Tiende Veerse Haringparty groot succes Ondernemer Nieuwbouw onder druk door belasting zwn.nl berichten 28 Zo'n vijftig genodigden, waaronder ondernemend en bestuurlijk Veere, lieten zich de Hollandse Nieuwe goed smaken tijdens de tiende Veerse Haringparty, die plaatsvond op 20 juni in Grand- café-Restaurant Anno Nu in Ooskapelle. door Loes van der Hoeven OOSTKAPELLE - Mede namens de Federatie van Ondernemersverenigin gen in de gemeente Veere opende Mi chel Ploeg, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland afdeling Veere de bijeenkomst. Hij deelde mede dat KHN heeft besloten, deze succesvolle jaarlijkse traditie ook de komende driejaar te doneren. Vervolgens wees hij erop dat een ge meente zoals Veere en haar onderne mers moeten inspelen op het verande rende toerisme, simpelweg omdat de concurrent dat ook doet. Toeristen anno nu willen hun vakan tiebestemming 'beleven'! Gedeputeerde Sjoerd Heijning van onder andere Recreatie en Toerisme sloot zich hierbij aan: "Het toerisme in Veere bedraagt meer dan 9% van onze Zeeuwse werkgelegenheid, ex clusief de horeca. Speel daarop in, on der meer met een spoedige aanleg van WIFI." Na het haringhappen werd de avond onder muzikale begeleiding van zan geres Albertina afgesloten met een feestelijk buffet. De tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting maakt bestaan de woningen aantrekkelijker en is zo een plus voor de woning markt. Het verslechtert echter de concurrentiepositie van nieuw bouw. MIDDELBURG - Doordat op nieuwbouwwoningen omzetbelasting wordt berekend en geen overdrachts belasting profiteren zij niet van de be lastingkorting. De onderhouds- en verbouwsector profiteert wel doordat kopers van een woning wel vaak ver bouwen. Nieuwbouw blijft echter van belang omdat de komende jaren het aantal huishoudens blijft stijgen. ING Economisch Bureau verwacht dit en volgend jaar echter slechts een beperkt herstel van het aantal gereed- gemelde nieuwbouwwoningen. Op nieuwbouwwoningen wordt 19 procent omzetbelasting berekend en geen overdrachtsbelasting. De door het kabinet aangekondigde regeling om tijdelijk de overdrachtsbelasting te verlagen maakt daardoor alleen be staande woningen voor potentiële huizenkopers aantrekkelijker. Door dat zij het komende jaar 4 procent minder overdrachtsbelasting betalen, verslechtert dit de concurrentiepositie van nieuwbouw. Ook de verkopen van nieuwbouw zitten echter sinds de crisis in het slop. De verkochte nieuwbouwwoningen zijn weliswaar al flink hersteld maar liggen nog lang niet op het niveau van voor de reces sie. In het 1ste kwartaal 2011 werden zo 6.600 nieuwbouwwoningen ver kocht ten opzichte van gemiddeld 8.400 per kwartaal in de periode 2000-2010. Tussen, het kopen van een nieuw bouwwoning en de uiteindelijke ople vering zit vaak circa 1,5 jaar. Kopers van nieuwbouw verwerven zich hier door vaak eerst hun nieuwe woning om pas na circa een jaar hun oude wo ning op de markt te brengen. Door dat de verlaging van de overdrachtsbe lasting tijdelijk is geeft hen dit niet meer zekerheid over het verkopen van hun bestaande woning. Als zij im mers over een jaar hun huidige wo ning willen verkopen is de regeling weer beëindigd. Hierdoor zullen po tentiële kopers van nieuwbouw niet eerder tot aanschaf overgaan. Kopers van een woning verbouwen vaak. Indien de verlaging van de over drachtsbelasting leidt tot meer transac ties zal in de bouwsector vooral de on derhouds- en verbouwsector hiervan profiteren. Deze sector heeft echter juist het minst geleden onder de reces- In deze kolom geven wij u een overzicht van nieuws dat op deon- dernemerzwn.nl gevonden kan worden. Het gaat om actueel nieuws, dat niet in de maandelijkse uitgave van de Ondernemer staat. Europa's eerste M&M Store M&M's, het grootste chocola de-merk ter wereld heeft op Lei- cester Square in Londen haar eer ste M&M's World Stóre in Euro pa. Gisteravond openden de M&M's personages Red en Yel low de nieuwe megastore samen met de burgemeester van Lon den, Boris Johnson. De store be slaat 3.200 vierkante meter, ver deeld over vier verdiepingen en voert bezoekers mee in de kleur rijke wereld van M&M's. Het merk borduurt daarmee voort op het succes, van de iconische