41 binnenland
Invoeren
OV-chip
hobbelig
Dieven met lef, maar zonder
'Radio moet
Sportvissers voelen niets
voor zonering op water
Er moet alles aan gedaan worden om de koperdief te stoppen.
Vraag is of dat gaat lukken. De metaalsoort lijkt voor de dief
net zo aanlokkelijk als goud voor anderen.
"J"<ig)<S PAUL KUSTERS
vrijdag 1 juli 2011
Systeem werkt nog niet
door Gerard den Elt
DEN HAAG - Het zal nog zeker twee
tot drie jaar duren voordat de
OV-chipkaart overal in Nederland
probleemloos en zonder dubbele
opstaptarieven functioneert.
Het technisch gereedmaken en
koppelen van de OV-chipkaart
voor alle vervoerssystemen in Ne
derland gaat 50 miljoen euro kos
ten, oftewel gemiddeld 3 cent per
gemiddelde reis en reiziger.
Om het proces rond de verbete
ring van de OV-chipkaart te be
spoedigen, moet een gezaghebben
de OV-autoriteit worden aange
steld, die bij conflicten tussen ver
voersbedrijven knopen kan door
hakken. Dat alles blijkt uit het rap
port 'Het spoor naar slagkracht',
waarin oplossingen zijn bedacht
voor de problemen rond de elek
tronische vervoerskaart. Die moei
lijkheden zijn oplosbaar, meent
commissievoorzitter Henry Meij-
dam.
Minister Melanie Schultz van Hae-
gen zei 'heel erg blij' te zijn met
het rapport, dat zij nodig heeft om
de roep om handhaving van de
strippenkaart en de papieren kaart
jes van de NS te doen verstom
men.
Intussen zijn nog altijd veel OV-be-
drijven niet tevreden met de hou
ding van de exploitant van de chip
kaart, Trans Link Systems, opge
richt door de NS, de HTM in Den
Haag, de RET in Rotterdam en het
GVB In Amsterdam. Andere ver
voersbedrijven voelen zich daar
door achtergesteld. Volgens Meij-
dam heerst bij andere bedrijven
het gevoel dat eerlijke concurren
tie daardoor niet mogelijk is.
Als voorbeeld noemde hij situaties
op de treinstations, waar ergernis
ontstaat bij de overstap van de NS
naar een van de andere exploitan
ten (Syntus, Veolia, Arriva en Con-
nexxion) van treintrajecten. De
chipsystemen zijn niet gekoppeld.
Bij koppeling verdwijnt het dubbe
le opstaptarief van 80 eurocent.
Reizigersorganisatie Rover juicht
het rapport toe.
KOPERDIEFSTAL
Ze brengen hun eigen leven
en dat van anderen in ge
vaar, ontregelen het treinver
keer en zorgen voor veel on
rust. Maar koperdieven la
ten zich niet tegenhouden.
door Annemieke Kooper
Le£ geen geweten en een
flinke dosis asociaal ge
drag: dé kenmerken van
een succesvolle koperdief!
Lef, omdat het nogal wat durf
vraagt om met je vingers aan kope
ren stroomkabels te frunniken, ver
klaart Frans Heeres, korpschef bij
de politie Midden en West Bra
bant Geen geweten, omdat het ste
len van koper langs het spoor sei
nen en wissels lam kan leggen en
reizigers in gevaar brengt. „Hij is
gewoon asociaal", zegt Heeres. De
politie, minister Ivo Opstelten (Vei
ligheid en Justitie), het Openbaar
Ministerie, ProRail en de Metaal
Recycling Federatie (MRF) zijn
dan ook helemaal klaar met deze
'lefgozers'. Gisteren presenteerden
zij samen een actieplan om de ko
perdief de lol van het stelen te ont
nemen. Ze gaan meer controleren
op diefstal, politiehelikopters inzet
ten voor opsporing en dieven
strenger straffen.
Hard nodig, vindt Heeres. „Want
niet alleen wordt de dief gedreven
door het geld dat er mee te verdie
nen valt - 5 euro per kilo - hij gaat
ervan uit dat de kans om te wor
den gepakt, klein is. Hij weegt kos
ten en baten tegen elkaar af en
denkt al snel dat het risico op per
soonlijke schade kleiner is dan wat
de daad hem uiteindelijk ople
vert."
