Goense zit weer volop in peloton Rabo-renners stellen zich nieuwe doelen sport 133 Goesenaar Antoine Goense bezorgt gasten van Vacansoleil-DCM een mooie dag in de Tour de France. zaterdag 16 juli 2011 GASTENWAGEN 'Het hele etappeparkoers rijden is vooral om praktische redenen niet te doen. Toch missen we onderweg niks' Antoine Goense door René van Stee goes - Antoine Goense maakt van af vandaag deel uit van het Tour circus. De oud-wielrenner uit Goes treedt tot en met de laatste etappe naar Parijs op als gastheer namens Vacansoleil-DCM. „Een inmiddels uit de hand gelopen hobby", zegt de 44-jarige Bevelan der daarover. In gezelschap van zestien man ver trok Goense gisteren vanuit de I Brussel met de TGV naar' Nïmes. In startplaats Saint-Gaudin wacht hem vandaag een gastenwagen, t waarin hij sponsors en relaties Ij van de ploeg waarvan ook Johnny Hoogerland deel uitmaakt naar fi- fctishplaats Plateau de Beille rijdt. Bfk weet nog niet wie er meegaan ^^Lde auto, maar het staat vast dat mooie ritten te zien krijgen. fr Bergetappes in de Pyreneeën en de Alpen zijn altijd een genot om mee te maken." Goense rijdt met Toerclub Goes Vooruit (TGV!) nog altijd zijn trai ningsritjes in de buurt. Tot en met zijn dertigste reed hij wed strijden, waaronder ook tweeën half jaar als prof bij de Buckler- ploeg van Jan Raas. Als amateur koerste hij zijn laatste jaren bij Van Vliet. Als lid van de nationale selectie mocht Goense in 1990 met de amateurploeg mee naar het WK in Japan. „Dat werd he laas geen succes. Heel in het kort kun je zeggen dat er aan de voor bereiding het één en ander schort te. Het was heel ver weg. En het ontbrak bij de KNWU aan budget om er echt iets van te maken." Na zijn actieve carrière was Goen se enkele jaren trainer van de ju nioren van Theo Middelkamp. In die tijd trainde Johnny Hooger land volop mee. „Hij was toen al een klasbak. Hij vertrok al snel naar een opleidingsploeg van Ra- bo, maar Johnny was wel elke dinsdag present bij de training. Hij was veruit de beste renner van die groep." Vandaag volgt het weerzien met zijn oud-pupil. „Het ziet er naar uit dat hij het redt", zegt Goense Antoine Goense weet hoe hij auto moet rijden te midden van wielrenners. over de kansen van de Yerseke- naar om de Tour na zijn zware val in de negende etappe uit te rij den. „Ongelooflijk eigenlijk. En natuurlijk razend knap." Uiter aard heeft hij een mening over het onheil dat Hoogerland over kwam. Die schrijft Goense volle dig toe aan de ontoereikende stuurcapaciteiten van de bestuur ster van de auto die de enige Zeeuw in de Tour letterlijk over hoop reed. „Daarom willen veel ploegen graag dat mensen uit de praktijk in hun auto's rondrijden. Want ook al beschikt iedereen over een licentie, het zit wel of niet in je. Ikzelf weet precies wat er speelt in het peloton. Daardoor anticipeer je veel sneller op wat er kan gebeuren. Zeker in de grote drukte die tegenwoordig in de Tour heerst. Voorbeelden? Dat je weet dat een renner bij materiaal- foto Willem Mieras pech altijd aan de rechterkant van de weg gaat staan, dat je wacht voor een bocht of juist vèel snel heid maakt omdat een coureur in dergelijke situaties altijd sneller is dan een auto of een motor en dat je goed oppast als er zich een waaier vormt. Zodra de renners op zo'n moment de hele weg gaan gebruiken, moet je er al voor bij zijn." Goense belandde niet per toeval in de gastenwagen. Hij kende ma nager Daan Luijkx van Vacanso- leil-DMC uit de tijd dat beiden nog bij de nieuwelingen en de ju nioren koersten. „Hij wist dat ik met een wagen in de Delta Tour Zeeland reed. Na de E3 Prijs werd ik samen met Patrick Tolhoek door Daan benaderd. Hij zocht vooral mensen die dit werk er naast wilden doen. De echte lief hebbers dus. Na één gesprek wa ren we er al uit. En dan zit je in eens weer volop middenin het pe loton." Goense geniet er met volle teugen van. Zijn werkgever McCain' in Le- wedorp verleent hem alle mede werking om zijn hobby uit te oefe nen, al komt de liefde van beide kanten. „Ik ben zelf ook flexibel. Ik sta altijd klaar voor m'n baas. En