261 zeeland 'Miscommunicatie is bijna altijd Permanente Scheldecommissie scherpt regels voertaal aan Rechtbank: boete voor veroorzaken verkeersongeval met motorrijder Naar aanleiding van de commotie vorige maand over de veiligheid van cruiseschepen worden de regels aangescherpt. vrijdag 1 juli 2011 CRUI5EVAART 1991 in dat jaar werd Nederlands o f Engels verplicht als voertaal op de Westerschelde. Daar wordt strenger op toegezien. door Wout Bareman en Marcel Modde Alexander de Vries schudt zijn hoofd. Na tuurlijk heeft hij nooit brokken gemaakt op de Westerschelde. Hij is als het ware op de rivierarm geboren en kent al le verborgen gevaren. Het is sim pelweg een kwestie van goed zee manschap. En passeert er een con tainerschip dat een beetje golven maakt, dan manoeuvreert De Vries zijn passagiersschip zo dat de kopjes en borden op tafel heel blij ven. Hij kan de Westerschelde dromen. En z'n schepen waren tot nu toe al tijd helemaal in orde. Dat ene akke fietje, een paar jaar geleden bij Vlis- singen, is altijd een raadsel geble ven. Op een vaartocht sprong plot seling een raam achterin het schip kapot. De oorzaak is nooit gevon den. Een klein incident, meer niet. Het schip kreeg amper water bin nen en de passagiers bleven rustig, zegt De Vries. Mocht het toch misgaan, dan is het personeel getraind de opvaren den snel in veiligheid te brengen. Schepen als deze zijn gecomparti- menteerd en zinken niet direct, be nadrukt hij. De eigenaar van rederij Denick uit Terneuzen vaart al jaren met gezel schappen. Rondvaarten, feesten, ontvangsten, vergaderingen of ge- Rijkswaterstaat neemt in respectie velijk augustus en november twee nieuwe patrouillevaartuigen in ge bruik voor de Westerschelde. De RWS78 heeft in juni een aantal ge slaagde proefvaarten gemaakt. Het schip werd gisteren bij werf De Haas in Maassluis gedoopt door commissaris van de Koningin Karla Peijs. De schepen zijn midscheeps uitgerust met een aparte comman dohut, die is ingericht met de mo dernste communicatie middelen. Bij calamiteiten kan de hulpverlening ter plekke vanaf de RWS78 en 79 worden aangestuurd. foto Scheepswerf De Haas informatie van het waterschap 1 Informatieavond over aanleg van fietspad Groede-Oostburg op woensdag 6 juli 2011 om 19.30 uur in het Ledeltheater in Oostburg. 1 Op 17 juni 2011 is aan de gemeente Sluis voor het onttrekken en lozen van grondwater vanwege een rioolrenovatie in de Christiaansenstraat (en omgeving) in Aardenburg een watervergunning verleend. Op 22 juni 2011 is aan de gemeente Hulst een watervergunning verleend voor het onttrekken en infiltreren van grondwater vanwege rioleringswerkzaam heden in de Burgemeester IJsebaertstraat, Prins Hendrikstraat en Hemelstraat in Sint Jansteen. Meer weten? Uitgebreidere informatie over onderwerpen in deze advertentie vindt u op www.scheldestromen.nl/ waterschapsblad. Mocht u niet de beschikking hebben over een computer en meer informatie over een bepaald onderwerp willen ontvangen, dan sturen we u graag de informatie op papier toe. Deze kunt u aanvragen bij de afdeling Communicatie en Bedrijfscultuur (088-2461000). Scheldestromen Postadres: Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Bezoekadressen: Kanaalweg 1, 4337 PA Middelburg Kennedylaan 1, 4538 AE Terneuzen 088-2461000 (lokaal tarief) info@scheldestromen.nl www.scheldestromen.nl woon een rondje met toeristen. De Westerschelde? Helemaal niet gevaarlijk. Maar je moet wel weten wat je doet en vooral goed commu niceren met de andere vaarwegge bruikers én met de verkeersposten op de wal. De Vries staat in de stuurhut.van de Denick. Die dag is hij, zoals va ker, uitgeweken naar het Grevelin- genmeer om er met de gasten van een vakantiepark rond te varen. Z'n oom Jan de Vries, coördinator van Zeeland van schippersvereni ging Schuttevaer, luistert mee. Ze zijn het er helemaal over eens. De commotie over de cruiseschepen, zoals die ruim een maand geleden ontstond en via de media werd aangewakkerd, richt zich niet op de vaste gebruikers van de Wester schelde. Het gaat om de riviercrui seschepen uit andere landen, met een buitenlandse bemanning. Alexander de Vries: „Natuurlijk moeten die zich aan dezelfde re gels houden als wij. Voor de Wes terschelde, de Waddenzee en