Verknocht aan Doel
en daar willen sterven
filmagenda
Slopers aan het werk in Doel.
door Jos van der Burg
De documentaire De engel
van Doel gaat over de
sloop van het Belgische
dorpje Doel voor de uitbreiding
van de Antwerpse haven. Film
maker Tom Fassaert heeft er een
ontroerende en tragikomische
film over vergankelijkheid van ge
maakt.
Hoe moet dat met haar kippen,
vraagt zeventiger Emilienne zich
af als ze hoort dat ze weg moet
uit Doel. Maar al snel is duidelijk
dat de vrouw ook niet weg wil
als haar kippen mee zouden kun
nen. Emilienne is verknocht aan
Doel en wil er sterven. Dat haar
vriendin Colette opmerkt dat ze
na een verhuizing altijd nog haar
herinneringen heeft, maakt geen
indruk. Naast Emilienne portret
teert De engel van Doel de oude
dorpspastoor, die zijn kudde scha
pen steeds kleiner ziet worden.
Maar of er nu tien of duizend
mensen in de kerk zitten: voor
God maakt het niet uit, preekt hij
in zijn kerkje. Met een lange grij
ze jas aan en een bontmuts op
zijn hoofd fietst hij door het
dorpje om pastorale bezoekjes te
brengen aan oude gelovigen.
De engel van Doel gaat over af
scheid nemen en de dood. Door
dat de film zwart-wit is, over
stijgt hij het anekdotische en
krijgt hij een universeel karakter:
niet alleen het dorpje Doel, maar
ook het leven van een mens is
eindig. De pastoor blijkt termi
naal ziek en overlijdt.
Emiliennes jarenlange buren en
kennissen vertrekken uit Doel en
Emilienne begint steeds meer op
Don Quichot te lijken. Dat hippe
stadse krakers Doel nieuw leven
willen inblazen, gaat aan de
vrouw voorbij. Hun modieuze
kreet om van Doel een eigentijd
se vrijhaven van cultuur te ma
ken, staat haaks op haar georden
de, traditionele leven.
En passant illustreert De engel
van Doel weer eens dat langduri
ge betrokkenheid tot prachtige re
sultaten leidt. Dat Tom Fassaert
zo dicht bij het leven van Emi
lienne en de pastoor kon komen,
komt doordat hij met tussenpo
zen vijfjaar filmde in Doel. Dat
de maker in de greep is van Doel,
was vijf jaar geleden al te zien
toen hij aan de Filmacademie af
studeerde met de korte film Doel
leeft. Als Fassaerts obsessie pracht
films als De engel van Doel blijft
opleveren, moet hij vooral niet
veranderen.
De engel van Doel - documentaire
Regie: Tom Fassaert
Te zien in Middelburg
Emilienne op het kerkhof van Doel.
door Bart van der Put
Hoewel Hollywood op
de internationale
markt nog steeds goe
de zaken doet met de
3D-versies van animatie en spek
takelfilms, blijkt het enthousias
me van het Amerikaanse pu
bliek voor de techniek dit jaar
aanzienlijk te zijn geslonken.
Pleitbezorgers van de derde dimen
sie hopen dat nieuwe 3D films van
Martin Scorsese en Steven Spiel
berg het tij later dit jaar zullen ke
ren, maar zetten nu al hoog in op
Michael Bay's Transformers: dark of
the moon, dat sceptici de mond
moet snoeren.
De regisseur behoorde zelf tot die
laatste categorie, en deed 3D een
paar jaar geleden nog als een gim
mick af Zijn kenmerkend chaoti
sche mitFailleur-montage is onver
enigbaar met de beperkingen van
het 3D-procedé, en als Bay's beke
ring iets goeds heeft opgeleverd
dan is het de zelfbeheersing die hij
in de spektakelscènes aan de dag
legt. Zijn derde Transformers-film
is opnieuw een oorverdovende uit
puttingslag van twee en een half
uur, maar de destructie is inzichte
lijker dan bij de voorgangers.
Bay richt zich als vanouds nadruk
kelijk tot een jongenspubliek, met
een parade van snelle auto's, kolos
sale robots, noeste kerels, puberale
grapjes en een prominente rol
voor het Britse lingeriemodel Ro-
sie Huntington-Whiteley. Samen
met held Shia LaBeouf raakt de
vervangster van Megan Fox betrok
ken bij de pogingen van de wrede
Decepticons om de aarde te plun
deren en hun vete met de mens
vriendelijke Autobots voorgoed te
beslechten.
