boeken 121 R! Nestblijvers zonder nest Zelfbenoemde hulpreehters Een monsterlijke naaktslak BOEKEN KORT zaterdag 2 juli 2011 door Arie Storm Het verleden kan van funeste in vloed zijn op het geluk binnen een relatie. Met verleden, funest en relatie hebben we drie sleutel woorden te pakken waarmee het oeuvre van de Engelse schrijver Graham Swift (1949) kan worden getypeerd. Daar moet dan nog bij: een eenvoudige schrijfstijl waarin vrij wel eindeloos over gedane zaken wordt getobd. Je moet geduld hebben tijdens het lezen van Swift, want hij komt als schrijver niet snel tot de kern. Soms zelfs mist hij die kern in een no ta bene door hemzelf geschreven roman; hij ziet dan niet welk explosief materiaal hij in handen heeft. Dat is het geval in zijn nieuwste en nu net in het Nederlands verschenen ro man Was je maar hier. Wat is de situatie? Jack Luxton is een voormali ge boer uit Devon. Hij is tegenwoordig de eige naar van een caravanpark op het Isle of Wight. Samen met zijn vrouw Ellie runt hij de boel. Ze lopen tegen de 40. Jack en Ellie kennen el kaar al van vroeger: ze was het buurmeisje van de boerderij naast die van het gezin Luxton. Ze is zijn jeugdliefde. Ze zijn nooit uit elkaar ge gaan. Ze is zijn liefde nu. Maar toch is ze vandaag bij hem weggegaan. Buiten het seizoen, op een koude en regenach tige dag, zit Jack op de eerste verdieping van hun cottage bij het caravanpark op het bed te wachten op de terugkeer van Ellie. Op het bed achter hem ligt een geweer. Er is blijkbaar toch het een en ander misge gaan. Gaat hij haar doodschieten of is hij iets anders met dat geweer van plan? Dat geweer is totaal ongeloofwaardig. Geen moment denk je dat daar werkelijk iets mee gaat gebeuren. En dat blijkt te kloppen. Vroeger is dat ding wel af gegaan. Hoe dat precies in elkaar zit en wat voor gevolgen dat had, is een van de vele herin neringen die Jack, zittend op dat bed, ophaalt. Want dit is een roman die voor het grootste deel uit terugblikken bestaat. In het verleden zijn er nogal wat nare zaken voorgevallen. Jack heeft daar iets over gezegd te gen Ellie, zij heeft op haar beurt iets tegen hem gezegd, en nu zit hij met dat geweer op haar te wachten. Natuurlijk komt ze terug. Maar wat dan? De gebeurtenis die de boel op scherp heeft ge zet, is het bericht dat de acht jaar jongere broer van Jack, Tom, is omgekomen tijdens de strijd in Irak. Die broer heeft Jack al jaren niet meer gezien of gesproken, maar hij grijpt de onheils tijding toch aan om volledig weg te zakken in verdriet. Dat is het zwakke punt van deze roman. Er wordt te vanzelfsprekend aangenomen dat het verlies van een broer of van ouders iets is wat je leven ontwricht. Terwijl het belang van die broer of die ouders niet echt duidelijk wordt, behalve dan dat het een broer en ouders zijn. Dat is een sentimentele manier van schrijven. Dit had veel overtuigender kunnen uitpakken. De sterkste passage in de roman is die waarin Ellie Jack lijkt te verwijten dat hij zich weg laat zinken in zijn verdriet om zijn broer en daar mee haar niet als de belangrijkste persoon in zijn leven ziet. Dan komt de boel onder span ning te staan. Maar uiteindelijk blijkt Ellie hem dat helemaal niet te verwijten; zij zit op haar ei gen sentimentele wijze aan haar eigen verle den vast. Dat is het probleem. Jack en Ellie blijken personages die nooit vol wassen geworden zijn. Uitsluitend min of meer door omstandigheden gedwongen, heb ben ze de boerderij ingeruild voor dat caravan park. Maar daar vallen ze elkaar nog met dat verleden lastig. Het zijn nestblijvers zonder nest. Swift presenteert dit als iets enorm tra gisch, terwijl het eigenlijk bijzonder komische kanten heeft. Maar een zwarte komedie wordt dit boek nooit, daar blijft het allemaal veel te ernstig voor. Zelfs met het geweer wordt uitein delijk niets leuks gedaan. Graham Swift - Was je maar hier. De Bezige Bij, 19,90 euro. Vertaling Paul van der Lecq. Tjalie Robin son (1911-1974) wist als geen an dere schrijver het leven in het Indonesië van net na de oorlog te beschrijven. Hij was erbij toen Nederlands-Indië Indone sië werd. Een aantal van de stukken die hij schreef voor twee kranten werd in 1952 en 1954 al uitgegeven in twee bun dels 'Piekerans van een straat slijper'. Biograaf Wim Willems heeft nu een aantal niet eerder in boekvorm verschenen Pie- keransen van Robinson gebun deld in 'Kind van Batavia'. Ro binson kijkt scherp en