spectrum u Zaterdag 16 juli 2011 Alles voor het hoofdredacteur Henri Desgrange op een idee: een ronde door heel Frankrijk, op de fiets! Dat zou een prachtig feuilleton ople veren en lezers wekenlang aan zijn blad binden. Zo werd de Tour de France gebo ren, in 1903. Vanuit de media dus, hand in hand met het bedrijfsleven. De renners? Dat waren slechts de pionnen op het schaakbord. Pri mair was de Tour voor de organisatoren bedoeld om een commercieel product te slijten. Deze oorsprong is dus fundamen teel anders dan die van de meeste andere sporten. Voetbal en hockey, bijvoorbeeld, zijn ooit begonnen als tijdverdrijf voor de gegoede klasse. Deze sporten hadden vol gens de Angelsaksische traditie een edel doel: geest en lichaam zuiveren en sterken. Een gedachte die ook de grondlegger van de moderne Olympische Spelen, baron Pierre de Coubertin, dreef. Wielrennen was anders. Wielrennen was vanaf de oorsprong een beroepssport die door de bemoeienis van bedrijven draaide om poen. Ook bij de renners. Theofiel Mid delkamp was in 1936 de eerste Nederlan der die een etappe in de Tour won. In 1948 werd hij wereldkampioen. Hij had veel meer kunnen winnen, vertelde hij in 2003, maar hij verkocht 'honderden' koersen voor een leuk bedrag. „Eer? Van eer kun je bij de bakker geen brood kopen!" De zuiver atletische krachtmeting alleen was nooit zaligmakend in de wielersport. De sponsor op het truitje was altijd heilig. Zoveel mogelijk publiciteit werd het hoofddoel van wielerploegen. Daarvoor was winnen niet per se nodig. Spectaculai re nederlagen en tragische incidenten blij ven immers zeker zo lang op het netvlies als glorieuze triomfen. De dramatische tuimeling van Johnny Hoogerland heeft vele vaders. De Frans man Eugène Christophe was een van de eerste tragische helden in de Tour. In 1913 was hij op weg naar de Tourzege, toen in de Pyreneeën zijn voorvork brak en hij uren verloor in een smidse om zijn fiets weer te maken. In 1934 zat de 19-jarige de butant René Vietto uren te wachten op een nieuw wiel, omdat hij zijn kopman Magne had geholpen. De tragische 'verlie zers' Christophe en Vietto werden grotere helden dan de Tourwinnaars van die jaren. Dat kwam niet in de laatste plaats door de kranten, die hun daden lyrisch bezongen. De kranten organiseerden zelf de koersen. Tot op de dag van vandaag worden grote wielerklassiekers, maar ook de Ronde van Italië georganiseerd door een krant. De ro ze trui in de Giro verwijst naar het roze pa pier van de Gazetta dello Sport. De ploeg leiders van de nationale ploegen in de Tour waren vroeger zelfs journalisten, zo- Hij zette zijn strengste gezicht op, de baas van de Ronde van Frankrijk. Christian Prudhomme vond het 'een schandaal' zoals Juan-Anto- nio Flecha afgelopen zondag van de weg werd gereden door een volgauto van de Franse tv. Door een schrikreactie vloog ook Johnny Hoogerland richting weiland. Daar lag hij. Broek kapot. Diepe snijwon- den in billen en kuiten. Hij haalde de fi nish en huilend op het podium ontving hij de bolletjestrui. Het publiek klapte de handen stuk, voor de tv slikte Nederland een brok in de keel weg. Hier stond een nieuwe held. Discussie ontbrandde, zoals altijd na een incident in de Tour. Prudhomme kondig de maatregelen aan. Uiteraard mag de ver antwoordelijke chauffeur niet meer achter het stuur kruipen in de Tour. Bovendien zou paal en perk gesteld worden aan het aantal auto's en motoren rond het pelo ton. De belangen van de commercie en de media hadden de belangen van de sporters te veel verdrongen en dat kon niet de be doeling zijn van de Tour! Oh nee? De Tour is een bedenksel van de commer cie en de media. Sterker nog, de hele wie lersport is door een huwelijk tussen media en commercie ontstaan, ergens in de ne gentiende eeuw. Toen de fiets uitgevon den was en er fabrieken en merken kwa men, moest dit nieuwe wondermiddel aan de man worden gebracht. Men bedacht wielerwedstrijden, het liefst over monster lijke afstanden. Van Bordeaux naar Parijs, 575 kilometer, met start in de nacht! Jour nalisten werden uitgenodigd om de avon turen en heldendaden van de pioniers in geuren en kleuren te bezingen in de kran ten. Het werkte. Het publiek verslond de heroïsche verhalen. Toen het Franse blad l'Auto aan het begin van de twintigste eeuw een zieltogend bestaan leidde, kwam door John Graat foto's ANP/GPD/Cor Vos Bedrijfsleven, media, organisatoren en wielrenners: ze zijn tot elkaar veroordeeld in de danse macabre die Tour de France heet. Het nieuwe heldendom van Johnny Hoogerland is treffend voor de essentie van de Tour, die 108 jaar na het begin nog altijd hetzelfde is. De Tour draait niet om winnen, maar om de verhalen. Het is juist de waanzin van dit spektakel die zo'n aantrekkingskracht op iedereen uitoefent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 88