het Ilsselmeer gelden extra eisen. Ook die dienen ze na te leven. Hun schepen zijn, voor zover ik het kan beoordelen, allemaal wel in orde. Ze krijgen allemaal op gezette tij den controle van de scheepvaartin spectie in hun eigen land of steek proefsgewijs van bijvoorbeeld de waterpolitie hier. Nee, aan de sche pen zelf ligt het niet, dat er proble men ontstaan. De taal is de kwes tie. Dat levert soms gevaarlijke si tuaties op. Kapiteins van cruise schepen, die 'yes' roepen als de ver keerspost hen via de marifoon op roept, maar eigenlijk niet weten wat er gezegd wordt." De Vries kent de verhalen van bijna-aanvaringen, zoals recent nog voor de Zandvlietsluis. En van een cruiseschip dat niet reageerde op de herhaalde oproepen van een verkeerspost en daardoor in het vaarwater van een containerschip terechtkwam. „Een paar inciden ten per jaar, terwijl er een paar honderd hotelpassagiersschepen varen, vind ik niet veel. Maar één is natuurlijk altijd te veel, als je na gaat dat er zo'n 150 vooral oudere mensen aan boord zitten. Als het echt fout gaat, heb je een groot Wie op de Westerschelde vaart en geen Ne derlands of Engels spreekt, riskeert voortaan dat zijn schip wordt stilgelegd. Al sinds de ingebruikname van de Schelderadarketen - in 1991 - zijn die twee talen de voertaal in de com municatie van schip tot schip en met de verkeerbege- leiding op de wal. De Permanente Scheldecommissie heeft besloten de regels aan te scherpen. Dat gebeurt na een aantal inci denten met schepen, waarvan de bemanning de voer taal niet machtig was. En dat aantal neemt toe, con stateren de gezamenlijke Nederlandse en Vlaamse nautische autoriteiten. Daarom moeten de regels no dig worden geactualiseerd. In een 'gezamenlijke bekendmaking voor de scheep vaart' constateren rijkshavenmeester Westerschelde Rein van der Kluit en zijn Vlaamse collega Jacques D'Havé: „Het niet of onvoldoende beheersen van de voertalen geldt niet alleen voor de zeevaart maar ook voor de binnenvaart. Zo moet -de binnenvaart duide lijke afspraken kunnen maken met de zeevaart zoals in de gebieden waar de binnenvaart de hoofdvaar weg moet kruisen of in verkeersintensieve gebieden." Om de veiligheid te waarborgen,' worden de teugels aangehaald. „De Commissie Nautische Veiligheid Scheldemonden heeft in het recente verleden al diver se scheepsongevallen behandeld, waarin communica tieproblemen een rol speelden", stellen Van der Kluit en D'Havé vast. Ze wijzen op 'een duidelijke toename' van vooral het aantal binnenschepen waarvan de bemanning geen of onvoldoende Nederlands of Engels spreekt. „Spraakverwarringen, leidend tot gevaarlijke situa ties, zijn vaak het gevolg. Het is zaak stringenter te gaan toezien op een juist gebruik van de voertalen in de marifooncommunicatie." Wie de richtlijnen negeert pleegt een strafbaar feit. Om de binnenvaart tegemoet te komen wordt er van af de ingangsdatum van de aangescherpte maatrege len - 20 juli - een half jaar lang alleen gewaarschuwd. Maar leidt het 'taalgebrek' tot gevaarlijke situaties, dan kan een schip wel direct worden stilgelegd. MIDDELBURG - De Middelburgse rechtbank veroordeelde een 56-jari- ge inwoner van Westkapelle giste ren tot een boete van 250 euro. Daarnaast kreeg hij een voorwaar delijke rijontzegging van twee maanden opgelegd. De straf is ge lijk aan de eis van de officier van justitie. De man is veroordeeld omdat hij op 14 november 2009 een ongeval veroorzaakte. Hij wilde een voor hem rijdende vrachtwagen inha len en raakte daarbij een achterop komende motorrijder die hem wil de inhalen. De man uit Westkapel le zei twee weken geleden tegen de rechtbank dat hij niemand in zijn achteruitkijkspiegel had ge zien toen hij de inhaalmanoeuvre inzette. Getuigen lieten weten dat ze hadden gezien dat die motorrij der al aan het inhalen was toen de Westkapellenaar nog op zijn eigen rijbaan reed. Bij het ongeval raakte de motorrijder zwaargewond. Vol gens de officier had de man niet goed opgelet bij het inhalen en dus een overtreding begaan. Dennis Maes (45) uit Terneu zen, moeder van twee kinde ren, vrijwilligerswerk. 'En het slachtoffer dan?' „Ik vraag me af wat degene die de ze straf krijgt, de veroordeelde,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 46