in peloton sport 129 Tourorganisatie denkt na over verscherpte veiligheidsmaatregelen 50% korting 50% korting 50% kort mg woensdag 13 juli 2011 zegt Eisenga. „Al moeten we er wel voor waken dat een goed doel nog echt een doel blijft. Wat je ook doet, het mag nooit een mid del worden om goodwill te kwe ken. We willen niet leuk worden gevonden, maar ook echt iets doen." Toch is maatschappelijke be trokkenheid in de wielerwe- reld nog geen gemeengoed. Hoewel hij lid is van diverse com missies, zijn de teams met een her kenbaar beleid volgens Eisenga op een hand te tellen. „Misschien doen ploegen wel wat, maar we ten wij het niet. Als je een goed doel uitkiest, moet je er ook over communiceren. Dat mis ik bij veel ploegen. In de Tour zie ik elke och tend de bus van Team Sky, maar vraag me niet hoe ze het regen woud willen redden. Dat heb ik nog nergens kunnen lezen." Ook Vacansoleil vindt het belang rijk om te scoren op de maatschap pelijk meetlat. De renners van de Nederlandse ploeg droegen vorig seizoen het logo van kinderkanker fonds Kika op hun shirts. Intussen is de ploeg op zoek naar een nieu we partner. In afwachting krijgt de ploeg elke week minstens drie of vier individuele verzoeken om iets te betekenen. Teammanager Daan Luijkx: „Mensen willen een shirt voor een ziek familielid, of ze willen dat een renner bij hen thuis op bezoek komt. Als ploeg zijn we daar heel druk mee, maar dat hoort erbij. Renners hebben tegen woordig in de gaten dat ze een voorbeeldfunctie hebben." Tourkaravaan telt tientallen voertuigen Tijdens een Touretappe zijn tientallen auto's en motoren in koers GenodigdenMotor- Wedstrijd- Neutrale Wedstrijd- Tpur- vips/sponsors) I agenten leiding materiaalwagens commissaris directie i 111 Helikopters voor tv-uitzending en vip-rondvluchten Wedstrijdcommissaris Technische (totaal ruim tien ondersteuning jury-auto's in koers) tv-registratie Genodigden (vips/sponsors) Neutrale Ambulance Bezem- Motor- materiaal- (totaal 7 wagen agenten wagen auto's) nb: schematische weergave. 20 km lange reclamekaravaan 160 voertuigen) niet weergegeven ANP bron: as.o./afp AURILLAC - De directie van de Ron de van Frankrijk overweegt in de toekomst de veiligheidsregels voor volgers van de koers aan te scher pen. Dat gebeurt naar aanleiding van de ongevallen die deze editie hebben plaatsgevonden. „Die auto had daar nooit mogen rijden", herhaalde Tourbaas Chris tian Prudhomme gisteren voor de start van de tiende etappe zijn me ning over het ongeval waarbij de Spanjaard Juan Antonio Flecha en Johnny Hoogerland betrokken wa ren. „Het had dramatische gevol gen." Prudhomme stipte aan dat er de afgelopen jaren al tal van maatre gelen genomen zijn om de veilig heid te vergroten. Zo is er al jaren sprake van een speciaal uitgestip pelde alternatieve route, die de meeste geaccrediteerde auto's vol gen. Zij vermijden daarmee het grootste deel van het parkoers. „De chauffeurs die wel in koers zijn, betreffen nog geen tiende van het totaal aantal auto's. We gaan desondanks de regels vol gend jaar aanpassen." Wedstrijdleider Jean-Fran^ois Pe- scheux vertelde voor de rit dat en kele nieuwe richtlijnen zijn uitge vaardigd aan de chauffeurs in de Tour. Afhankelijk van de aard van het parcours moeten voertuigen twee minuten achter het peloton blijven. Slechts acht auto's/moto ren - vier van de Tourorganisatie, vier van de media - mogen achter Tourbaas Christian Prudhomme praat met Johnny Hoogerland. een vluchtgroep plaatsnemen. Ook moeten media-auto's ten minste twee geaccrediteerde jour nalisten vervoeren en moeten bij het inhalen van renners de aanwij zingen van de organisatie strikt worden gevolgd. De Spaanse wielrenner Juan An tonio Flecha vindt het betreurens waardig dat de chauffeur van de volgwagen die hem zondag in de Ronde van Frankrijk aanreed, niets van zich heeft laten horen. Bij het veelbesproken ongeval ging ook Johnny Hoogerland on deruit. „Hij is nog niet bij me geweest om excuses te maken", zegt Fle cha in de Spaanse krant El Pais. „Maar als hij alsnog langskomt, denk ik dat ik niet met hem wil praten. Ook de Franse televisie heeft geen sorry gezegd." France Television, waarvoor de au to in koers was, heeft wel publie kelijk excuses gemaakt. Bovendien bezocht een vertegenwoordiger de bus van Vacansoleil, de ploeg van Hoogerland. De internationale wielrenunie UCI gaat onderzoeken wat de oor zaak is van het grote aantal valpar tijen in de Ronde van Frankrijk. Dat verklaarde een bestuurslid van de UCI gisteren voor de start van de tiende etappe. „We gaan di verse parameters bestuderen, zo als het materiaal, het aantal ren ners in de koers en het parkoers", aldus het lid van de mondiale fe deratie. De eerste week van de Ronde van Frankrijk werd opgeschrikt door diverse valpartijen, die een groot aantal uitvallers tot gevolg had den. Prominente renners als Brad ley Wiggins, Aleksandre Vino- koerov, Jurgen van den Broeck en Tom Boonen moesten na een val partij afstappen. Volgens de UCI zijn de smalle we gen waar de Tour de France dit jaar soms overheen gaat, mede de oorzaak van de valpartijen. „Ge zien de wegen waarop gekoerst wordt, zijn we niet echt verbaasd door alles", sprak het UCI-lid veel zeggend. scherming van het Braziliaanse regenwoud. foto Cor Vos/CPD op een jaar Interactieve TV van KPN Bij het Alles-in-één Pakket vanaf 45r /rund g sm op een jaar Pluspakket op Mobiel Internet Prepaid met de Dongel van KPN *Het Alles-in-één Pakket bestaat uit Interactieve TV. Internet en Bellen. De korting wordt verrekend op het Alles-in-één Pakket. Vraag de verkoper naar de beschikbaarheid en de voorwaarden of kijk op kpn.com Het Pluspakket kun je aanschaffen bij Internet en Interactieve TV of bij het Alles-in-één Pakket van KPN van €45,- /mnd met Interactieve TV, Internet Basis en Bellen. Vraag de verkoper naar de beschikbaarheid en de voorwaarden of kijk op kpn.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 47