Elektrisch rijden is gewoon met Leaf Hyundai wil met de i40 zakelijk echt doorbreken Driewieler Piaggo is nu nog wendbaarder Nieuw bij Auto Sturm: De Nissan LEAF AUT^STURM vrijdag 1 juli 2011 Nissan Leaf Eerste serieuze elektrische middenklasser. Bagage 330-680 liter. Gewicht 1.500 kg. Elektrisch, 109 pk. Leaf 34.990 euro. Plus: trekkracht, rijgedrag, stilte, geen bijtelling. Min: actieradius, laadtijd, prijs. ken van die topsnelheid is broodnodig om de actieradius acceptabel te houden. Want net als een auto op benzine of diesel be paalt de rechtervoet hoe ver je kunt komen. In de praktijk zo'n 150 tot 160 kilometer op een afwisselend traject met stadsverkeer en op secundaire wegen. Op de snelweg loopt dit terug naar niet meer dan 100 kilometer. 'Niets voor mij', zegt ongetwijfeld de verte genwoordiger die dagelijks honderden kilo meters aflegt. Net als het gezinshoofd, dat 's zomers met echtgenote, kroost en caravan naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaat. Maar wel voor die 80 procent van de wereldbevol king, die dagelijks nooit meer dan 100 kilo meter rijdt. Ook als tweede auto is de Nis san uitstekend inzetbaar. Kinderen naar school, boodschappen doen, naar het werk of shoppen in de meest nabijgelegen, grote stad. Het is zaak de Leaf bij stilstand zoveel moge lijk aan de laadstroom te houden, zodat de accu's bij wegrijden vrijwel altijd vol zijn. Achter het logo op het front zit aansluiting voor een normaal stopcontact en de snel- In veel aspecten is de elektrische Nissan Leaf een gewone auto. Maar wanneer gaat de automobilist de Leaf als 'gewoon' beschouwen? door Tony Vos Of elektrisch rijden de gewoonste zaak van de wereld wordt, zal met name afhangen van het weg werken van de nadelen. Die zijn: de beperkte actieradius, de hoge aanschaf kosten en de lange laadtijd. Maar los daar van ben je eenmaal achter het stuur van de nieuwste Auto van het Jaar in een paar mi nuten overtuigd. Van wennen aan de afwezigheid van motor geluid is nauwelijks sprake. Pas als je na de Leaf weer in een auto met verbrandingsmo tor stapt, weet je meteen wat je niet hebt ge mist. Nissan levert de Leaf met een 109 pk elektromotor, die gewoon boven de voor wielen ligt. Zeer overtuigend is het koppel van 280 Nm. Dat is over het volledige toe- renbereik van de motor beschikbaar en ver klaart de volledig lineair verlopende accele ratie naar 100 kilometer per uur in 11,9 se conden. Nissan geeft officieel een topsnel heid van 145 kilometer per uur op, maar de teller loopt vrolijk naar de 160. Het beper De Nissan Leaf wordt door het overige verkeer niet over het hoofd gezien. foto's Automedia lader. In de bijgeleverde laadsnoer zit een re- gelkast die de stroom altijd terugregelt naar 10 ampère, om te voorkomen dat bij het in schakelen van ieder ander elektrisch appa raat thuis de stoppen doorslaan. Met een zo genaamde Wall-box kan met de volle 16 am père worden geladen en loopt de laadtijd van volledig lege accu's aanzienlijk terug. Bij 10 ampère duurt het ruim tien uur! De lithium-ion accu's zitten als een plat pak ket onder de achterbank en zorgen voor een prettig laag zwaartepunt met een positieve invloed op het weggedrag. De voorwielaan- gedreven Leaf rijdt uitstekend en biedt van binnen de ruimte en het gebruiksgemak van een willekeurige middenklasse hatch back. Over de vormgeving valt te twisten, het feit is dat Nissan een carrosserievorm moest ontwerpen om in de hele wereld te kunnen verkopen en dat levert vaak op veel punten een compromis op. Met een prijs van 34.990 euro is de Leaf nog niet concurrerend, maar nog nooit is een elektrische auto zo serieus geweest. Het heeft nog even tijd nodig voordat de produc tieaantallen groter Worden en met name de accu's goedkoper kunnen worden aangebo den. Bovendien levert Nissan het model in één zeer complete uitrusting, waar ook nog het nodige afgesnoept kan worden ten gun ste van de prijs. Een kennismaking met de Leaf bewijst in ie der geval dat we ook in de nabije en verdere toekomst gewoon blijven autorijden met al le geneugten die dat nu brengt, maar dan met minder herrie en uitstoot. CONCURRENT Toyota Prius Hét voorbeeld van een hybri de, mooi stil bij wegrijden, maar niet zo zuinig als de fol der doet vermoeden. Bagage 445 liter. Gewicht 1.345 kg. Hybride 1.8 1,136 pk. Plus: stilte, bagagevolume, 14 procent bijtelling. Min: vormgeving, verbruik, uitstoot. door Tony Vos Ieder nieuw zakelijk Hyundai- model moet