'We hadden |e liever bewusteloos'
voortaan lifeguard Beach
GroenLinks: uitstel van verkoop 'Borssele'
3
'Opnieuw
in gesprek
met NS
over trein'
MORGEN
maandag 18 juli 2011
MIDDELBURG - Het verzet tegen de
nieuwe dienstregeling op het
Zeeuwse spoor groeit. De CDA-
fractie in Provinciale Staten van
Zeeland wil dat de provincie op
nieuw met de Nederlandse Spoor
wegen onderhandelt om een snel
le verbinding met de Randstad te
behouden.
Eerder drong de PvdA al aan op ac
tie. En ook de gemeenten Middel
burg en Vlissingen protesteerden
onlangs. Vanaf december rijden er
twee keer per uur treinen van Vlis
singen via Haarlem naar Amster
dam. De treinen stoppen op elk
Zeeuws station. Dat betekent een
vertraging van zeven minuten ten
opzichte van de huidige intercity,
die eens per uur rijdt.
„Wij zijn er niet gelukkig mee",
zegt CDA-fractievoorzitter Patricia
de Milliano. „De rechtstreekse ver
binding met Schiphol verdwijnt,
de reis duurt langer en reizigers
moeten langer wachten bij het
fiets-voetveer. Wij willen van gede
puteerde George van Heukelom
weten of het echt niet anders kan.
De intercity én de rechtstreekse
verbinding met Schiphol vinden
we heel belangrijk."
Het provinciebestuur peinst er tot
nu toe niet over om opnieuw met
de NS te onderhandelen. Dat
bleek uit beantwoording van vra
gen van.de PvdA-fractie eerder dit
jaar. De nieuwe dienstregeling is
een compromis, ontstaan nadat de
NS de stations in Arnemuiden, Ka-
pelle-Biezelinge en Krabbendijke
dreigden te sluiten. Die blijven nu
open.
door Nadia Berkelder
Dylan van Olffen, Wiebe de Bonte en
Edwin Beusen doen praktijkexamen.
„We gaan op looppatrouille", krijgen
ze te horen. Even verderop staat een meneer
langs de vloedlijn te roepen. „Thijs!" Hij is zijn
zoon kwijt, die net nog aan het zwemmen
was. „Ik zei nog dat hij niet te ver het water in
moest gaan." Wiebe en Edwin gaan het water
in, pal langs de vloedlijn, om hem te zoeken,
terwijl Dylan aan de kant blijft met de vader.
Edwin en Wiebe kunnen tot op de bodem kij
ken, maar zien niets. Logisch: want het 'slacht
offer' staat nog op de kant. Ze waden een paar
keer heen-en-weer, evenwijdig aan het strand,
de eerste keer dichter naast elkaar, daarna wat
verder van elkaar verwijderd. Dylan vraagt in
tussen om assistentie, maar die komt niet. Ze
moeten het zelf oplossen.
Thijs, die zich al die tijd op het strand heeft
schuil gehouden achter de rug van de examina
tors, duikt na een tijdje toch op in het water,
aanspreekbaar, maar wel erg zwak. Edwin en
Wiebe zien hem meteen. En dat is logisch: er
zijn op deze kille dag geen andere zwemmers.
Nog maar net uit het water verliest hij het be
wustzijn, maar ademt hij nog wel. Dylan be
stelt via zijn portofoon een ambulance. En dan
is het examen afgelopen.
De examanitor is tevreden, vooral over de kan
didaten. „We hadden je liever bewusteloos in
het water gezien", zegt examinator Erik Wil-
lems tegen Thijs. Het slachtoffer heeft het de
cursisten iets te makkelijk gemaakt.