stores in Las Vegas, Orlando en op Ti mes Square in New York. Deze populaire winkels worden jaar lijks bezocht door meer dan 10 miljoen mensen, waaronder ook beroemdheden zoals Tom Cruise. Efficiënter werken door fit te blijven Ongezonde levensstijlen leiden volgens de. Wereldgezondheidsor ganisatie wereldwijd tot een ster ke toename van hart- en vaatziek ten, die tegenwoordig 60 procent van het jaarlijkse aantal sterfgeval len veroorzaken en doodsoorzaak nummer één zijn. De behan.de- lingskosten bedragen naar schat ting ruim 200 miljard euro. Steeds meer vooraanstaande be drijven nemen hun verantwoorde lijkheid en stellen zich ten doel zo wel de mentale als de fysieke ge steldheid van hun medewerkers te bevorderen. Google in de Vere nigde Staten, Deutsche Bank en BMW in Duitsland, Ferrari in Ita lië - met de inzet van het Techno- gym Corporate Wellness program ma vergroten deze internationale topbedrijven het welzijn van hun personeel. De implementatie van een wellness plan vergroot het werkplezier en de efficiëntie bin nen ondernemingen. Stevige impuls voor logistieke MKB'ers Wim Bens van Dinalog en Piet van Staalduinen van Syntens te kenden onlangs een overeen komst om innovatieve MKB on dernemers met goede logistieke ideeën op weg te helpen. Om Ne derland in 2020 een toppositie te laten innemen in de regie en uit voering van de logistieke keten, moet ook het MKB meedoen. Als stimulans voor logistieke MKB ondernemers bieden Dina log en Syntens daarom twee nieu we regelingen aan; de Dinalog Ad viescheque en het Dinalog Ont- wikkelbudget Samenwerking. Helft van jongeren houdt schulden verborgen Bijna de helft van de Nederlandse jongeren tussen 13 en 18 jaar zou het niet aan anderen laten weten wanneer zij schulden hebben. Ook wanneer zij geld tekort ko men, houdt 28% van de jongeren Meer informatie over deondernemerzwn.nl tel. (0118) - 434070, email; info@deondernemerzwn.nl dat liever voor zich. Dit blijkt uit onderzoek van creditmanagement organisatie GGN naar het betaal gedrag in Nederland. Een reden tot zorg is dat 26% van de jonge ren bovendien niet goed weet bij wie ze terecht kunnen als ze een rekening niet kunnen betalen. BIC recycelt schrijfwaren BIC, wereldleider in schrijfwaren en correctieproducten, start sa men met TerraCycle, een baan brekend inzameling- en recycling- programma voor gebruikte schrijf waren. Het programma richt zich op locaties waar veel schrijfwaren worden gebruikt, zoals scholen, kantoren en universiteiten. Instel lingen die meewerken aan dit pro gramma kunnen geld inzamelen voor educatieve projecten of een ander goed doel naar keuze. Antoniusschool maakt winnende bouwposter Waarom is het, zowel voor jon gens als voor meisjes, leuk om in de bouw te werken? Met deze vraag gingen tientallen Zeeuwse basisschoolleerlingen na de Onder- wijsdag van de Bouw, op vrijdag 27 mei jl., aan de slag. Kelly, Kat- ja en Èlise van de R.K. Basis school St. Antoniusschool uit Axel brachten tijdens deze dag een bezoek aan Sprangers Bouw bedrijf in Temeuzen. Met de drie dimensionale poster die zij vervol gens maakten, kwamen zij als win naar uit de bus. Volgens de jury sprong de poster er echt uit van wege de originele vormgeving, het krachtige kleurgebruik en de creatieve aanpak. Belegger kijkt in vakantie niet naar aandelen Het merendeel van de particulie re beleggers kijkt tijdens de vakan tie niet om naar zijn beleggingen. Dit blijkt uit de ING BeleggersBa- rometer. waarvan de resultaten vrijdag werden gepubliceerd. Op de vraag wat zij met hun porte feuille doen tijdens de vakantie, antwoordde 58 procent van de respondenten er niet naar om te zien. Slechts 14 procent houdt de beleggingen vanaf het vakantie adres in de gaten. De rest draagt de zorg over de beleggingen over aan iemand anders of bouwt het risico voor vertrek af. De Beleg- gersBarometer is volgens ING een graadmeter voor het senti ment onder particuliere beleg gers. De index loopt van 0 tot 200 en bereikte in juni een stand van 109 punten. Dit was het laag ste niveau van het jaar, aldus ING. Volgens ING houdt een meerderheid van de beleggers re kening met een nieuwe economi sche dip.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 152