41 binnenland Invoeren OV-chip hobbelig Dieven met lef, maar zonder 'Radio moet Sportvissers voelen niets voor zonering op water Er moet alles aan gedaan worden om de koperdief te stoppen. Vraag is of dat gaat lukken. De metaalsoort lijkt voor de dief net zo aanlokkelijk als goud voor anderen. "J"<ig)<S PAUL KUSTERS vrijdag 1 juli 2011 Systeem werkt nog niet door Gerard den Elt DEN HAAG - Het zal nog zeker twee tot drie jaar duren voordat de OV-chipkaart overal in Nederland probleemloos en zonder dubbele opstaptarieven functioneert. Het technisch gereedmaken en koppelen van de OV-chipkaart voor alle vervoerssystemen in Ne derland gaat 50 miljoen euro kos ten, oftewel gemiddeld 3 cent per gemiddelde reis en reiziger. Om het proces rond de verbete ring van de OV-chipkaart te be spoedigen, moet een gezaghebben de OV-autoriteit worden aange steld, die bij conflicten tussen ver voersbedrijven knopen kan door hakken. Dat alles blijkt uit het rap port 'Het spoor naar slagkracht', waarin oplossingen zijn bedacht voor de problemen rond de elek tronische vervoerskaart. Die moei lijkheden zijn oplosbaar, meent commissievoorzitter Henry Meij- dam. Minister Melanie Schultz van Hae- gen zei 'heel erg blij' te zijn met het rapport, dat zij nodig heeft om de roep om handhaving van de strippenkaart en de papieren kaart jes van de NS te doen verstom men. Intussen zijn nog altijd veel OV-be- drijven niet tevreden met de hou ding van de exploitant van de chip kaart, Trans Link Systems, opge richt door de NS, de HTM in Den Haag, de RET in Rotterdam en het GVB In Amsterdam. Andere ver voersbedrijven voelen zich daar door achtergesteld. Volgens Meij- dam heerst bij andere bedrijven het gevoel dat eerlijke concurren tie daardoor niet mogelijk is. Als voorbeeld noemde hij situaties op de treinstations, waar ergernis ontstaat bij de overstap van de NS naar een van de andere exploitan ten (Syntus, Veolia, Arriva en Con- nexxion) van treintrajecten. De chipsystemen zijn niet gekoppeld. Bij koppeling verdwijnt het dubbe le opstaptarief van 80 eurocent. Reizigersorganisatie Rover juicht het rapport toe. KOPERDIEFSTAL Ze brengen hun eigen leven en dat van anderen in ge vaar, ontregelen het treinver keer en zorgen voor veel on rust. Maar koperdieven la ten zich niet tegenhouden. door Annemieke Kooper Le£ geen geweten en een flinke dosis asociaal ge drag: dé kenmerken van een succesvolle koperdief! Lef, omdat het nogal wat durf vraagt om met je vingers aan kope ren stroomkabels te frunniken, ver klaart Frans Heeres, korpschef bij de politie Midden en West Bra bant Geen geweten, omdat het ste len van koper langs het spoor sei nen en wissels lam kan leggen en reizigers in gevaar brengt. „Hij is gewoon asociaal", zegt Heeres. De politie, minister Ivo Opstelten (Vei ligheid en Justitie), het Openbaar Ministerie, ProRail en de Metaal Recycling Federatie (MRF) zijn dan ook helemaal klaar met deze 'lefgozers'. Gisteren presenteerden zij samen een actieplan om de ko perdief de lol van het stelen te ont nemen. Ze gaan meer controleren op diefstal, politiehelikopters inzet ten voor opsporing en dieven strenger straffen. Hard nodig, vindt Heeres. „Want niet alleen wordt de dief gedreven door het geld dat er mee te verdie nen valt - 5 euro per kilo - hij gaat ervan uit dat de kans om te wor den gepakt, klein is. Hij weegt kos ten en baten tegen elkaar af en denkt al snel dat het risico op per soonlijke schade kleiner is dan wat de daad hem uiteindelijk ople vert." Al is de winst relatief laag, zegt