ioluit Gedreven door donderdag 30 juni 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Geloof, hoop en liefde heet het voormalige schoolgebouw aan de Middelburgse Graven straat. Er zijn ateliers gevestigd. Een toepasselijke naam voor een plek waar inspiratie wordt gecreëerd. De kunstenaars die er werken willen die inspiratie juist in een periode van culture le kaalslag delen door meer naar buiten te treden. De gang kreeg een opknapbeurt en wordt weer voor exposities gebruikt. Anne- mieke Fanoy bijt het spits af. Maar eerst ga ik naar de Vlissing- se pendant van GHL, tegenwoor dig kunstruimte deWillem3 ge heten. Daar is alles wat groter: de ateliers zijn woon- en werkruimtes en de expositieruimtes zijn zalen. In één ervan word je omgeven door grote prints op linnen van Carina Du- mais. Dos Mundos (Twee werel den) is de titel die zowel verwijst naar de Mayacultuur en het huidi ge Mexico als naar de verschillen tussen dat land en onze eigen cul tuur. De meestal rijk gevulde, calei doscopische composities zijn type rend voor Latijns-Amerika. De taal Martin MC Namara: The Thinker's Brain waarin Dumais zich uitdrukt is de digitaal-fotografische van eigentijd se beeldbewerking. Daarmee Iaat ze het Mexicaanse heden en het Mayaverleden surrealistisch ver smelten maar ook botsen, onder de dreiging van het in de Mayaka lender voorziene einde van de we reld dat voor 2012 staat genoteerd. Dumais was in 2010 op uitnodi ging van het belangrijkste mu seum van Merida twee maanden in Mexico, liet zich onderdompe len in de Mayacultuur en maakte onder andere foto's van de bevol- Stefan Thelen: Amsterdam Monster king van Yucatan, nazaten van de Maya's. Het werk ademt vervreem ding. In tempelruïnes zie je wat schamele resten van westerse be schaving: een stoel, een oude sche merlamp, een kapotte tv, een film rolletje en een poster met de maagd Maria. Je ziet ook een 'Ma- yakop' als onderdeel van kunstma tige, robotachtige wezens en in één beeld exploderen heden en verleden in een bal van vuur, zoals voorspeld. Ik heb niet het gevoel dat Dumais ons wil meenemen in de Mayamythe die ons nog maar een jaar geeft. Wel stelt ze de vraag waarmee de mensheid hier en elders bezig is. Bouwen wij op of domineert vernietiging? Wor den wij gedreven door macht, door angst, door geloof, hoop of door liefde? Zij gebruikt haar ba rokke beeldtaal daar overtuigend. Een flinke tegenstelling met het ingetogen werk van Martin MC Namara. Hij nam de diefstal en verminking van de 'Denker' van Rodin uit Laren tot uitgangs punt voor een werk en speelt met de gedachte dat hij het ontbreken de onderbeen terugvond en met het brons de hersens van de den ker vormgeeft. Ze liggen sereen op een console voor een op de wand geschilderde nis. Bizar dat de om vang van de hersens van de den ker overeen kan komen met de ver onderstelde inhoud van de hersen pan van de dieven. In mijn ogen le vert MC Namara onder andere subtiel commentaar op het afzak ken van besef van en respect voor cultuur. Ik zie verder een ensem ble van witte stoelen en een dito gedekte ronde tafel in hetzelfde licht. De grote ventilator die er op halshoogte boven draait brengt verkoeling en houdt heethoofden op afstand zodat er wellicht van een echte gedachtenwisseling spra ke kan zijn. Iets wat in onze cul tuur momenteel vaak ver te zoe ken is met als splijtzwam de ver meende onverdraagzaamheid van Islamitische landgenoten. Treffend is ook het 'spijkerbed' waarbij MC Namara de spijkers door potloden heeft vervangen. Een verwijzing naar het onbewuste denken dat in de slaap beelden in het hoofd te kent. Denken en kennis, tijd en ruimte zijn vaste thema's in zijn werk. Is trap van encyclopedieën die MC Namara maakte een teken van de ontoereikendheid van ken nis, die op het moment van het weten al weer is achterhaald? Of is kennis de enige weg om verder te komen? Of is er een moment in onze ontwikkeling die tot een