Scenarioschrijver Ehren Kruger
haakt in op de trend om de recen
te geschiedenis te herschrijven,
maar zijn complot rond de Apollo
maanlanding en de kernramp
van Tsjernobyl pakt minder amu
sant uit dan de manier waarop
X-men:first class met de Cubaanse
raketcrisis aan de haal ging. Bay is
als gebruikelijk minder in plot dan
in spektakel geïnteresseerd, en op
VLISSINGEN
CINECITY
Bad Teacher: do t/m wo 14.00,16.15 en
22.00 uur, do en zo t/m wo ook om
19.30 uur, vr, za ook om 19.15 uur, zo
ook om 11.00 uur; Cars 2 (3D OV): wo
19.00 uur; Cars 2 (3D NL): wo 13.45 en
16.15 uur; Fast Furious: do, vr, ma, di
13.45 en 19.00 uurj za, zo, wo 19.00 uur;
Gooische Vrouwen: do t/m wo 13.45
uur; Hekjse Lilly, Reis naar Mandolan
(NL): za, zo, wo 14.00 uur, zo ook om
11.00 uur; Hop (NL): zo 11.00 uur; Insidi
ous: do t/m wo 22.00 uur; Kung Fu Pan
da 2 (3D NL): do vr, di 13.45 en 16.30
uur, za, wo 13.45 uur, zo 11.00 en 13.45
uur, ma 16.30 uur; Kung Fu Panda 2 (3D
OV): do, zo 19.15 uur, ma 16.45 uur; Pen
ny's Shadow: do t/m wo 14.00 en' 16.30
uur, zo ook om 11.00 uur; Pirates of the
Caribbean: do t/m zo, di, wo 21.45 uur,
do, vr, ma, di ook om 13.45 uur, za, zo
ook om 16.00 uur, vr, za, ma ook om
19.00 uur; Rio (NL): za 14.00 uur, zo
11.00 en 14.00 uur; Sneak: ma 22.00
uur; Source code: do t/m wo 16.30 en
dat laatste vlak haalt hij bij de fina
le veldslag in Chicago alles uit de
kast. De sloop van de metropool
laat anderhalf uur op zich wach
ten. Het lange voorspel voegt op
het dramatische vlak niets toe aan
de film, die het vooral van stilis
tisch spierballenvertoon moet heb
ben. Bay deed er gezien de lengte
verstandig aan het loepzuivere
3D-systeem van James Avatar Ca
meron te hanteren, maar nieuwe
zieltjes zal de 3D-parochie er niet
mee winnen. De achterban van
Bay komt echter niets te kort,
want Transformers: dark of the
moon biedt ptpcies wat er van ver
wacht kon worden. Het is meer
van hetzelfde, met of zonder bril.
Transformers: dark of the moon 3D
Regie: Michael Bay. Met: Shia LaBeouf,
Rosie Huntington-Whiteley.
Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen
Blue Valentine
2-2.00 uur, vr, zo ook om 19.15 uur; The
Hangover Part II: do t/m wo 13.45,
16.15,19.15 uur, do en zo t/m wo ook
om 21.45 uur, vr, za ook om 22.00 uur;
Transformers, Dark of the Moon: do
15.55, 18.45 en 21.30 uur, vr, za 15.55,
19.15 en 22.30 uur, zo 15.55, 18.45 en
21.30 uur, ma 13.30,18.45 en 21.45 uur,
di 15.55, 18.45 en 21.30 uur, wo 15.45,
18.45 en 21.30 uur; Unknown: do, za,
ma, wo 19.15 uur; Winnie de Poeh (NL):
zo 11.00 uur; X-Men First Class: do t/m
wo 16.15 en 19.00 uur, do en zo t/m wo
21.45 uur, vr, za ook om 22.00 uur; Ge
heime film (FBTS): di 14.00 en 19.30
uur.
GOES
MERRAL
Fast Furious 5: do t/m wo 21.30 uur;
Pirates of the Caribbean: do t/m wo
21.45 uur, za, zo, wo ook om 15.15 uur;
Something Borrowed: do t/m wo 19.00
uur; The Hangover part II: do t/m wo
19.00 en 21.30 uur, za, zo, wo ook om
13.30 uur; Transformers, Dark of the
Moon: do t/m wo 20.00 uur, za, zo en
wo ook om 15.45 uur; X-Men, First
Class: do t/m wo 18.45 uur; Kung Fu
Panda (NL): za, zo en wo 13.30 en 15.30
uur; Penny's Shadow (NL): za, zo 13.30
en 15.30 uur, wo 13.30 uur;
Rio (NL): za, zo 13.30 uur;
't BEEST wegens vakantie gesloten
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Black Butterflies: do 21.00 uur, za 19.00
uur, wo 20.00 uur; De Engel van Doel: vr