o finalisten DWA 2012 bekend
zeeland
seaports
o exclusieve terminal voor windmolenparken op zee
o maak kennis met
Zeeland Seaports
via internet
Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrielogistiek
en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit?
Ën wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied.
Haven in Zicht probeert haar lezers 1 keer per
maand te informeren over diverse wetenswaardig
heden over ons havengebied. Voor uitgebreider
nieuws over alles wat er zich in de Zeeuwse havens
afspeelt, kunt u ook een bezoek brengen aan onze
website www.zeelandseaports.com. Hiervindt u
alles over onze organisatie, maar ook over diverse
projecten waar momenteel aan gewerkt wordt.
De website is ook een belangrijke bron voor onze
bezoekers. Zowel de zeevaart als de binnenvaart
kunnen hier alle benodigde informatie vinden. Wilt
u echt op de hoogte zijn van het allerlaatste nieuws,
volg ons dan op twitter.
BOW richt zich op het verladen van zware
goederen voor de offshore-industrie en is
gespecialiseerd in het verladen van onder
delen voor windmolenparken op zee. Op
het terrein staan permanent twee grote
hijskranen die samen 800 ton kunnen tillen.
'En we beschikken over multiwheelers,
speciale wagens waarmee we zware lading
over ons terrein kunnen rijden. Daarmee
zijn we niet alleen uniek in Zeeland, maar
in heel Europa.'
'Kom met een innovatief en duurzaam idee
dat de economische kracht van de zuidwes
telijke delta versterkt.' Die uitdaging gingen
jonge talenten van ingenieursbureaus,
universiteiten en hogescholen in groten
getale aan. Dit leverde spannende en veel
zijdige projectplannen op voor de tweede
Delta Water Award. Net als bij de eerste editie
is Zeeland Seaports een van de partners die
deze wedstrijd financieel mogelijk maakt.
Van een 'balance island' voor de kust om
zoet en zout water in evenwicht te brengen,
tot de creatie van een virtuele iDelta waarin
toeristen digitaal door de delta kunnen
reizen. Deltacommissaris en juryvoorzitter
Wim Kuijken maakte onlangs in Den Haag
bekend welke vijf teams genomineerd zijn.
Zij dingen mee naar de hoofdprijs die in april
2012 wordt uitgereikt.
Een van de genomineerden is het team
Royal Haskoning/Wageningen Universiteit
met het project 'Welvarend Westerschelde'.
De bedoeling van het plan van dit team is
een toolbox te ontwikkelen om de haven van
Zeeland Seaports te versterken en tegelijker
tijd de natuur een positieve impuls te geven.
De komende tijd zullen de finalisten hard
aan het werk gaan om hun plannen verder
uit te werken.
Voor de overige genomineerden, het
juryrapport en meer informatie over
de Delta Water Award kunt u een
bezoek brengen aan de website
www. d e Ita watera wa rdn l
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel
houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele,
Vlissingen en Terneuzen Als havenbedrijf is het
Verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn voor.
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonden
Het is een prachtige dag bij BOW Terminals
in Vlissingen-Oost als Robert van der Loos
in een fel geel veiligheidshesje de hal in
loopt. 'Ik moest nog even wat regelen op
de terminal', zegt hij, 'dat gaat de hele
dag zo door.' Van der Loos is directeur
van de Breukbuik Offshore Wind Terminal.
'Afgekort BOW, dat is ook engels voor 'boeg',
dat leek ons wel toepasselijk, zo in de haven.'
In de zomer van 2010 zijn de activiteiten
van BOW van start gegaan en werd het
terrein geschikt gemaakt voor zwaar
transport.'Inmiddels liggen er zo'n
80 funderingspalen'voor windmolens.
'Die palen wegen tussen de 400 en 600 ton
en zijn 40 tot 60 meter lang. Wij laden ze
straks op grote zeeschepen die ze naar
hun locatie op de Noordzee brengen. Daar
worden ze de zeebodem in gehamerd.
Een klein stukje steekt dan nog boven het
wateroppervlak uit. Daarop komt een geel
koppelstuk en daarop dan de windmolen.
Die gele koppelstukken hebben we inmiddels
ook staan, 71 stuks in totaal. Ze wegen
220 ton en zijn 22 meter hoog!'
BOW richt zich als enige in Europa exclusief
op windmolenparken op zee. 'Er was weinig
interesse om dit soort terminals in te
richten, ze nemen veel ruimte in beslag en
er zijn grote investeringen in onder andere
hijskranen en transportmiddelen nodig.
Wij hebben de stap toch genomen. Ik zie
het als een jonge markt waar veel staat
te gebeuren en waar veel kansen liggen.
Ons gespecialiseerde team is er klaar voor,
nu en over vijftien jaar nog, daar kunnen
windmolenbouwers op rekenen!'
Met haven in zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven
oyer het betang van de Zeeuwse havens en de rol van
het havenbedrijf hierin.
Robert van der Loos
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0] 115 647400 O F 0031 (0)115 647500