ken- nisoverstijgend weten leidt? Waar in denken en weten oplossen in eeuwig 'zijn'? Mooie vragen stelt MC Namara, op een intrigerende manier. Achter Super A en MJay photo graphy, de derde expositie in deWillem3, gaat Ste&n Thelen schuil, een jonge kunstenaar die onder de titel 'Humanster' repres sieve, duistere en rampzalige ele menten die hij in steden en hun historie ervaart spannend visuali seert. Dat doet hij door grote car toonachtige schilderingen te ma ken op verborgen, verboden of ge heime plekken, zoals verlaten rioolstelsels of metrobuizen. Hij verbeeldt zo wat je 'de bron van het kwaad' zou kunnen noemen, het 'Monster DNA' van elke stad. Voor Amsterdam bestaat dat on der andere uit de Wallen, de Am sterdamse veiligheidsdriehoek, de motor van het vliegtuig dat op de Bijlmer neerstortte en paddo's. Thelen is door de Cultuurwerf uit het subversieve duister losgeweekt en gaat vanaf 1 juli 'braaf aan de slag in de kazematten onder de Vlissingse boulevard. In plaats van een schildering maakt hij daar een - beeld. Als dat net zo sterk is als zijn schilderingen is een bezoek ze ker de moeite waard. Annemieke Fanoy maakte van de gang der gedachten in GHL een 'Tovertuin' waarin zij met tekenin gen, foto's en sculpturen van hout en keramiek en een schommelob ject de zoektocht naar geluk ver beeldt. Geluk dat je kunt vinden in de verwondering over de zaden die door de lucht zweven en waar uit zulke uiteenlopende planten ontspruiten. Geluk dat je kunt er varen als je je omgeven voelt door de wind of de structuur van le vensvormen doorgrondt, maar ook in herinneringen. Dat doet ze in minutieuze tekeningen van za den en bladvormen op millimeter papier, reconstructies van takken van porselein en in collages van pakpapier. Zij vertelt op die ma nier dat alles te herleiden is tot de natuur waar wij deel vanuit ma ken. Er is een schommel waar je Carina Dumais: zaaloverzicht Dos Mundos Frank C. Hauser Frank C. Hauser verbindt een we tenschappelijke waarneming met aardse driften, spirituele ervarin gen, buitenaardse verschijningsvor men en een weergaloze techniek. In een reeks op pastels gebaseerde grafiek transformeert hij dat alles in surreële erotische dromen. T/m 26/7: Galerie Hannelore Meyaard, Hendrikstraat 8, Vlissingen. Vr. t/m zo. 14:00 - 17:00 uur en op afspraak (06-13153041). Franz Politzer Franz Politzer schildert landschap pen waarmee iets aan de hand is. Er ontbreekt iets, verschijnselen hebben een ongewoon formaat of staan niet op hun plaats. Zo richt deze Duitse kunstenaar zijn en on ze blik op de raadselachtige schoonheid die ons omgeeft. T/m 21/8: Hofstede Galerie Lijn 3, Provincialeweg 1, Geersdijk. Do. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Gust Dierikx Gust Dierikx (1924) woont en werkt in België. Hij zet de traditie van het Vlaams expressionisme voort met landschappen, stads- en havengezichten, maar ook met composities waarin noeste arbei ders de oogst binnenhalen of boe rinnen naar de markt gaan. T/m 28/8: Huis der Tekeningen, Molstraat 1, Middelburg. 1e zo. v/d mnd. 13-17 uur, op afspraak (0118-60177) of aanbellen. Frans Kegels Frans Kegels is één van de exposan ten in de sfeervolle aan het water gelegen beeldentuin van Galerie 45. Hij maakt geabstraheerde beel den waarin hij glas combineert met steen of staal. Het zijn gesti leerde ervaringen geïnspireerd door kleine en grote dagelijkse din gen. T/m 28/8: Galerie 45, Singel 45, Westdorpe. Do. t/m zo. 13.00 -17.00 uur en op afspraak 0115 - 454629). Giel Louws Giel Louws exposeert als één van de drie gastkunstenaars op uitnodi ging van de Zeeuwse Kunstkring op de grote zomertentoonstelling. Zijn werk heeft altijd betrekking op basisgevoelens als het zoeken naar wie je bent en het ervaren van wat leven is. Hij gebruikt vaak dieren en natuur als symbolen. T/m 18/9: Grote Kerk, Oudestraat 26 Veere. Di. t/zo. 11.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76