visser weer wat verdienen 3 spectrum Zaterdag 2 juli 2011 De Tholen 7 van de firma Baaij. Trafo met oranje stroomkabels. deke zei reeds in 2000: „Wil de kottervloot in de toekomst rendabel blijven varen, dan moet er iets aan de kosten gebeuren." Het ministerie van Landbouw was geïnteresseerd en kocht een elek trisch vistuig van Verburg. Ook de visserij sector droeg een steentje bij om op de Ur- ker kotter UK 153 van 2005 tot 2007 met de pulskor van Verburg te experimente ren. Het brandstofverbruik was inderdaad lager. De bijvangst van bodemdieren ver minderde ook sterk, omdat de bodem min der wordt beroerd dan met vistuigen met wekkerkettingen. Dat laatste komt goed uit. Natuur- en milieuorganisaties met voorop Greenpeace nemen al enkele jaren de traditionele boomkorvisserij op de kor rel, omdat die (te) veel schade aan het bo demleven zou veroorzaken. Hoewel de re sultaten van de proefnemingen hoopge vend waren, kwam het nog niet tot een doorbraak. Die kwam pas in 2009, in het noorden van Nederland. De Texel 68 nam het voortouw, met opnieuw een pulskor van Verburg. En een tweede marktpartij diende zich aan, het Baamse ingenieursbu reau HFK Engineering van Harmen Klein Woolthuis. Hij ontwikkelde een systeem voor elektrisch vissen dat kan worden toe gepast in een voor Nederland vrij nieuw vistuig, de sumwing. Het woord 'wing' zegt het al: vleugel. In plaats van stalen bo men om de netten open te houden, wordt daarvoor een vleugel gebruikt. Dit systeem sloeg met name in Texel aan. Hoe triest ook, de wet van remmende voorsprong liet zich gelden. HFK Engineering overvleu gelde Verburg Holland. Inmiddels is dat al weer verleden tijd. Technisch bedrijf Del meco uit Goes nam eind 2010 Holland Ver burg over en timmert onder de naam Del meco Fishing Technology flink aan de weg. Dat blijkt wel uit het volgende. Voor het elektrisch vissen zijn nog altijd onthef fingen nodig van de Europese Unie. [ohan Wouters van Delmeco Fishing Technology heeft bij de laatste ronde geholpen de ver gunningen aan te vragen voor onder meer zeven Zeeuwse kotters. Sinke van de Yerse- ke 138 is blij met de bemiddelende rol van Delmeco en juicht het toe dat HFK ook op de markt is. „Het is nooit verkeerd als er concurrentie is. Ik ga bij zowel HFK als Delmeco offertes aanvragen. We zitten niet aan Delmeco vastgebakken." Tegen de twintig kotters zijn nu uitgerust met pulskorren. De Europese Unie heeft tot nu toe 42 ontheffingen verleend. Een aantal mag dus nog ombouwen. In Zee land gaat het vooral om kleinere Eurokot ters. Slechts twee grotere schepen, de Ame- muiden 7 en 44, doen mee. „De anderen wachten nog af', denkt Jo- han Wouters. En dat is misschien ook niet zo vreemd. In de zuidelijke Noordzee waar de grotere Zeeuwse kotters actief zijn, is de zeebodem behoorlijk stenig. De angst bestaat dat pulskorren daarop snel kapot gaan. T oop Siereveld van de Arnemuiden 7 en I 44 realiseert zich dat ook. „We zullen er niet mee op de rottigste plekken kunnen komen." Toch durft hij het aan. „Je moet als ondernemer altijd zoeken naar nieuwe mogelijkheden." Voor hem staat voorop dat elektrisch vissen een enorme brandstof besparing met zich meebrengt. „Wij ver bruiken nu 35 ton gasolie per week. Met de pulskor kunnen we dat met veertig, vijf tig procent verminderen. Dat scheelt heel wat kosten, elke week weer." Siereveld werpt overigens verre van zich dat de huidige boomkorvisserij met wek kerkettingen schadelijk zou zijn voor het zeeleven. „We werken daar al vijftig jaar mee en er is nog steeds vis." Het financiële verhaal geeft voor Siereveld de doorslag én allerlei beschermende maatregelen die voor de Noordzee-natuur op stapel staan. „Wat er precies gaat gebeuren, weten we nog niet, maar het zou zomaar kunnen dat in een aantal gebieden de visserij met wek kerkettingen wordt verboden. Wij willen dat voor zijn." Ook voor Sinke van de Yerseke 138 speelt dat een grote rol. Hij vist nogal eens in de Voordelta voor de Zeeuwse en Zuid-Hol landse kust. Vanwege de aanleg van de Tweede Maasvlakte voor de Rotterdamse haven is daar al een natuurreservaat aange wezen. „Misschien kunnen wij in dat soort gebieden blijven vissen met de pulskor. Dat is heel belangrijk voor onze toe komst." Karei Wisse van Padmos ziet nog een an der voordeel. „De pulskor maakt het moge lijk weer wat te verdienen in de visserij. Dan wordt het vak van visser ook weer aantrekkelijker voor jongeren." De Tholen 7 is de eerste Zeeuwse kotter, die netten heeft met pulskorren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 81