Volkswagen Eos: Duitse topcoupé/cabriolet
Mercedes-Benz maakt M-klasse zuiniger
Opel Ampera: de échte doorbraak komt van Opel
onderweg
27
In 2000 werd de Volkswagen
Eos, met behoorlijk veel boa's
en bombarie geïntroduceerd als
hét alternatief voor de Golf ca
briolet waarvan Volkswagen toen
al wist dat die van de markt zou
verdwijnen.
De Eo.s werd wat hoger in de markt
gezet, tussen Passat en Golf in als het
ware en kreeg, naar de rage van die
tijd, een stalen klapdak. Iets minder
dan bij sommige andere merken wist
Volkswagen het achterwerk dat zo
ontstond wat minder voluptueus te
houden doordat ze het dak op maar
liefst drie punten liet schafnieren in
plaats van op de twee gebruikelijke
punten van de concurrentie. Daar
door kunnen de afzonderlijke dakde
len kleiner zijn en oogt de auto in ge
sloten toestand beter en is de achter
kant wat minder uit proportie. On
van een apart glazen schuifdakje zodat
je bij gesloten coupécarrosserie toch
de wind over je bolletje kunt laten
glijden. Een unieke constructie die
door andere fabrikanten tot op heden
nog niet is nagebootst, vreemd eigen
lijk, want het is een technisch hoog
standje. Met de introductie van de
nieuwe Volkswagen Golf cabriolet
lijkt de Eos aan belang wat in te boe
ten. Maar wie gereden heeft met deze
coupé/cabriolet weet dat de auto nét
een slagje ruimer is, of aanvoelt, dan
de Golf en niet iedereen zal even ge
charmeerd zijn van een stoffen kap zo
als de Golf die heeft.
Hoe het ook zij, de Eos is er nog en
dat zal zeker ook nog wel wat jaartjes
zo blijven, afhankelijk van de verko
pen van dit vernieuwde type natuur
lijk. De Eos is leverbaar met een keu
ze uit vier motoren, waaronder een
dieselblok met een cilinderinhoud
van twee liter en 140 pk. De andere
benzinemotoren hebben een direct in
gespoten motor onder de voorkap
met respectievelijk 122, 160 (beide
op basis van de 1.4 TSi motor) en
210 pk (2.0 TSi) die tot aansprekende
prestaties in staat zijn. Het ligt er maar
aan tot hoe diep je financiële fondsen
reiken en wat je, qua prestaties, rij-
comfort en uitstoot, belangrijk vindt.
Wie zijn of haar Eos graag een beetje
oppimpt, kan de auto bestellen met le
ren bekleding die zonlicht weerkaatst
waardoor -je niet meteen je billen
brandt als de auto langere tijd open in
de zon heeft gestaan.
Volkswagen heeft met de Eos nog
steeds een fraaie coupé/cabriolet in
de prijslijst staan die wat mij betreft in
de top meedraait van wat er op dit
punt wordt aangeboden.
Wie een Eos wil rijden moet min
stens 33.900 euro meebrengen naar
de dealer; dit bedrag is wel inclusief
belastingen.
langs werd de Eos door middel van
een facelift aangepakt en heeft ie nu
het breeduit 'lachende' Volkswagen
familiegezicht.
Bij de introductie in 2000 paste Volks
wagen overigens nóg een slimmig
heid toe, wetende datje in onze con
treien niet 365 dagen van het jaar
open kunt rijderi. Het bovenste dak
deel werd door de Duitsers voorzien
JT arenlang was het een zeer ge-
I liefd model van Merce-
es-Benz, de M-klasse. Een SUV
waarmee in een brede bovenlaag
van de samenleving goede sier
kon worden gemaakt. Vooral het
eerste type werd goed verkocht,
ook in Nederland.
door Ad van Bladel
Maar de tijden veranderden; Merce-
des Het zijn mediumsized SUV be
hoorlijk groeien toen de klad tegelij
kertijd nogal in de markt kwam. Dat
kan en wil een fabrikant als Merce
des-Benz natuurlijk niet over zijn
kant laten gaan. Dus werd het tijd
voor een nieuw type. Wéér heet-ie
M; vanaf november is hij te koop bij
alle dealers.
Mercedes-Benz beroemt zich er op
dat ze gebruik maken van de nieuw
ste en modernste technologie. Dat is
terecht, want heel veel noviteiten ko
men uiteindelijk bij Das Haus van
daan. Technische vooruitstrevend
heid is een van de speerpunten waar
mee ook de forse M-klasse is ontwik
keld. De fabrikant claimt dat - ten op
zichte van het voorgaande model -
dit type in sommige gevallen tot 25
procent zuiniger is geworden. Dat is
natuurlijk nogal wat. En waar voor
heen kopers van dit soort grote auto's
zich niet zoveel gelegen liet "liggen
aan verbruikscijfers, komen autofabri
kanten daar tegenwoordig niet meer
zo snel weg. Ook niet, zelfs niet als je
Mercedes-Benz heet. Alle beschikba
re dieselmotoren van het nieuwe mo
del worden uitgerust met BlueTec
technologie, wat staat voor een zo ge
ring mogelijke uitstoot van uitlaatgas
sen. Alle nieuwe modellen M met die
selmotor voldoen aan de Euro 6 emis
sienorm die pas wettelijk van kracht
wordt in 2014.
