'Elke MG heeft uitstraling' Lichtgewicht maakt historische knipoog auto 17 vrijdag 1 juli 2011 maKxaBmmmBmaammaaaamBSBassssmmmmm KLASSIEKER Frans Sitton en zijn MG TF door Lucas Boot Frans Sitton uit Hoek houdt van auto's restaureren. Hij heeft een lijstje bijgehouden en komt uit op meer dan honderd wagens die hij heeft opge lapt Sitton begon ermee op z'n zestiende. En nu, meer dan vijftig jaar verder, kruipt hij nog steeds re gelmatig onder de oldtimers. Eén merk in het bijzonder greep hem bij de kladden. MG. „Het is een merk met klasse. Elke klassie ke MG heeft een bijzondere uitstra ling." Sitton raakte ervan in de ban toen hij nog in Rotterdam woonde. Daar zag hij een gepar keerde MG TD die week na week op dezelfde plek bleef staan. Hij trok de stoute schoenen aan en bel de aan bij de eigenaar. De MG ver toonde wat kuren en reed daar door niet meer. Sitton stelde een ruil voor. Zijn buggy voor de MG. De eigenaar ging akkoord. Enkele weken later stond de vrouw van de TD-rijder in tranen op de stoep. Of Sitton de MG weer wilde ruilen voor zijn oude auto, want manliefhad spijt als haren op zijn hoofd. De liefde voor MG bleef sindsdien Hangen. De auto op de foto is een MG TF 1500 uit 1954, het laatste type uit de T-reeks. „Een prachtige auto na tuurlijk, maar ik ben nu met iets nog mooiers bezig. Een TC uit 1947." Het verhaal achter de auto laat zich optekenen als een avon tuur uit een jongensboek. Sitton vond de MG via het internet bij een Engelsman. De auto lag volle dig uit elkaar en stond sinds 1966 stof te verzamelen. „Een echte bar- nfind". De Hoekenaar toog met au- BESESSBNSBHMBB OCCASION Porsche Boxster Spyder 3.4 to en oplegger in december naar Engeland en belandde in een zwa re sneeuwstorm. „De man woon de achteraf en ik glibberde in het pikkedonker over steeds smallere wegen naar zijn huis. Mét de MG op de oplegger en mijn auto vol onderdelen reed ik later terug naar de veerboot. Ik pakte helaas de ver keerde en belandde uiteindelijk in Zeebrugge. Ook daar stormde en sneeuwde het flink. Slippend over Belgische kinderkopjes kwam ik uiteindelijk zonder kleerscheuren aam in Hoek. Wat een reis! Alleen al daardoor is deze TC bijzonder." De Klassieker gaat tot en met 4 september mèt zomerreces. U kunt zich in de tussentijd ge woon blijven aanmelden. Dat kan via het contactformulier van de lezersredactie op de web site. Frans Sitton in z'n MG TF 1500 uit 1954: „Merk met klasse." foto Lucas Boot Elke week testen we een oc casion. Hoe goed rijdt ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor on geveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Porsche Boxster Spyder. door Lucas Boot De autokrant gaat met zo merreces. Dat betekent tot begin september geen. klassieker en geen occasiontest. Deze laat ste editie voor de zomerstop eindi gen we traditiegetrouw met een lek ker dikke occasion. Wij kregen de ze week de sleutel in handen van een crèmewitte Porsche Boxster Spyder. Spyder staat bij Porsche voor open lichtgewicht sportwa gens zonder toeters en bellen. De focus ligt louter op prestaties, niet op luxe en comfort. Deze moderne naamgenoot maakt volgens het merk uit Stuttgart dan ook een his torische knipoog naar de (race-) Spyders uit de jaren vijftig en zes tig. De hedendaagse telg is in de ba sis een Boxster S, maar om 'm Spy- der-waardig te maken, ging hij op dieet. Hij verloor tachtig overbodi ge kilo's door bijvoorbeeld het toe passen van lichtgewicht alumini um in de deuren. De hydraulische dakconstructie van de S maakte plaats voor een oprolbaar stoffen kapje. Ook wipte Porsche de zware stoelen eruit en verving ze voor perfect zittende racekuipen van car bon. Last but not least maakte de deurgrepen plaats voor rode treklus- sen. De weegschaal staat op 1275 ki logram, en daarmee is dit de licht ste Porsche uit het modellengam- ma. In de basis-Boxster Spyder ont breken zaken als airco en navigatie (omwille van gewichtsbesparing). Onze Spyder heeft die luxe wel aan boord. Beetje discrepant, maar toch fijn met buitentemperaturen van dertig .graden plus. Want ook - of misschien wel juist - met het dak eraf zorgt de airco voor aangename verkoeling. Andere optie op de lijst is de sportuitlaat. Met een knopje Spyder staat bij Porsche voor open lichtgewicht sportwagens zonder toeters en bellen. foto's Lucas Boot bedien je een aantal kleppen in het uitlaatsysteem. Advies: altijd aanzet ten. Het geluid uit de 3,4-liter boxermotor (atmosferisch) klinkt nu stukken rauwer en dieper. Zo'n soundtrack wil je! Porsche lepelde overigens hetzelfde blok uit de Box ster S in deze Spyder, maar heeft in die laatste 10 pk's meer vermogen. Liefst 320 gretige paarden trappelen achter je rugleuning. Power zat, na tuurlijk. De Spyder kan echter mak kelijk nog meer vermogen aan, zo voelt het. Na een middagje fantas tisch sturen, rijst de vraag wat we met de ton die deze Porsche kost zouden doen. Voor datzelfde geld koopt u een nieuwe, rijker aangekle de Boxster S. De prestaties zijn na genoeg gelijk en de S is met zijn hy draulische dak bovendien een stuk praktischer. De Spyder is een mooi- weerauto voor erbij. Maar wel stuk ken uitgesprokener en exclusiever dan zijn broertje. Tja..., kiezen met je verstand doe je voor de S, kiezen met je hart doe je voor de Spyder. Porsche Boxster Spyder Prijs: 99.950 euro Bouwjaar. 1-2011 Km-stand: 9984 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zes- bak Motor: 3,4 liter zescilinder boxer, middenmotor, benzine Vermogen: 320 pk, 370 Nm 0-100 km/u: 5,1 sec* Topsnelheid: 267 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 10,3* Afleverkosten: 495 euro, incl. APK, onderhoudsbeurt en fabrieksgarantie t/m 1-2013 Bijzonderheden: velgen door OPC Classics zwart gespoten, handbak, sportuitlaat Verkooppunt: OPC Classics, Ooster hout Website: www.opcoosterhout.nl *fabrieksopgave Historie: In 2004 bracht Porsche een gelimiteerde Spyder-variant van de Boxster op de markt. Die auto was vooral luxer dan de normale Boxster, terwijl Spyder bij Porsche staat voor pu risme en ontbreken van comfort. De Duitsers maakten het in 2009 'goed' met deze uitgeklede, lichte Boxster Spy der, die terugrijpt op de Spyders uit de "jaren vijftig en zestig. Liefst 320 gretige paarden trappelen achter je rugleuning. De Boxster Spyder: historische knipoog naar de race-Spyders uit de fifties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77