Met de puls kor kan de
spectrum 2
Zaterdag 2 juli 2011
De 'puls', die in de netten hangt. Controller-unit.
door Harmen van der Werf
foto's Ronald den Dekker
Wie durft te beweren dat
vissers niet willen
vernieuwen, heeft het
helemaal bij het verkeerde
eind. Het elektrisch vistuig
of de pulskor is met een
ongekende opmars bezig
op de kottervloot. Hoewel
de bakermat van de pulskor
in Colijnsplaat ligt, bij
machinefabriek Verburg
Holland, keken Zeeuwse
vissers eerst nog de kat uit
de boom. Zij zijn inmiddels
ook om.
Eddy Sinke ligt met zijn kotter
Yerseke 138 in de haven van Co
lijnsplaat. Zijn bemanning is vol
op bezig met reparaties aan de
vistuigen, de boomkorren. Ze
zijn uitgemst met zware kettingen om vis
sen in de zeebodem te 'wekken'. Het kost
veel kracht, dus energie, om zulke vistui
gen over de bodem te slepen. „Met de hui
dige gasolieprijzen is dat eigenlijk nauwe
lijks nog te doen", zegt Sinke. Kostte een
liter gasolie pakweg drie jaar geleden nog
deftig eurocent, de laatste tijd moet er het
dubbele voor worden betaald. „Goedkoop
zal de gasolie nooit meer worden", voor
spelt de Yersekse visser.
De hoge gasolieprijs dwingt vissers actie te
ondernemen. Ze hebben al van alles ge
daan om op brandstofkosten te besparen.
Motoren zijn bijgesteld. Er wordt langza
mer gevaren. Dat houdt een keer op. Wie
nog zuiniger aan wil doen, moet een stap
extra zetten, moet overstappen op minder
brandstofintensieve vormen van visserij.
Het was al lang bekend dat dit zou kunnen
door over te schakelen op elektrisch vis
sen.
„Al is dat een verkeerde benaming", vindt
hoofd tekenkamer Karei Wisse van machi
nefabriek Padmos in Stellendam. „Je denkt
dan toch meer aan het gebruik van hele ho
ge voltages, waardoor alle vissen in de
buurt komen bovendrijven. Nee, de puls
kor kun je vergelijken met schrikdraad. Er
staat heel weinig spanning op, net voldoen
de om een tongetje of scholletje te laten
opkrullen. En dan glijdt die als het ware
vanzelf het net in. Levend."
Padmos heeft de eerste Zeeuwse kotter, de
Tholen 7 van de firma Baaij, voorzien van
pulskorren. Walschipper Toon Baaij is te
vreden over de eerste resultaten. „We heb
ben geen storingen gehad en de vangsten
zijn net zo goed als anders." De pulskor is
wat hem betreft dus een succes, zeker om
dat de brandstofkosten wel twintig pro
cent lager liggen. Dat maakt het verschil
tussen rendabel of niet rendabel vissen.
Baaij: „Dit is voor ons echt een investering
in de toekomst."
Hoe anders werd daar tien, twintig jaar ge
leden tegenaan gekeken. Wijlen Bram Ver
burg van machinefabriek Verburg Holland
in Colijnsplaat nam al in 1992 het initiatief
om een elektrisch vistuig te ontwikkelen.
Hij kreeg steun van de befaamde én om
streden visserijbioloog Dolf Boddeke. Bod-
Vlnr: Ben, Marco en Toon Baaij bij de Tholen 7.