Btut&Kêi
Het kiezen van de fijnste e-bike is een hele tour...
eunmg
BUutm
?1lmg
Piet Voskamp
Piet Voskamp helpt-^i met goed advies en heel veel keuze!
dinsdag 28 juni 2011
Gazelle Chamonix
Xtra Innergy
De e-bike is erg populair, wie ooit op een e-bike
heeft gereden wilt niet anders meer! Er is veel
variatie in trapbekrachtiging en ondersteuning.
Ook snelheid en afstand, laadtijd en ver
mogen van de accu zijn belangrijke
zaken. Piet Voskamp helpt u graag
met het maken van de juiste keuze!
nnondale
D55
Batavus
BUB Easy
Fietsspecialist
Stationsstraat 52, Middelburg - [t] 0118 - 61 31 87 - [e] info@pietvoskamp.nl - [i] www.pietvoskamp.n
Winkel dl. t/m vrij.9.00 tot 17.30 uur, ia. 9.00-15.00 uur. Maandag gesloten. Werkplaats dl. t/m vrij. 8.00 tol 17.30 uur. 2a. en ma. gesloten.
Als het aan de fabrikanten ligt zeer
A binnenkort, zegt consumentenvoor-
lichter Kees Bakker van de Fietsers
bond. „Die mikken op een grotere
doelgroep. Daarom leveren ze tegen
woordig alle bestaande fietsmodellen
ook met accu. Dus de opoefietsen, de transportfietsen en
de mountainbikes. Ze zijn allemaal met trapondersteu
ning verkrijgbaar."
Meer en meer zie je mensen op een e-fiets rijden. Vorig
jaar kochten 150.000 mensen een nieuwe. Dat is 30
procent meer dan in het jaar daarvoor. Vooral voor veel se
nioren is het rijden met trapondersteuning een uitkomst.
Tegenwind of een pittige helling zijn geen probleem meer.
Met een fiets met elektrische trapondersteuning krijg je
net dat extra duwtje in de rug. Nodig om lekker vooruit te
komen. Maar het is ook lekker na een feestje als het wijntje
naar je benen zakt of als je kind voorop en de boodschap
pen achterop moeten. En je fietst net als op een gewone
fiets. Het verschil zit hem in de accu. Die zit meestal goed
weggewerkt in het frame, onder de bagagedrager of in het
wiel. Eén druk op de knop en een motortje ondersteunt
het trappen.
Bij het aanschaffen van een e-fiets moet de gebruiker
zichzelf een aantal vragen stellen volgens de Fietsersbond.
„Waarvoor ga je de fiets gebruiken? Voor ritjes in de stad
of op het platteland? Of juist in heuvelachtig gebied?
Hiermee beantwoord je meteen de vraag wat voor accu
je nodig hebt. Voor heuvelachtig gebied is namelijk een
grotere ondersteuning nodig. Een sterke accu dus."
Verder is het belangrijk te kijken naar de actieradius. Die
kan variëren van dertig tot honderddertig kilometer. En
dan is er nog het prijskaartje. Een elektrische fiets kost al
gauw vijftienhonderd euro. De prijzen
drieduizend euro. Zoals de Koga E-runner.
werkte fiets kreeg dit jaar van de
aantal sterren in een test. De fiets viel op
soepele rijeigenschappen. De uitneembare
Koga eèn zeer krachtige ondersteuning. Ook
te spreken over het goed leesbare display. Hierop
andere de resterende actieradius af te lezen.
Wie eerst eens wil ervaren hoe een e-bike rijdt, moet heni
gewoon eens een dagje huren. Dat kan op veel locaties. 1&
Sommige VW's verhuren ze, en op proef staan ook op
een aantal NS-stations elektrische OV-fietsen klaar. Maak
een lange testrit en voel hoe licht het fietsen gaat. En
het genoegen om bij tegenwind op je gemak een
fietser in te halen.
Volgens Bakker is er op dit moment niet veel nieuws
der de zon. Elektrische fietsen zijn steeds verder
wikkeld en de accu's worden steeds lichter en goedkoper
Maar dat jongeren op een elektrische fiëts stappen ziet hi
nog niet zo gauw gebeuren. „Met een scooter kan je veel
sneller. Bovendien is 't de vraag of het nodig is. Als jonge
ren fit zijn, kunnen ze makkelijk flinke afstanden afleggen
en op eigen kracht snelheid maken."
Elektrische fietsen zijn razend populair. Eerst zag je senioren met zo'n fiets
moeiteloos tegen de wind intrappen. Toen kwamen de moeders met voor-
en achterop een kleuter die hun hand niet meer omdraaiden voor een extra
ritje. De fiets met elektrische trapondersteuning lijkt inmiddels geaccepteerd
door alle leeftijden. Nu is het wachten op het moment waarop de eerste
e-bikes het schoolplein oprijden.
A Elian van t Westeinde