261 zeeland
1991
'Miscommunicatie is bijna altijd
Permanente Scheldecommissie
scherpt regels voertaal aan
Rechtbank: boete voor veroorzaken
verkeersongeval met motorrijder
Naar aanleiding van de commotie vorige
maand over de veiligheid van cruiseschepen
worden de regels aangescherpt.
vrijdag 1 juli 2011
CRUISEVAART
in dat jaar werd Nederlands of Engels
verplicht als voertaal op de Westerschelde.
Daar wordt strenger op toegezien.
door Wout Bareman
en Marcel Modde
Alexander de Vries
schudt zijn hoofd. Na
tuurlijk heeft hij nooit
brokken gemaakt op de
Westerschelde. Hij is als het ware
op de rivierarm geboren en kent al
le verborgen gevaren. Het is sim
pelweg een kwestie van goed zee
manschap. En passeert er een con
tainerschip dat een beetje golven
maakt, dan manoeuvreert De
Vries zijn passagiersschip zo dat de
kopjes en borden op tafel heel blij
ven.
Hij kan de Westerschelde dromen.
En z'n schepen waren tot nu toe al
tijd helemaal in orde. Dat ene akke
fietje, een paar jaar geleden bij Vlis-
singen, is altijd een raadsel geble
ven. Op een vaartocht sprong plot
seling een raam achterin het schip
kapot. De oorzaak is nooit gevon
den. Een klein incident, meer niet.
Het schip kreeg amper water bin
nen en de passagiers bleven rustig,
zegt De Vries.
Mocht het toch misgaan, dan is
het personeel getraind de opvaren
den snel in veiligheid te brengen.
Schepen als deze zijn gecomparti-
menteerd en zinken niet direct, be
nadrukt hij.
De eigenaar van rederij Denick uit
Terneuzen vaart al jaren met gezel
schappen. Rondvaarten, feesten,
ontvangsten, vergaderingen of ge-
Rijkswaterstaat neemt in respectie
velijk augustus en november twee
nieuwe patrouillevaartuigen in ge
bruik voor de Westerschelde. De
RWS78 heeft in juni een aantal ge
slaagde proefvaarten gemaakt.
Het schip werd gisteren bij werf De
Haas in Maassluis gedoopt door
commissaris van de Koningin Karla
mmmsmmmmm
informatie van het waterschap
1 Informatieavond over aanleg
van fietspad Groede-Oostburg
op woensdag 6 juli 2011 om
19.30 uur in het Ledeltheater
in Oostburg.
1 Op 17 juni 2011 is aan de
gemeente Sluis voor het
onttrekken en lozen van
grondwater vanwege een
rioolrenovatie in de
Christiaansenstraat (en
omgeving) in Aardenburg een
watervergunning verleend.
1 Op 22 juni 2011 is aan de
gemeente Hulst een
watervergunning verleend
voor het onttrekken en
infiltreren van grondwater
vanwege rioleringswerkzaam
heden in de Burgemeester
IJsebaertstraat, Prins
Hendrikstraat en Hemelstraat
in Sint Jansteen.
Meer weten?
Uitgebreidere informatie over
onderwerpen in deze advertentie
vindt u op www.scheldestromen.nl/
waterschapsblad. Mocht u niet
de beschikking hebben over een
computer en meer informatie over
een bepaald onderwerp willen
ontvangen, dan sturen we u
graag de informatie op papier
toe. Deze kunt u aanvragen bij
de afdeling Communicatie en
Bedrijfscultuur (088-2461000).
waterschapScheldestromen
Postadres:
Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg
Bezoekadressen:
Kanaalweg 1, 4337 PA Middelburg
Kennedylaan 1, 4538 AE Terneuzen
088-2461000 (lokaal tarief)
info@scheldestromen.nl
www.scheldestromen.nl
woon een rondje .met toeristen.
De Westerschelde? Helemaal niet
gevaarlijk. Maar je moet wel weten
wat je doet en vooral goed commu
niceren met de andere vaarwegge
bruikers én met de verkeersposten
op de wal.
De Vries staat in de stuurhut van
de Denick. Die dag is hij, zoals va
ker, uitgeweken naar het Grevelin-
genmeer om er met de gasten van
een vakantiepark rond te varen.
Z'n oom Jan de Vries, coördinator
van Zeeland van schippersvereni
ging Schuttevaer, luistert mee. Ze
zijn het er helemaal over eens. De
commotie over de cruiseschepen,
zoals die ruim een maand geleden
ontstond en via de media werd
aangewakkerd, richt zich niet op
de vaste gebruikers van de Wester
schelde. Het gaat om de riviercrui
seschepen uit andere landen, met
een buitenlandse bemanning.
Alexander de Vries: „Natuurlijk
moeten die zich aan dezelfde re
gels houden als wij. Voor de Wes
terschelde, de Waddenzee en het
Ilsselmeer gelden extra eisen. Ook
die dienen ze na te leven. Hun
schepen zijn, voor zover ik het kan
beoordelen, allemaal wel in orde.
