20 zeelan Industrie gaat algen kweken op afvalwater summer Eisen voor blusboten 'Emotie in tuin van Zeeland' 'Waakvlam Veiligheid op de Westerschelde Algenteelt voor schelpdiersector bij Sjaak van Zee De aanbesteding voor blusboten op de Westerschelde is mislukt. De bergers zijn op de valreep afgehaakt. vrijdag 15 juli 2011 door Nadia Berkelder KRUININGEN - Aardappelverwerker Lanjb Weston Meijer in Kruinin- gen gaat experimenteren met de kweek van algen op afvalwater. De algen kunnen weer worden ge bruikt als voedsel voor gekweekte schaal- en schelpdieren. Bij de aardappelfabriek komt een proefopstelling te staan. Daarin wordt uitgeprobeerd welke algen het beste groeien op het afvalwa ter. Het is de bedoeling om de al gen te gebruiken als voedingsstof voor schelp- en schaaldieren. De fabriek is maar een klein stukje verwijderd van het hart van de. Zeeuwse schelpdiersector. Het experiment met het aardappel afvalwater is onderdeel van een groter project dat de toepasbaar heid van algen voor de industrie onderzoekt. „Zeeuwse chemische bedrijven denken daar over na", zegt Gijsbrecht Gunter van Im puls, het Zeeuwse economisch ont- wikkelbedrijf. „Over het kweken van algen op afvalstromen, zodat ze water goedkoper kunnen zuive ren, maar ook over mogelijkheden om bijvoorbeeld olie te winnen uit algen." Algen worden nu geteeld door voe dingsstoffen aan water toe te voe gen. En dat is zonde: want in afval water zitten die voedingsstoffen al. „Het unieke van dit project is dat de industrie samenwerkt met de aquacultuursector. Dat is echt voor het eerst. En dat is ook best lastig: ze spreken eikaars taal niet." Niet elk water is geschikt voor de teelt van algen die gebruikt wor den in de schelpdierkweek. „Het water van Lamb Weston Meijer komt van aardappelen. Het wordt natuurlijk anders met water van een fabriek als Yara. Misschien is dat te gebruiken voor de kweek van algen voor laagwaardiger toe passingen." Het project kost 1,8 miljoen euro. Daarvan wordt ruim zes ton door de overheid betaald: ruim twee door de provincie en de rest door het Rijk. 10 KORTING OP ALLE NIET AFGEPRIJSDE ARTIKELEN Uw Sjaak van Zee team heet u van harte welkom. geen korting op bestellingen Sjaak van Zee Herenmode St. Adriaanstraat 7, 4461 JC Goes T: 0113-215652 E: sjaakvanzee@kpnplanet.nl Maten t/m 62 1A, 64 en 57 Nu ook op maandag van 13.00 tot 17.30 u geopend BLUSBOTEN door Wout Bareman en Marcel Modde De Veiligheidsregio Zee land (VRZ) moet de Europese aanbeste dingsprocedure voor twee blusboten op de Westerschel de over doen. De inschrijving werd eind mei opengesteld, maar geen enkele berger heeft binnen de gestelde termijn gereageerd. De twee belangrijkste spelers op de Westerschelde, het Antwerpse sleep- en bergingsbedrijf URS/Smit en Multraship in Ter- neuzen hebben wel belangstelling getoond, maar haakten uiteinde lijk toch af Directeur Leendert Muller van Multraship noemt de voorwaarden waaronder de VRZ een gegarandeerde bluscapaciteit met bergers wil afspreken, zowel technisch als juridisch 'niet realis tisch'. De bedrijven hebben dat in een gezamenlijke brief aan de vei ligheidsregio kenbaar gemaakt. Muller wijst onder meer op de be paling dat de eerste blusboot bin nen anderhalf uur na alarmering op de plaats van het incident moet zijn. Binnen die reactietijd is ook dertig minuten ingecalculeerd voor inscheping van brandweer mensen. Overschrijdt de gecontrac teerde berger de limiet, dan ris keert hij een boete. Muller vindt dat onredelijk. „Stel dat wij bij Dow in Terneuzen een naftatan- ker assisteren en we moeten voor een incident naar Hansweert. Dat haal je nooit binnen die negentig minuten." Niet alleen de afstand speelt een rol, legt Muller uit. „Een nafatan- ker kun je niet zomaar loslaten." En zo zijn er binnen het uitgestrek te gebied van de Westerschelde meer onhaalbare situaties te be denken, voert Muller aan. VRZ-projectleider Jeroen Mete ring, brandweercommandant van Terneuzen, kijkt op van dit argu ment. „Toen wij de aanbestedings procedure aankondigden, vroegen de bergers zich hardop af waar de overheid zich plotseling zo druk om maakte. Toen was