schrikt niet terug van een ferm oor deel. Tjalie Robinson - Kind van Batavia. Bezorgd en ingeleid door Wim Willems. Prometheus, 24,95 euro Liefde en dood omarmen elkaar in 'Vita', de de buutroman van televisiemaker Matthijs Kleyn (1979). Een man, Hylke Moorman, vindt in een vreemd klein meisje de ware liefde. Vita hunkert echter niet naar het leven, maar naar de dood. Ze is depressief en Moor man slaagt er niet in haar op an dere gedachten te brengen. Op het moment dat hij besluit haar te vermoorden, is hun leven sa men al ondraaglijk geworden. Q Matthijs Kleyn - Vita. Prometheus, 16,95 euro Stiefmoeders krijgen niets cadeau. Ze moe ten beter hun best doen dan biologische moeders en als ze dat doen, loopt het nog vaak fout. Rita Verschuur (1935) be schreef enkele jaren terug in 'Het geheim van mijn moeder' hoe haar moeder er vandoor ging met een mijnheer van de tennisclub. 8 jaar was Ver schuur toen. In het net versche nen 'De tweede moeder' onder zoekt Verschuur de relatie met haar stiefmoeder. Een vrouw die haar moederrol uiterst se rieus opvat. Zo serieus dat het voor Verschuur beklemmend wordt. Q Rita Verschuur - De tweede moeder. Cossee, 18,90 euro door Mieske van Eek J Heieen van der Kemp - Afrekening Verbum, 14,95 euro echters doen het nooit goed. Ze straffen te laag of juist te hoog. Maar een ding staat vast: voor de meeste nabestaanden van slachtoffers kan de dader niet hard genoeg aangepakt wor den. In haar tweede mis daadroman Afrekening fanta seert Heieen van der Kemp over wat er kan gebeuren als nabestaanden geen genoegen nemen met de bestraffing van de dader. Rechercheur Britt Franken, die zelf nog niet is uitge- rouwd over de moord op haar man (in het vorige boek Blond 15), krijgt te maken met een groep die de overheid on gevraagd helpt met het uitde len van straffen. De groep, die zich Justitia noemt, neemt namens familie van slachtoffers wraak op (ver meende) daders. Er geldt slechts een strafmaat: de doodstraf Gedaagden krijgen geen kans zich te rechtvaardi gen of hun leven te beteren. De moord op het eerste slachtoffer biedt de politie op het eerste gezicht geen enkel aanknopingspunt. Onderzoek naar mensen die de dupe wa ren van deze misdadiger le vert niets dan sluitende alibi's op. Als andere slachtoffers val len, tekent zich hetzelfde pa troon af Franken en haar col lega's stuiten uiteindelijk op een netwerk van veteranen met stevige krassen op hun ziel. Afrekening is een huivering wekkend en spannend boek. Jammer dat Van der Kemp haar babbelzucht niet altijd de baas kan. Soms zit je in een stuiverromannetje, dan weer in een bloedstollend misdaadverhaal. Lezers hoe ven echt niet van elke man te weten of hij wel knap is. Bram Dehouck - Een zomer zonder slaap De Geus, 18,90 euro door Hans Knegtmans Slager Herman Bracke kan de slaap niet vatten, sinds in zijn dorp Blaas- hoek een windmolenpark in gebruik is genomen. De eer ste nacht dacht hij even dat het gebrom werd veroorzaakt door een stationair draaiende truck. Was het maar waar. Dierenarts Jan Lietaer verbijt zich omdat zijn onberispe lijke gazon elke twee secon den verkleurt door een voor bijgaande schaduw. 'Als van een monsterlijke naaktslak', in de woorden van de schrij ver. In 2010 mocht Bram De houck op dezelfde dag twee li teraire prijzen in ontvangst nemen. De Gouden Strop voor de beste Nederlandstali ge thriller en de Schaduw- prijs voor het beste thrillerde buut. De minzame moorde naar was inderdaad een mis daadroman van superieure kwaliteit die deed uitzien naar meer. De kans is groot dat de lief hebber van het misdaadgenre zich aanvankelijk geen raad weet met Een zomer zonder slaap. Het boek doet eerder denken aan een vervreemden de soap, zoals Alex van War- merdams film De noorderlin gen. En het thrillerpubliek leest niet om eens lekker te kunnen grinniken of, in een enkel geval, het uit te schate ren. Het is een klein wonder hoe Dehouck in amper tweehon derd pagina's meer dan twin tig personages tot leven brengt. En de misdaadliefheb ber? Die komt in de laatste hoofdstukken alsnog aan zijn trekken. Slechts weinig Blaas- hoekers halen ongeschonden de slotpagina. De windmolen als motor van het menselijk tekort. Moet kunnen. Twee mensen die maar niet los kunnen komen van hun eigen verleden. Graham Swift laat zijn personages in Wasje maar hier ongebreideld wegzinken in hun verdriet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 21