Verknocht aan Doel en daar willen sterven filmagenda Slopers aan het werk in Doel. door Jos van der Burg De documentaire De engel van Doel gaat over de sloop van het Belgische dorpje Doel voor de uitbreiding van de Antwerpse haven. Film maker Tom Fassaert heeft er een ontroerende en tragikomische film over vergankelijkheid van ge maakt. Hoe moet dat met haar kippen, vraagt zeventiger Emilienne zich af als ze hoort dat ze weg moet uit Doel. Maar al snel is duidelijk dat de vrouw ook niet weg wil als haar kippen mee zouden kun nen. Emilienne is verknocht aan Doel en wil er sterven. Dat haar vriendin Colette opmerkt dat ze na een verhuizing altijd nog haar herinneringen heeft, maakt geen indruk. Naast Emilienne portret teert De engel van Doel de oude dorpspastoor, die zijn kudde scha pen steeds kleiner ziet worden. Maar of er nu tien of duizend mensen in de kerk zitten: voor God maakt het niet uit, preekt hij in zijn kerkje. Met een lange grij ze jas aan en een bontmuts op zijn hoofd fietst hij door het dorpje om pastorale bezoekjes te brengen aan oude gelovigen. De engel van Doel gaat over af scheid nemen en de dood. Door dat de film zwart-wit is, over stijgt hij het anekdotische en krijgt hij een universeel karakter: niet alleen het dorpje Doel, maar ook het leven van een mens is eindig. De pastoor blijkt termi naal ziek en overlijdt. Emiliennes jarenlange buren en kennissen vertrekken uit Doel en Emilienne begint steeds meer op Don Quichot te lijken. Dat hippe stadse krakers Doel nieuw leven willen inblazen, gaat aan de vrouw voorbij. Hun modieuze kreet om van Doel een eigentijd se vrijhaven van cultuur te ma ken, staat haaks op haar georden de, traditionele leven. En passant illustreert De engel van Doel weer eens dat langduri ge betrokkenheid tot prachtige re sultaten leidt. Dat Tom Fassaert zo dicht bij het leven van Emi lienne en de pastoor kon komen, komt doordat hij met tussenpo zen vijfjaar filmde in Doel. Dat de maker in de greep is van Doel, was vijf jaar geleden al te zien toen hij aan de Filmacademie af studeerde met de korte film Doel leeft. Als Fassaerts obsessie pracht films als De engel van Doel blijft opleveren, moet hij vooral niet veranderen. De engel van Doel - documentaire Regie: Tom Fassaert Te zien in Middelburg Emilienne op het kerkhof van Doel. door Bart van der Put Hoewel Hollywood op de internationale markt nog steeds goe de zaken doet met de 3D-versies van animatie en spek takelfilms, blijkt het enthousias me van het Amerikaanse pu bliek voor de techniek dit jaar aanzienlijk te zijn geslonken. Pleitbezorgers van de derde dimen sie hopen dat nieuwe 3D films van Martin Scorsese en Steven Spiel berg het tij later dit jaar zullen ke ren, maar zetten nu al hoog in op Michael Bay's Transformers: dark of the moon, dat sceptici de mond moet snoeren. De regisseur behoorde zelf tot die laatste categorie, en deed 3D een paar jaar geleden nog als een gim mick af Zijn kenmerkend chaoti sche mitFailleur-montage is onver enigbaar met de beperkingen van het 3D-procedé, en als Bay's beke ring iets goeds heeft opgeleverd dan is het de zelfbeheersing die hij in de spektakelscènes aan de dag legt. Zijn derde Transformers-film is opnieuw een oorverdovende uit puttingslag van twee en een half uur, maar de destructie is inzichte lijker dan bij de voorgangers. Bay richt zich als vanouds nadruk kelijk tot een jongenspubliek, met een parade van snelle auto's, kolos sale robots, noeste kerels, puberale grapjes en een prominente rol voor het Britse lingeriemodel Ro- sie Huntington-Whiteley. Samen met held Shia LaBeouf raakt de vervangster van Megan Fox