Elektrisch rijden is
gewoon met Leaf
Hyundai wil met de i40
zakelijk echt doorbreken
Driewieler Piaggo is nu nog wendbaarder
Nieuw bij Auto Sturm:
De Nissan LEAF
AUT^STURM
vrijdag 1 juli 2011
Nissan Leaf
Eerste serieuze elektrische middenklasser. Bagage
330-680 liter. Gewicht 1.500 kg. Elektrisch, 109 pk.
Leaf 34.990 euro.
Plus: trekkracht, rijgedrag, stilte, geen bijtelling.
Min: actieradius, laadtijd, prijs.
ken van die topsnelheid is broodnodig om
de actieradius acceptabel te houden. Want
net als een auto op benzine of diesel be
paalt de rechtervoet hoe ver je kunt komen.
In de praktijk zo'n 150 tot 160 kilometer op
een afwisselend traject met stadsverkeer en
op secundaire wegen. Op de snelweg loopt
dit terug naar niet meer dan 100 kilometer.
'Niets voor mij', zegt ongetwijfeld de verte
genwoordiger die dagelijks honderden kilo
meters aflegt. Net als het gezinshoofd, dat
's zomers met echtgenote, kroost en caravan
naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaat. Maar
wel voor die 80 procent van de wereldbevol
king, die dagelijks nooit meer dan 100 kilo
meter rijdt. Ook als tweede auto is de Nis
san uitstekend inzetbaar. Kinderen naar
school, boodschappen doen, naar het werk
of shoppen in de meest nabijgelegen, grote
stad.
Het is zaak de Leaf bij stilstand zoveel moge
lijk aan de laadstroom te houden, zodat de
accu's bij wegrijden vrijwel altijd vol zijn.
Achter het logo op het front zit aansluiting
voor een normaal stopcontact en de snel-
In veel aspecten is de elektrische
Nissan Leaf een gewone auto. Maar
wanneer gaat de automobilist de
Leaf als 'gewoon' beschouwen?
door Tony Vos
Of elektrisch rijden de gewoonste
zaak van de wereld wordt, zal
met name afhangen van het weg
werken van de nadelen. Die zijn:
de beperkte actieradius, de hoge aanschaf
kosten en de lange laadtijd. Maar los daar
van ben je eenmaal achter het stuur van de
nieuwste Auto van het Jaar in een paar mi
nuten overtuigd.
Van wennen aan de afwezigheid van motor
geluid is nauwelijks sprake. Pas als je na de
Leaf weer in een auto met verbrandingsmo
tor stapt, weet je meteen wat je niet hebt ge
mist. Nissan levert de Leaf met een 109 pk
elektromotor, die gewoon boven de voor
wielen ligt. Zeer overtuigend is het koppel
van 280 Nm. Dat is over het volledige toe-
renbereik van de motor beschikbaar en ver
klaart de volledig lineair verlopende accele
ratie naar 100 kilometer per uur in 11,9 se
conden. Nissan geeft officieel een topsnel
heid van 145 kilometer per uur op, maar de
teller loopt vrolijk naar de 160. Het beper
De Nissan Leaf wordt door het overige verkeer niet over het hoofd gezien. foto's Automedia
lader. In de bijgeleverde laadsnoer zit een re-
gelkast die de stroom altijd terugregelt naar
10 ampère, om te voorkomen dat bij het in
schakelen van ieder ander elektrisch appa
raat thuis de stoppen doorslaan. Met een zo
genaamde Wall-box kan met de volle 16 am
père worden geladen en loopt de laadtijd
van volledig lege accu's aanzienlijk terug. Bij
10 ampère duurt het ruim tien uur!
De lithium-ion accu's zitten als een plat pak
ket onder de achterbank en zorgen voor een
prettig laag zwaartepunt met een positieve
invloed op het weggedrag. De voorwielaan-
gedreven Leaf rijdt uitstekend en biedt van
binnen de ruimte en het gebruiksgemak
van een willekeurige middenklasse hatch
back. Over de vormgeving valt te twisten,
het feit is dat Nissan een carrosserievorm
moest ontwerpen om in de hele wereld te
kunnen verkopen en dat levert vaak op veel
punten een compromis op.
Met een prijs van 34.990 euro is de Leaf nog
niet concurrerend, maar nog nooit is een
elektrische auto zo serieus geweest. Het
heeft nog even tijd nodig voordat de produc
tieaantallen groter Worden en met name de
accu's goedkoper kunnen worden aangebo
den. Bovendien levert Nissan het model in
één zeer complete uitrusting, waar ook nog
het nodige afgesnoept kan worden ten gun
ste van de prijs.
Een kennismaking met de Leaf bewijst in ie
der geval dat we ook in de nabije en verdere
toekomst gewoon blijven autorijden met al
le geneugten die dat nu brengt, maar dan
met minder herrie en uitstoot.
CONCURRENT Toyota Prius
Hét voorbeeld van een hybri
de, mooi stil bij wegrijden,
maar niet zo zuinig als de fol
der doet vermoeden. Bagage
445 liter. Gewicht 1.345 kg.
Hybride 1.8 1,136 pk.
Plus: stilte, bagagevolume, 14 procent bijtelling.
