auto 115 Compass zet stap in goede richting Elektrische Opel Ampera ook goed op lang traject Renault viert 50 jaar '4' met groot evenement vrijdag 8 juli 2011 Onder bezielende leiding van Fiat maakt Jeep een herstart. Niet alleen in de organisatie, maar ook door een herzien modellenprogramma. Daaronder de gefacelifte Compass. door Tony Vos Veel merken doen uitstekende zaken met compacte SUV's, maar juist 4X4-pionier Jeep is in geen velden of wegen te bekennen. Met de Com pass en Patriot heeft het merk zelfs twee modellen beschikbaar, maar het weet deze auto's niet aan de Europese man of vrouw te brengen. Deels is dat niet vreemd, omdat beide mo dellen tot nu toe wat betreft techniek, uit straling en afwerking geen serieus tegengas konden bieden aan het doorgaans Aziati sche aanbod. Maar nu de bezem flink door Jeep is gehaald, komen er modellen die op het gebied van vormgeving, materialen en bouwkwaliteit flink zijn verbeterd. De Jeep Compass vormt binnen Chrysler één fami lie met broer Patriot en de Caliber van Dod ge. Qua basis zijn er parallellen met Mit-" subishi en datzelfde geldt voor de techniek. Een samenwerking uit het verleden. Van het heden is de vernieuwde uitstraling. Vooral aan de voorzijde laten de ontwer Jeep Compass Compacte SUV, Amerikaanse komaf. Bagage 328- 1.269 liter. Gewicht 1.505 kg. Benzine 2,4 1,170 pk. Vanaf 26.950 euro, 2.4 16v Limited CVT AWD Fiji: be'iare uitstraling, krachtige motor, compact. Min: verbruik, materialen interieur. pers zich van hun beste kant zien. De Com pass kreeg een front dat helemaal in lijn is met de nieuwe Grand Cherokee. Alle goed bedoelde frivoliteit van de eerste serie is af geschud, nu telt een chique zakelijkheid en dat doet de auto goed. Ook de achterkant is voornamer door de nieuwe bumper, anders ingedeelde achterlichten.en een brede chtoomrand bij de luxueuze Limited. Na het openen van een portier valt het oog direct op het volledig nieuwe dashboard, niet alleen qua vormgeving, ook door de ge bruikte materialen. Er is getracht afscheid te nemen van de enorm goedkoop ogende har de kunststoffen. Het complete dashboard heeft nu een zachte afwerking, ook de por tierpanelen hebben een vergelijkbare trans formatie ondergaan. Maar hoe verder we naar beneden kijken, hoe groter het aandeel hard plastic weer wordt. De vormgeving is minder hoekig dan weleer en dat alleen al geeft de indruk dat er meer aandacht aan is besteed. Het le deren stuurwiel van de Limited heeft alumi- niumkleurige spaken, waarop een aantal be De Jeep Compass schendt zijn neus in positieve zin. foto Automedia dieningselementen is geplaatst. De specifica- tielijst meldt zogenoemd McKinley-leer in donkergrijs of beige. Maar het materiaal voelt enorm kunstmatig aan, zodat op dit vlak de verbetering nog niet ver genoeg is gegaan. De Compass biedt genoeg binnenruimte. Ook op de achterbank kunnen volwassenen goed zitten en zelfs de hoogte van de bank ten opzichte van de vloer is prima in orde. Door zijn flexibiliteit heeft de Jeep voldoen de bagagemogelijkheden, al is het basisvolu me van 328 liter niet groter dan van een middenklasse hatchback, leep lanceert in Europa haar 2 liter benzine motor naast de al bekende 2.4 liter, die al tijd wordt gekoppeld aan vierwielaandrij- ving. De Limited heeft bovendien standaard een CVT, zodat zelf schakelen overbodig is. Door zijn continu variabele transmissie is van traditioneel schakelen overigens hele maal geen sprake. Wie het gas intrapt, ziet en, vooral, hoort het motortoerental fors toenemen en dan wordt de Compass aardig luidruchtig. Op een constante snelheid keert de rust snel terug, maar het karakter van de bak zou beter kunnen. De motor levert een forse 170 pk, maar daar van lijkt het nodige in de aandrijflijn verlo ren te gaan. Een top van 180 km/u en accele ratie naar 100 in 10,7 seconden zijn niet be paald indrukwekkend. Datzelfde geldt voor het gemiddelde brandstofverbruik van krap 1 op 10. Voor de 35.990 euro die de 2.4 Limi ted AWD met CVT kost biedt - helaas voor leep - de concurrentie meer verfijning. Vanaf 22.995, 2.0i CWT i-Catcher 4WD A6 35.285 euro. Plus: ruimteaanbod, aandrijflijn, prijs. Min: verbruik, vormgeving. Een van de meest populaire SUV's van dit moment, met veel value for money en be hoorlijk veel binnenruimte. Bagage 591-1.436 liter. Gewicht 1.444 kg. Benzine 2.0 1,163 pk. Vanaf 22.995 euro, 2.0 CWT AWD X-dusive A6 37.430 euro. Kia Spoilage De SUV met de meest ge slaagde vormgeving, tech nisch identiek aan de Hyun dai, maar meer Europees ge tint. Bagage 564-1.353 liter. Gewicht 1.444 kg. Benzine 2.0 1,163 pk. Plus: vormgeving, aandrijflijn, ruimte. Min: prijs. Vanaf 21.799 euro, 1.6 Cleartec Intense 25.299 euro. CONCURRENT «Mitsubishi ASX Meer