auto 115
Compass zet stap
in goede richting
Elektrische Opel Ampera
ook goed op lang traject
Renault viert 50 jaar '4'
met groot evenement
vrijdag 8 juli 2011
Onder bezielende leiding van Fiat
maakt Jeep een herstart. Niet alleen
in de organisatie, maar ook door
een herzien modellenprogramma.
Daaronder de gefacelifte Compass.
door Tony Vos
Veel merken doen uitstekende zaken
met compacte SUV's, maar juist
4X4-pionier Jeep is in geen velden
of wegen te bekennen. Met de Com
pass en Patriot heeft het merk zelfs twee
modellen beschikbaar, maar het weet deze
auto's niet aan de Europese man of vrouw
te brengen.
Deels is dat niet vreemd, omdat beide mo
dellen tot nu toe wat betreft techniek, uit
straling en afwerking geen serieus tegengas
konden bieden aan het doorgaans Aziati
sche aanbod. Maar nu de bezem flink door
Jeep is gehaald, komen er modellen die op
het gebied van vormgeving, materialen en
bouwkwaliteit flink zijn verbeterd. De Jeep
Compass vormt binnen Chrysler één fami
lie met broer Patriot en de Caliber van Dod
ge. Qua basis zijn er parallellen met Mit-"
subishi en datzelfde geldt voor de techniek.
Een samenwerking uit het verleden.
Van het heden is de vernieuwde uitstraling.
Vooral aan de voorzijde laten de ontwer
Jeep Compass
Compacte SUV, Amerikaanse komaf. Bagage 328-
1.269 liter. Gewicht 1.505 kg. Benzine 2,4 1,170 pk.
Vanaf 26.950 euro, 2.4 16v Limited CVT AWD
Fiji: be'iare uitstraling, krachtige motor, compact.
Min: verbruik, materialen interieur.
pers zich van hun beste kant zien. De Com
pass kreeg een front dat helemaal in lijn is
met de nieuwe Grand Cherokee. Alle goed
bedoelde frivoliteit van de eerste serie is af
geschud, nu telt een chique zakelijkheid en
dat doet de auto goed. Ook de achterkant is
voornamer door de nieuwe bumper, anders
ingedeelde achterlichten.en een brede
chtoomrand bij de luxueuze Limited.
Na het openen van een portier valt het oog
direct op het volledig nieuwe dashboard,
niet alleen qua vormgeving, ook door de ge
bruikte materialen. Er is getracht afscheid te
nemen van de enorm goedkoop ogende har
de kunststoffen. Het complete dashboard
heeft nu een zachte afwerking, ook de por
tierpanelen hebben een vergelijkbare trans
formatie ondergaan.
Maar hoe verder we naar beneden kijken,
hoe groter het aandeel hard plastic weer
wordt. De vormgeving is minder hoekig
dan weleer en dat alleen al geeft de indruk
dat er meer aandacht aan is besteed. Het le
deren stuurwiel van de Limited heeft alumi-
niumkleurige spaken, waarop een aantal be
De Jeep Compass schendt zijn neus in positieve zin. foto Automedia
dieningselementen is geplaatst. De specifica-
tielijst meldt zogenoemd McKinley-leer in
donkergrijs of beige. Maar het materiaal
voelt enorm kunstmatig aan, zodat op dit
vlak de verbetering nog niet ver genoeg is
gegaan.
De Compass biedt genoeg binnenruimte.
Ook op de achterbank kunnen volwassenen
goed zitten en zelfs de hoogte van de bank
ten opzichte van de vloer is prima in orde.
Door zijn flexibiliteit heeft de Jeep voldoen
de bagagemogelijkheden, al is het basisvolu
me van 328 liter niet groter dan van een
middenklasse hatchback,
leep lanceert in Europa haar 2 liter benzine
motor naast de al bekende 2.4 liter, die al
tijd wordt gekoppeld aan vierwielaandrij-
ving. De Limited heeft bovendien standaard
een CVT, zodat zelf schakelen overbodig is.
Door zijn continu variabele transmissie is
van traditioneel schakelen overigens hele
maal geen sprake. Wie het gas intrapt, ziet
en, vooral, hoort het motortoerental fors
toenemen en dan wordt de Compass aardig
luidruchtig. Op een constante snelheid
keert de rust snel terug, maar het karakter
van de bak zou beter kunnen.
De motor levert een forse 170 pk, maar daar
van lijkt het nodige in de aandrijflijn verlo
ren te gaan. Een top van 180 km/u en accele
ratie naar 100 in 10,7 seconden zijn niet be
paald indrukwekkend. Datzelfde geldt voor
het gemiddelde brandstofverbruik van krap
1 op 10. Voor de 35.990 euro die de 2.4 Limi
ted AWD met CVT kost biedt - helaas voor
leep - de concurrentie meer verfijning.
Vanaf 22.995, 2.0i CWT i-Catcher 4WD A6 35.285 euro.
Plus: ruimteaanbod, aandrijflijn, prijs.
Min: verbruik, vormgeving.
Een van de meest populaire
SUV's van dit moment, met
veel value for money en be
hoorlijk veel binnenruimte.
Bagage 591-1.436 liter.
Gewicht 1.444 kg. Benzine
2.0 1,163 pk.
Vanaf 22.995 euro, 2.0 CWT AWD X-dusive A6 37.430 euro.
Kia Spoilage
De SUV met de meest ge
slaagde vormgeving, tech
nisch identiek aan de Hyun
dai, maar meer Europees ge
tint. Bagage 564-1.353 liter.
Gewicht 1.444 kg. Benzine
2.0 1,163 pk.
Plus: vormgeving, aandrijflijn, ruimte.
Min: prijs.
Vanaf 21.799 euro, 1.6 Cleartec Intense 25.299 euro.