Min: vormgeving, verbruik, uitstoot.
door Tony Vos
Ieder nieuw zakelijk Hyundai-
model moet voor de doorbraak
zorgen. Met de nieuwe 140 zou
dat eindelijk kunnen lukken. Het
is een nieuwe speler in het zakelij
ke D-segment. Het merk bracht
nooit eerder een forse stationwa
gon met zowel een benzine- als
een dieselmotor in de 20-procent-
bijtellingscategorie.
Hyundai heeft de i40 afgestemd
op de Europese klant, de wagon
wordt alleen in ons werelddeel ge
leverd. De langgerekte auto
(4,77 meter) heeft vooral schuin
van achteren een geslaagde vorm
geving, terwijl het profiel ook over
tuigt. Aan de voorkant zien we net
als bij de fx35 een overvloed aan
onrustige lijnen, maar daar zullen
alleen puristen zich aan storen.
Het dashboard is keurig vormgege
ven en is opgetrokken Uit mooie
en zacht aanvoelende materialen.
De binnenruimte is fors, de stoe
len hebben lekker hoog doorge
trokken rugleuningen voor een
goede ondersteuning en ook op de
achterbank is plaats genoeg. De au
to houdt ook een serieuze verhui
zing niet tegen met een bagagevo
lume van 553 tot 1.719 liter.
Helaas hebben we de 1.6 GDI ben
zinemotor niet kunnen proberen.
Wel stond de 1.7 diesel gereed, die
zowel met handbak als automaat
prima voldoet wat betreft geluid
en acceleratie. Onderin is genoeg
trekkracht, ook de bak geeft geen
reden tot klagen. De i40 heeft alles
in huis om goed te kunnen concur
reren met de 20-procent-uitvoerin-
gen van de Peugeot 508, Ford Mon-
deo en Skoda Superb.
Qua prijs staat niets succes in de
weg. De forse wagon is er al vanaf
24.995 euro als 1.6 GDI en voor
27-995 euro als 115 pk diesel, die er
ook is met 136 pk en in de pijplijn
zit met 160 pk. De 2.0 liter benzi
ne zal hier amper aftrek vinden.
Hyundai i40: groots! foto Automedia
door Willem de Volder
Piaggo anticipeert met de MP3
Yourban LT 300 op de steeds
toenemende verkeersdrukte.
De driewielige motorscooter is
wendbaarder dan zijn voorganger
en een autorijbewijs is voldoende
om ermee op pad te gaan. Het Itali
aanse scootermerk liet in 2008 de
eerste driewieler het levenslicht
zien. De nieuwe 300cc-versie heeft
een kortere wielbasis en daarmee
een grotere rijdynamiek. De voor
kant is al bijzonder door zijn dub
bele wielen. Verder vallen de dub
bele koplampen en de daarin geïn
tegreerde led-dagrijverlichting op.
Laatstgenoemde is noodzakelijk
voor de typegoedkeuring, evenals
de spoorbreedte (465 millimeter),
Koninklijke hybride
speciaal voor huwelijk
Prins Albert van Monaco liet met
zijn bruid Charlene Wittstock een
speciale trouwauto bouwen, een
Lexus LS66oh L Landaulet. De au
to heeft een grote glazen kap met
transparant dak van 8 millimeter
dik polycarbonaat De auto is bin
nenkort in het Oceanographic Mu
seum in Monaco bekijken.
Piaggio MP3 Yourban. foto Piaggio
de knipperlichten die aan de ach
terkant uitsteken (vergelijkbaar
met die van een motorfiets) en
het remsysteem, dat ook met een
pedaal wordt bediend. Prettig is
het locksysteem, waarmee de voor
wielophanging kan worden veran
kerd, zodat de bestuurder bij stil
stand twee voeten op de voetsteu
nen houdt. Die techniek bewijst
zijn diensten al snel In het verkeer.
Dat geldt trouwens voor het totale
concept. In het begin is het even
wennen. Zeker als het zo'n veertig
jaar geleden is dat je op een gemo
toriseerde tweewieler (Puch) zat.
Maar eenmaal op pad is het heer
lijk om door het verkeer te razen.
Nu vinden ervaren motorrijders
zo'n driewieler maar een speeltje,
maar het is er een die je snel en
comfortabel van A naar B brengt,
ook over de snelweg. Toerend over
binnenwegen en door de stad
krijgt de van huis uit automobilist
al snel het gevoel van vrijheid. Ver
der is parkeeren een peulenschil.
De MP3 Yourban LT 300 is met
211 kilogram lichter dan de MP3 LT
en dat maakt hem aan de hand be
ter handelbaar. Prijs 7.399 euro.
MIDDELBURG:
Noordweg 467
T: 0118-61 20 42
www.auiosturm.nl
Amundsenweg 39
Ü3 vcc K4st irio'T'iLs (saai: www.niss3n.nl T. 0113 60 20 00 SHIFT the way you move
CONCURRENT#Ford Focus
Moderne, nieuwe midden
klasser met krachtige turbo
motor, die een fors koppel
levert, vergelijkbaar met de
Leaf. Bagage 363-1.148 liter.
Gewicht 1.240 kg. Benzine
1.6 1,182 pk.
Plus: prestaties, onderstel, 20 procent bijtelling.
Min: rijdt op benzine.
CONCURRC Volkswagen Colf
Plus: afwerking, praktijkverbruik, 20 procent bijtelling.
Min: rijdt op diesel.
De meest populaire midden
klasser, van hoge kwaliteit en
met een zuinige diesel.
Bagage 350-1.305 liter.
Gewicht 1.240 kg. Diesel
1.6 1,105 pk.