'Elke MG heeft uitstraling'
Lichtgewicht maakt historische knipoog
auto 17
vrijdag 1 juli 2011
maKxaBmmmBmaammaaaamBSBassssmmmmm
KLASSIEKER Frans Sitton en zijn MG TF
door Lucas Boot
Frans Sitton uit Hoek houdt
van auto's restaureren. Hij
heeft een lijstje bijgehouden
en komt uit op meer dan
honderd wagens die hij heeft opge
lapt Sitton begon ermee op z'n
zestiende. En nu, meer dan vijftig
jaar verder, kruipt hij nog steeds re
gelmatig onder de oldtimers.
Eén merk in het bijzonder greep
hem bij de kladden. MG. „Het is
een merk met klasse. Elke klassie
ke MG heeft een bijzondere uitstra
ling." Sitton raakte ervan in de
ban toen hij nog in Rotterdam
woonde. Daar zag hij een gepar
keerde MG TD die week na week
op dezelfde plek bleef staan. Hij
trok de stoute schoenen aan en bel
de aan bij de eigenaar. De MG ver
toonde wat kuren en reed daar
door niet meer. Sitton stelde een
ruil voor. Zijn buggy voor de MG.
De eigenaar ging akkoord. Enkele
weken later stond de vrouw van
de TD-rijder in tranen op de
stoep. Of Sitton de MG weer wilde
ruilen voor zijn oude auto, want
manliefhad spijt als haren op zijn
hoofd. De liefde voor MG bleef
sindsdien Hangen.
De auto op de foto is een MG TF
1500 uit 1954, het laatste type uit
de T-reeks. „Een prachtige auto na
tuurlijk, maar ik ben nu met iets
nog mooiers bezig. Een TC uit
1947." Het verhaal achter de auto
laat zich optekenen als een avon
tuur uit een jongensboek. Sitton
vond de MG via het internet bij
een Engelsman. De auto lag volle
dig uit elkaar en stond sinds 1966
stof te verzamelen. „Een echte bar-
nfind". De Hoekenaar toog met au-
BESESSBNSBHMBB
OCCASION Porsche Boxster Spyder 3.4
to en oplegger in december naar
Engeland en belandde in een zwa
re sneeuwstorm. „De man woon
de achteraf en ik glibberde in het
pikkedonker over steeds smallere
wegen naar zijn huis. Mét de MG
op de oplegger en mijn auto vol
onderdelen reed ik later terug naar
de veerboot. Ik pakte helaas de ver
keerde en belandde uiteindelijk in
Zeebrugge. Ook daar stormde en
sneeuwde het flink. Slippend over
Belgische kinderkopjes kwam ik
uiteindelijk zonder kleerscheuren
aam in Hoek. Wat een reis! Alleen
al daardoor is deze TC bijzonder."
De Klassieker gaat tot en met 4
september mèt zomerreces. U
kunt zich in de tussentijd ge
woon blijven aanmelden. Dat
kan via het contactformulier
van de lezersredactie op de web
site.
Frans Sitton in z'n MG TF 1500 uit 1954: „Merk met klasse." foto Lucas Boot
Elke week testen we een oc
casion. Hoe goed rijdt ie
nog? Wat zit er allemaal op
en aan? En wat is er voor on
geveer hetzelfde bedrag
nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze
week een Porsche Boxster
Spyder.