'Die lifeguards zijn straks misschien niet
meteen allemaal David Hasselhoffs, maar
ze zijn wél in goede conditie'
Frank Tamis, Reddingsbrigade Nederland
foto Ruben Oreel
Met een rescueboard kan een drenkeling naar de kant worden gebracht.
is er weer een gezellige
historische markt in Veere
U komt toch ook!
door Raymond Korse
ZWOLLE - De statenfracties van
GroenLinks in Noord-Brabant,
Overijssel, Flevoland en Limburg
willen dat de voorgenomen ver
koop van de 'Borssele-aandelen'
aan het Duitse energiebedrijf
RWE wordt uitgesteld.
Aanleiding is de bekendmaking,
vrijdag, dat RWE gaat samenwer
ken met het Russische gasbedrijf
Gazprom bij de bouw en exploita
tie van energiecentrales in Europa.
De samenwerking met Gazprom
komt op het moment dat er over
eenstemming is bereikt over de
verkoop van de aandelen kerncen
trale Borssele. De kerncentrale was
altijd het eigendom van de energie
bedrijven Delta en Essent. De Es-
sentaandelen waren in handen
van zes provincies en gemeenten
in het zuiden en noorden van Ne
derland maar werden in 2009 voor
zo'n negen miljard verkocht aan
RWE. Omdat de verkoop van de
kerncentrale aan een commerciële
partij gevoelig lag, werd besloten
de kerncentrale vooralsnog in over
heidshanden te houden. Doel
bleef om de aandelen te verkopen.
Het leverde een bestuurlijk con
flict op met de provincie Zeeland,
dat via Delta voor de helft eige
naar was van Borssele en er niets
voor voelde de zeggenschap over
de centrale te delen met een com
merciële partij. Pas onlangs werd
de strijdbijl begraven: Delta kreeg
extra geld en RWE krijgt slechts
dertig procent van de zeggenschap
over de centrale. Delta wordt voor
70% eigenaar.
De inkt van deze overeenkomst is
nauwelijks droog of de situatie ver
andert wezenlijk. Door de deal
krijgt Delta niet alleen te maken
met RWE als nieuwe mede-eige
naar van Borssele, maar op de ach
tergrond zijn het nu de Russen die
meepraten. Saillant detail is dat de
aandelenverhouding 70-30 pas vol
gend jaar gerealiseerd wordt, als
RWE eén deel van de verworven
aandelen doorverkoopt aan Delta.
Eerst krijgt de Duitse energiereus
een periode de helft van de aande
len Borssele in handen.
GroenLinks is zich een hoedje ge
schrokken van de afspraken tussen
RWE en Gazprom. „De verkoop
moet worden heroverwogen",
vindt GroenLinks-Statenlid in
Overijssel Robert Jansen. Volgens
hem is het argument om aan
RWE te verkopen, ook niet meer
geldig. „Belangrijk argument is dat
RWE wordt gezien als een kapi
taalkrachtig bedrijf. Daardoor zou
zij een goede partner zijn met wie
het Zeeuwse Delta de tweede kern
centrale kan bouwen. Sinds de be
kendmaking door de Duitse over
heid dat zij kerncentrales wil slui
ten en nieuwe niet meer toestaat,
is de aandelenkoers van RWE ge
kelderd en de kapitaalpositie van
RWE aanmerkelijk verslechterd."
Gazprom heeft wel geld en wil dol
graag in Europa voet aan de grond
krijgen. „RWE meldt dat zes cen
trales, die voorheen eigendom van
Essent waren, en daarmee onder
meer van de provincies Overijssel,
Flevoland en Limburg, mogelijk ge
plaatst worden in een gezamenlij
ke organisatie van RWE/Gazprom.
Het voornemen het belang in
'Borssele' aan RWE te verkopen,
roept daardoor vragen op", aldus
Jansen. De toekomstige afhanke
lijkheid van Gazprom baart Jansen
zorgen. „Gazprom heeft laten zien
dat zij de energiekraan dichtdraait
wanneer landen zich niet gedra
gen zoals door hen is gewenst."
®zie pagina 4: vijf vragen
over Gazpromdeal