in peloton
sport 129
Tourorganisatie denkt na over
verscherpte veiligheidsmaatregelen
50% korting
50% korting
50% kort mg
woensdag 13 juli 2011
zegt Eisenga. „Al moeten we er
wel voor waken dat een goed doel
nog echt een doel blijft. Wat je
ook doet, het mag nooit een mid
del worden om goodwill te kwe
ken. We willen niet leuk worden
gevonden, maar ook echt iets
doen."
Toch is maatschappelijke be
trokkenheid in de wielerwe-
reld nog geen gemeengoed.
Hoewel hij lid is van diverse com
missies, zijn de teams met een her
kenbaar beleid volgens Eisenga op
een hand te tellen. „Misschien
doen ploegen wel wat, maar we
ten wij het niet. Als je een goed
doel uitkiest, moet je er ook over
communiceren. Dat mis ik bij veel
ploegen. In de Tour zie ik elke och
tend de bus van Team Sky, maar
vraag me niet hoe ze het regen
woud willen redden. Dat heb ik
nog nergens kunnen lezen."
Ook Vacansoleil vindt het belang
rijk om te scoren op de maatschap
pelijk meetlat. De renners van de
Nederlandse ploeg droegen vorig
seizoen het logo van kinderkanker
fonds Kika op hun shirts. Intussen
is de ploeg op zoek naar een nieu
we partner. In afwachting krijgt
de ploeg elke week minstens drie
of vier individuele verzoeken om
iets te betekenen. Teammanager
Daan Luijkx: „Mensen willen een
shirt voor een ziek familielid, of ze
willen dat een renner bij hen thuis
op bezoek komt. Als ploeg zijn we
daar heel druk mee, maar dat
hoort erbij. Renners hebben tegen
woordig in de gaten dat ze een
voorbeeldfunctie hebben."
Tourkaravaan telt tientallen voertuigen
Tijdens een Touretappe zijn tientallen auto's en motoren in koers
GenodigdenMotor- Wedstrijd- Neutrale Wedstrijd- Tpur-
vips/sponsors) I agenten leiding materiaalwagens commissaris directie
i 111
Helikopters voor tv-uitzending
en vip-rondvluchten
Wedstrijdcommissaris Technische
(totaal ruim tien ondersteuning
jury-auto's in koers) tv-registratie
Genodigden
(vips/sponsors)
Neutrale Ambulance Bezem- Motor-
materiaal- (totaal 7 wagen agenten
wagen auto's)
nb: schematische weergave. 20 km lange reclamekaravaan 160 voertuigen) niet weergegeven
ANP bron: as.o./afp
AURILLAC - De directie van de Ron
de van Frankrijk overweegt in de
toekomst de veiligheidsregels voor
volgers van de koers aan te scher
pen. Dat gebeurt naar aanleiding
van de ongevallen die deze editie
hebben plaatsgevonden.
„Die auto had daar nooit mogen
rijden", herhaalde Tourbaas Chris
tian Prudhomme gisteren voor de
start van de tiende etappe zijn me
ning over het ongeval waarbij de
Spanjaard Juan Antonio Flecha en
Johnny Hoogerland betrokken wa
ren. „Het had dramatische gevol
gen."
Prudhomme stipte aan dat er de
afgelopen jaren al tal van maatre
gelen genomen zijn om de veilig
heid te vergroten. Zo is er al jaren
sprake van een speciaal uitgestip
pelde alternatieve route, die de
meeste geaccrediteerde auto's vol
gen. Zij vermijden daarmee het
grootste deel van het parkoers.
„De chauffeurs die wel in koers
zijn, betreffen nog geen tiende
van het totaal aantal auto's. We
gaan desondanks de regels vol
gend jaar aanpassen."
Wedstrijdleider Jean-Fran^ois Pe-
scheux vertelde voor de rit dat en
kele nieuwe richtlijnen zijn uitge
vaardigd aan de chauffeurs in de
Tour. Afhankelijk van de aard van
het parcours moeten voertuigen
twee minuten achter het peloton
blijven. Slechts acht auto's/moto
ren - vier van de Tourorganisatie,
vier van de media - mogen achter
Tourbaas Christian Prudhomme
praat met Johnny Hoogerland.
een vluchtgroep plaatsnemen.
Ook moeten media-auto's ten
minste twee geaccrediteerde jour
nalisten vervoeren en moeten bij
het inhalen van renners de aanwij
zingen van de organisatie strikt
worden gevolgd.
De Spaanse wielrenner Juan An
tonio Flecha vindt het betreurens
waardig dat de chauffeur van de
volgwagen die hem zondag in de
Ronde van Frankrijk aanreed,
niets van zich heeft laten horen.
Bij het veelbesproken ongeval
ging ook Johnny Hoogerland on
deruit.
„Hij is nog niet bij me geweest
om excuses te maken", zegt Fle
cha in de Spaanse krant El Pais.
„Maar als hij alsnog langskomt,
denk ik dat ik niet met hem wil
praten. Ook de Franse televisie
heeft geen sorry gezegd."
France Television, waarvoor de au
to in koers was, heeft wel publie
kelijk excuses gemaakt. Bovendien
bezocht een vertegenwoordiger de
bus van Vacansoleil, de ploeg van
Hoogerland.
De internationale wielrenunie
UCI gaat onderzoeken wat de oor
zaak is van het grote aantal valpar
tijen in de Ronde van Frankrijk.
Dat verklaarde een bestuurslid
van de UCI gisteren voor de start
van de tiende etappe. „We gaan di
verse parameters bestuderen, zo
als het materiaal, het aantal ren
ners in de koers en het parkoers",
aldus het lid van de mondiale fe
deratie.
De eerste week van de Ronde van
Frankrijk werd opgeschrikt door
diverse valpartijen, die een groot
aantal uitvallers tot gevolg had
den. Prominente renners als Brad
ley Wiggins, Aleksandre Vino-
koerov, Jurgen van den Broeck en
Tom Boonen moesten na een val
partij afstappen.
Volgens de UCI zijn de smalle we
gen waar de Tour de France dit
jaar soms overheen gaat, mede de
oorzaak van de valpartijen. „Ge
zien de wegen waarop gekoerst
wordt, zijn we niet echt verbaasd
door alles", sprak het UCI-lid veel
zeggend.
scherming van het Braziliaanse regenwoud.
foto Cor Vos/CPD
op een jaar Interactieve
TV van KPN
Bij het Alles-in-één Pakket
vanaf 45r /rund
g sm
op een jaar Pluspakket
op Mobiel Internet Prepaid
met de Dongel van KPN
*Het Alles-in-één Pakket bestaat uit Interactieve TV. Internet en Bellen. De korting wordt verrekend op het Alles-in-één Pakket.
Vraag de verkoper naar de beschikbaarheid en de voorwaarden of kijk op kpn.com
Het Pluspakket kun je aanschaffen bij Internet en Interactieve TV of bij het Alles-in-één Pakket van KPN van €45,- /mnd met
Interactieve TV, Internet Basis en Bellen. Vraag de verkoper naar de beschikbaarheid en de voorwaarden of kijk op kpn.com