'Zolang je je ogen op de weg houdt, is het goed' 'Je ziet weer hoe kwetsbaar je bent' II 'Soms zijn motorfümpjes ook ronduit saai: kilometers lang dezelfde motoren die achter elkaar rijden' Vrijuit dankzij beelden dinsdag 28 juni 2011 Geert Oosterlinck, motorrijder Beelden vanaf een motor tonen het betere bochtenwerk in de bergen. foto's Bert Meeusen Geen woord over veiligheid tot dusver. Ter wijl het toch logisch lijkt dat motorrijders extra gas geven of een bocht gevaarlijk aan snijden als ze weten dat een camera op hen gericht is. Woordvoerder Michael van der Maas van Veilig Verkeer Nederland: „Wij kunnen op dit moment niet inschatten wat het effect zal zijn op het verkeersgedrag van mensen. Wat Veilig Verkeer Nederland be treft, spelen camera's op motorfietsen en in auto's geen rol in de verkeersveiligheid." Dan gaat het dus om de beelden, maar het gebruik van camera's op de weg, is dat niet een risico op zichzelf? Van der Maas: „Wan neer weggebruikers onderweg camera's gaan bedienen, is dat een ongelukkige ont wikkeling. Als de aandacht voor het verkeer verslapt, is dat ronduit gevaarlijk. En een motorrijder is toch al zo kwetsbaar." Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) vindt dat het gebruik van camera's door motorrijders verboden zou moeten worden. „Als de camera's bedoeld zijn voor het maken van opnames van stoe re acties op de weg, dan is dat zeer onvei lig", zegt accountmanager Harrie Peeters Eerder deze maand bleek dat een in Roer mond dodelijk verongelukte motorrijder zijn ongeval zelfheeft gefilmd met een op zijn motor gemonteerde videocamera. Uit de beelden bleek dat de 20-jarige motorrij der in enkele seconden met hoge snelheid naast een vrachtwagen is gaan rijden. De vrachtwagen week uit naar links, waarna de motorrijder probeerde te corrigeren door hard te remmen. Hierbij raakte de motor in onbalans, reed vervolgens tegen een paaltje en kwam op de tegenovergestelde weghelft terecht. Daar raakte de motorrijder een aan hanger met fatale gevolgen. De 26-jarige vrachtwagenchauffeur werd door de beel den niet langer als verdachte beschouwd. van het ROVL. „Dat zouden we moeten ver bieden. Telefoneren in auto's bijvoorbeeld is niet voor niets verboden." De beelden op internet laten de meest uit eenlopende camera's zien. Van de ouderwet se en lomp grote JVC die in een tanktas tus sen berijder en stuur wordt meegevoerd tot de hightech bulletcameraatjes op helm of motorkuip die beelden schieten in hd-kwali- teit. Verkoper 'Mike' van de gespecialiseerde camerawebshop V-Nix.nl zegt dat zijn be drijf steeds meer camera's verkoopt aan mo torrijders. „Aantallen mag ik niet noemen, maar de verkoopcijfers stijgen. Vooral sinds de hd-camera's op de markt zijn, nu zo'n twee jaar. Wij raden die hd-camera's aan omdat de beeldkwaliteit goed genoeg is voor het afspelen van de film op de grote tv-schermen die mensen tegenwoordig thuis hebben." Omdat de camera's tegenwoordig licht zijn en gestroomlijnd, is montage op helm of motorfiets geen probleem. Prijzen beginnen vanaf zeventig euro en lopen op naar dui zenden euro's. „Motorrijders kopen er soms drie tegelijk. Een voor op de motorfiets, een voor op de helm en een op het achterspat bord. Om te kunnen laten zien hoeveel mo torrijders ze hebben ingehaald", zegt Mike. V-Nix bemoeit zich niet met de veiligheids aspecten. „Met veiligheid en rijgedrag heb ben wij niets te maken. Wel adviseren we de camera's dubbel te zekeren met een vei- ligheidskoord. Als zo'n camera met 200 kilo meter per uur valt, heeft het achteropkom end verkeer een probleem." V-Nix verkoopt ook steeds meer dashboard camera's voor in de auto. „Daar zijn