sport 123 Johnny Hoogerland in Frankrijk aan de kant mrtmmmwmmm Vacansoleil rijdt ook volgend seizoen weer in de grote rondes 1 voordeel op allerlei merken sanitair als Grohe, Sphinx en Villeroy Boch. Vos wint weer en pakt roze trui maandag 4 juli 2011 Johnny Hoogerland (midden) fietst zich - met een koelvest aan - samen met zijn teamgenoten warm voor de ploe gentijdrit. Vacansoleil eindigde daarin als twintigste. foto René van Stee is ook weer iets heel anders dan in de Giro. Daarin reden we met ik weet niet hoeveel nationaliteiten. Het onderlinge contact is dan toch minder, terwijl er nu meer gedold en gelachen wordt. En dat moet ook kunnen, vind ik." Hoewel de Bevelander lichte klach ten heeft aan zijn rechter zitbotje, is Hoogerland tevreden over zijn vorm. „In m'n rechterbeen is de boel wat stijfjes. Niks om je zorgen over te maken trouwens. Alleen moet al les wel steeds goed worden losge maakt. Voor de rest valt er niks te klagen, al weet ik eerlijk gezegd nu nog niet hoe ik er echt voor sta. Het gaat goed, maar er zit nog rek in. Over zes dagen zal ongetwijfeld meer duidelijk worden als we de eerste hellingen van betekenis in het Centraal Massief tegenkomen. Dan moet ik op m'n best zijn. Pas dan kunnen we echt verder kij ken." Of er in een eerder stadium nog kansen zijn om mee te kunnen doen voor een etappezege, zoals morgen in de etappe van Lorient naar de zware aankomst van Mür-de-Bretagne, verwacht Hoo gerland niet. „Nee hoor, het zal de komende dagen net zo'n nerveus gedoe zijn als zaterdag. Het is op passen geblazen dus." 'In de Giro en de Vueita is het al een gekkenhuis, maar hier is het een graadje erger.' Johnny Hoogerland door René van Stee LA-BARRE-DE-MONTS - De gedwon gen afwezigheid van Vacansoleil- DCM in de Tour, Vueita en Giro was vorig jaar een hard gelag. Ze ker toen werd verwacht dat na een succesvolle Vueita van 2009 (met een twaalfde plaats voor Yerseke- naar Johnny Hoogerland in de eindklassering) de weg naar de - toen - ProTour voor de wielerfor- matie van oprichter Daan Luijckx open zou liggen. Het kan echter verkeren. In korte tijd heeft de wielerformatie dit jaar zijn naam in de World Tour nadrukkelijk gevestigd. De teller staat inmiddels op zeventien ze ges, waaronder twee ritoverwin- ningen in de Ronde van Zwitser land, een zege in Parijs-Nice en de eerste plaats in het NK op de weg. Niettemin staat het team op de laatste en achttiende plaats van de meest recente UCI WorldTour-ran- king. Het Amerikaanse HTC-High- road (met onder anderen Mark Ca vendish en Tony Martin) leidt de dans, voor het Luxemburgse Leo- pard-Trek (onder anderen de ge broeders Schleck en Fabian Cancel- lara). Luijkx maalt niet om die magere klassering. „Zo'n ranglijst zegt heel weinig. Want er zijn tal van ande re factoren die bepalen waar je als ploeg staat. Het is ook best inge wikkeld allemaal. Dat blijkt wel uit de ontelbare keren dat ik alles moet proberen uit te leggen." Zo tellen op de UCI-ranglijst de re sultaten van de vijf beste renners mee, terwijl bij de daadwerkelijke eindafrekening de prestaties van de vijftien beste renners van een ploeg worden meegewogen. Bo vendien zijn de resultaten in de EuropaTour en in de beloftencom- petitie van belang. Ook met zeges (inclusief nationale kampioen schappen), podiumplaatsen en prestaties van jonge renners in het buitenland zijn punten te verdie nen. „Dan komt het plaatje er heel anders uit te zien. We hebben al mooie WorldTour-zeges op zak. Daan Luijkx Daarnaast hebben we met Pim Ligthart het NK gewonnen. Dat tikt ook aan", verklaart Luijkx. Hij wil er maar mee zeggen dat er geen enkele onzekerheid zal be staan over de WorldTour-licentie van volgend seizoen. En daardoor ook niet ten aanzien van de deel name aan grote rondes, waarin voor onder