121 zeeland
Ontwarren verkeerskluwen is
Geen zwemverbod bij paalhoofden
Cirlpower
ringsteken
Meliskerke
maandag 11 juli 2011
door Rian Janse
verNIEUWd MIDDELBURG
De vooroorlogse wijk Nieuw Middel
burg wordt gerenoveerd. De PZC
volgt het op de voet.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
www.vernieuwdmiddelburg.nl
MELISKERKE - De afdelingen Aagte-
kerke en Meliskerke reden zater
dag hun klassementswedstrijd. In
Meliskerke gingen alle hoofdprij
zen naar de dames. „Girlpower",
aldus burgemeester Rob van der
Zwaag tijdens de prijsuitreiking.
In de strijd om het dagkampioen
schap waren het lange tijd Ilona
Janse en Ranni Wisse die elkaar
het vuur aan de schenen legde.
Wisse haakte als eerste af en zou
later met drie missers gedeeld der
de worden. Lang zag het er naar
uit dat Ilona Janse de verrassende
kampioen zou worden, maar zij
miste in de laatse paar beurten
haar enige twee ringen. Hierdoor
kwam Rian Janse met maar één
missertje bovendrijven en won
- het dagkampioenschap. Zij won te
vens de ie gastenbeker en de eer
ste prijs versiering bij de overigen.
De tweede gastenbeker was voor
Job Wisse en de derde voor Michè-
le Koch. In de bekerstrijd van de
thuisrijders was het Diana Wisse
die deze kamp won, voor Cynthia
Rotte en Alex Krijger. De laatste
en mooiste kamp van de dag, om
de pollepel, kreeg een fantastisch
einde. Debutante Julia Geschiere,
die eerder al de debutantenbeker
had gewonnen, versloeg hierin
veertien rijders. Zij wist als enige
de kleine ring te steken, waardoor
ze de winnaar werd van de polle
pel.
In Aagtekerke was het Rico Wisse
die zich de terechte dagkampioen
mocht noemen. Hij stak 28 ringen
en bleef hiermee Freddy Blaas met
maar liefst drie voor. Het kam
pioenschap was niet de enige goe
de prestatie van Rico Wisse. Hij
werd namelijk ook de winnaar
van de eerste beker, na kamp met
Sam Blaas. Peter Maranus won de
3e beker. Wisse's honger was nog
niet gestild, want hij had ook zijn
zinnen op de pollepel gezet. Hier
voor moest hij nog wel even vader
Piet in de kamp verslaan. Dit luk
te! Het feestje voor de familie Wis
se werd compleet gemaakt door
Niels. Hij won namelijk de eerste
jeugdbeker en de negen beker.
Als het woord Stations-
brug valt, lopen de gemoe
deren snel hoog op in Mid
delburg. Op straat en in de
raadszaal. Er komt een on
derzoek en dat is in dit ge
val wel verstandig.
door Theo Giele
w:
eggegooid geld,
klonk het vorige
week in (en buiten)
de Middelburgse ge
meenteraad over de 25.000 euro
die gestoken worden in een ver
keerskundig onderzoek naar het af
sluiten van de Stationsbrug voor
gemotoriseerd verkeer. Was bij de
vorming van het nieuwe college
van B en W niet afgesproken dat -
de brug autovrij zou worden na de
opening van de nieuwe N57? En
was dat de Middelburgers al niet ja
ren beloofd?
Straks alleen nog fietsers en voet
gangers over de brug. En natuur
lijk de hulpdiensten. En de bus
sen. Oh ja, en ook de taxi's. Eigen
lijk komt het er op neer dat naast
het zware verkeer, dat al niet meer
over de brug mocht rijden, alleen
de particuliere auto's nog worden
Fietsers rijden vanuit het centrum de Stationsbrug op. Om er te komen moeten ze op de Stationsstraat over de
fietsstrook tussen de afslaande en rechtdoorrijdende auto's. foto's Izaak Verkeste
Omdat verkeer in de richting van
de brug linksaf mag, moeten ze
door Emile Calon
MIDDELBURG - De gemeente Vlis-
singen en Waterschap Scheldestro-
men zijn niet van plan een zwem
verbod in te stellen rondom de
paalhoofden langs de Vlissingse
stranden. Advocaat Martijn van
der Bent vindt dat de overheid
juist meer moet doen om strand-
bezoekers te beschermen tegen de
risico's van vloedgolven waardoor
ze tegen de paalhoofden gesmakt
kunnen worden. Er staan nu bor
den waarop gewaarschuwd wordt
dat passerende schepen zulke gol
ven kunnen maken. Volgens de
nautisch advocaat is dat onvol
doende. Hij wijst naar de Bel
gische kust waar badgasten niet
binnen een afstand van twintig
meter van paalhoofden mogen ko
men. Via lijnen zijn die afgezet.
Van der Bent stond twee weken ge
leden een loods en een kapitein
bij die veroordeeld zijn omdat hun
schip vorig jaar zomer vloedgol
ven veroorzaakten waardoor drie
Vlissingse badgasten gewond raak
ten toen ze tegen de paalhoofden
werden gesmaakt. De advocaat
gaat in hoger beroep. Hij vindt dat
de twee onterecht veroordeeld
zijn. „Onder andere omdat er geen
officiële snelheidslimieten gelden
voor de Westerschelde. Hun schip
voer op halve kracht en het staat
niet vast dat hun schip die bewus
te golven veroorzaakte."
Volgens een woordvoerder van de
gemeente Vlissingen vormen de
paalhoofden slechts een klein
extra probleem bij de vloedgolven.
„Het risico op verdrinking door
een vloedgolf is over de gehele
strandbreedte denkbaar, niet al
leen-bij de paalhoofden. Het voor
komen van gevaarlijke vloedgol
ven door zeeschepen is uitgangs
punt én realiseerbaar. Lijnen aan
brengen is niet zinvol en nodigt
juist uit om daar te gaan spelen."