Volkswagen Eos: Duitse topcoupé/cabriolet Mercedes-Benz maakt M-klasse zuiniger Opel Ampera: de échte doorbraak komt van Opel onderweg 27 In 2000 werd de Volkswagen Eos, met behoorlijk veel boa's en bombarie geïntroduceerd als hét alternatief voor de Golf ca briolet waarvan Volkswagen toen al wist dat die van de markt zou verdwijnen. De Eo.s werd wat hoger in de markt gezet, tussen Passat en Golf in als het ware en kreeg, naar de rage van die tijd, een stalen klapdak. Iets minder dan bij sommige andere merken wist Volkswagen het achterwerk dat zo ontstond wat minder voluptueus te houden doordat ze het dak op maar liefst drie punten liet schafnieren in plaats van op de twee gebruikelijke punten van de concurrentie. Daar door kunnen de afzonderlijke dakde len kleiner zijn en oogt de auto in ge sloten toestand beter en is de achter kant wat minder uit proportie. On van een apart glazen schuifdakje zodat je bij gesloten coupécarrosserie toch de wind over je bolletje kunt laten glijden. Een unieke constructie die door andere fabrikanten tot op heden nog niet is nagebootst, vreemd eigen lijk, want het is een technisch hoog standje. Met de introductie van de nieuwe Volkswagen Golf cabriolet lijkt de Eos aan belang wat in te boe ten. Maar wie gereden heeft met deze coupé/cabriolet weet dat de auto nét een slagje ruimer is, of aanvoelt, dan de Golf en niet iedereen zal even ge charmeerd zijn van een stoffen kap zo als de Golf die heeft. Hoe het ook zij, de Eos is er nog en dat zal zeker ook nog wel wat jaartjes zo blijven, afhankelijk van de verko pen van dit vernieuwde type natuur lijk. De Eos is leverbaar met een keu ze uit vier motoren, waaronder een dieselblok met een cilinderinhoud van twee liter en 140 pk. De andere benzinemotoren hebben een direct in gespoten motor onder de voorkap met respectievelijk 122, 160 (beide op basis van de 1.4 TSi motor) en 210 pk (2.0 TSi) die tot aansprekende prestaties in staat zijn. Het ligt er maar aan tot hoe diep je financiële fondsen reiken en wat je, qua prestaties, rij- comfort en uitstoot, belangrijk vindt. Wie zijn of haar Eos graag een beetje oppimpt, kan de auto bestellen met le ren bekleding die zonlicht weerkaatst waardoor -je niet meteen je billen brandt als de auto langere tijd open in de zon heeft gestaan. Volkswagen heeft met de Eos nog steeds een fraaie coupé/cabriolet in de prijslijst staan die wat mij betreft in de top meedraait van wat er op dit punt wordt aangeboden. Wie een Eos wil rijden moet min stens 33.900 euro meebrengen naar de dealer; dit bedrag is wel inclusief belastingen. langs werd de Eos door middel van een facelift aangepakt en heeft ie nu het breeduit 'lachende' Volkswagen familiegezicht. Bij de introductie in 2000 paste Volks wagen overigens nóg een slimmig heid toe, wetende datje in onze con treien niet 365 dagen van het jaar open kunt rijderi. Het bovenste dak deel werd door de Duitsers voorzien JT arenlang was het een zeer ge- I liefd model van Merce- es-Benz, de M-klasse. Een SUV waarmee in een brede bovenlaag van de samenleving goede sier kon worden gemaakt. Vooral het eerste type werd goed verkocht, ook in Nederland. door Ad van Bladel Maar de tijden veranderden; Merce- des Het zijn mediumsized SUV be hoorlijk groeien toen de klad tegelij kertijd nogal in de markt kwam. Dat kan en wil een fabrikant als Merce des-Benz natuurlijk niet over zijn kant laten gaan. Dus werd het tijd voor een nieuw type. Wéér heet-ie M; vanaf november is hij te koop bij alle dealers. Mercedes-Benz beroemt zich er op dat ze gebruik maken van de nieuw ste en modernste technologie. Dat is terecht, want heel veel noviteiten ko men uiteindelijk bij Das Haus van daan. Technische vooruitstrevend heid is een van de speerpunten waar mee ook de forse M-klasse is ontwik keld. De fabrikant claimt dat - ten op zichte van het voorgaande model - dit type in sommige gevallen tot 25 procent zuiniger is geworden. Dat is natuurlijk nogal wat. En waar voor heen kopers van dit soort grote auto's zich niet zoveel gelegen liet "liggen aan verbruikscijfers, komen autofabri kanten daar tegenwoordig niet meer zo snel weg. Ook niet, zelfs niet als je Mercedes-Benz heet. Alle beschikba re dieselmotoren van het nieuwe mo del worden uitgerust met BlueTec technologie, wat staat voor een zo ge ring mogelijke uitstoot