CONCURRENT «Mitsubishi ASX
Meer bescheiden gemotori
seerde SUV, niet met een au
tomaat en 4WD, maar prijs-
technisch zeer interessant.
Bagage 419-1.219 liter.
Gewicht 1.245 kg. Benzine
1.6 1,115 pk.
Plus: brandstofverbruik, rijgedrag, prijsstelling.
Min: geen 4WD of automaat.
door Willem de Volder
Is de nieuwe Opel Ampera wel
een elektrische auto? Mag een
auto met 'hulpmotor' wel zo
worden genoemd? Gezien onze be
lastingwetgeving is er geen twijfel:
de Ampera is, behoudens btw, ge
vrijwaard van alle heffingen. Toch
is de auto voorzien van een 1.4 li
ter verbrandingsmotor Die wordt
'range extender' genoemd en ver
lengt de actieradius door de batte
rijen te vullen als er niet voldoen
de elektriciteit voorhanden is.
Over de techniek is geen enkele
twijfel. Die is hoogwaardig en elke
aanraking van het gaspedaal wordt
gretig beantwoord en haarfijn in
beeld gebracht op twee displays
op het dashboard. De Ampera is
heerlijk stil, ook als de range exten
der dienst doet, stuurt ietwat licht
en is met een koppel van 370 Nm
en een vermogen van 150 pk sterk
en snel. In 9,0 seconden wordt
met de 1.732 kilo zware auto vanuit
stilstand de 100 kilometer per uur
aangetikt. De eerste 80 kilometer
(afhankelijk van rijstijl en verkeers
intensiteit) kunnen geheel elek
trisch worden afgelegd. Voldoende
voor het gros van de automobilis
ten in ons land om zonder oplaad-
problemen deel te nemen aan het
dagelijkse verkeer. Binnen vier uur
kunnen de batterijen worden op
geladen. Groot voordeel is de ver
brandingsmotor, die ervoor zorgt
dat ook 'verre' vakantieadressen
probleemloos worden bereikt.
Tijdens onze kennismaking kwa
men we door de drukte en de vele
verkeerslichten stroom tekort op
een afstand van zo'n 65 kilometer.
Haast geruisloos helpt de verbran
dingsmotor dan mee. De beloofde
C02-uitstoot van 40 gram per kilo
meter is in de praktijk op lange tra
jecten echter niet haalbaar.
De Ampera kost 44.500 euro. Van
bpm, wegenbelasting en bijtelling
is de komende jaren geen sprake.
Opel Ampera: stil. foto WdeV
door Tony Vos
Precies een halve eeuw gele
den lanceerde Renault in de
Camargue de 4. Tijd om op
nieuw achter het stuur te kruipen.
Het was in de zomer vijftig jaar ge
leden dat Renault honderden inter
nationale journalisten naar eigen
land haalde om kennis te maken
met een nieuw fenomeen. De
Renault 4 bleef ruim 31 jaar in pro
ductie en is nog steeds de meest
gebouwde Franse auto met ruim
8 miljoen exemplaren. De historie
afdeling van het merk pakt de ver
jaardag groots aan. Van 15 tot en
met 17 juli is een deel van de 'vier
tjes' uit de fabriekscollectie te vin
den op 4L International, een groot
evenement waar ruim duizend
Renault 4, Abraham, foto Automedia
exemplaren worden verwacht
(www.4linterrtati0nal.com).
Onlangs was er ook een soort re
make van de persintroductie van
destijds. Een vers gerestaureerde
Renault 4 stond klaar - een later
exemplaar, al met de 34 pk sterke
1.1 liter motor, maar in basis nog
identiek aan het eerste model. De
hoekige vormen, de pook uit het
dashboard en de puur functionele
aankleding werken anno 2011 nog
steeds. Wie geen lange afstanden
over snelwegen hoeft te maken,
kan 50 jaar na de lancering van het
concept nog prima met de
Renault 4 vooruit. Over veiligheid
kunnen we het maar beter niet
hebben, zeker niet in vergelijking
met moderne voertuigen.
Tegelijk was en is een Renault 4
zeer economisch in het gebruik:
met een liter benzine rijdt-ie 17 tot
20 kilometer, onderhoud is zelden
nodig en onderdelen zijn goed ver
krijgbaar. Daarbovenop een ty
pisch Frans comfort met lekker
overhellen in bochten. Het was.
wennen in het begin, maar rustig
rijdend over Franse binnenwegen
met veel gerepareerde plekken in
het asfalt, was een verademing.
Russische Volga gooit
handdoek in de ring
Het Russische merk Volga is op
sterven na dood. Het bedrijf pro
duceert sinds 2009 een afgeleide
van de vorige Chrysler Sebring.
Toch blijft de fabriek open, omdat
overeenkomsten met VW (Jetta,
Skoda Yeti, Octavia) en GM (Che
vrolet Aveo) zijn gesloten voor de
assemblage van hun modellen.
Luxe Limited Edition
van Volvo S40/V50
De carrière van de huidige Volvo
S40 en V50 loopt ten einde, reden
waarom Volvo speciale edities
brengt met veel extra uitrusting
tegen een aantrekkelijk tarief. De
Limited Edition is er met 2.0 liter
benzinemotor of 1.6 DRIVe diesel.
De S40 begint als 2.0 bij 26.995 eu
ro, de diesel kost 28.995 euro.
Elektrische Nissan Leaf
bedwingt Pikes Peak
Met een Nissan Leaf meedoen aan
de beroemde Pikes Peak Heuvel-
klim, wie houdt dat voor moge
lijk? Het was dit jaar de enige elek
trische productieauto die boven
kwam, in 14,33 minuten. Winnaar
Tajima deed er 9,51 minuten over
in zijn aangepaste Suzuki SX4.