De uitbouw van de hele kanaalzone Gent-Terneuzen is van groot
belang voor economie en werkgelegenheid in de grensregio. De
verdieping van het kanaal is essentieel voor de stad Gent om grote
schepen te kunnen toelaten.Dat vereist de bouw van een nieuwe zee
sluis op Nederlands grondgebied. Het principeakkoord tussen Vlaan
deren en Nederland voor de financiering van een nieuwe grote zee
sluis in Terneuzen, is op maandag 4 juli gesloten.
grensregio
P "T Zeeuws Instituut voor
"»lw Organisatieontwikkeling
Werken in de kanaalzone Gent- Terneuzen.
door Henk van de Voorde
GENT - Voor het Havenbedrijf
Gent is dit een nieuwe stap vooruit in
de realisatie van de sluis en de verdere
ontwikkeling van de haven.
Het Havenbedrijf en tal van bedrij
ven pleiten al lang voor een tweede
zeesluis in Terneuzen. De huidige zee
sluis is momenteel de enige en uiterst
gevoelige toegang voor grote zeesche-
n richting Gent. Daarnaast vragen
ook de almaar groter wordende zee
schepen om een grotere, tweede zee
sluis ten behoeve van het bedrijfsle
ven en de werkgelegenheid in de
Gentse havenregio. De haven van
Gent is wellicht de snelst groeiende
haven van West-Europa. De goede
renoverslag is in 2010 met een totaal
van 48 miljoen, ton, toegenomen met
een derde ten opzichte van 2009.
Met het oog op de lange termijn ont
wikkeling van de Oost-Vlaamse ha
ven is een nieuwe grote zeesluis bij
Terneuzen een absolute vereiste.
Vlaams minister-president Kris Peet-
ers en de Nederlandse premier Mark
Rutte kondigden maandag 4 juli een
akkoord aan. Hiermee zegt Neder
land 142 miljoen euro toe voor de
bouw van de tweede zeesluis in Ter
neuzen. Dit akkoord verzekert de ver
dere ontwikkeling van de haven van
Gent. Een grotere zeesluis laat im
mers zeeschepen van een grotere om
vang toe waardoor bestaande bedrij
ven meer goederen in een keer kun
nen aanvoeren. Bovendien biedt de
grote zeesluis extra mogelijkheden
voor de verdere invulling van de be
drijventerreinen rondom het nieuwe
Kluizendok.
Gentse Feesten
De hoofdstad van Oost-Vlaanderen
staat van zondag 17 tot en met zon
dag 24 juli in het téken van de be
roemde Gentse Feesten. Ook dit jaar
organiseert het Havenbedrijf Gent tij
dens deze dagen rondom de monu
mentale stad zijn traditionele rond
vaarten in de haven. De rondvaarten
geven een uniek zicht Op de haven
van Gent, dé economische motor van
Oost-Vlaanderen waar 70.000 men
sen (in)direct hun brood verdienen,
inclusief de nodige Zeeuws-Vlamin
gen. Het jacht Jacob Van Artevelde
vaart vier keer per dag de haven in.
Gedurende anderhalf uur kan ieder
een de haven van op het water van
binnenuit beleven. Het vertrekpunt is
de Rigakaai langs het Grootdok aan
het begin van de haven (tegenover
Weba). De Jacob Van Artevelde vaart
van daaruit richting Kluizendok en te
rug. Onderweg ziet men onder meer
de chemische bedrijven, de Ring
vaart, Stora Enso, het Sifferdok, het
cluster van biobrandstofbedrijven aan
het Rodenhuizedok, het Mercator-
dok waar grote schepen met rollend
materieel op en af naar Scandinavië
vertrekken, ArcelorMittal en tal van
overslagkades.
Goederenoverslag
De Gentse haven boekte in het eerste
halfjaar van 2011 een totale goederen-
overslag van 25,5 miljoen ton. Met
een toename van ruim vijf procent te
genover dezelfde periode in 2010
stijgt de haven van Gent hiermee bo
ven het recordjaar 2010 uit. In de eer
ste zes maanden zitten vooral land
bouwproducten (in het bijzonder
graan), petroleumproducten, ruwe mi
neralen en bouwmaterialen (waaron
der zout en zand) in de lift.
Zowel voor de goederenoverslag via
zeevaart als binnenvaart komt de ha
ven van Gent ruim boven 2010 uit.
Bovendien blijft de export met 25
procent van de overslag op het peil
van 2010. Het recordjaar van 2010
mag dan wel overschreden zijn na het
eerste semester. De mindere groei in
de binnenvaart (4,4%) en de daling
van de overslag via zeevaart (7,4%) ge
durende het tweede kwartaal duiden
erop dat voorzichtigheid geboden
blijft.
Het eerste semester boekte de haven
van Gent via zeevaart een goederen
overslag van 14,1 miljoen ton, een stij
ging met 4,35% tegenover 2010. De
goederenoverslag via de binnenvaart
is goed voor bijna 11,4 miljoen ton te
genover 10,6 miljoen ton in de eerste
6 maanden van 2010. Dit vertegen
woordigt een stijging van bijna zeven
procent. Voor de overslag via zee
vaart nam het aandeel van de vloeiba
re bulk stevig toe. Deze trend kon al
in 2010 vastgesteld worden. De over
slag via binnenvaart tekent een sterke
stijging op bij de droge bulk.
De positie van Gent als distributiecen
trum voor Noord-Frankrijk en Parijs
zal flink verstevigd worden. Via het
kanaal Seine-Nord zal het hele achter
land in Noord-Frankrijk in verbin
ding komen te staan met de havens
van Gent en Rotterdam. De Franse
overheid heeft onlangs haar goedkeu
ring verleend voor de realisatie van
het kanaal. Vanaf 2017 zullen zodoen
de grotere binnenvaartschepen van de
haven van Gent tot in Parijs kunnen
varen.
Managementopleidingen
vanaf september 2011
Mail voor info naar info@zionetwerk.nl
Havenactiviteiten in het hele grensgebied.