Btut&Kêi Het kiezen van de fijnste e-bike is een hele tour... eunmg BUutm ?1lmg Piet Voskamp Piet Voskamp helpt-^i met goed advies en heel veel keuze! dinsdag 28 juni 2011 Gazelle Chamonix Xtra Innergy De e-bike is erg populair, wie ooit op een e-bike heeft gereden wilt niet anders meer! Er is veel variatie in trapbekrachtiging en ondersteuning. Ook snelheid en afstand, laadtijd en ver mogen van de accu zijn belangrijke zaken. Piet Voskamp helpt u graag met het maken van de juiste keuze! nnondale D55 Batavus BUB Easy Fietsspecialist Stationsstraat 52, Middelburg - [t] 0118 - 61 31 87 - [e] info@pietvoskamp.nl - [i] www.pietvoskamp.n Winkel dl. t/m vrij.9.00 tot 17.30 uur, ia. 9.00-15.00 uur. Maandag gesloten. Werkplaats dl. t/m vrij. 8.00 tol 17.30 uur. 2a. en ma. gesloten. Als het aan de fabrikanten ligt zeer A binnenkort, zegt consumentenvoor- lichter Kees Bakker van de Fietsers bond. „Die mikken op een grotere doelgroep. Daarom leveren ze tegen woordig alle bestaande fietsmodellen ook met accu. Dus de opoefietsen, de transportfietsen en de mountainbikes. Ze zijn allemaal met trapondersteu ning verkrijgbaar." Meer en meer zie je mensen op een e-fiets rijden. Vorig jaar kochten 150.000 mensen een nieuwe. Dat is 30 procent meer dan in het jaar daarvoor. Vooral voor veel se nioren is het rijden met trapondersteuning een uitkomst. Tegenwind of een pittige helling zijn geen probleem meer. Met een fiets met elektrische trapondersteuning krijg je net dat extra duwtje in de rug. Nodig om lekker vooruit te komen. Maar het is ook lekker na een feestje als het wijntje naar je benen zakt of als je kind voorop en de boodschap pen achterop moeten. En je fietst net als op een gewone fiets. Het verschil zit hem in de accu. Die zit meestal goed weggewerkt in het frame, onder de bagagedrager of in het wiel. Eén druk op de knop en een motortje ondersteunt het trappen. Bij het aanschaffen van een e-fiets moet de gebruiker zichzelf een aantal vragen stellen volgens de Fietsersbond. „Waarvoor ga je de fiets gebruiken? Voor ritjes in de stad of op het platteland? Of juist in heuvelachtig gebied? Hiermee beantwoord je meteen de vraag wat voor accu je nodig hebt. Voor heuvelachtig gebied is namelijk een grotere ondersteuning nodig. Een sterke accu dus." Verder is het belangrijk te kijken naar de actieradius. Die kan variëren van dertig tot honderddertig kilometer. En dan is er nog het prijskaartje. Een elektrische fiets kost al gauw vijftienhonderd euro. De prijzen drieduizend euro. Zoals de Koga E-runner. werkte fiets kreeg dit jaar van de aantal sterren in een test. De fiets viel op soepele rijeigenschappen. De uitneembare Koga eèn zeer krachtige ondersteuning. Ook te spreken over het goed leesbare display. Hierop andere de resterende actieradius af te lezen. Wie eerst eens wil ervaren hoe een e-bike rijdt, moet heni gewoon eens een dagje huren. Dat kan op veel locaties. 1& Sommige VW's verhuren ze, en op proef staan ook op een aantal NS-stations elektrische OV-fietsen klaar. Maak een lange testrit en voel hoe licht het fietsen gaat. En het genoegen om bij tegenwind op je gemak een fietser in te halen. Volgens Bakker is er op dit moment niet veel nieuws der de zon. Elektrische fietsen zijn steeds verder wikkeld en de accu's worden steeds lichter en goedkoper Maar dat jongeren op een elektrische fiëts stappen ziet hi nog niet zo gauw gebeuren. „Met een scooter kan je veel sneller. Bovendien is 't de vraag of het nodig is. Als jonge ren fit zijn, kunnen ze makkelijk flinke afstanden afleggen en op eigen kracht snelheid maken." Elektrische fietsen zijn razend populair. Eerst zag je senioren met zo'n fiets moeiteloos tegen de wind intrappen. Toen kwamen de moeders met voor- en achterop een kleuter die hun hand niet meer omdraaiden voor een extra ritje. De fiets met elektrische trapondersteuning lijkt inmiddels geaccepteerd door alle leeftijden. Nu is het wachten op het moment waarop de eerste e-bikes het schoolplein oprijden. A Elian van t Westeinde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75