Waardig slot en tevredenheid bij
Giro Club Zonnemaire
Twee geloven
zeeland
in de
vorige
eeuw
FESTIVAL Intiem karakter ook dit jaar weer weer de grote kracht
KLASSIEKE MUZIEK
maandag 27 juni 2011
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Linden-
bergh. Het thema luidt: streekdrachten. Onze vraag: waar is deze foto
genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verha
len over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur
een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon.
op. De fuga's in de eerste twee de
len werden glashelder neergezet en
bij elke interventie van de piano
werd de muziek emotioneler en in
tenser. De soms mysterieuze sa
menklanken leken een aanklacht.
Het totaal contrasterende Scherzo
werd met verve gebracht en was
overrompelend en hallucinerend.
In het Intermezzo keerde de verstil
ling terug en werd de trieste melo
die begeleid met karaktervolle pizzi-
cati in de cellopartij. Na een drama
tisch gebrachte finale, moest de toe
hoorder even op adem komen.
Na de pauze werd het overbekende
Forellenkwintet van Franz Schu
bert vertolkt. Pianist Andreas
Frölich overtuigde met soepel en
stimulerend spel. Van de vier strijk
e hoerendracht van de
twee mannen op de foto
van vorige week wordt
door onze lezers herkend
als Zuid-Bevelandse dracht. De fo
to is genomen op de Grote Markt
in Goes. „Aan de linkerkant, ge
zien vanaf het stadhuis", meldt Ce
del Kole-de Jonge uit Heinkens-
zand. Edward Marcusse uit Kam
perland weet het nog specifieker
te vertellen: „Het is bij de hoek
waar vroeger de Boerenleenbank
was. Verder zie je de opril met op
de achtergrond bakkerij Den Soe-
ten Inval", meldt hij. N. Meijer uit
Heinkenszand ziet nog meer de
tails: „Links nog een stukje van de
etalageruit van Foto Verschoore en
daarnaast de damesmodezaak van
Heijkam-Massee. Het pand met de
luiken is het kantoor van de Bree-
de Watering en verderop de boven
woning van de Vlijt. Het pand
met de vlaggen is café -restaurant
de Pool." Mevrouw Kole-de Jonge
uit Heinkenszand herkent de boe
ren op de foto. De man rechts is
haar opa (Dhr Vermuë) en links
van hem staat dhr van 't Westein
de. „Deze foto is in het begin van
de jaren '60 gemaakt. Wekelijks be
zochten de heren op dinsdag de
markt. Ze kwamen dan samen
met monsters van bijvoorbeeld
graan, die daar gekeurd en ver
kocht werden. Mijn opa kwam uit
Heinkenszand en had een boerde
rij aan de Boerendijk."
Kees Stevense uit Middelburg
weet ook nog wat over de dracht
van de mannen te vertellen. Vol
gens Stevense dragen ze allebei de
zelfde hoerendracht, maar is de lin
ker boer protestants (Van 't West
einde) en de rechter boer
(Vermuë) rooms-katholiek. „Het
verschil zit hoofdzakelijk in de
halsdoek, die van de katholieke
boer kleuriger is dan die van de
protestantse boer. Ook de gouden
keelknopen zijn aanmerkelijk gro
ter en op de revers van het vest be
vinden zich sierstiksels in de vorm
van gestileerde bloemmotieven."
De waardebonnen gaan naar N.
Meijer uit Goes, P. Tilroe uit die
zelfde plaats en Pieter Elenbaas
uit Lewedorp.
Muziekfestival 2011
Werken van Dvorak, Sjostakovitsj
en Schubert. Door strijkers en pia
nist Andreas Fröhlich. Gehoord za
terdag 25 juni in de Zeeuwse Con
certzaal in Middelburg.
Sommige vurig en levendig, andere
jachtig, virtuoos of sereen. Het
hoogtepunt van dit concert was
het Kwintet voor piano en strijk
kwartet in g van Dmitri Sjostako
vitsj. Wat een muziek, boeiend en
spannend en zo intens. Deze mu
ziek met donkere klankkleuren en
een intriest karakter roept emoties
Het slotconcert van het
Muziekfestival Middel
burg bestond uit drie
werken die gezien wor
den als hoogtepunten uit de kamer
muziek: twee romantische werken
en een 20ste eeuwse compositie.
