De toerist wil 'beleving' toerisme De VW Zeeuws-Vlaanderen maakt deze zomermaanden over uren. Deze non-profïtorganisatie - met vestigingen in Breskens, Cadzand, Hulst, Sluis en Terneuzen - is tegelijkertijd informatiemake- laar, inspiratiepunt, marketingorganisatie en bemiddelaar inzake ar rangementen. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - „Wij zijn niet al leen informatiemakelaar voor toeris ten, maar ook voor ondernemers. Ook zij worden gezien als streekam- bassadeur waar gasten met hun vragen terecht moeten kunnen. En dat wil- len we nog veel sterker ontwikkelen met alle moderne media en ict-toepas'- j singen die nu voorhanden zijn. Denk i' aan het ontsluiten van informatie via onze website op maat voor een indivi- dueel bedrijf (zoals een evenementen kalender met eigen bedrijfslogo), j e-ticketing en promotie via social me dia. De VVV wil samen met de onder nemers inspelen op de veranderende omstandigheden via een interactief di gitaal platform. Hier bundelen we dan informatie over Zeeuws-Vlaande ren in de vonn van tweets, filmpjes en foto's. Inwoners, bezoekers, gas- 1 ten, toeristen spelen een actieve rol door het zelf aandragen van informa- tie", aldus Ilse de Smit, Coördinator Marketing en Promotie bij de VW Zeeuws-Vlaanderen. Ze legt uit dat de hedendaagse toerist veel meer eist dan zon, zee en strand. Het gaat vooral ook om 'beleving' en 'cultuurhistorie'. „De VW is marke teer en gastvrouw voor de hele regio. We vertegenwoordigen de 'couleur local' en kunnen de bezoekers prikke len om wat te ondernemen. Het is on ze taak ook om uit te leggen hoe leuk, lekker, boeiend en enerverend de streek is. De Staats-Spaanse linies en de eigen identiteit van de Zeeuws-Vlaamse steden en dorpen zorgen voor een schat aan cultuur-his torisch erfgoed. Een greep uit de fraaie plaatsen: Aardenburg Cultuur stad; Axel, hart van Zeeuws-Vlaande ren; Maritiem Breskens; Cadzand, badplaats met allure; Kunstenaarsdorp Groede; Hulst Vestingstad; Smaakvol Sluis; Terneuzen, stad van de Vliegen de Hollander; Philippine, mossel dorp; IJzendijke, garnizoenstad." Breskens Zelf is Ilse afkomstig uit Breskens. De ze oude vissersplaats heeft de laatste ja ren een ware facelift ondergaan. Bij het fietsvoetveer Breskens-Vlissingen begint de 'Looplijn'. Een aantrekkelij ke route met een maritiem karakter en speelse elementen die de jachtha ven, de vissershaven en het centrum met elkaar verbinden. Wie de loop- lijn helemaal afloopt, komt al het goe de van het vissersdorp tegen: de vis sershaven en de jachthaven, veel vis restaurants en gezellige terrassen, win kels en boetiekjes, het Visserijmu seum en aan het uiteinde, bij het strand, het uitkijkpunt met een pano ramisch uitzicht over de Westerschel- de en het dorp. Bij de havens hebben de (horeca) ondernemers in samenwer king met de gemeente een maritiem dek gerealiseerd: een groot houten plankier tussen de bedrijven, met een stoere maritieme uitstraling en speelse elementen. Hier een hapje eten of ge zellig iets drinken is een feest voor het hele gezin. De kinderen verma ken zich prima op en rond het giganti sche sardienenbük dat behalve een kunstwerk, een erg leuk speeltoestel is. „Er gebeurt veel in Zeeuws-Vlaan deren. Zo wordt er in Cadzand-Bad een flinke kwaliteitsslag gemaakt, met name door bouwprojecten als Duin hof en Noordzee Residence en uit breiding van hotels en paviljoens. In Ilse de Smit, coördinator Marketing en Promotie bij de VW Zeeuws-Vlaanderen. de hele gemeente Sluis komen er in de komende jaren honderden recrea tiewoningen bij. Je moet ook de toe komstige toeristen perspectief bieden met diverse voorzieningen. Hier kun nen ondernemers prima op inspelen. Ook in Oost Zeeuws-Vlaanderen zijn er grootse projecten in ontwikke ling zoals De Nieuwe Bierkaai in Hulst en Plan Perkpolder", aldus Ilse de Smit. De Raad van State heeft on langs definitief groen licht gegeven voor Plan Perkpolder, zodat weldra kan worden gestart met de mix van woningbouw, recreatiefuncties en buitendijkse natuur. In Hulst is de uit voering van De Nieuwe Bierkaai al in volle gang. Het terugbrengen van het water in de stad is bij dit project sfeerbepalend. Culinair „We mogen best trots zijn op onze mooie streek, met grootse natuurge bieden als 't Zwin en 't Verdronken Land van Saeftinghe. Er zijn typische polderlandschappen met verborgen plekken. Door over de dijken te strui nen kom je meer te weten over de ontstaansgeschiedenis. Er is veel te zien en te beleven. Bovendien kun nen vanuit deze regio leuke uitstapjes worden gemaakt naar dicht bijzijnde Vlaamse steden als Antwerpen, Brug ge, Gent en Knokke. Naast fraaie na tuur en prachtige stranden is Foto: Mark Neelemans Zeeuws-Vlaanderen ook sterk op cul tureel-, shopping- en culinair gebied. Redelijk uniek is het feit dat de ge meente Sluis drie beroemde sterren restaurants telt: Oud Sluis, La Trinité en De Kromme Watergang." Nynke van der Ploeg, directeur van VVV Zeeuws-Vlaanderen, memoreerde ja- .ren geleden al dat van bovenaf het Zeeuws-Vlaamse landschap als een fraai schilderij is te beschouwen. „Van bovenaf zie je het paars van het vlas, het goud van het graan, het geel van het koolzaad en het wit van de aardappelen. Er heerst, mede door de vriendelijkheid van de mensen, een prettig leefklimaat in Zeeuws-Vlaan deren." Diner aan het strand. Foto: Daniel de Kievith Trekpleister: de basiliek van Hulst. Foto: Nera Bollaert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 131