anderen Johnny Hoo gerland een zwaartepunt van het seizoen ligt. „We zitten nu zo rond plaats twaalf En dit was nog vóór het NK. Vorig jaar stonden we 24e, maar met de waarde van onze renners, de zogenaamde ri- ders-value, stonden we op de acht ste plek", aldus Luijkx. Hij voegt er aan toe dat de puntenwaarde van de nieuw aangetrokken Riccardo Ricco, de Italiaanse dopingzondaar die nog voor aanvang van het sei zoen op staande voet door Vacan- soleil-DCM werd ontslagen, nooit zijn meegeteld. Een aantal factoren zou theore tisch nog roet in het eten kunnen gooien. En wel het feit dat teams punten gaan inkopen, ofwel ren ners aantrekken die hun punten waarde meenemen naar hun nieu we ploeg. Luijckx: „Het lijkt tegen woordig inderdaad op de transfer markt in het voetbal. Wij zullen er niet zo heel veel hinder van onder vinden. Onze jongens met punten liggen langer vast. Die hebben we dus al binnen." innovaties. Zo is naast de voor vork ook de achtervork van het carbonframe dubbel uitgevoerd. Daardoor wordt volgens de fabriek de luchtweerstand van de wielen aanzienlijk teruggeschroefd. Boven dien zijn de remmen geïntegreerd in respectievelijk de voorvork en het frame. Verder is de lak op sommige plek ken uitgevoerd in druppeltjes. Ook deze vernieuwingen zouden bijdra gen aan een verminderde lucht weerstand. „Boven de veertig kilometer per uur zou je er tot tien procent voor deel van hebben. En dat is natuur lijk een belangrijke verbetering", zegt klimmer Wout Poels een half uur voorafgaand aan de eerste Touretappe van Passage du Gois naar Mont des Allouetes. Toch zal ook de Limburger geen gebruik van maken van het nieu we rijwiel. Net als Hoogerland er kent hij dat dit deels een gevoels matige kwestie is. „De Noah is stij ver dan de Helium. Ik vind dat niet zo fijn. In afdalingen en in bochten ben ik er nog niet zeker genoeg van. Daarom rijd ik liever op m'n oude fiets." Ook de Fransman Romain Feillu is nog niet overtuigd van de nieuw ste fiets voor Vacansoleil. Hij sprak eerder al de vrees uit dat de rem- blokken bij het sprinten de velg zouden raken, waardoor hij snel heid zou verliezen. Poels verwacht dat een aantal ploeggenoten binnenkort toch hun debuut op de nieuwste Noah zullen maken. De Limburger benadrukt ook met een dat de Tourrenners van Vacan- soleil-DCM niet aan een willekeu rig experiment van een overambiti euze fietssponsor worden blootge steld. „Want het is echt een top- fiets. Maar dan moet je wel de mo gelijkheden hebben om er veel mee te trainen. Die was er in aan loop naar de Tour onvoldoende. Maar zodra enkele jongens er de komende dagen vaker mee heb ben gereden, zullen ze êr ongetwij feld nog mee op pad gaan. En dan waarschijnlijk in etappes waarvoor de inschatting is gemaakt dat we minder kansen hebben om mee te doen om de overwinning." srijzert KIJK VOOR ADRESSEN EN OPENINGSTIJDEN OP WWW.SANIDUMP.NL FERMO - Marianne Vos heeft giste ren de derde etappe van de Giro Donne op haar naam gebracht. De Nederlands kampioene liet de Brit se Emma Pooley in de sprint kans loos. Het was de tweede ritzege voor Vos in deze vrouwenuitvoe ring van de Giro. Vos verloor zater dag de roze trui, maar veroverde die gisteren weer terug. Birgit Lavrijssen neemt in het shirt van de Nederlandse selectie deel aan de Giro voor vrouwen. Voor de twintigjarige renster uit Kapelle geldt de etappekoers als voorbereiding op het EK voor ren- sters onder de 23 jaar. In de eerste etappe, met een col van de derde categorie, eindigde ze vrijdag op de 113e plaats. In de tweede etappe eindigde ze opnieuw in het achter veld, op de 102e plaats. Gisteren kwam Lavrijssen na ruim 104 km als 95e over de streep. Hierdoor staat ze nu op de 105e plaats in het algemeen klassement.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 47