io I racefietsen Morgen begint de Tour de France. Het is lang geleden dat Nederlanders er suc ces hadden, maar de aantrekkings kracht van cols waar eens Joop Zoe temelk en Hennie Kuiper zegevierden, heeft er niet onder geleden. Duizenden Nederlanders ver ruilen elke zomer vlakke routes in ei gen land voor haar speldbochten in de Franse Alpen. vrijdag 1 juli 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Plan La chat Bourg d'Oisahs Le Freney d'Oisans La Rampe des Commères V Col du Ctandc 1.924 mtr. S» Col du Télégrapl 1.556 mtr. Col duCalibiei 2.646 mtr. du Lautai 2.058 mtr. door Frits Bloemendaal en Robert Dolle Het klapwieken van de helikopter van televisiezender RAI 3 zwelt aan. Hoog in de lucht hangt er nog een, en op de grond maakt een derde zich klaar om op te stijgen. Dit is het ultieme Tour de France-ge- voel. Of beter: het Giro-gevoel, want we staan in Italië, waar de Maratona dies Dolomites, de Dolo mietenmarathon, op punt van be ginnen staat. Het is bijna half zeven in de och tend en over enkele ogenblikken zullen duizenden liefhebbers in een onafzienbare rij op weg gaan voor een tocht van 138 kilometer over maar liefst zeven cols. De snel ste in amper viereneenhalf uur te rug, de meesten vele, vele uren la ter. Je koopt een racefiets, toert op zon dagmorgen met gelijkgestemden wat in eigen land, maar eigenlijk wil je maar één ding: in het spoor van de profcoureurs rijden. Het parcours van Luik-Bastena ken-Luik en de Ronde van Vlaan deren, dat wordt al wat, maar het echte werk wacht zuidelijker: in Al pen en Pyreneeën. Alpe d'Huez, Mont Ventoux, Galibier en Tour- malet, sommigen kunnen de stij gingspercentages dromen. Voor deze ambitieuze fietsers be staat de cyclosportieve tocht. In Bel gië, Frankrijk en Italië zijn. er tien tallen. De Dolomietenmarathon is er een, de Marmotte met finish op Alpe d'Huez in de Franse Alpen is verreweg de bekendste. Elk jaar weer staan er duizenden Neder landse liefhebbers aan de start van deze loodzware ritten. De Marmotte, die morgen wordt gereden, heeft een bijna magische aantrekkingskracht op geoefende Nederlandse racefietsers. Van de maximaal 7000 wielrenners die mogen meedoen, komt bijna de helft uit Nederland. Het aantal deelnemers uit België, om een an der vlak land te noemen, valt daar bij in het niet. Bram van der Leij van maandblad Fiets (hét vakblad voor dit soort wielerliefhebbers) kan de populari teit van de Marmotte wel verkla ren. „Het is de meest natuurgetrou we kopie van een bergetappe. Er hangt een mythe omheen dat het de allerzwaarste tocht is die je kunt rijden. Dat is het niet, maar misschien wel voor gewone men sen. Als je een paar jaar fietst en enigszins serieus traint, is het een haalbaar doel." In 1982, toen de Marmotte voor het eerst werd verreden, trokken nog nauwelijks Nederlanders met hun racefiets de bergen in. Als je ze al tegenkwam, waren het meest al fietsers met bagage. Vanaf eind jaren tachtig nam het aantal klimmers gestaag toe, en in middels wemelt het in de bergen van Nederlanders met bonte pak jes op een racefiets, onder wie ook steeds meer vrouwen. De meesten pakken een enkele klim, liefst een legendarische, zoals Alpe d'Huez of midlifemountain Mont Ventoux. Van der Leij. „Het zijn racefietsers die zich wielrenner willen voelen. Ze kijken naar de Tour de France op tv en denken: dat wil ik ook." Anderen gaan met vrienden een weekje klimmen, met dagtochten vanuit één startplaats. De nieuw ste trend is het gesponsorde fiet sen voor een goed doel: zes keer Alpe d'Huez op voor de kankerbe strijding, naar Santiago de Com- postella voor een waterput in Mala wi. Volgens Van der Leij kun je de deelnemers in twee groepen verde len. „Die van boven de dertig, verre weg de grootste, groep, willen wiel- rennetje spélen. Die van onder de dertig willen wielrenner zijn." Maar dat laatste valt meestal niet mee. Van der Leij heeft twintigers heel hard de bergen op zien knal len, maar een wielercontract kre gen ze zelden. „Ze hebben een romantisch beeld van een bergetappe rijden. Maar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10