'Zolang je je ogen
op de weg houdt,
is het goed'
'Je ziet weer hoe
kwetsbaar je bent'
II
'Soms zijn motorfümpjes ook ronduit saai: kilometers lang dezelfde
motoren die achter elkaar rijden'
Vrijuit dankzij
beelden
dinsdag 28 juni 2011
Geert Oosterlinck, motorrijder
Beelden vanaf een motor tonen het betere bochtenwerk in de bergen. foto's Bert Meeusen
Geen woord over veiligheid tot dusver. Ter
wijl het toch logisch lijkt dat motorrijders
extra gas geven of een bocht gevaarlijk aan
snijden als ze weten dat een camera op hen
gericht is. Woordvoerder Michael van der
Maas van Veilig Verkeer Nederland: „Wij
kunnen op dit moment niet inschatten wat
het effect zal zijn op het verkeersgedrag van
mensen. Wat Veilig Verkeer Nederland be
treft, spelen camera's op motorfietsen en in
auto's geen rol in de verkeersveiligheid."
Dan gaat het dus om de beelden, maar het
gebruik van camera's op de weg, is dat niet
een risico op zichzelf? Van der Maas: „Wan
neer weggebruikers onderweg camera's
gaan bedienen, is dat een ongelukkige ont
wikkeling. Als de aandacht voor het verkeer
verslapt, is dat ronduit gevaarlijk. En een
motorrijder is toch al zo kwetsbaar."
Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Limburg (ROVL) vindt dat het gebruik van
camera's door motorrijders verboden zou
moeten worden. „Als de camera's bedoeld
zijn voor het maken van opnames van stoe
re acties op de weg, dan is dat zeer onvei
lig", zegt accountmanager Harrie Peeters
Eerder deze maand bleek dat een in Roer
mond dodelijk verongelukte motorrijder
zijn ongeval zelfheeft gefilmd met een op
zijn motor gemonteerde videocamera. Uit
de beelden bleek dat de 20-jarige motorrij
der in enkele seconden met hoge snelheid
naast een vrachtwagen is gaan rijden. De
vrachtwagen week uit naar links, waarna de
motorrijder probeerde te corrigeren door
hard te remmen. Hierbij raakte de motor in
onbalans, reed vervolgens tegen een paaltje
en kwam op de tegenovergestelde weghelft
terecht. Daar raakte de motorrijder een aan
hanger met fatale gevolgen. De 26-jarige
vrachtwagenchauffeur werd door de beel
den niet langer als verdachte beschouwd.
van het ROVL. „Dat zouden we moeten ver
bieden. Telefoneren in auto's bijvoorbeeld is
niet voor niets verboden."
De beelden op internet laten de meest uit
eenlopende camera's zien. Van de ouderwet
se en lomp grote JVC die in een tanktas tus
sen berijder en stuur wordt meegevoerd tot
de hightech bulletcameraatjes op helm of
motorkuip die beelden schieten in hd-kwali-
teit. Verkoper 'Mike' van de gespecialiseerde
camerawebshop V-Nix.nl zegt dat zijn be
drijf steeds meer camera's verkoopt aan mo
torrijders. „Aantallen mag ik niet noemen,
maar de verkoopcijfers stijgen. Vooral sinds
de hd-camera's op de markt zijn, nu zo'n
twee jaar. Wij raden die hd-camera's aan
omdat de beeldkwaliteit goed genoeg is
voor het afspelen van de film op de grote
tv-schermen die mensen tegenwoordig
thuis hebben."
Omdat de camera's tegenwoordig licht zijn
en gestroomlijnd, is montage op helm of
motorfiets geen probleem. Prijzen beginnen
vanaf zeventig euro en lopen op naar dui
zenden euro's. „Motorrijders kopen er soms
drie tegelijk. Een voor op de motorfiets, een
voor op de helm en een op het achterspat
bord. Om te kunnen laten zien hoeveel mo
torrijders ze hebben ingehaald", zegt Mike.
V-Nix bemoeit zich niet met de veiligheids
aspecten. „Met veiligheid en rijgedrag heb
ben wij niets te maken. Wel adviseren we
de camera's dubbel te zekeren met een vei-
ligheidskoord. Als zo'n camera met 200 kilo
meter per uur valt, heeft het achteropkom
end verkeer een probleem."