betrok ken bij de pogingen van de wrede Decepticons om de aarde te plun deren en hun vete met de mens vriendelijke Autobots voorgoed te beslechten. Scenarioschrijver Ehren Kruger haakt in op de trend om de recen te geschiedenis te herschrijven, maar zijn complot rond de Apollo maanlanding en de kernramp van Tsjernobyl pakt minder amu sant uit dan de manier waarop X-men:first class met de Cubaanse raketcrisis aan de haal ging. Bay is als gebruikelijk minder in plot dan in spektakel geïnteresseerd, en op VLISSINGEN CINECITY Bad Teacher: do t/m wo 14.00,16.15 en 22.00 uur, do en zo t/m wo ook om 19.30 uur, vr, za ook om 19.15 uur, zo ook om 11.00 uur; Cars 2 (3D OV): wo 19.00 uur; Cars 2 (3D NL): wo 13.45 en 16.15 uur; Fast Furious: do, vr, ma, di 13.45 en 19.00 uurj za, zo, wo 19.00 uur; Gooische Vrouwen: do t/m wo 13.45 uur; Hekjse Lilly, Reis naar Mandolan (NL): za, zo, wo 14.00 uur, zo ook om 11.00 uur; Hop (NL): zo 11.00 uur; Insidi ous: do t/m wo 22.00 uur; Kung Fu Pan da 2 (3D NL): do vr, di 13.45 en 16.30 uur, za, wo 13.45 uur, zo 11.00 en 13.45 uur, ma 16.30 uur; Kung Fu Panda 2 (3D OV): do, zo 19.15 uur, ma 16.45 uur; Pen ny's Shadow: do t/m wo 14.00 en' 16.30 uur, zo ook om 11.00 uur; Pirates of the Caribbean: do t/m zo, di, wo 21.45 uur, do, vr, ma, di ook om 13.45 uur, za, zo ook om 16.00 uur, vr, za, ma ook om 19.00 uur; Rio (NL): za 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Source code: do t/m wo 16.30 en dat laatste vlak haalt hij bij de fina le veldslag in Chicago alles uit de kast. De sloop van de metropool laat anderhalf uur op zich wach ten. Het lange voorspel voegt op het dramatische vlak niets toe aan de film, die het vooral van stilis tisch spierballenvertoon moet heb ben. Bay deed er gezien de lengte verstandig aan het loepzuivere 3D-systeem van James Avatar Ca meron te hanteren, maar nieuwe zieltjes zal de 3D-parochie er niet mee winnen. De achterban van Bay komt echter niets te kort, want Transformers: dark of the moon biedt ptpcies wat er van ver wacht kon worden. Het is meer van hetzelfde, met of zonder bril. Transformers: dark of the moon 3D Regie: Michael Bay. Met: Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whiteley. Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen Blue Valentine 2-2.00 uur, vr, zo ook om 19.15 uur; The Hangover Part II: do t/m wo 13.45, 16.15,19.15 uur, do en zo t/m wo ook om 21.45 uur, vr, za ook om 22.00 uur; Transformers, Dark of the Moon: do 15.55, 18.45 en 21.30 uur, vr, za 15.55, 19.15 en 22.30 uur, zo 15.55, 18.45 en 21.30 uur, ma 13.30,18.45 en 21.45 uur, di 15.55, 18.45 en 21.30 uur, wo 15.45, 18.45 en 21.30 uur; Unknown: do, za, ma, wo 19.15 uur; Winnie de Poeh (NL): zo 11.00 uur; X-Men First Class: do t/m wo 16.15 en 19.00 uur, do en zo t/m wo 21.45 uur, vr, za ook om 22.00 uur; Ge heime film (FBTS): di 14.00 en 19.30 uur. GOES MERRAL Fast Furious 5: do t/m wo 21.30 uur; Pirates of the Caribbean: do t/m wo 21.45 uur, za, zo, wo ook om 15.15 uur; Something Borrowed: do t/m wo 19.00 uur; The Hangover part II: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur, za, zo, wo ook om 13.30 uur; Transformers, Dark of the Moon: do t/m wo 20.00 uur, za, zo en wo ook om 15.45 uur; X-Men, First Class: do t/m wo 18.45 uur; Kung Fu Panda (NL): za, zo en wo 13.30 en 15.30 uur; Penny's Shadow (NL): za, zo 13.30 en 15.30 uur, wo 13.30 uur; Rio (NL): za, zo 13.30 uur; 't BEEST wegens vakantie gesloten MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Black Butterflies: do 21.00 uur, za 19.00 uur, wo 20.00 uur; De Engel van Doel: vr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 74