van uitlaatgas sen. Alle nieuwe modellen M met die selmotor voldoen aan de Euro 6 emis sienorm die pas wettelijk van kracht wordt in 2014. Dat fabrikanten van grote, hoge mo dellen op technisch gebied behoorlijk aan de weg timmeren blijkt wel uit het feit dat het een aantal jaren gele den volstrekt ondenkbaar was dat een forse auto als een M-klasse een door de fabriek opgegeven gemiddeld ver bruik van slechts 6 liter per 100 km kent. In de praktijk klopt dat cijfer doorgaans niet helemaal, maar dat je nieuwe M-klasse zich volstrekt niet voor. zijn verbruik hoeft te schamen, dat is wel duidelijk. Het model met die motor scoort er een schitterend B-energielabel mee. Voor het eerst is een M-klasse dan ook leverbaar met een viercilinder motor. Mercedes wéét wel wat downsizen betekent. Niet alleen onder de motorkap ge beurde een en ander. Mercedes heeft zich ook voor dit nieuwe type ook veel moeite getroost om het onderstel verder te perfectioneren. De nieuwe M-Klasse wordt standaard geleverd met SELECTIVE DAM PING, een systeem dat de mate van demping automatisch aanpast aan de wegomstandigheden en de rijstijl. Alle typen zijn standard uitgerust met 4MATIC vierwielaandrijving. De nieuwe m-kla'sse is vanaf heden te bestellen; vanafprijzen bedragen vanaf 69.900 euro, inclusief belastingen. nemotor in bouwt als generator voor de twee elektromotoren. De accu's van de twee elektromotoren worden via het stopcontact én als het moet via de benzinemotor aangedreven. Daarmee creëert GM een volwaardi ge auto met een uitermate geringe uit stoot. De viercilinder benzinemotor hoeft namelijk niet zo hard te werken omdat de auto op de accu's rijdt. Er is geen lineair verband tussen de snel heid van de auto en het gas/elektropedaal. Een en ander resul teert in een totaal nieuw type auto met enerzijds een ongekend lage uit stoot en anderzijds met een actieradi us van - aldus Opel - zo'n 500 kilome ter. Het fraaie van de Ampera is dat hij op een verrukkelijke manier soe pel van zijn plaats komt en enorm ge ruisloos rijdt. Eenmaal opgeladen rijdt de auto de eerste tachtig kilometer (in de winter waarschijnlijk wel wat min der) sowieso elektrisch, pas daarna springt de benzinemotor bij. De Opel Ampera die is gebaseerd op de Amerikaanse Chevrolet Volt, heeft een vierdeurs carrosserie. Het interi eur is ruim genoeg voor vier perso nen; de achterste zitplaatsen zijn van elkaar gescheiden en vormen dus geen klassieke bank. Je hoeft geen helderziende te zijn om de Opel Ampera in ons land een glan zende toekomst te voorspellen. Dat ligt deels aan de kwaliteiten van de au to en deels aan de manier waarop Ne derlanders met belastingvoordelen omgaan: riant. En de fiscus is buiten gewoon mild voor eigenaren van een Ampera. De auto is BPM/BTW-vrij en blijft dat tot 2015. Bovendien geldt de auto als puur elektrisch en is daarom bij zakelijk gebruik vrij van bij telling. Dat zal heel wat onderne mers als Mozart in de oren klinken en de bestellingen zullen Opel geen windeieren leggen. De Opel Ampera gaat ongeveer 43.000 euro kosten. Sinds enige jaren begint het besef door te breken dat er toch ooit écht een einde komt aan de levering van fossiele brand stoffen voor auto's. Nog steeds is niet helemaal duidelijk waarop auto's van de toekomst zullen rij den, elektriciteit of waterstof. Waarschijnlijk zijn de auto's die (deels) op elektra lopen een tussenfase naar vervoer met waterstof als brand stof. Met name in ons land doen hy bride auto's het buitengewoon goed, het beste van heel Europa, dankzij on ze milde belastingfaciliteiten voor die auto's. Auto's die echt alleen op elek tra kunnen lopen zijn er nog maar bit ter weinig, ook al omdat de nadelen nog behoorlijk groot zijn. Hybrideau to's zijn uiteindelijk tóch nog auto's die lopen op een benzinemotor, welis waar geholpen door een elektromo tor, maar de basis ligt bij de motor die loopt op Euro95. In dat gegeven wordt vanaf november een bres gesla gen door General Motors die dan de eerste Opeis Ampera gaan uitleveren. Opel claimt met nadruk dat dit de eer ste auto is die op elektra rijdt én bo vendien een behoorlijke actieradius heeft, een van de grootste nadelen van puur elektrisch aangedreven au to's. De truc van General Motors is dat het een kleine viercilinder benzi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 151