daar krijg je dan weer iets voor terug." Inmiddels reed de Goesenaar al mee in de Amstel-Goldrace, Luik- Bastenaken-Luik, de Delta Tour Zeeland en acht ritten in de Giro. „In de Giro loste ik Patrick af. De sleuteloverdracht was toen in Ro me. Daarna heb ik de ritten aan de Middellandse Zeekust gedaan. Een geweldige ervaring." Voor Goenses gasten zijn die erva ringen minstens zo fraai. Overal kunnen ze een kijkje nemen bij de start en de finish. Ze volgen de wedstrijd op de voet, waarbij het mogelijk is om rechtstreeks mee te genieten van het radiocontact tussen de ploegleiding en de ren ners en van de communicatie tus sen de wedstrijdleiding en de ploegleiding. Verder rijdt de gas tenwagen op de laatste kilometers van het parkoers. „Daardoor krij gen ze het echte wedstrijdgevoel. Het hele etappeparkoers rijden is vooral om praktische redenen niet te doen. Toch missen we on derweg niks. Er is een VIP-bus be schikbaar voor acht passagiers. Die is voorzien van televisies en al lerlei andere gemakken. Onder weg kunnen we ook even stop pen om de renners voorbij te zien komen. En om iets te eten en drin ken. Nee hoor, ze komen dan niets tekort." door Edward Swier lourdes - Het was zaak de boel na donderdag even te resetten. „De stekker eruit, er weer in én op nieuw beginnen. Plezier maken." Maarten Tjallingii zegt het alsof zijn computer de dag ervoor is vastgelopen. Maar Rabo heeft toch echt het klassement in de Tour de France, de belangrijkste wielerwed strijd van allemaal, verspeeld. Dat is een ramp voor een ploeg die daar al zijn geld op heeft gezet. „En toch moet je ook dit niet emo tioneel bekijken. Emoties zijn nu niet functioneel." „Nauurlijk", geeft Maarten Tjallin gii aan de streep toe, „komen er emoties. Maar die nu uiten heeft even niet zoveel zin. We hebben een pas op de plaats gemaakt, maar moeten nu snel weer plezier in het fietsen krijgen. En dat kan door je te laten zien." 'Bokito', zijn geuzennaam, voegde gisteren daad bij het woord, zat mee in een kopgroep van tien en worstelde zich over de kleine colle tjes en een serieuze berg, de Aubis- que. „Het is altijd moeilijk om mee te zitten. Lukt het een keer, is het zo'n rit", moest Tjallingii er zelf om lachen. Hij verzaakte echter niet. Alles voor het goede doel, al les voor een goede sfeer aan tafel. Iedereen bij de Rabo-ploeg heeft nieuwe doelen. Laurens ten Dam wordt verwacht in de échte bergrit ten. Tjallingii zou het op het vlak ke graag nog eens proberen. „Ik wil mezelf ook wel profileren." Dat Bauke Mollema gisteren teke nen van herstel toonde was ook al meegenomen. „Ik voel me weer een beetje wielrenner." Al had zijn ontsnapping in de finale vooral iets koddigs. Er was immers niets meer te halen, dagwinnaar Husho- vd en zelfs Tjallingii (negende op 5.16) waren niet meer te halen. „Maar ik wilde de bevestiging dat het de goede kant weer op gaat, het leverde me wat moraal op." Tjallingii gelooft zelfs nog in een wederopstanding van zijn kop man. Tenminste, voor één specifie ke dag, ergens in de Alpen. „Goed, het klassement is naar de Filis tijnen. Maar Robert Gesink heb ben we toch nog, niet dan?" 's Morgens in Pau had ook Gesink ge zocht naar nieuwe doelen. Dat was niet vanzelfsprekend. „Ik moet weer met plezier gaan fiet sen, zegt iedereen. Maar zo'n Tour is veel lastiger als je geen klasse ment meer hebt, daar was ik toch een heel jaar mee bezig. Maar heus, er komen wel betere dagen." De Tour uitrijden zal geen pro bleem worden. „Stoppen is don derdag niet in mij opgekomen. Ie dereen in de ploeg heeft hier gru welijk veel voor gedaan, Tjallingii heeft de halve Tour met zijn kop in de wind gereden voor mij. Als ik nu zou zeggen 'dit wordt het niet voor mij, de groeten', dan zou ik daar niet mee wegkomen en ge lijk hebben ze ook." Zich focussen op een rit in de Alpen is nog te veel gevraagd. „Eerst maar eens een paar dagen doorkomen." Wat ze er thuis in Nederland van den ken, kan hem even gestolen wor den. „Iedereen zal wel een mening hebben, maar dat zal me worst zijn."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 53