o finalisten DWA 2012 bekend zeeland seaports o exclusieve terminal voor windmolenparken op zee o maak kennis met Zeeland Seaports via internet Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrielogistiek en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit? Ën wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied. Haven in Zicht probeert haar lezers 1 keer per maand te informeren over diverse wetenswaardig heden over ons havengebied. Voor uitgebreider nieuws over alles wat er zich in de Zeeuwse havens afspeelt, kunt u ook een bezoek brengen aan onze website www.zeelandseaports.com. Hiervindt u alles over onze organisatie, maar ook over diverse projecten waar momenteel aan gewerkt wordt. De website is ook een belangrijke bron voor onze bezoekers. Zowel de zeevaart als de binnenvaart kunnen hier alle benodigde informatie vinden. Wilt u echt op de hoogte zijn van het allerlaatste nieuws, volg ons dan op twitter. BOW richt zich op het verladen van zware goederen voor de offshore-industrie en is gespecialiseerd in het verladen van onder delen voor windmolenparken op zee. Op het terrein staan permanent twee grote hijskranen die samen 800 ton kunnen tillen. 'En we beschikken over multiwheelers, speciale wagens waarmee we zware lading over ons terrein kunnen rijden. Daarmee zijn we niet alleen uniek in Zeeland, maar in heel Europa.' 'Kom met een innovatief en duurzaam idee dat de economische kracht van de zuidwes telijke delta versterkt.' Die uitdaging gingen jonge talenten van ingenieursbureaus, universiteiten en hogescholen in groten getale aan. Dit leverde spannende en veel zijdige projectplannen op voor de tweede Delta Water Award. Net als bij de eerste editie is Zeeland Seaports een van de partners die deze wedstrijd financieel mogelijk maakt. Van een 'balance island' voor de kust om zoet en zout water in evenwicht te brengen, tot de creatie van een virtuele iDelta waarin toeristen digitaal door de delta kunnen reizen. Deltacommissaris en juryvoorzitter Wim Kuijken maakte onlangs in Den Haag bekend welke vijf teams genomineerd zijn. Zij dingen mee naar de hoofdprijs die in april 2012 wordt uitgereikt. Een van de genomineerden is het team Royal Haskoning/Wageningen Universiteit met het project 'Welvarend Westerschelde'. De bedoeling van het plan van dit team is een toolbox te ontwikkelen om de haven van Zeeland Seaports te versterken en tegelijker tijd de natuur een positieve impuls te geven. De komende tijd zullen de finalisten hard aan het werk gaan om hun plannen verder uit te werken. Voor de overige genomineerden, het juryrapport en meer informatie over de Delta Water Award kunt u een bezoek brengen aan de website www. d e Ita watera wa rdn l De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Vlissingen en Terneuzen Als havenbedrijf is het Verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor. Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonden Het is een prachtige dag bij BOW Terminals in Vlissingen-Oost als Robert van der Loos in een fel geel veiligheidshesje de hal in loopt. 'Ik moest nog even wat regelen op de terminal', zegt hij, 'dat gaat de hele dag zo door.' Van der Loos is directeur van de Breukbuik Offshore Wind Terminal. 'Afgekort BOW, dat is ook engels voor 'boeg', dat leek ons wel toepasselijk, zo in de haven.' In de zomer van 2010 zijn de activiteiten van BOW van start gegaan en werd het terrein geschikt gemaakt voor zwaar transport.'Inmiddels liggen er zo'n 80 funderingspalen'voor windmolens. 'Die palen wegen tussen de 400 en 600 ton en zijn 40 tot 60 meter lang. Wij laden ze straks op grote zeeschepen die ze naar hun locatie op de Noordzee brengen. Daar worden ze de zeebodem in gehamerd. Een klein stukje steekt dan nog boven het wateroppervlak uit. Daarop komt een geel koppelstuk en daarop dan de windmolen. Die gele koppelstukken hebben we inmiddels ook staan, 71 stuks in totaal. Ze wegen 220 ton en zijn 22 meter hoog!' BOW richt zich als enige in Europa exclusief op windmolenparken op zee. 'Er was weinig interesse om dit soort terminals in te richten, ze nemen veel ruimte in beslag en er zijn grote investeringen in onder andere hijskranen en transportmiddelen nodig. Wij hebben de stap toch genomen. Ik zie het als een jonge markt waar veel staat te gebeuren en waar veel kansen liggen. Ons gespecialiseerde team is er klaar voor, nu en over vijftien jaar nog, daar kunnen windmolenbouwers op rekenen!' Met haven in zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven oyer het betang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. Robert van der Loos schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0] 115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 78