voor de doorbraak zorgen. Met de nieuwe 140 zou dat eindelijk kunnen lukken. Het is een nieuwe speler in het zakelij ke D-segment. Het merk bracht nooit eerder een forse stationwa gon met zowel een benzine- als een dieselmotor in de 20-procent- bijtellingscategorie. Hyundai heeft de i40 afgestemd op de Europese klant, de wagon wordt alleen in ons werelddeel ge leverd. De langgerekte auto (4,77 meter) heeft vooral schuin van achteren een geslaagde vorm geving, terwijl het profiel ook over tuigt. Aan de voorkant zien we net als bij de fx35 een overvloed aan onrustige lijnen, maar daar zullen alleen puristen zich aan storen. Het dashboard is keurig vormgege ven en is opgetrokken Uit mooie en zacht aanvoelende materialen. De binnenruimte is fors, de stoe len hebben lekker hoog doorge trokken rugleuningen voor een goede ondersteuning en ook op de achterbank is plaats genoeg. De au to houdt ook een serieuze verhui zing niet tegen met een bagagevo lume van 553 tot 1.719 liter. Helaas hebben we de 1.6 GDI ben zinemotor niet kunnen proberen. Wel stond de 1.7 diesel gereed, die zowel met handbak als automaat prima voldoet wat betreft geluid en acceleratie. Onderin is genoeg trekkracht, ook de bak geeft geen reden tot klagen. De i40 heeft alles in huis om goed te kunnen concur reren met de 20-procent-uitvoerin- gen van de Peugeot 508, Ford Mon- deo en Skoda Superb. Qua prijs staat niets succes in de weg. De forse wagon is er al vanaf 24.995 euro als 1.6 GDI en voor 27-995 euro als 115 pk diesel, die er ook is met 136 pk en in de pijplijn zit met 160 pk. De 2.0 liter benzi ne zal hier amper aftrek vinden. Hyundai i40: groots! foto Automedia door Willem de Volder Piaggo anticipeert met de MP3 Yourban LT 300 op de steeds toenemende verkeersdrukte. De driewielige motorscooter is wendbaarder dan zijn voorganger en een autorijbewijs is voldoende om ermee op pad te gaan. Het Itali aanse scootermerk liet in 2008 de eerste driewieler het levenslicht zien. De nieuwe 300cc-versie heeft een kortere wielbasis en daarmee een grotere rijdynamiek. De voor kant is al bijzonder door zijn dub bele wielen. Verder vallen de dub bele koplampen en de daarin geïn tegreerde led-dagrijverlichting op. Laatstgenoemde is noodzakelijk voor de typegoedkeuring, evenals de spoorbreedte (465 millimeter), Koninklijke hybride speciaal voor huwelijk Prins Albert van Monaco liet met zijn bruid Charlene Wittstock een speciale trouwauto bouwen, een Lexus LS66oh L Landaulet. De au to heeft een grote glazen kap met transparant dak van 8 millimeter dik polycarbonaat De auto is bin nenkort in het Oceanographic Mu seum in Monaco bekijken. Piaggio MP3 Yourban. foto Piaggio de knipperlichten die aan de ach terkant uitsteken (vergelijkbaar met die van een motorfiets) en het remsysteem, dat ook met een pedaal wordt bediend. Prettig is het locksysteem, waarmee de voor wielophanging kan worden veran kerd, zodat de bestuurder bij stil stand twee voeten op de voetsteu nen houdt. Die techniek bewijst zijn diensten al snel In het verkeer. Dat geldt trouwens voor het totale concept. In het begin is het even wennen. Zeker als het zo'n veertig jaar geleden is dat je op een gemo toriseerde tweewieler (Puch) zat. Maar eenmaal op pad is het heer lijk om door het verkeer te razen. Nu vinden ervaren motorrijders zo'n driewieler maar een speeltje, maar het is er een die je snel en comfortabel van A naar B brengt, ook over de snelweg. Toerend over binnenwegen en door de stad krijgt de van huis uit automobilist al snel het gevoel van vrijheid. Ver der is parkeeren een peulenschil. De MP3 Yourban LT 300 is met 211 kilogram lichter dan de MP3 LT en dat maakt hem aan de hand be ter handelbaar. Prijs 7.399 euro. MIDDELBURG: Noordweg 467 T: 0118-61 20 42 www.auiosturm.nl Amundsenweg 39 Ü3 vcc K4st irio'T'iLs (saai: www.niss3n.nl T. 0113 60 20 00 SHIFT the way you move CONCURRENT#Ford Focus Moderne, nieuwe midden klasser met krachtige turbo motor, die een fors koppel levert, vergelijkbaar met de Leaf. Bagage 363-1.148 liter. Gewicht 1.240 kg. Benzine 1.6 1,182 pk. Plus: prestaties, onderstel, 20 procent bijtelling. Min: rijdt op benzine. CONCURRC Volkswagen Colf Plus: afwerking, praktijkverbruik, 20 procent bijtelling. Min: rijdt op diesel. De meest populaire midden klasser, van hoge kwaliteit en met een zuinige diesel. Bagage 350-1.305 liter. Gewicht 1.240 kg. Diesel 1.6 1,105 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75