V-Nix verkoopt ook steeds meer dashboard
camera's voor in de auto. „Daar zijn verzeke
ringsbedrijven blij mee, omdat dan de aan
sprakelijkheid bij een ongeval eerder duide
lijk is. Dat geldt bij verkeerssituaties, maar
ook bij inbraken", zegt Mike. „Vooral in de
VS worden camera's geplaatst uit voorzorg
en op verzoek van verzekeringsmaatschap
pijen."
Woordvoerder Bertwin Tiemersma van
Centraal Beheer, FBTO en Avero: „Alles wat
kan bijdragen aan preventie is meegeno
men. De beelden kunnen als bewijsmateri
aal dienen."
Op Europese we
gen zal je Marcel
van Hees nooit
aantreffen met
een camera óp zijn helm.
„Iedere Nederlandse motor
rijder heeft daar wel zijn
scherpe bochtjes gedraaid.
Dat is leuk hoor, maar voor
mij niet bijzonder genoeg
om daar filmbeelden van te
maken."
Toen Van Hees vorig jaar be
sloot een toer te maken naar
de Himalaya, nam hij voor
een keer toch de camera
mee. Hij leende een geavan
ceerd exemplaar van een
vriend en heeft daar nooit
spijt van gehad. De reis
bleek spectaculair, zijn film
ook.
„We hebben over bruggetjes
gereden waar de gaten invie
len. We reden door 'sneeuw-
muren' van twee meter en
over smalle weggetjes langs
hele diepe afgronden. In
drukwekkend. Ik had een ca
mera gemonteerd aan de zij
kant van mijn helm en pro
beerde af en toe naar links
en rechts te kijken om de
lens de juiste kant op te stu
ren. Er zat ook een knop op
waarmee je de camera aan
en uit kon zetten. Dat ging
tijdens het rijden vrij een
voudig. Ik heb nooit het ge
voel gehad dat rijden met
zo'n camera gevaarlijk is; zo
lang je je ogen maar op de
weg houdt, is het goed. Er
zat een hoesje over de came
ra zodat hij tegen de soms
barre weersomstandigheden
bestand zou zijn. Ik had er
voor gekozen de camera op
mijn helm te monteren en
niet op de motor zelf. Dat
was beter voor de beeldkwa
liteit. Die wegen in de Hima
laya zijn zo ontzettend
slecht." Tijdens de rit had
Van Hees geen idee of de
beelden van goede kwaliteit
zouden zijn. „Ik moet zeg
gen: het resultaat was pri
ma. De beelden waren
scherp, alleen de kleuren wa
ren ietwat flets."
Uiteindelijk hield hij na
montage een half uur film
materiaal over waarmee hij
onder meer op zijn eigen
motorclub een powerpoint-
presentatie gaf „Ik heb plan
nen voor een reis naar Viet
nam. Dan wil ik de camera
weer meenemen."
Als Geert Ooster
linck op pad gaat,
mag de camera re
gelmatig mee.
„Maar alleen als ik de omge
ving mooi genoeg vind. Ik
maak de camera ter hoogte
van de koplamp vast aan de
motor en zorg er altijd voor
dat er op de beelden niets
van mijn eigen motor zicht
baar is. Als mensen later
mijn film bekijken, moeten
ze het gevoel hebben dat ze
zelf op de motor zitten. Ze
mogen er zelfs een beetje
misselijk van worden."
Af en toe zet Oosterlinck
zijn filmjes op YouTube.
Maar die dienen dan wel
aan enkele criteria te vol
doen. „Er moet fraaie na
tuur te zien zijn en er moe
ten door de motorrijders
mooie lijnen worden gere
den."
Zelf bekijkt hij op YouTube
ook beelden van andere ge
motoriseerde cineasten. En,
geeft hij toe, daar zitten de
nodige collega's tussen die
gevaarlijke capriolen uitha
len. „Dat stunten is niet aan
mij besteed. Maar het ge
beurt. Soms zijn motor-
filmpjes ook ronduit saai: ki
lometers lang dezelfde moto
ren die achter elkaar rijden."
YouTube kan ook leerzaam
zijn, verzekert Oosterlinck.
„Je ziet op die filmpjes, en
op die van jezelf, dat motor
rijders fouten maken. Dat
zet je weer op scherp. Dan
realiseer je je weer hoe
kwetsbaar je bent."
Een wheelie van een collega
motorrijder, ook leuk om te
filmen. foto Pepperroni
zie onze website:binnenland
Bekijk de video van een ongeval van een motorrijder die
door de motorhelmcamera werd vastgelegd