Gemeentepolitie mocht niet in Porsche rijden II 'Als je een keer een melding hebt en het risico bestaat dat een situatie gewelddadig wordt, zie je met één blik of je snel hulp kunt verwachten' Hoofdagent Leon Reiring donderdag 30 juni 2011 Nummerplaatherkenning (Automatic Number Plate Recognition ANPR) beeld Jos Diender foto GPD/ Robert Vos Kevers, Dafjes, Jeeps en 'bellenwagens'. Agenten hebben door de jaren heen de meest uiteenlo pende auto's bestuurd. Porsches waren favoriet. door Niek Opten Acht Fords telde de lande lijke Verkeersdienst van de Rijksveldwacht in de jaren dertig van de vo rig eeuw. Het waren waarschijnlijk de eerste politieauto's die in Neder land rondreden, zegt conservator Jos Breukers van het Nederlands Politiemuseum in Apeldoorn. „Het korps in Amsterdam beschik te eind negentiende eeuw al over een eigen koets, maar die was be stemd voor de commissaris. Er werden geen surveillances mee uit gevoerd." Met de opkomst van het snelver keer, een kleine honderd jaar gele den, nam de behoefte aan snellere voertuigen toe bij de sterke arm. De fiets, tot dan toe het meest ge bruikte vervoermiddel onder de dienders, voldeed niet meer. Na de T\veede Wereldoorlog was het door het grote tekórt aan alles een kwestie van ritselen: vooral afge dankt militair materieel ging die nen als politieauto. Van Jeeps en Harley Davidson-motoren tot vrachtwagentjes van het Engelse merk Bell, onder agenten 'bellen wagen' geheten. Grootste kenmerk van het politie wagenpark werd later de enorme verscheidenheid aan merken en ty pes. Breukers: „De toen nog 148 ge meentekorpsen deden allemaal zelf hun inkopen. Daarbij speel den plaatselijke economische rede nen ongetwijfeld een rol." Oftewel, een scherpe aanbieding van de plaatselijke dealer gaf waar schijnlijk wel eens de doorslag. Zo koos het ene korps voor de Daf 33 (foto 1) en zwoeren anderen bij de VW Kever (foto 2) of de Fiat 127. De populariteit van Amerikaanse bakken daalde snel toen de invoer rechten voor overzeese auto's dras tisch werden verhoogd. Hoe verschillend de auto's in de ja ren zestig ook waren, ze werden al lemaal duidelijk herkenbaar toen wit als hoofdkleur werd inge voerd. Tot dan toe waren zwart en donkerblauw gangbaar, maar die vielen in het steeds maar drukker wordende verkeer niet meer op. Legendarisch zijn de snelle Por sches (foto 3) waarin de toenmali ge Rijkspolitie reed. Vanaf i960 bewaakten deze sport wagens met een top van 220 kilo meter per uur de veiligheid op de snelwegen. „Het wegennet telde destijds nog veel gelijkvloerse krui singen. De agenten van de Algeme ne Verkeersdienst moesten daar om snel kunnen accelereren", legt Breukers uit. De Duitse racers dwongen respect af bij de burger en zorgden voor afgunst bij de col lega's van de gemeentelijke korp sen. Met de Aio binnen de gemeente grenzen dacht het Amsterdamse korps zich ook een Porsche te kun nen permitteren. De lol was ech ter van korte duur. „De korpslei ding werd teruggefloten door het ministerie van Binnenlandse Za ken. Zo'n wagen was veel te duur. Als protest hebben ze toen een le lijke eend aangeschaft", aldus de Apeldoornse conservator. In 1995 verdween de laatste Por sche bij wat inmiddels het Korps Landelijke Politiediensten was gaan heten. De exploitatie werd te duur. Enkele exemplaren zijn be waard gebleven. Drie staan er in het Nederlands Politiemuseum, een paar bij particulieren. Die heb ben een speciale vergunning om, met de striping uit de jaren tach tig, op de openbare weg te mogen rijden. Vorig jaar is een eind gekomen aan alle verschillen. Volkswagen is gekozen als landelijke leverancier voor nieuwe politieauto's, BMW voor de motoren. Die zullen de komende jaren in to taal 13.000 voertuigen leveren: Golfjes, Tourans en Ts's en voor de motoren de R 1200 RT en F 650 GS. Alleen voor onopvallende sur veillanceauto's geldt een uitzonde ring. Om 'stille' agenten niet te ver raden mogen zij ook in andere merken rijden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11