spectrum IO
Zaterdag 16 juli 2011
Moneymaker
Atilay Uslu (43),
directeur/eigenaar
van touroperator
Corendon en twee
luchtvaartmaat
schappijen, raakt
van geld niet in
extase: „Al bij het
idee er iets geks
mee te doen, krijg
ik schuldgevoel."
door Ap van den Berg
reau. Het was geen bewuste keuze."
Familie en vrienden zagen het als bevlie
ging, maar Uslu huurde 27 vierkante meter
winkelruimte, toog naar een tweedehands
winkel voor meubilair en een fax en richt
te zijn reisbureau in: MegaReizen. „Ik had
niet eens een computer. Ik liep nog wel
snel twee weken stage bij Istanbul Reizen
in Amsterdam. Ik wist dat ik eerst alleen
vliegtickets wilde verkopen en op wie ik
mij zou richten: Turken. Je had in Haarlem
destijds nog maar één moskee en zeven
koffiehuizen, dus daar hing ik posters op.
Toen begon het lange wachten, want het
heeft heel lang geduurd voordat ik de eer
ste boeking binnen had."
Het jaar erop ging hij met een partner ook
wintersportvakanties verkopen. In die tijd
leerde Uslu het klappen van de zweep. „Ik
wist dat mijn product goed moest zijn en
dat de gunfactor belangrijk is. Als je ergens
goed in bent, kun je klanten vasthouden.
Tot mijn verbazing merkte ik dat mijn fa
milie me links liet liggen. Omdat ik 10 gul
den duurder was dan concurrenten. Een
eyeopener. Een oom van mij voegde eraan
toe: 'Ik ben al twintig jaar klant bij een an
der, dan stap ik niet zomaar naar jou over'.
Maar toen ik 15 gulden van de prijs af
deed, liet hij die ander vallen als een bak
steen en boekte bij mij. Toen wist ik: je
moet beter zijn dan een ander en goedko
per. Dat is nog steeds mijn drijfveer."
Zijn reisbureau kreeg de wind in de rug
door de oorlog op de Balkan, omdat Tur
ken niet meer met de auto naar hun moe
derland durfden. Ze boekten massaal vlieg
Zijn werk drijft hem naar su-
perchique hotels in onder
meer Turkije, Egypte, Spanje
en Griekenland. .Om accom
modatie in te kopen voor zijn
klanten. Die overdaad heeft op Atilay Uslu
geen vat gekregen. „Veel mensen vinden
het heerlijk een poosje te baden in weelde.
Zelf ga ik het liefst naar driesterrenhotels,
waar de eigenaar meedraait in het hotel. In
een klein dorp, tussen gewone mensen.
Vind ik gezellig. Daar ben ik op mijn ge
mak. Niet in vijfsterrenaccommodaties."
Atilay Uslu werd geboren in een klein
dorp in Turkije, 200 kilometer van Ankara.
Na een jaar verhuisden zijn ouders voor
een betere toekomst naar Nederland. Een
maal hier hoopte zijn moeder dat hij oud
zou worden bij de PTT of KPN. „Niemand
hield toen rekening met massaontslagen."
Het liep anders. Hij doorliep de mts, haal
de zijn middenstandsdiploma en werd on
dernemer. „Met de bruidsschat en enkele
leningen begon ik een shoarmazaak aan de
Haarlemse Smedestraat. Ik was 22, verdien
de goed en had na een jaar mijn leningen
afgelost. Ik werkte dag en nacht. Vooral 's
nachts, eigenlijk. Ik leefde in het donker
en sliep overdag. Stappen was er niet bij.
En iedere week ruzie in de tent, met dron
ken bezoekers die met elkaar op de vuist
gingen. Na drie jaar buffelen was de passie
weg en heb ik alles verkocht."
Zijn familie hield de adem in: Wat nu? Uit
het niets begon Uslu een reisbureau. „Ik
had ook boekhouder of groenteboer kun
nen worden, maar het werd een reisbu-
tickets bij Uslu. Het gaf zijn reisbureau, dat
hij niet veel later optuigde met volledig
verzorgde vakanties, het beslissende zetje.
Jaar op jaar groeide de omzet onstuimig.
In 2000 doopte hij zijn bedrijf óm in Co
rendon: dat is afgeleid van het woord Kor
und (betekent: robijn). De onderneming
bestaat uit een holding met een Nederland
se en een Belgische tak, 70 werknemers en
een verwachte omzet van 205 miljoen eu
ro voor dit jaar. In 2005 stampte Uslu in
Turkije een eigen luchtvaartmaatschappij
uit de grond, omdat de voorwaarden daar
gunstiger waren dan in Nederland. Bij Co
rendon Airlines werken intussen 400 men
sen, de verwachte omzet in 2011 is 175 mil
joen. Eerder dit jaar stichtte hij een Neder
landse luchtvaartmaatschappij: Corendon
Dutch Airlines (48 werknemers).
„Het is snel gegaan", zegt Uslu met gevoel
voor understatement. „We hebben nu ne
gen Boeings en bestellen er volgend jaar
nog twee toestellen bij. Het onderhoud
kunnen onze technici zelf uitvoeren. Uiter-
aard volgens het boekje, we hebben al
ISO-keurmerk 9001 in de wacht gesleept."
Uslu doet niet gewichtig, staat graag met
beide benen op de grond. „Ik denk nog
vaak aan die jongen met die shoarmazaak,
maar realiseer me ook dat het leasen van
een vliegtuig in wezen hetzelfde is als het
leasen van een auto. Het zijn alleen andere
bedragen: 300.000 tot 400.000 dollar per
maand, voor een periode van 5 a 6 jaar.
Dat kan prima, zolang er genoeg inkom
sten tegenover staan."
Uslu staat te boek als succes-Turk. Maar zo