Hans Koning, directeur van MRF. Koperdieven staren zich vaak blind op het feit dat koper über haupt geld opbrengt, meent hij. „Zo probeerden de dieven die in 2007 het bronzen beeld De Den ker uit het Singer Museum stalen, het kunstwerk in stukken te hak ken. Een beeld van onschatbare waarde, terwijl het in delen op de recyclingmarkt nog geen 1000 eu ro zou hebben opgebracht." Dat criminelen koper desondanks toch als dankbare inkomstenbron zien, komt vooral doordat het me taal vrijwel overal te vinden is, ver telt Koning. Langs 6800 kilometer spoorlijn liggen koperdraden en het zit in bliksemafleiders. „Er ver dwijnen zelfs complete containers van vrachtwagens", beaamt minis ter Opstelten. „Maar ook ornamen ten op begraafplaatsen, putdeksels op snelwegen en elektriciteitska bels van de kermis." De daders zijn vaak kruimeldie ven, junks of jeugdige vandalen die daadwerkelijk niet inzien dat ze anderen, maar ook zichzelf in gevaar brengen, gaat Koning ver der. En gevaarlijk is het. Soms over lijden dieven doordat ze bij hun diefstal worden geëlektrocuteerd. In januari botsten twee treinen op elkaar doordat dieven het spoor hadden gestript van honderden meters koperdraad. Risico's waarvan georganiseerde koperdieven weliswaar beter op de hoogte zijn, maar waar ook zij zich niets van aantrekken. Koning: „Ze trekken vaak rond door ver schillende landen om koper te ste len en elders weer te verkopen. Daarbij krijgen ze soms informatie doorgespeeld waardoor ze precies weten op welke kabels wel en Koperen buizen. De dieven van deze metaalsoort wegen kosten en baten tegen elkaar af en denken al snel dat het levert. GOES - Sportvissers zien gebieds- afspraken tussen verschillende ge bruikers op en aan het water niet zitten. Niet nodig, vinden ze, want door de eisen die ze aan hun vis- stek stellen, komen ze in veel geval len niet met andere recreanten in aanraking. In de brochure Delta Tij die Sport- visserij Zuidwest-Nederland giste ren presenteerde, staat dat wel zou kunnen worden gedacht aan bij voorbeeld een gedragscode voor sportvissers en sportduikers, waar door begrip voor eikaars activitei ten kan ontstaan en conflicten worden vermeden. Gedeputeerde Kees van Beveren (CDA, visserij), die de brochure in ontvangst nam, meende evenwel dat een zekere vorm van ruimtelij ke ordening op en aan het water niet te voorkomen lijkt. Hij riep de sportvissers op hierover hun zegje te doen in de inspraakproce dure voor het omgevingsplan dat volgend jaar wordt vastgesteld. De brochure Delta Tij onder streept de economische betekenis van de sportvisserij in en aan de kustwateren van Zuidwest-Neder land. Driehonderdduizend zeehen gelaars geven hier jaarlijks 92 mil joen euro uit, waarvan de helft in hengelsportzaken wordt besteed. Ook de horeca profiteert ervan. DEN HAAG - Meer Nederlandstalige muziek op Radio 2. Een motie met die strekking van PW-Kamer- lid Martin Bosma werd gisteren aangenomen in de Tweede Kamer. In de motie constateert Bosma dat het bieden van Nederlandstalig re pertoire bij uitstek een publieke taak is. Volgens hem draagt het genre bijvoorbeeld bij aan het sti muleren van de Nederlandse taal. Hij verzoekt minister Marja van Bijsterveldt (Media) om over dit onderwerp prestatieafspraken te maken met omroepkoepel NPO. Daarin moet volgens hem en de Kamermeerderheid worden vastge legd dat Radio 2 tussen 07.00 en 19.00 uur ten minste 35 procent muziek van Hollandse bodem draait. Directeur Herbert Visser

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 4