het: 'we zijn er tóch al en doen gewoon ons werk'. Nu blijkt het opeens tóch niet zo goed geregeld. Want blijk baar kunnen ze niet altijd binnen een redelijke tijd ergens zijn. Dat geven ze zelf aan! Als de bergers het nu. vervolgens zó willen spe len, prima." De Veiligheidsregio heeft 75.000 euro per jaar over voor de perma nente beschikbaarheid van twee schepen met bluscapaciteit. Mul ler: „Voor dat geld kun je een schip niet een heel jaar lang stil la ten liggen. Zelfs niet in een samen werkingsverband." Hoewel in de aanbesteding de mo gelijkheid tot samenwerking van bedrijven is toegestaan, vindt Me tering de gekozen handelswijze van URS/Smit en Multraship 'niet zo handig'. „Wanneer twee concur rerende partijen samen zo'n brief schrijven, ga je bijna iets vermoe den... Als ze niet oppassen, krijgen ze straks nog een aanklacht voor kartelvorming aan hun broek." Om uit de impasse te komen, praat de VRZ de komende weken nog met andere partijen in Ant werpen en Rotterdam. Meijering: „We komen er vast wel uit. Het vergt alleen nog wat duwen en trekken." Ook Muller geeft aan de deur zeker nog niet dicht te gooien en het overleg te zoeken. „We willen met de VRZ tot een oplossing komen. Het belang van de veiligheid op de Westerschelde is immers ook ons belang." Sleepboten van Multraship en URS containers ook gevaarlijke stoffen Ooit sloot de gemeente Ter neuzen een overeen komst met het sleep- en bergingsbedrijf Willem Muller. Be gin jaren zeventig was dat. Ook Rijkswaterstaat was erbij betrok ken. Muller diende sleepboten met brandblusinstallaties beschik baar te houden en kreeg daarvoor een vergoeding van de gemeente, door Edith Ramakers Uit een conflict kan iets moois ontstaan. Zo onge veer kan het boekje over de wegbeplanting in de Tuin van Zeeland worden samengevat. Het is geschreven door Aad de Klerk, historisch geograaf en adviseur van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ), en ligt sinds giste ren in de boekwinkel. Hevig gemor over de rigoureuze kap in 1998 van het toenmalige Waterschap Zeeuwse Eilanden leidde tot de oprichting van de stichting Tuin van Zeeland. Dijkgraaf Toine Poppelaars van Waterschap Scheldestromen zegt daar nu over: „Daar hebben we van geleerd. We moeten omzichti ger en voorzichtiger met het rooien omgaan, dan we toen ge daan hebben. Groen is emotie. We moeten in fasen kappen en met meer beleid. We zoeten nu samen met partijen als de Tuin van Zee land naar oplossingen." Aad de Klerk, die geen lid is van de Tuin van Zeeland zag ook dat het vertrouwde beeld van het land schap ineens wijzigde. „Ik wilde weieens weten hoe de wegbeplan ting door de eeuwen heen is ge weest." Hij ging op onderzoek uit en leer de dat geruzie over het kapbeleid van alle tijden is. De spanning tussen boeren en ho ge heren van grote buitenplaatsen liep nog aléens op. Hun belangen liepen uiteen. De hoge heren von den de hoge bomen en volle be groeiing een lust voor het oog. De boeren klaagden juist over scha duw op het land door de bomen en gladde wegen, daar waar bo men stonden. „En wat deed dan het waterschap? Die stond vaak tussen de twee in om te bemidde len. Een bekend feit is dat het wa terschap vaak partij koos voor de boeren met het grootste bezit." En waaruit bestond de beplanting op Walcheren? „Walcheren is ze ker niet uitsluitend een besloten landschap, met het weliswaar ka rakteristieke heggengebied, kleine bossen met snelgroeiende bomen voor hakhout", zegt Aad de Klerk. De Sint Laurense Weihoek en de Pekelinge zijn juist open gebieden, geeft hij als voorbeeld. „Ik leerde vroeger op school dat Walcheren de vorm van een bord heeft, diep in het midden en hoog aan de rand, maar Walcheren heeft meer weg van een poffertjespan, met zijn kreekruggen en variatie in hoogte." Bomen die Walcheren markeren zijn de abeel, els, es, iep en wilg en 'het onderhout' bestaat vooral uit de braam en meidoom. Wegbeplanting in de Tuin van Zeeland is een uitgave van Waterschap Schelde stromen, SCEZ en de Stichting Tuin van Zeeland. De prijs is 8,95 euro en te koop bij de Drukkerij in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 20