijn er niet gelukkig mee", zegt CDA-fractievoorzitter Patricia de Milliano. „De rechtstreekse ver binding met Schiphol verdwijnt, de reis duurt langer en reizigers moeten langer wachten bij het fiets-voetveer. Wij willen van gede puteerde George van Heukelom weten of het echt niet anders kan. De intercity én de rechtstreekse verbinding met Schiphol vinden we heel belangrijk." Het provinciebestuur peinst er tot nu toe niet over om opnieuw met de NS te onderhandelen. Dat bleek uit beantwoording van vra gen van.de PvdA-fractie eerder dit jaar. De nieuwe dienstregeling is een compromis, ontstaan nadat de NS de stations in Arnemuiden, Ka- pelle-Biezelinge en Krabbendijke dreigden te sluiten. Die blijven nu open. door Nadia Berkelder Dylan van Olffen, Wiebe de Bonte en Edwin Beusen doen praktijkexamen. „We gaan op looppatrouille", krijgen ze te horen. Even verderop staat een meneer langs de vloedlijn te roepen. „Thijs!" Hij is zijn zoon kwijt, die net nog aan het zwemmen was. „Ik zei nog dat hij niet te ver het water in moest gaan." Wiebe en Edwin gaan het water in, pal langs de vloedlijn, om hem te zoeken, terwijl Dylan aan de kant blijft met de vader. Edwin en Wiebe kunnen tot op de bodem kij ken, maar zien niets. Logisch: want het 'slacht offer' staat nog op de kant. Ze waden een paar keer heen-en-weer, evenwijdig aan het strand, de eerste keer dichter naast elkaar, daarna wat verder van elkaar verwijderd. Dylan vraagt in tussen om assistentie, maar die komt niet. Ze moeten het zelf oplossen. Thijs, die zich al die tijd op het strand heeft schuil gehouden achter de rug van de examina tors, duikt na een tijdje toch op in het water, aanspreekbaar, maar wel erg zwak. Edwin en Wiebe zien hem meteen. En dat is logisch: er zijn op deze kille dag geen andere zwemmers. Nog maar net uit het water verliest hij het be wustzijn, maar ademt hij nog wel. Dylan be stelt via zijn portofoon een ambulance. En dan is het examen afgelopen. De examanitor is tevreden, vooral over de kan didaten. „We hadden je liever bewusteloos in het water gezien", zegt examinator Erik Wil- lems tegen Thijs. Het slachtoffer heeft het de cursisten iets te makkelijk gemaakt. 'Die lifeguards zijn straks misschien niet meteen allemaal David Hasselhoffs, maar ze zijn wél in goede conditie' Frank Tamis, Reddingsbrigade Nederland foto Ruben Oreel Met een rescueboard kan een drenkeling naar de kant worden gebracht. is er weer een gezellige historische markt in Veere U komt toch ook! door Raymond Korse ZWOLLE - De statenfracties van GroenLinks in Noord-Brabant, Overijssel, Flevoland en Limburg willen dat de voorgenomen ver koop van de 'Borssele-aandelen' aan het Duitse energiebedrijf RWE wordt uitgesteld. Aanleiding is de bekendmaking, vrijdag, dat RWE gaat samenwer ken met het Russische gasbedrijf Gazprom bij de bouw en exploita tie van energiecentrales in Europa. De samenwerking met Gazprom komt op het moment dat er over eenstemming is bereikt over de verkoop van de aandelen kerncen trale Borssele. De kerncentrale was altijd het eigendom van de energie bedrijven Delta en Essent. De Es- sentaandelen waren in handen van zes provincies en gemeenten in het zuiden en noorden van Ne derland maar werden in 2009 voor zo'n negen miljard verkocht aan RWE. Omdat de verkoop van de kerncentrale aan een commerciële partij gevoelig lag, werd besloten de kerncentrale vooralsnog in over heidshanden te houden. Doel bleef om de aandelen te verkopen. Het leverde een bestuurlijk con flict op met de provincie Zeeland, dat via Delta voor de helft eige naar was van Borssele en er niets voor voelde de zeggenschap over de centrale te delen met een com merciële partij. Pas onlangs werd de strijdbijl begraven: Delta kreeg extra geld en RWE krijgt slechts dertig procent van de zeggenschap over de centrale. Delta wordt voor 70% eigenaar. De inkt van deze overeenkomst is nauwelijks droog of de situatie ver andert wezenlijk. Door de deal krijgt Delta niet alleen te maken met RWE als nieuwe mede-eige naar van Borssele, maar op de ach tergrond zijn het nu de Russen die meepraten. Saillant detail is dat de aandelenverhouding 70-30 pas vol gend jaar gerealiseerd wordt, als RWE eén deel van de verworven aandelen doorverkoopt aan Delta. Eerst krijgt de Duitse energiereus een periode de helft van de aande len Borssele in handen. GroenLinks is zich een hoedje ge schrokken van de afspraken tussen RWE en Gazprom. „De verkoop moet worden heroverwogen", vindt GroenLinks-Statenlid in Overijssel Robert Jansen. Volgens hem is het argument om aan RWE te verkopen, ook niet meer geldig. „Belangrijk argument is dat RWE wordt gezien als een kapi taalkrachtig bedrijf. Daardoor zou zij een goede partner zijn met wie het Zeeuwse Delta de tweede kern centrale kan bouwen. Sinds de be kendmaking door de Duitse over heid dat zij kerncentrales wil slui ten en nieuwe niet meer toestaat, is de aandelenkoers van RWE ge kelderd en de kapitaalpositie van RWE aanmerkelijk verslechterd." Gazprom heeft wel geld en wil dol graag in Europa voet aan de grond krijgen. „RWE meldt dat zes cen trales, die voorheen eigendom van Essent waren, en daarmee onder meer van de provincies Overijssel, Flevoland en Limburg, mogelijk ge plaatst worden in een gezamenlij ke organisatie van RWE/Gazprom. Het voornemen het belang in 'Borssele' aan RWE te verkopen, roept daardoor vragen op", aldus Jansen. De toekomstige afhanke lijkheid van Gazprom baart Jansen zorgen. „Gazprom heeft laten zien dat zij de energiekraan dichtdraait wanneer landen zich niet gedra gen zoals door hen is gewenst." ®zie pagina 4: vijf vragen over Gazpromdeal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 3