Met de puls kor kan de spectrum 2 Zaterdag 2 juli 2011 De 'puls', die in de netten hangt. Controller-unit. door Harmen van der Werf foto's Ronald den Dekker Wie durft te beweren dat vissers niet willen vernieuwen, heeft het helemaal bij het verkeerde eind. Het elektrisch vistuig of de pulskor is met een ongekende opmars bezig op de kottervloot. Hoewel de bakermat van de pulskor in Colijnsplaat ligt, bij machinefabriek Verburg Holland, keken Zeeuwse vissers eerst nog de kat uit de boom. Zij zijn inmiddels ook om. Eddy Sinke ligt met zijn kotter Yerseke 138 in de haven van Co lijnsplaat. Zijn bemanning is vol op bezig met reparaties aan de vistuigen, de boomkorren. Ze zijn uitgemst met zware kettingen om vis sen in de zeebodem te 'wekken'. Het kost veel kracht, dus energie, om zulke vistui gen over de bodem te slepen. „Met de hui dige gasolieprijzen is dat eigenlijk nauwe lijks nog te doen", zegt Sinke. Kostte een liter gasolie pakweg drie jaar geleden nog deftig eurocent, de laatste tijd moet er het dubbele voor worden betaald. „Goedkoop zal de gasolie nooit meer worden", voor spelt de Yersekse visser. De hoge gasolieprijs dwingt vissers actie te ondernemen. Ze hebben al van alles ge daan om op brandstofkosten te besparen. Motoren zijn bijgesteld. Er wordt langza mer gevaren. Dat houdt een keer op. Wie nog zuiniger aan wil doen, moet een stap extra zetten, moet overstappen op minder brandstofintensieve vormen van visserij. Het was al lang bekend dat dit zou kunnen door over te schakelen op elektrisch vis sen. „Al is dat een verkeerde benaming", vindt hoofd tekenkamer Karei Wisse van machi nefabriek Padmos in Stellendam. „Je denkt dan toch meer aan het gebruik van hele ho ge voltages, waardoor alle vissen in de buurt komen bovendrijven. Nee, de puls kor kun je vergelijken met schrikdraad. Er staat heel weinig spanning op, net voldoen de om een tongetje of scholletje te laten opkrullen. En dan glijdt die als het ware vanzelf het net in. Levend." Padmos heeft de eerste Zeeuwse kotter, de Tholen 7 van de firma Baaij, voorzien van pulskorren. Walschipper Toon Baaij is te vreden over de eerste resultaten. „We heb ben geen storingen gehad en de vangsten zijn net zo goed als anders." De pulskor is wat hem betreft dus een succes, zeker om dat de brandstofkosten wel twintig pro cent lager liggen. Dat maakt het verschil tussen rendabel of niet rendabel vissen. Baaij: „Dit is voor ons echt een investering in de toekomst." Hoe anders werd daar tien, twintig jaar ge leden tegenaan gekeken. Wijlen Bram Ver burg van machinefabriek Verburg Holland in Colijnsplaat nam al in 1992 het initiatief om een elektrisch vistuig te ontwikkelen. Hij kreeg steun van de befaamde én om streden visserijbioloog Dolf Boddeke. Bod- Vlnr: Ben, Marco en Toon Baaij bij de Tholen 7.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 80