spectrum IO Zaterdag 16 juli 2011 Moneymaker Atilay Uslu (43), directeur/eigenaar van touroperator Corendon en twee luchtvaartmaat schappijen, raakt van geld niet in extase: „Al bij het idee er iets geks mee te doen, krijg ik schuldgevoel." door Ap van den Berg reau. Het was geen bewuste keuze." Familie en vrienden zagen het als bevlie ging, maar Uslu huurde 27 vierkante meter winkelruimte, toog naar een tweedehands winkel voor meubilair en een fax en richt te zijn reisbureau in: MegaReizen. „Ik had niet eens een computer. Ik liep nog wel snel twee weken stage bij Istanbul Reizen in Amsterdam. Ik wist dat ik eerst alleen vliegtickets wilde verkopen en op wie ik mij zou richten: Turken. Je had in Haarlem destijds nog maar één moskee en zeven koffiehuizen, dus daar hing ik posters op. Toen begon het lange wachten, want het heeft heel lang geduurd voordat ik de eer ste boeking binnen had." Het jaar erop ging hij met een partner ook wintersportvakanties verkopen. In die tijd leerde Uslu het klappen van de zweep. „Ik wist dat mijn product goed moest zijn en dat de gunfactor belangrijk is. Als je ergens goed in bent, kun je klanten vasthouden. Tot mijn verbazing merkte ik dat mijn fa milie me links liet liggen. Omdat ik 10 gul den duurder was dan concurrenten. Een eyeopener. Een oom van mij voegde eraan toe: 'Ik ben al twintig jaar klant bij een an der, dan stap ik niet zomaar naar jou over'. Maar toen ik 15 gulden van de prijs af deed, liet hij die ander vallen als een bak steen en boekte bij mij. Toen wist ik: je moet beter zijn dan een ander en goedko per. Dat is nog steeds mijn drijfveer." Zijn reisbureau kreeg de wind in de rug door de oorlog op de Balkan, omdat Tur ken niet meer met de auto naar hun moe derland durfden. Ze boekten massaal vlieg Zijn werk drijft hem naar su- perchique hotels in onder meer Turkije, Egypte, Spanje en Griekenland. .Om accom modatie in te kopen voor zijn klanten. Die overdaad heeft op Atilay Uslu geen vat gekregen. „Veel mensen vinden het heerlijk een poosje te baden in weelde. Zelf ga ik het liefst naar driesterrenhotels, waar de eigenaar meedraait in het hotel. In een klein dorp, tussen gewone mensen. Vind ik gezellig. Daar ben ik op mijn ge mak. Niet in vijfsterrenaccommodaties." Atilay Uslu werd geboren in een klein dorp in Turkije, 200 kilometer van Ankara. Na een jaar verhuisden zijn ouders voor een betere toekomst naar Nederland. Een maal hier hoopte zijn moeder dat hij oud zou worden bij de PTT of KPN. „Niemand hield toen rekening met massaontslagen." Het liep anders. Hij doorliep de mts, haal de zijn middenstandsdiploma en werd on dernemer. „Met de bruidsschat en enkele leningen begon ik een shoarmazaak aan de Haarlemse Smedestraat. Ik was 22, verdien de goed en had na een jaar mijn leningen afgelost. Ik werkte dag en nacht. Vooral 's nachts, eigenlijk. Ik leefde in het donker en sliep overdag. Stappen was er niet bij. En iedere week ruzie in de tent, met dron ken bezoekers die met elkaar op de vuist gingen. Na drie jaar buffelen was de passie weg en heb ik alles verkocht." Zijn familie hield de adem in: Wat nu? Uit het niets begon Uslu een reisbureau. „Ik had ook boekhouder of groenteboer kun nen worden, maar het werd een reisbu- tickets bij Uslu. Het gaf zijn reisbureau, dat hij niet veel later optuigde met volledig verzorgde vakanties, het beslissende zetje. Jaar op jaar groeide de omzet onstuimig. In 2000 doopte hij zijn bedrijf óm in Co rendon: dat is afgeleid van het woord Kor und (betekent: robijn). De onderneming bestaat uit een holding met een Nederland se en een Belgische tak, 70 werknemers en een verwachte omzet van 205 miljoen eu ro voor dit jaar. In 2005 stampte Uslu in Turkije een eigen luchtvaartmaatschappij uit de grond, omdat de voorwaarden daar gunstiger waren dan in Nederland. Bij Co rendon Airlines werken intussen 400 men sen, de verwachte omzet in 2011 is 175 mil joen. Eerder dit jaar stichtte hij een Neder landse luchtvaartmaatschappij: Corendon Dutch Airlines (48 werknemers). „Het is snel gegaan", zegt Uslu met gevoel voor understatement. „We hebben nu ne gen Boeings en bestellen er volgend jaar nog twee toestellen bij. Het onderhoud kunnen onze technici zelf uitvoeren. Uiter- aard volgens het boekje, we hebben al ISO-keurmerk 9001 in de wacht gesleept." Uslu doet niet gewichtig, staat graag met beide benen op de grond. „Ik denk nog vaak aan die jongen met die shoarmazaak, maar realiseer me ook dat het leasen van een vliegtuig in wezen hetzelfde is als het leasen van een auto. Het zijn alleen andere bedragen: 300.000 tot 400.000 dollar per maand, voor een periode van 5 a 6 jaar. Dat kan prima, zolang er genoeg inkom sten tegenover staan." Uslu staat te boek als succes-Turk. Maar zo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 86