De uitbouw van de hele kanaalzone Gent-Terneuzen is van groot belang voor economie en werkgelegenheid in de grensregio. De verdieping van het kanaal is essentieel voor de stad Gent om grote schepen te kunnen toelaten.Dat vereist de bouw van een nieuwe zee sluis op Nederlands grondgebied. Het principeakkoord tussen Vlaan deren en Nederland voor de financiering van een nieuwe grote zee sluis in Terneuzen, is op maandag 4 juli gesloten. grensregio P "T Zeeuws Instituut voor "»lw Organisatieontwikkeling Werken in de kanaalzone Gent- Terneuzen. door Henk van de Voorde GENT - Voor het Havenbedrijf Gent is dit een nieuwe stap vooruit in de realisatie van de sluis en de verdere ontwikkeling van de haven. Het Havenbedrijf en tal van bedrij ven pleiten al lang voor een tweede zeesluis in Terneuzen. De huidige zee sluis is momenteel de enige en uiterst gevoelige toegang voor grote zeesche- n richting Gent. Daarnaast vragen ook de almaar groter wordende zee schepen om een grotere, tweede zee sluis ten behoeve van het bedrijfsle ven en de werkgelegenheid in de Gentse havenregio. De haven van Gent is wellicht de snelst groeiende haven van West-Europa. De goede renoverslag is in 2010 met een totaal van 48 miljoen, ton, toegenomen met een derde ten opzichte van 2009. Met het oog op de lange termijn ont wikkeling van de Oost-Vlaamse ha ven is een nieuwe grote zeesluis bij Terneuzen een absolute vereiste. Vlaams minister-president Kris Peet- ers en de Nederlandse premier Mark Rutte kondigden maandag 4 juli een akkoord aan. Hiermee zegt Neder land 142 miljoen euro toe voor de bouw van de tweede zeesluis in Ter neuzen. Dit akkoord verzekert de ver dere ontwikkeling van de haven van Gent. Een grotere zeesluis laat im mers zeeschepen van een grotere om vang toe waardoor bestaande bedrij ven meer goederen in een keer kun nen aanvoeren. Bovendien biedt de grote zeesluis extra mogelijkheden voor de verdere invulling van de be drijventerreinen rondom het nieuwe Kluizendok. Gentse Feesten De hoofdstad van Oost-Vlaanderen staat van zondag 17 tot en met zon dag 24 juli in het téken van de be roemde Gentse Feesten. Ook dit jaar organiseert het Havenbedrijf Gent tij dens deze dagen rondom de monu mentale stad zijn traditionele rond vaarten in de haven. De rondvaarten geven een uniek zicht Op de haven van Gent, dé economische motor van Oost-Vlaanderen waar 70.000 men sen (in)direct hun brood verdienen, inclusief de nodige Zeeuws-Vlamin gen. Het jacht Jacob Van Artevelde vaart vier keer per dag de haven in. Gedurende anderhalf uur kan ieder een de haven van op het water van binnenuit beleven. Het vertrekpunt is de Rigakaai langs het Grootdok aan het begin van de haven (tegenover Weba). De Jacob Van Artevelde vaart van daaruit richting Kluizendok en te rug. Onderweg ziet men onder meer de chemische bedrijven, de Ring vaart, Stora Enso, het Sifferdok, het cluster van biobrandstofbedrijven aan het Rodenhuizedok, het Mercator- dok waar grote schepen met rollend materieel op en af naar Scandinavië vertrekken, ArcelorMittal en tal van overslagkades. Goederenoverslag De Gentse haven boekte in het eerste halfjaar van 2011 een totale goederen- overslag van 25,5 miljoen ton. Met een toename van ruim vijf procent te genover dezelfde periode in 2010 stijgt de haven van Gent hiermee bo ven het recordjaar 2010 uit. In de eer ste zes maanden zitten vooral land bouwproducten (in het bijzonder graan), petroleumproducten, ruwe mi neralen en bouwmaterialen (waaron der zout en zand) in de lift. Zowel voor de goederenoverslag via zeevaart als binnenvaart komt de ha ven van Gent ruim boven 2010 uit. Bovendien blijft de export met 25 procent van de overslag op het peil van 2010. Het recordjaar van 2010 mag dan wel overschreden zijn na het eerste semester. De mindere groei in de binnenvaart (4,4%) en de daling van de overslag via zeevaart (7,4%) ge durende het tweede kwartaal duiden erop dat voorzichtigheid geboden blijft. Het eerste semester boekte de haven van Gent via zeevaart een goederen overslag van 14,1 miljoen ton, een stij ging met 4,35% tegenover 2010. De goederenoverslag via de binnenvaart is goed voor bijna 11,4 miljoen ton te genover 10,6 miljoen ton in de eerste 6 maanden van 2010. Dit vertegen woordigt een stijging van bijna zeven procent. Voor de overslag via zee vaart nam het aandeel van de vloeiba re bulk stevig toe. Deze trend kon al in 2010 vastgesteld worden. De over slag via binnenvaart tekent een sterke stijging op bij de droge bulk. De positie van Gent als distributiecen trum voor Noord-Frankrijk en Parijs zal flink verstevigd worden. Via het kanaal Seine-Nord zal het hele achter land in Noord-Frankrijk in verbin ding komen te staan met de havens van Gent en Rotterdam. De Franse overheid heeft onlangs haar goedkeu ring verleend voor de realisatie van het kanaal. Vanaf 2017 zullen zodoen de grotere binnenvaartschepen van de haven van Gent tot in Parijs kunnen varen. Managementopleidingen vanaf september 2011 Mail voor info naar info@zionetwerk.nl Havenactiviteiten in het hele grensgebied.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 132