bescheiden gemotori seerde SUV, niet met een au tomaat en 4WD, maar prijs- technisch zeer interessant. Bagage 419-1.219 liter. Gewicht 1.245 kg. Benzine 1.6 1,115 pk. Plus: brandstofverbruik, rijgedrag, prijsstelling. Min: geen 4WD of automaat. door Willem de Volder Is de nieuwe Opel Ampera wel een elektrische auto? Mag een auto met 'hulpmotor' wel zo worden genoemd? Gezien onze be lastingwetgeving is er geen twijfel: de Ampera is, behoudens btw, ge vrijwaard van alle heffingen. Toch is de auto voorzien van een 1.4 li ter verbrandingsmotor Die wordt 'range extender' genoemd en ver lengt de actieradius door de batte rijen te vullen als er niet voldoen de elektriciteit voorhanden is. Over de techniek is geen enkele twijfel. Die is hoogwaardig en elke aanraking van het gaspedaal wordt gretig beantwoord en haarfijn in beeld gebracht op twee displays op het dashboard. De Ampera is heerlijk stil, ook als de range exten der dienst doet, stuurt ietwat licht en is met een koppel van 370 Nm en een vermogen van 150 pk sterk en snel. In 9,0 seconden wordt met de 1.732 kilo zware auto vanuit stilstand de 100 kilometer per uur aangetikt. De eerste 80 kilometer (afhankelijk van rijstijl en verkeers intensiteit) kunnen geheel elek trisch worden afgelegd. Voldoende voor het gros van de automobilis ten in ons land om zonder oplaad- problemen deel te nemen aan het dagelijkse verkeer. Binnen vier uur kunnen de batterijen worden op geladen. Groot voordeel is de ver brandingsmotor, die ervoor zorgt dat ook 'verre' vakantieadressen probleemloos worden bereikt. Tijdens onze kennismaking kwa men we door de drukte en de vele verkeerslichten stroom tekort op een afstand van zo'n 65 kilometer. Haast geruisloos helpt de verbran dingsmotor dan mee. De beloofde C02-uitstoot van 40 gram per kilo meter is in de praktijk op lange tra jecten echter niet haalbaar. De Ampera kost 44.500 euro. Van bpm, wegenbelasting en bijtelling is de komende jaren geen sprake. Opel Ampera: stil. foto WdeV door Tony Vos Precies een halve eeuw gele den lanceerde Renault in de Camargue de 4. Tijd om op nieuw achter het stuur te kruipen. Het was in de zomer vijftig jaar ge leden dat Renault honderden inter nationale journalisten naar eigen land haalde om kennis te maken met een nieuw fenomeen. De Renault 4 bleef ruim 31 jaar in pro ductie en is nog steeds de meest gebouwde Franse auto met ruim 8 miljoen exemplaren. De historie afdeling van het merk pakt de ver jaardag groots aan. Van 15 tot en met 17 juli is een deel van de 'vier tjes' uit de fabriekscollectie te vin den op 4L International, een groot evenement waar ruim duizend Renault 4, Abraham, foto Automedia exemplaren worden verwacht (www.4linterrtati0nal.com). Onlangs was er ook een soort re make van de persintroductie van destijds. Een vers gerestaureerde Renault 4 stond klaar - een later exemplaar, al met de 34 pk sterke 1.1 liter motor, maar in basis nog identiek aan het eerste model. De hoekige vormen, de pook uit het dashboard en de puur functionele aankleding werken anno 2011 nog steeds. Wie geen lange afstanden over snelwegen hoeft te maken, kan 50 jaar na de lancering van het concept nog prima met de Renault 4 vooruit. Over veiligheid kunnen we het maar beter niet hebben, zeker niet in vergelijking met moderne voertuigen. Tegelijk was en is een Renault 4 zeer economisch in het gebruik: met een liter benzine rijdt-ie 17 tot 20 kilometer, onderhoud is zelden nodig en onderdelen zijn goed ver krijgbaar. Daarbovenop een ty pisch Frans comfort met lekker overhellen in bochten. Het was. wennen in het begin, maar rustig rijdend over Franse binnenwegen met veel gerepareerde plekken in het asfalt, was een verademing. Russische Volga gooit handdoek in de ring Het Russische merk Volga is op sterven na dood. Het bedrijf pro duceert sinds 2009 een afgeleide van de vorige Chrysler Sebring. Toch blijft de fabriek open, omdat overeenkomsten met VW (Jetta, Skoda Yeti, Octavia) en GM (Che vrolet Aveo) zijn gesloten voor de assemblage van hun modellen. Luxe Limited Edition van Volvo S40/V50 De carrière van de huidige Volvo S40 en V50 loopt ten einde, reden waarom Volvo speciale edities brengt met veel extra uitrusting tegen een aantrekkelijk tarief. De Limited Edition is er met 2.0 liter benzinemotor of 1.6 DRIVe diesel. De S40 begint als 2.0 bij 26.995 eu ro, de diesel kost 28.995 euro. Elektrische Nissan Leaf bedwingt Pikes Peak Met een Nissan Leaf meedoen aan de beroemde Pikes Peak Heuvel- klim, wie houdt dat voor moge lijk? Het was dit jaar de enige elek trische productieauto die boven kwam, in 14,33 minuten. Winnaar Tajima deed er 9,51 minuten over in zijn aangepaste Suzuki SX4.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 15