sport 123
Johnny Hoogerland
in Frankrijk aan de kant
mrtmmmwmmm
Vacansoleil rijdt ook
volgend seizoen weer
in de grote rondes
1 voordeel op allerlei merken sanitair als
Grohe, Sphinx en Villeroy Boch.
Vos wint weer en pakt roze trui
maandag 4 juli 2011
Johnny Hoogerland (midden) fietst zich - met een koelvest aan - samen met zijn teamgenoten warm voor de ploe
gentijdrit. Vacansoleil eindigde daarin als twintigste. foto René van Stee
is ook weer iets heel anders dan in
de Giro. Daarin reden we met ik
weet niet hoeveel nationaliteiten.
Het onderlinge contact is dan toch
minder, terwijl er nu meer gedold
en gelachen wordt. En dat moet
ook kunnen, vind ik."
Hoewel de Bevelander lichte klach
ten heeft aan zijn rechter zitbotje,
is Hoogerland tevreden over zijn
vorm.
„In m'n rechterbeen is de boel wat
stijfjes. Niks om je zorgen over te
maken trouwens. Alleen moet al
les wel steeds goed worden losge
maakt. Voor de rest valt er niks te
klagen, al weet ik eerlijk gezegd nu
nog niet hoe ik er echt voor sta.
Het gaat goed, maar er zit nog rek
in. Over zes dagen zal ongetwijfeld
meer duidelijk worden als we de
eerste hellingen van betekenis in
het Centraal Massief tegenkomen.
Dan moet ik op m'n best zijn. Pas
dan kunnen we echt verder kij
ken."
Of er in een eerder stadium nog
kansen zijn om mee te kunnen
doen voor een etappezege, zoals
morgen in de etappe van Lorient
naar de zware aankomst van
Mür-de-Bretagne, verwacht Hoo
gerland niet. „Nee hoor, het zal de
komende dagen net zo'n nerveus
gedoe zijn als zaterdag. Het is op
passen geblazen dus."
'In de Giro en de Vueita is het
al een gekkenhuis, maar hier
is het een graadje erger.'
Johnny Hoogerland
door René van Stee
LA-BARRE-DE-MONTS - De gedwon
gen afwezigheid van Vacansoleil-
DCM in de Tour, Vueita en Giro
was vorig jaar een hard gelag. Ze
ker toen werd verwacht dat na een
succesvolle Vueita van 2009 (met
een twaalfde plaats voor Yerseke-
naar Johnny Hoogerland in de
eindklassering) de weg naar de -
toen - ProTour voor de wielerfor-
matie van oprichter Daan Luijckx
open zou liggen.
Het kan echter verkeren. In korte
tijd heeft de wielerformatie dit
jaar zijn naam in de World Tour
nadrukkelijk gevestigd. De teller
staat inmiddels op zeventien ze
ges, waaronder twee ritoverwin-
ningen in de Ronde van Zwitser
land, een zege in Parijs-Nice en de
eerste plaats in het NK op de weg.
Niettemin staat het team op de
laatste en achttiende plaats van de
meest recente UCI WorldTour-ran-
king. Het Amerikaanse HTC-High-
road (met onder anderen Mark Ca
vendish en Tony Martin) leidt de
dans, voor het Luxemburgse Leo-
pard-Trek (onder anderen de ge
broeders Schleck en Fabian Cancel-
lara).
Luijkx maalt niet om die magere
klassering. „Zo'n ranglijst zegt heel
weinig. Want er zijn tal van ande
re factoren die bepalen waar je als
ploeg staat. Het is ook best inge
wikkeld allemaal. Dat blijkt wel
uit de ontelbare keren dat ik alles
moet proberen uit te leggen."
Zo tellen op de UCI-ranglijst de re
sultaten van de vijf beste renners
mee, terwijl bij de daadwerkelijke
eindafrekening de prestaties van
de vijftien beste renners van een
ploeg worden meegewogen. Bo
vendien zijn de resultaten in de
EuropaTour en in de beloftencom-
petitie van belang. Ook met zeges
(inclusief nationale kampioen
schappen), podiumplaatsen en
prestaties van jonge renners in het
buitenland zijn punten te verdie
nen. „Dan komt het plaatje er heel
anders uit te zien. We hebben al
mooie WorldTour-zeges op zak.
Daan Luijkx
Daarnaast hebben we met Pim
Ligthart het NK gewonnen. Dat
tikt ook aan", verklaart Luijkx.