verzeke ringsbedrijven blij mee, omdat dan de aan sprakelijkheid bij een ongeval eerder duide lijk is. Dat geldt bij verkeerssituaties, maar ook bij inbraken", zegt Mike. „Vooral in de VS worden camera's geplaatst uit voorzorg en op verzoek van verzekeringsmaatschap pijen." Woordvoerder Bertwin Tiemersma van Centraal Beheer, FBTO en Avero: „Alles wat kan bijdragen aan preventie is meegeno men. De beelden kunnen als bewijsmateri aal dienen." Op Europese we gen zal je Marcel van Hees nooit aantreffen met een camera óp zijn helm. „Iedere Nederlandse motor rijder heeft daar wel zijn scherpe bochtjes gedraaid. Dat is leuk hoor, maar voor mij niet bijzonder genoeg om daar filmbeelden van te maken." Toen Van Hees vorig jaar be sloot een toer te maken naar de Himalaya, nam hij voor een keer toch de camera mee. Hij leende een geavan ceerd exemplaar van een vriend en heeft daar nooit spijt van gehad. De reis bleek spectaculair, zijn film ook. „We hebben over bruggetjes gereden waar de gaten invie len. We reden door 'sneeuw- muren' van twee meter en over smalle weggetjes langs hele diepe afgronden. In drukwekkend. Ik had een ca mera gemonteerd aan de zij kant van mijn helm en pro beerde af en toe naar links en rechts te kijken om de lens de juiste kant op te stu ren. Er zat ook een knop op waarmee je de camera aan en uit kon zetten. Dat ging tijdens het rijden vrij een voudig. Ik heb nooit het ge voel gehad dat rijden met zo'n camera gevaarlijk is; zo lang je je ogen maar op de weg houdt, is het goed. Er zat een hoesje over de came ra zodat hij tegen de soms barre weersomstandigheden bestand zou zijn. Ik had er voor gekozen de camera op mijn helm te monteren en niet op de motor zelf. Dat was beter voor de beeldkwa liteit. Die wegen in de Hima laya zijn zo ontzettend slecht." Tijdens de rit had Van Hees geen idee of de beelden van goede kwaliteit zouden zijn. „Ik moet zeg gen: het resultaat was pri ma. De beelden waren scherp, alleen de kleuren wa ren ietwat flets." Uiteindelijk hield hij na montage een half uur film materiaal over waarmee hij onder meer op zijn eigen motorclub een powerpoint- presentatie gaf „Ik heb plan nen voor een reis naar Viet nam. Dan wil ik de camera weer meenemen." Als Geert Ooster linck op pad gaat, mag de camera re gelmatig mee. „Maar alleen als ik de omge ving mooi genoeg vind. Ik maak de camera ter hoogte van de koplamp vast aan de motor en zorg er altijd voor dat er op de beelden niets van mijn eigen motor zicht baar is. Als mensen later mijn film bekijken, moeten ze het gevoel hebben dat ze zelf op de motor zitten. Ze mogen er zelfs een beetje misselijk van worden." Af en toe zet Oosterlinck zijn filmjes op YouTube. Maar die dienen dan wel aan enkele criteria te vol doen. „Er moet fraaie na tuur te zien zijn en er moe ten door de motorrijders mooie lijnen worden gere den." Zelf bekijkt hij op YouTube ook beelden van andere ge motoriseerde cineasten. En, geeft hij toe, daar zitten de nodige collega's tussen die gevaarlijke capriolen uitha len. „Dat stunten is niet aan mij besteed. Maar het ge beurt. Soms zijn motor- filmpjes ook ronduit saai: ki lometers lang dezelfde moto ren die achter elkaar rijden." YouTube kan ook leerzaam zijn, verzekert Oosterlinck. „Je ziet op die filmpjes, en op die van jezelf, dat motor rijders fouten maken. Dat zet je weer op scherp. Dan realiseer je je weer hoe kwetsbaar je bent." Een wheelie van een collega motorrijder, ook leuk om te filmen. foto Pepperroni zie onze website:binnenland Bekijk de video van een ongeval van een motorrijder die door de motorhelmcamera werd vastgelegd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11