Ze krijgen allemaal op gezette tij
den controle van de scheepvaartin
spectie in hun eigen land of steek
proefsgewijs van bijvoorbeeld de
waterpolitie hier. Nee, aan de sche
pen zelf ligt het niet, dat er proble
men ontstaan. De taal is de kwes
tie. Dat levert soms gevaarlijke si
tuaties op. Kapiteins van cruise
schepen, die 'yes' roepen als de ver
keerspost hen via de marifoon op
roept, maar eigenlijk niet weten
wat er gezegd wordt."
De Vries kent de verhalen van
bijna-aanvaringen, zoals recent
nog voor de Zandvlietsluis. En van
een cruiseschip dat niet reageerde
op de herhaalde oproepen van een
verkeerspost en daardoor in het
vaarwater van een containerschip
terechtkwam. „Een paar inciden
ten per jaar, terwijl er een paar
honderd hotelpassagiersschepen
varen, vind ik niet veel. Maar één
is natuurlijk altijd te veel, als je na
gaat dat er zo'n 150 vooral oudere
mensen aan boord zitten. Als het
echt fout gaat, heb je een groot
Peijs. De schepen zijn midscheeps
uitgerust met een aparte comman
dohut, die is ingericht met de mo
dernste communicatie middelen. Bij
calamiteiten kan de hulpverlening
ter plekke vanaf de RWS78 en 79
worden aangestuurd.
foto Scheepswerf De Haas
Wie op de Westerschelde vaart en geen Ne
derlands of Engels spreekt, riskeert
voortaan dat zijn schip wordt stilgelegd.
Al sinds de ingebruikname van de Schelderadarketen
- in 1991 - zijn die twee talen de voertaal in de com
municatie van schip tot schip en met de verkeerbege-
leiding op de wal.
De Permanente Scheldecommissie heeft besloten de
regels aan te scherpen. Dat gebeurt na een aantal inci
denten met schepen, waarvan de bemanning de voer
taal niet machtig was. En dat aantal neemt toe, con
stateren de gezamenlijke Nederlandse en Vlaamse
nautische autoriteiten. Daarom moeten de regels no
dig worden geactualiseerd.
In een 'gezamenlijke bekendmaking voor de scheep
vaart' constateren rijkshavenmeester Westerschelde
Rein van der Kluit en zijn Vlaamse collega Jacques
D'Havé: „Het niet of onvoldoende beheersen van de
voertalen geldt niet alleen voor de zeevaart maar ook
voor de binnenvaart. Zo moet de binnenvaart duide
lijke afspraken kunnen maken met de zeevaart zoals
in de gebieden waar de binnenvaart de hoofdvaar
weg moet kruisen of in verkeersintensieve gebieden."
Om de veiligheid te waarborgen, worden de teugels
aangehaald. „De Commissie Nautische Veiligheid
Scheldemonden heeft in het recente verleden al diver
se scheepsongevallen behandeld, waarin communica
tieproblemen een rol speelden", stellen Van der Kluit
en D'Havé vast.
Ze wijzen op 'een duidelijke toename' van vooral het
aantal binnenschepen waarvan de bemanning geen
of onvoldoende Nederlands of Engels spreekt.
„Spraakverwarringen, leidend tot gevaarlijke situa
ties, zijn vaak het gevolg. Het is zaak stringenter te
gaan toezien op een juist gebruik van de voertalen in
de marifooncommunicatie."
Wie de richtlijnen negeert pleegt een strafbaar feit.
Om de binnenvaart tegemoet te komen wordt er van
af de ingangsdatum van de aangescherpte maatrege
len - 20 juli - een half jaar lang alleen gewaarschuwd.
Maar leidt het 'taalgebrek' tot gevaarlijke situaties,
dan kan een schip wel direct worden stilgelegd.
MIDDELBURG - De Middelburgse
rechtbank veroordeelde een 56-jari-
ge inwoner van Westkapelle giste
ren tot een boete van 250 euro.
Daarnaast kreeg hij een voorwaar
delijke rijontzegging van twee
maanden opgelegd. De straf is ge
lijk aan de eis van de officier van
justitie.
De man is veroordeeld omdat hij
op 14 november 2009 een ongeval
veroorzaakte. Hij wilde een voor
hem rijdende vrachtwagen inha
len en raakte daarbij een achterop
komende motorrijder die hem wil
de inhalen. De man uit Westkapel
le zei twee weken geleden tegen
de rechtbank dat hij niemand in
zijn achteruitkijkspiegel had ge
zien toen hij de inhaalmanoeuvre
inzette. Getuigen lieten weten dat
ze hadden gezien dat die motorrij
der al aan het inhalen was toen de
Westkapellenaar nog op zijn eigen
rijbaan reed. Bij het ongeval raakte
de motorrijder zwaargewond. Vol
gens de officier had de man niet
goed opgelet bij het inhalen en
dus een overtreding begaan.
Dennis Maes (45) uit Terneu
zen, moeder van twee kinde
ren, vrijwilligerswerk.
'En het slachtoffer dan?'
„Ik vraag me af wat degene die de
ze straf krijgt, de veroordeelde,