Dat fabrikanten van grote, hoge mo
dellen op technisch gebied behoorlijk
aan de weg timmeren blijkt wel uit
het feit dat het een aantal jaren gele
den volstrekt ondenkbaar was dat een
forse auto als een M-klasse een door
de fabriek opgegeven gemiddeld ver
bruik van slechts 6 liter per 100 km
kent. In de praktijk klopt dat cijfer
doorgaans niet helemaal, maar dat je
nieuwe M-klasse zich volstrekt niet
voor. zijn verbruik hoeft te schamen,
dat is wel duidelijk. Het model met
die motor scoort er een schitterend
B-energielabel mee. Voor het eerst is
een M-klasse dan ook leverbaar met
een viercilinder motor. Mercedes
wéét wel wat downsizen betekent.
Niet alleen onder de motorkap ge
beurde een en ander. Mercedes heeft
zich ook voor dit nieuwe type ook
veel moeite getroost om het onderstel
verder te perfectioneren.
De nieuwe M-Klasse wordt standaard
geleverd met SELECTIVE DAM
PING, een systeem dat de mate van
demping automatisch aanpast aan de
wegomstandigheden en de rijstijl.
Alle typen zijn standard uitgerust met
4MATIC vierwielaandrijving.
De nieuwe m-kla'sse is vanaf heden te
bestellen; vanafprijzen bedragen vanaf
69.900 euro, inclusief belastingen.
nemotor in bouwt als generator voor
de twee elektromotoren. De accu's
van de twee elektromotoren worden
via het stopcontact én als het moet
via de benzinemotor aangedreven.
Daarmee creëert GM een volwaardi
ge auto met een uitermate geringe uit
stoot. De viercilinder benzinemotor
hoeft namelijk niet zo hard te werken
omdat de auto op de accu's rijdt. Er is
geen lineair verband tussen de snel
heid van de auto en het
gas/elektropedaal. Een en ander resul
teert in een totaal nieuw type auto
met enerzijds een ongekend lage uit
stoot en anderzijds met een actieradi
us van - aldus Opel - zo'n 500 kilome
ter. Het fraaie van de Ampera is dat
hij op een verrukkelijke manier soe
pel van zijn plaats komt en enorm ge
ruisloos rijdt. Eenmaal opgeladen rijdt
de auto de eerste tachtig kilometer (in
de winter waarschijnlijk wel wat min
der) sowieso elektrisch, pas daarna
springt de benzinemotor bij.
De Opel Ampera die is gebaseerd op
de Amerikaanse Chevrolet Volt, heeft
een vierdeurs carrosserie. Het interi
eur is ruim genoeg voor vier perso
nen; de achterste zitplaatsen zijn van
elkaar gescheiden en vormen dus
geen klassieke bank.
Je hoeft geen helderziende te zijn om
de Opel Ampera in ons land een glan
zende toekomst te voorspellen. Dat
ligt deels aan de kwaliteiten van de au
to en deels aan de manier waarop Ne
derlanders met belastingvoordelen
omgaan: riant. En de fiscus is buiten
gewoon mild voor eigenaren van een
Ampera. De auto is BPM/BTW-vrij
en blijft dat tot 2015. Bovendien
geldt de auto als puur elektrisch en is
daarom bij zakelijk gebruik vrij van
bij telling. Dat zal heel wat onderne
mers als Mozart in de oren klinken en
de bestellingen zullen Opel geen
windeieren leggen.
De Opel Ampera gaat ongeveer
43.000 euro kosten.
Sinds enige jaren begint het
besef door te breken dat er
toch ooit écht een einde komt
aan de levering van fossiele brand
stoffen voor auto's. Nog steeds is
niet helemaal duidelijk waarop
auto's van de toekomst zullen rij
den, elektriciteit of waterstof.
Waarschijnlijk zijn de auto's die
(deels) op elektra lopen een tussenfase
naar vervoer met waterstof als brand
stof. Met name in ons land doen hy
bride auto's het buitengewoon goed,
het beste van heel Europa, dankzij on
ze milde belastingfaciliteiten voor die
auto's. Auto's die echt alleen op elek
tra kunnen lopen zijn er nog maar bit
ter weinig, ook al omdat de nadelen
nog behoorlijk groot zijn. Hybrideau
to's zijn uiteindelijk tóch nog auto's
die lopen op een benzinemotor, welis
waar geholpen door een elektromo
tor, maar de basis ligt bij de motor die
loopt op Euro95. In dat gegeven
wordt vanaf november een bres gesla
gen door General Motors die dan de
eerste Opeis Ampera gaan uitleveren.
Opel claimt met nadruk dat dit de eer
ste auto is die op elektra rijdt én bo
vendien een behoorlijke actieradius
heeft, een van de grootste nadelen
van puur elektrisch aangedreven au
to's. De truc van General Motors is
dat het een kleine viercilinder benzi