door Lucas Boot
De autokrant gaat met zo
merreces. Dat betekent
tot begin september
geen. klassieker en geen
occasiontest. Deze laat
ste editie voor de zomerstop eindi
gen we traditiegetrouw met een lek
ker dikke occasion. Wij kregen de
ze week de sleutel in handen van
een crèmewitte Porsche Boxster
Spyder. Spyder staat bij Porsche
voor open lichtgewicht sportwa
gens zonder toeters en bellen. De
focus ligt louter op prestaties, niet
op luxe en comfort. Deze moderne
naamgenoot maakt volgens het
merk uit Stuttgart dan ook een his
torische knipoog naar de (race-)
Spyders uit de jaren vijftig en zes
tig. De hedendaagse telg is in de ba
sis een Boxster S, maar om 'm Spy-
der-waardig te maken, ging hij op
dieet. Hij verloor tachtig overbodi
ge kilo's door bijvoorbeeld het toe
passen van lichtgewicht alumini
um in de deuren. De hydraulische
dakconstructie van de S maakte
plaats voor een oprolbaar stoffen
kapje. Ook wipte Porsche de zware
stoelen eruit en verving ze voor
perfect zittende racekuipen van car
bon. Last but not least maakte de
deurgrepen plaats voor rode treklus-
sen. De weegschaal staat op 1275 ki
logram, en daarmee is dit de licht
ste Porsche uit het modellengam-
ma. In de basis-Boxster Spyder ont
breken zaken als airco en navigatie
(omwille van gewichtsbesparing).
Onze Spyder heeft die luxe wel aan
boord. Beetje discrepant, maar toch
fijn met buitentemperaturen van
dertig .graden plus. Want ook - of
misschien wel juist - met het dak
eraf zorgt de airco voor aangename
verkoeling. Andere optie op de lijst
is de sportuitlaat. Met een knopje
Spyder staat bij Porsche voor open lichtgewicht sportwagens zonder toeters en bellen.
foto's Lucas Boot
bedien je een aantal kleppen in het
uitlaatsysteem. Advies: altijd aanzet
ten. Het geluid uit de 3,4-liter
boxermotor (atmosferisch) klinkt
nu stukken rauwer en dieper. Zo'n
soundtrack wil je! Porsche lepelde
overigens hetzelfde blok uit de Box
ster S in deze Spyder, maar heeft in
die laatste 10 pk's meer vermogen.
Liefst 320 gretige paarden trappelen
achter je rugleuning. Power zat, na
tuurlijk. De Spyder kan echter mak
kelijk nog meer vermogen aan, zo
voelt het. Na een middagje fantas
tisch sturen, rijst de vraag wat we
met de ton die deze Porsche kost
zouden doen. Voor datzelfde geld
koopt u een nieuwe, rijker aangekle
de Boxster S. De prestaties zijn na
genoeg gelijk en de S is met zijn hy
draulische dak bovendien een stuk
praktischer. De Spyder is een mooi-
weerauto voor erbij. Maar wel stuk
ken uitgesprokener en exclusiever
dan zijn broertje. Tja..., kiezen met
je verstand doe je voor de S, kiezen
met je hart doe je voor de Spyder.
Porsche Boxster Spyder
Prijs: 99.950 euro
Bouwjaar. 1-2011
Km-stand: 9984 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde zes-
bak
Motor: 3,4 liter zescilinder boxer,
middenmotor, benzine
Vermogen: 320 pk, 370 Nm
0-100 km/u: 5,1 sec*
Topsnelheid: 267 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
10,3*
Afleverkosten: 495 euro, incl. APK,
onderhoudsbeurt en fabrieksgarantie
t/m 1-2013
Bijzonderheden: velgen door OPC
Classics zwart gespoten, handbak,
sportuitlaat
Verkooppunt: OPC Classics, Ooster
hout
Website: www.opcoosterhout.nl
*fabrieksopgave
Historie: In 2004 bracht Porsche
een gelimiteerde Spyder-variant van de
Boxster op de markt. Die auto was
vooral luxer dan de normale Boxster,
terwijl Spyder bij Porsche staat voor pu
risme en ontbreken van comfort. De
Duitsers maakten het in 2009 'goed'
met deze uitgeklede, lichte Boxster Spy
der, die terugrijpt op de Spyders uit de
"jaren vijftig en zestig.
Liefst 320 gretige paarden trappelen achter je rugleuning.
De Boxster Spyder: historische knipoog naar de race-Spyders uit de fifties.