Het Trio voor twee violen en alt
viool van Antonin Dvorak, geschre
ven in 1887, is een fragmentarisch
werk. Het eerste deel kwam ook
over als een soort bonte lappende
ken. Het middendeel met een stem
mig karakter, deed denken aan
Schubert en was een soort amuse
voor het Forellenkwintet na de pau
ze. Violist Marash schitterde in de
briljante finale met tien variaties.
door Jeanette Vergouwen
door Ali Pankow
Weer een thuiswed
strijd. Lekker hoor,
houen zo Jaap'.
Kernachtiger kan
de mening van de bezoekers van
het festival Giro Club Zonnemaire
gistermiddag op het erf van Jaap
Verseput nauwelijks worden sa
mengevat.
Trouwe bezoekers van de culturele
evenementen uit de koker van Ver
seput bewaren duidelijk de beste
herinneringen aan Zonnemaire
Buitengewoon, het festival waar
mee het in 1995 allemaal begon.
Verseput zelf houdt van verande
ringen zeker als een evenement
wat hem betreft al te grote propor
ties aanneemt. Hij zette in de afge
lopen jaren tal van kunstmanifesta
ties op poten. Dit keer koos hij
met Giro Club Zonnemaire weer
voor 'gewoon thuis en overzichte
lijk'. Hij heeft daar de 500 a 600 be
zoekers een groot plezier mee ge
daan. Juist dat intieme karakter
blijkt de kracht van het festival.
Was bijvoorbeeld trompetgigant
Eric Vloeimans twee weken gele
den nog in Zeeland te zien en te
horen op het Abdijplein tijdens
het jazzfestival Middelburg, gister
middag imponeerde hij op aan-
raakafstand op een intiem podium
op het boerderijerf Als bezoeker
op je stoeltje in het gras voel je je
dan bevoorrecht. „Wat is dit hier
een mooie plek. Ik was hier nog
nooit eerder geweest", zei Vloei
mans alsof hij zichzelf verbaasde
dat hij de atmosfeer hier niet eer
der met zijn trompetgeluid had ge
vuld. Vakbroeder Anton Goud
smit ging hem tenslotte al diverse
keren voor hier. Vloeimans maak
te het gistermiddag in elk geval
meer dan goed. En hij niet alleen,
want hij was samen met Gate
crash naar Zonnemaire gekomen.
Dat wil zeggen met: Jeroen van
Vliet (Fender Rhodes en andere
toetsen), Gulli Gudmundsson (bas
en effecten) en Jasper van Huiten
(drums). Hun optreden staat voor
een roetsjbaan aan emoties: melan
cholie, blijheid, verrassing, fascina
tie en zelfs meditatie. Wat dat laat
ste betreft, pakte het sfeertje van
'ons kent ons' op dit festival niet al
tijd even goed uit. Velen komen
echt voor de muziek en dat wordt
soms verstoord door al te hard ge-
Eric Vloeimans met Gatecrash tijdens Giro Club Zonnemaire.
babbel door mensen van wie je je
afvraagt, waarom ze dan niet ver
der weg op het erf gaan staan.
Vloeimans en zijn companen trok
ken in elk geval alle registers open
met een mix van effecten als echo,
phaser, harmonizer, distortion en
dan plotseling weer akoestisch
trompetgeluid.
Het hedendaags boerderijfestival
was eerder al begonnen met een
optreden van Jasper le Clercq en
zijn kwartet. Een hecht groepje
muzikanten dat de spanning tot
het uiterste weet op te voeren,
maar heel soepel met allerlei effec
ten ook humor in zijn optreden
verweeft. En Le Clercq laat op zijn
viool geluiden horen waarvan je
niet kan vermoeden dat ze erin zit
ten.
Heel wat anders boden daarna de
Barokpuppies met hun optreden
in de aardappelschuur. Saskia Me-