Business moet in Zeeland blijven netwerken 29 Tijdens een drukbezochte net werkborrel op het terrein van het Thermphos Challenger Zeeland International Tennis Tournament in Middelburg is op 1 juli 2011 het startschot gegeven voor de Ondernemersclub Zee land met de onthulling van het lo go. Ondernemersclub Zeeland is een initiatief van OpenCoffee Zeeland in samenwerking met Zeeland Zakelijk. door Loes van der Hoeven MIDDELBURG - Aanleiding tot de oprichting van het nieuwe onderne mersnetwerk was de behoefte van de leden van OpenCoffee Zeeland om het concept zodanig aan te passen dat kennisdeling en stimulering van de Zeeuwse ondernemersgeest beter naar voren komen, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de ontspan nen sfeer van de bijeenkomsten. De formule van Ondernemersclub Zee land voorziet in die behoefte. Initia tiefnemers van dit nieuwe concept zijn Ame Hulstein en Erik Jan Koe dijk van OpenCoffee Zeeland en Menno Kole van Zeeland Zakelijk. Kennisdeling en samenwerking De initiatiefnemers over de Onderne mersclub Zeeland. Arne Hulstein: "In 2009 ben ik onder de naam Open Coffee een netwerk gestart om het Zeeuwse MKB te sti muleren, elkaar in een ontspannen omgeving te ontmoeten en kennis uit te wisselen. Als wij naar het grote aan tal van 200 leden van dat initiatief kij ken, dan blijkt daar wel degelijke be hoefte aan te bestaan. Maar de bijeen komsten moet concreter worden inge vuld, zodat ondernemers er meer aan hebben. Ik ben ervan overtuigd dat Ondernemersclub Zeeland in die be hoefte gaat voorzien!" Erik Jan Koedijk: "Het is tijd dat alle ondernemers de mogelijkheid krij gen, naar een plek te komen, waar zij actief kennis komen brengen én ha len. Zonder lidmaatschapskosten, maar wel met duidelijke huisregels. Door een inspirerende aanpak om kennis te delen en samenwerking tus sen ondernemers te stimuleren, zal er ongetwijfeld meer business binnen Zeeland blijven. We moeten onderne merschap in Zeeland blijven stimule ren, dat is hard nodig!" Menno Kole ten slotte: "Het stimule ren van ondernemerschap door het verbinden van bedrijven juichen wij hard toe. Met onze nieuwsbrief Zee land Zakelijk zien wij al in de praktijk dat het Zeeuwse bedrijfsleven dichter bij elkaar gebracht wordt; het initia tief van Ondernemersclub Zeeland zal dit alleen maar doen versnellen. Toen wij in onze nieuwsbrief aan dacht besteedden aan dit initiatief, hebben diverse ondernemers zich di rect aangemeld voor de kick-off op 1 juli." Drie pijlers Om. alle ondernemers te bereiken, rust Ondernemersclub Zeeland op drie verschillende pijlers: Wekelijks blijft de mogelijkheid be staan, ontspannen met elkaar koffie te drinken op de woensdagochtend tus sen 08.30 tot 11.00 uur, zoals dat bij OpenCoffee Zeeland het geval was. Daarnaast vindt er vanaf 9 september iedere vrijdagmiddag van 17.00 - 18.30 een netwerkborrel plaats. Ten slotte organiseert Ondernemers club Zeeland iedere eerste woensdag van de maand van 19.00 tot 22.00 uur een kennissessie. Hier zullen on derwerpen worden aangesneden, die essentieel zijn voor het voeren van een succesvolle onderneming. Er is specifiek voor een avond gekozen om de detailhandel ook maximaal kans te geven, hierin te participeren. De eer ste maandelijkse kennissessie vindt plaats op woensdag 5 oktober 2011 In principe worden alle bijeenkom sten georganiseerd in het Van der Valk Hotel Middelburg, Paukenweg 3 (naast het ZEP-terrein). Maar afhan kelijk van het onderwerp, bestaat de mogelijkheid, kennissessies te laten plaatsvinden bij ondernemers op loca tie. De toegang en hapjes zijn gratis. Voor consumpties kunnen de leden gebruik maken van de prijsvriendelij- ke Ondernemersclub Zeeland con- sumptiekaart. "Uit zowel de OpenCoffee bijeen komsten als uit de Zeeland Zakelijk nieuwsbrief blijkt dat onze provincie boordevol veelzijdige kennis zit. On dernemersclub Zeeland maakt het voor haar leden mogelijk, hun kennis met anderen te delen en er vervol gens hun eigen netwerk mee te ver menigvuldigen. Uit de bijeenkom sten van Ondernemersclub Zeeland zullen ongetwijfeld talloze duurzame relaties voortkomen", aldus de drie initiatiefnemers. Meer informatie: www.ondernemersdubzeeland.nl Zorginstellingen krijgen steeds meer cliënten met een niet-Neder- landse achtergrond, die ook recht hebben op kwalitatief goede zorg. Een divers samengesteld personeelsbestand kan de kans op pro blemen als gevolg van taal- en cultuurverschillen verkleinen. Allochto ne werknemers kunnen hier een goede bijdrage aan leveren in de Zeeuwse zorg- en welzijnssector. ViaZorg uit Goes organiseert werk- gerichte activiteiten onder de noemer 'Kleur in Zorg en Welzijn'. ViaZorg heeft een speciaal trainings programma ontwikkeld om allochto ne vrouwen een handje op weg op de arbeidsmarkt te helpen. Tien vrouwen uit zeven verschillende landen worden door individuele bege leiding en trainingsdagen voorbereid op (vrijwilligers)werk of een oplei ding (zorg- en welzijnsbreed). Subsi die van de Provincie Zeeland maakt het mogelijk om dit programma aan te bieden. Onderwerpen die tijdens de training aan bod komen zijn onder meer de impact van migratie, overeenkomsten en verschillen in cultuur en verbale en non-verbale communicatie. De trainingen zijn grotendeels verzorgd door RAAK uit Amsterdam. Denny Mouqué, specialist op gebied van tran sculturele communicatie, geeft al ja ren training aan teamleiders. Het was voor haar de eerste keer om allochto ne deelneemsters te trainen. 'Ik vond het bijzonder om 'de andere kant' te trainen. Ik heb er zelf ook veel van ge leerd. Het is een erg leergierige groep; ze vragen veel en luisteren aan dachtig. Het zijn ook vrouwen die van aanpakken weten.' Omdat werken in de sector een hoge emotionele belasting met zich mee kan brengen is tijdens het programma ook aandacht besteed aan weerbaar heid en aan het omgaan met emoties in werksituaties. Barbara Veldt en Saske van der Eer den van RAAK hebben dit onderdeel voor hun rekening genomen. Daar naast hebben de deelnemers voorlich ting gekregen over werken en leren in de sector Zorg en Welzijn in Zee land en een korte taaltraining ge volgd. Deelnemers aan het eerste trainingsprogramma. Twitterati Delicious De initiatiefnemers, vlnr: Menno Kole, Arne Hulsteien en Erik Jan Koedijk. Foto: Jan Bos- Art Snack Photofactor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 153