Al is de winst relatief laag, zegt
Hans Koning, directeur van MRF.
Koperdieven staren zich vaak
blind op het feit dat koper über
haupt geld opbrengt, meent hij.
„Zo probeerden de dieven die in
2007 het bronzen beeld De Den
ker uit het Singer Museum stalen,
het kunstwerk in stukken te hak
ken. Een beeld van onschatbare
waarde, terwijl het in delen op de
recyclingmarkt nog geen 1000 eu
ro zou hebben opgebracht."
Dat criminelen koper desondanks
toch als dankbare inkomstenbron
zien, komt vooral doordat het me
taal vrijwel overal te vinden is, ver
telt Koning. Langs 6800 kilometer
spoorlijn liggen koperdraden en
het zit in bliksemafleiders. „Er ver
dwijnen zelfs complete containers
van vrachtwagens", beaamt minis
ter Opstelten. „Maar ook ornamen
ten op begraafplaatsen, putdeksels
op snelwegen en elektriciteitska
bels van de kermis."
De daders zijn vaak kruimeldie
ven, junks of jeugdige vandalen
die daadwerkelijk niet inzien dat
ze anderen, maar ook zichzelf in
gevaar brengen, gaat Koning ver
der. En gevaarlijk is het. Soms over
lijden dieven doordat ze bij hun
diefstal worden geëlektrocuteerd.
In januari botsten twee treinen op
elkaar doordat dieven het spoor
hadden gestript van honderden
meters koperdraad.
Risico's waarvan georganiseerde
koperdieven weliswaar beter op de
hoogte zijn, maar waar ook zij
zich niets van aantrekken. Koning:
„Ze trekken vaak rond door ver
schillende landen om koper te ste
len en elders weer te verkopen.
Daarbij krijgen ze soms informatie
doorgespeeld waardoor ze precies
weten op welke kabels wel en
Koperen buizen. De dieven van deze metaalsoort wegen kosten en baten tegen elkaar af en denken al snel dat het
levert.
GOES - Sportvissers zien gebieds-
afspraken tussen verschillende ge
bruikers op en aan het water niet
zitten. Niet nodig, vinden ze, want
door de eisen die ze aan hun vis-
stek stellen, komen ze in veel geval
len niet met andere recreanten in
aanraking.
In de brochure Delta Tij die Sport-
visserij Zuidwest-Nederland giste
ren presenteerde, staat dat wel zou
kunnen worden gedacht aan bij
voorbeeld een gedragscode voor
sportvissers en sportduikers, waar
door begrip voor eikaars activitei
ten kan ontstaan en conflicten
worden vermeden.
Gedeputeerde Kees van Beveren
(CDA, visserij), die de brochure in
ontvangst nam, meende evenwel
dat een zekere vorm van ruimtelij
ke ordening op en aan het water
niet te voorkomen lijkt. Hij riep
de sportvissers op hierover hun
zegje te doen in de inspraakproce
dure voor het omgevingsplan dat
volgend jaar wordt vastgesteld.
De brochure Delta Tij onder
streept de economische betekenis
van de sportvisserij in en aan de
kustwateren van Zuidwest-Neder
land. Driehonderdduizend zeehen
gelaars geven hier jaarlijks 92 mil
joen euro uit, waarvan de helft in
hengelsportzaken wordt besteed.
Ook de horeca profiteert ervan.
DEN HAAG - Meer Nederlandstalige
muziek op Radio 2. Een motie
met die strekking van PW-Kamer-
lid Martin Bosma werd gisteren
aangenomen in de Tweede Kamer.
In de motie constateert Bosma dat
het bieden van Nederlandstalig re
pertoire bij uitstek een publieke
taak is. Volgens hem draagt het
genre bijvoorbeeld bij aan het sti
muleren van de Nederlandse taal.
Hij verzoekt minister Marja van
Bijsterveldt (Media) om over dit
onderwerp prestatieafspraken te
maken met omroepkoepel NPO.
Daarin moet volgens hem en de
Kamermeerderheid worden vastge
legd dat Radio 2 tussen 07.00 en
19.00 uur ten minste 35 procent
muziek van Hollandse bodem
draait. Directeur Herbert Visser