Hij wil er maar mee zeggen dat er
geen enkele onzekerheid zal be
staan over de WorldTour-licentie
van volgend seizoen. En daardoor
ook niet ten aanzien van de deel
name aan grote rondes, waarin
voor onder anderen Johnny Hoo
gerland een zwaartepunt van het
seizoen ligt. „We zitten nu zo
rond plaats twaalf En dit was nog
vóór het NK. Vorig jaar stonden
we 24e, maar met de waarde van
onze renners, de zogenaamde ri-
ders-value, stonden we op de acht
ste plek", aldus Luijkx. Hij voegt er
aan toe dat de puntenwaarde van
de nieuw aangetrokken Riccardo
Ricco, de Italiaanse dopingzondaar
die nog voor aanvang van het sei
zoen op staande voet door Vacan-
soleil-DCM werd ontslagen, nooit
zijn meegeteld.
Een aantal factoren zou theore
tisch nog roet in het eten kunnen
gooien. En wel het feit dat teams
punten gaan inkopen, ofwel ren
ners aantrekken die hun punten
waarde meenemen naar hun nieu
we ploeg. Luijckx: „Het lijkt tegen
woordig inderdaad op de transfer
markt in het voetbal. Wij zullen er
niet zo heel veel hinder van onder
vinden. Onze jongens met punten
liggen langer vast. Die hebben we
dus al binnen."
innovaties. Zo is naast de voor
vork ook de achtervork van het
carbonframe dubbel uitgevoerd.
Daardoor wordt volgens de fabriek
de luchtweerstand van de wielen
aanzienlijk teruggeschroefd. Boven
dien zijn de remmen geïntegreerd
in respectievelijk de voorvork en
het frame.
Verder is de lak op sommige plek
ken uitgevoerd in druppeltjes. Ook
deze vernieuwingen zouden bijdra
gen aan een verminderde lucht
weerstand.
„Boven de veertig kilometer per
uur zou je er tot tien procent voor
deel van hebben. En dat is natuur
lijk een belangrijke verbetering",
zegt klimmer Wout Poels een half
uur voorafgaand aan de eerste
Touretappe van Passage du Gois
naar Mont des Allouetes.
Toch zal ook de Limburger geen
gebruik van maken van het nieu
we rijwiel. Net als Hoogerland er
kent hij dat dit deels een gevoels
matige kwestie is. „De Noah is stij
ver dan de Helium. Ik vind dat
niet zo fijn. In afdalingen en in
bochten ben ik er nog niet zeker
genoeg van. Daarom rijd ik liever
op m'n oude fiets."
Ook de Fransman Romain Feillu
is nog niet overtuigd van de nieuw
ste fiets voor Vacansoleil. Hij sprak
eerder al de vrees uit dat de rem-
blokken bij het sprinten de velg
zouden raken, waardoor hij snel
heid zou verliezen.
Poels verwacht dat een aantal
ploeggenoten binnenkort toch
hun debuut op de nieuwste Noah
zullen maken.
De Limburger benadrukt ook met
een dat de Tourrenners van Vacan-
soleil-DCM niet aan een willekeu
rig experiment van een overambiti
euze fietssponsor worden blootge
steld. „Want het is echt een top-
fiets. Maar dan moet je wel de mo
gelijkheden hebben om er veel
mee te trainen. Die was er in aan
loop naar de Tour onvoldoende.
Maar zodra enkele jongens er de
komende dagen vaker mee heb
ben gereden, zullen ze êr ongetwij
feld nog mee op pad gaan. En dan
waarschijnlijk in etappes waarvoor
de inschatting is gemaakt dat we
minder kansen hebben om mee te
doen om de overwinning."
srijzert
KIJK VOOR ADRESSEN EN OPENINGSTIJDEN OP WWW.SANIDUMP.NL
FERMO - Marianne Vos heeft giste
ren de derde etappe van de Giro
Donne op haar naam gebracht. De
Nederlands kampioene liet de Brit
se Emma Pooley in de sprint kans
loos. Het was de tweede ritzege
voor Vos in deze vrouwenuitvoe
ring van de Giro. Vos verloor zater
dag de roze trui, maar veroverde
die gisteren weer terug.
Birgit Lavrijssen neemt in het
shirt van de Nederlandse selectie
deel aan de Giro voor vrouwen.
Voor de twintigjarige renster uit
Kapelle geldt de etappekoers als
voorbereiding op het EK voor ren-
sters onder de 23 jaar. In de eerste
etappe, met een col van de derde
categorie, eindigde ze vrijdag op
de 113e plaats. In de tweede etappe
eindigde ze opnieuw in het achter
veld, op de 102e plaats. Gisteren
kwam Lavrijssen na ruim 104 km
als 95e over de streep. Hierdoor
staat ze nu op de 105e plaats in het
algemeen klassement.