121 zeeland Ontwarren verkeerskluwen is Geen zwemverbod bij paalhoofden Cirlpower ringsteken Meliskerke maandag 11 juli 2011 door Rian Janse verNIEUWd MIDDELBURG De vooroorlogse wijk Nieuw Middel burg wordt gerenoveerd. De PZC volgt het op de voet. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl www.vernieuwdmiddelburg.nl MELISKERKE - De afdelingen Aagte- kerke en Meliskerke reden zater dag hun klassementswedstrijd. In Meliskerke gingen alle hoofdprij zen naar de dames. „Girlpower", aldus burgemeester Rob van der Zwaag tijdens de prijsuitreiking. In de strijd om het dagkampioen schap waren het lange tijd Ilona Janse en Ranni Wisse die elkaar het vuur aan de schenen legde. Wisse haakte als eerste af en zou later met drie missers gedeeld der de worden. Lang zag het er naar uit dat Ilona Janse de verrassende kampioen zou worden, maar zij miste in de laatse paar beurten haar enige twee ringen. Hierdoor kwam Rian Janse met maar één missertje bovendrijven en won - het dagkampioenschap. Zij won te vens de ie gastenbeker en de eer ste prijs versiering bij de overigen. De tweede gastenbeker was voor Job Wisse en de derde voor Michè- le Koch. In de bekerstrijd van de thuisrijders was het Diana Wisse die deze kamp won, voor Cynthia Rotte en Alex Krijger. De laatste en mooiste kamp van de dag, om de pollepel, kreeg een fantastisch einde. Debutante Julia Geschiere, die eerder al de debutantenbeker had gewonnen, versloeg hierin veertien rijders. Zij wist als enige de kleine ring te steken, waardoor ze de winnaar werd van de polle pel. In Aagtekerke was het Rico Wisse die zich de terechte dagkampioen mocht noemen. Hij stak 28 ringen en bleef hiermee Freddy Blaas met maar liefst drie voor. Het kam pioenschap was niet de enige goe de prestatie van Rico Wisse. Hij werd namelijk ook de winnaar van de eerste beker, na kamp met Sam Blaas. Peter Maranus won de 3e beker. Wisse's honger was nog niet gestild, want hij had ook zijn zinnen op de pollepel gezet. Hier voor moest hij nog wel even vader Piet in de kamp verslaan. Dit luk te! Het feestje voor de familie Wis se werd compleet gemaakt door Niels. Hij won namelijk de eerste jeugdbeker en de negen beker. Als het woord Stations- brug valt, lopen de gemoe deren snel hoog op in Mid delburg. Op straat en in de raadszaal. Er komt een on derzoek en dat is in dit ge val wel verstandig. door Theo Giele w: eggegooid geld, klonk het vorige week in (en buiten) de Middelburgse ge meenteraad over de 25.000 euro die gestoken worden in een ver keerskundig onderzoek naar het af sluiten van de Stationsbrug voor gemotoriseerd verkeer. Was bij de vorming van het nieuwe college van B en W niet afgesproken dat - de brug autovrij zou worden na de opening van de nieuwe N57? En was dat de Middelburgers al niet ja ren beloofd? Straks alleen nog fietsers en voet gangers over de brug. En natuur lijk de hulpdiensten. En de bus sen. Oh ja, en ook de taxi's. Eigen lijk komt het er op neer dat naast het zware verkeer, dat al niet meer over de brug mocht rijden, alleen de particuliere auto's nog worden Fietsers rijden vanuit het centrum de Stationsbrug op. Om er te komen moeten ze op de Stationsstraat over de fietsstrook tussen de afslaande en rechtdoorrijdende auto's. foto's Izaak Verkeste Omdat verkeer in de richting van de brug linksaf mag, moeten ze door Emile Calon MIDDELBURG - De gemeente Vlis- singen en Waterschap Scheldestro- men zijn niet van plan een zwem verbod in te stellen rondom de paalhoofden langs de Vlissingse stranden. Advocaat Martijn van der Bent vindt dat de overheid juist meer moet doen om strand- bezoekers te beschermen tegen de risico's van vloedgolven waardoor ze tegen de paalhoofden gesmakt kunnen worden. Er staan nu bor den waarop gewaarschuwd wordt dat passerende schepen zulke gol ven kunnen maken. Volgens de nautisch advocaat is dat onvol doende. Hij wijst naar de Bel gische kust waar badgasten niet binnen een afstand van twintig meter van paalhoofden mogen ko men. Via lijnen zijn die afgezet. Van der Bent stond twee weken ge leden een loods en een kapitein bij die veroordeeld zijn omdat hun schip vorig jaar zomer vloedgol ven veroorzaakten waardoor drie Vlissingse badgasten gewond raak ten toen ze tegen de paalhoofden werden gesmaakt. De advocaat gaat in hoger beroep. Hij vindt dat de twee onterecht veroordeeld zijn. „Onder andere omdat er geen officiële snelheidslimieten gelden voor de Westerschelde. Hun schip voer op halve kracht en het staat niet vast dat hun schip die bewus te golven veroorzaakte." Volgens een woordvoerder van de gemeente Vlissingen vormen de paalhoofden slechts een klein extra probleem bij de vloedgolven. „Het risico op verdrinking door een vloedgolf is over de gehele strandbreedte denkbaar, niet al leen-bij de paalhoofden. Het voor komen van gevaarlijke vloedgol ven door zeeschepen is uitgangs punt én realiseerbaar. Lijnen aan brengen is niet zinvol en nodigt juist uit om daar te gaan spelen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 12