Waardig slot en tevredenheid bij Giro Club Zonnemaire Twee geloven zeeland in de vorige eeuw FESTIVAL Intiem karakter ook dit jaar weer weer de grote kracht KLASSIEKE MUZIEK maandag 27 juni 2011 Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Linden- bergh. Het thema luidt: streekdrachten. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verha len over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. op. De fuga's in de eerste twee de len werden glashelder neergezet en bij elke interventie van de piano werd de muziek emotioneler en in tenser. De soms mysterieuze sa menklanken leken een aanklacht. Het totaal contrasterende Scherzo werd met verve gebracht en was overrompelend en hallucinerend. In het Intermezzo keerde de verstil ling terug en werd de trieste melo die begeleid met karaktervolle pizzi- cati in de cellopartij. Na een drama tisch gebrachte finale, moest de toe hoorder even op adem komen. Na de pauze werd het overbekende Forellenkwintet van Franz Schu bert vertolkt. Pianist Andreas Frölich overtuigde met soepel en stimulerend spel. Van de vier strijk e hoerendracht van de twee mannen op de foto van vorige week wordt door onze lezers herkend als Zuid-Bevelandse dracht. De fo to is genomen op de Grote Markt in Goes. „Aan de linkerkant, ge zien vanaf het stadhuis", meldt Ce del Kole-de Jonge uit Heinkens- zand. Edward Marcusse uit Kam perland weet het nog specifieker te vertellen: „Het is bij de hoek waar vroeger de Boerenleenbank was. Verder zie je de opril met op de achtergrond bakkerij Den Soe- ten Inval", meldt hij. N. Meijer uit Heinkenszand ziet nog meer de tails: „Links nog een stukje van de etalageruit van Foto Verschoore en daarnaast de damesmodezaak van Heijkam-Massee. Het pand met de luiken is het kantoor van de Bree- de Watering en verderop de boven woning van de Vlijt. Het pand met de vlaggen is café -restaurant de Pool." Mevrouw Kole-de Jonge uit Heinkenszand herkent de boe ren op de foto. De man rechts is haar opa (Dhr Vermuë) en links van hem staat dhr van 't Westein de. „Deze foto is in het begin van de jaren '60 gemaakt. Wekelijks be zochten de heren op dinsdag de markt. Ze kwamen dan samen met monsters van bijvoorbeeld graan, die daar gekeurd en ver kocht werden. Mijn opa kwam uit Heinkenszand en had een boerde rij aan de Boerendijk." Kees Stevense uit Middelburg weet ook nog wat over de dracht van de mannen te vertellen. Vol gens Stevense dragen ze allebei de zelfde hoerendracht, maar is de lin ker boer protestants (Van 't West einde) en de rechter boer (Vermuë) rooms-katholiek. „Het verschil zit hoofdzakelijk in de halsdoek, die van de katholieke boer kleuriger is dan die van de protestantse boer. Ook de gouden keelknopen zijn aanmerkelijk gro ter en op de revers van het vest be vinden zich sierstiksels in de vorm van gestileerde bloemmotieven." De waardebonnen gaan naar N. Meijer uit Goes, P. Tilroe uit die zelfde plaats en Pieter Elenbaas uit Lewedorp. Muziekfestival 2011 Werken van Dvorak, Sjostakovitsj en Schubert. Door strijkers en pia nist Andreas Fröhlich. Gehoord za terdag 25 juni in de Zeeuwse Con certzaal in Middelburg. Sommige vurig en levendig, andere jachtig, virtuoos of sereen. Het hoogtepunt van dit concert was het Kwintet voor piano en strijk kwartet in g van Dmitri Sjostako vitsj. Wat een muziek, boeiend en spannend en zo intens. Deze mu ziek met donkere klankkleuren en een intriest karakter roept emoties Het slotconcert van het Muziekfestival Middel burg bestond uit drie werken die gezien wor den als hoogtepunten uit de kamer muziek: twee romantische werken en een 20ste eeuwse compositie. Het Trio voor twee violen en alt viool van Antonin Dvorak, geschre ven in 1887, is een fragmentarisch werk. Het eerste deel kwam ook over als een soort bonte lappende ken. Het middendeel met een stem mig karakter, deed denken aan Schubert en was een soort amuse voor het Forellenkwintet na de pau ze. Violist Marash schitterde in de briljante finale met tien variaties. door Jeanette Vergouwen door Ali Pankow Weer een thuiswed strijd. Lekker hoor, houen zo Jaap'. Kernachtiger kan de mening van de bezoekers van het festival Giro Club Zonnemaire gistermiddag op het erf van Jaap Verseput nauwelijks worden sa mengevat. Trouwe bezoekers van de culturele evenementen uit de koker van Ver seput bewaren duidelijk de beste herinneringen aan Zonnemaire Buitengewoon, het festival waar mee het in 1995 allemaal begon. Verseput zelf houdt van verande ringen zeker als een evenement wat hem betreft al te grote propor ties aanneemt. Hij zette in de afge lopen jaren tal van kunstmanifesta ties op poten. Dit keer koos hij met Giro Club Zonnemaire weer voor 'gewoon thuis en overzichte lijk'. Hij heeft daar de 500 a 600 be zoekers een groot plezier mee ge daan. Juist dat intieme karakter blijkt de kracht van het festival. Was bijvoorbeeld trompetgigant Eric Vloeimans twee weken gele den nog in Zeeland te zien en te horen op het Abdijplein tijdens het jazzfestival Middelburg, gister middag imponeerde hij op aan- raakafstand op een intiem podium op het boerderijerf Als bezoeker op je stoeltje in het gras voel je je dan bevoorrecht. „Wat is dit hier een mooie plek. Ik was hier nog nooit eerder geweest", zei Vloei mans alsof hij zichzelf verbaasde dat hij de atmosfeer hier niet eer der met zijn trompetgeluid had ge vuld. Vakbroeder Anton Goud smit ging hem tenslotte al diverse keren voor hier. Vloeimans maak te het gistermiddag in elk geval meer dan goed. En hij niet alleen, want hij was samen met Gate crash naar Zonnemaire gekomen. Dat wil zeggen met: Jeroen van Vliet (Fender Rhodes en andere toetsen), Gulli Gudmundsson (bas en effecten) en Jasper van Huiten (drums). Hun optreden staat voor een roetsjbaan aan emoties: melan cholie, blijheid, verrassing, fascina tie en zelfs meditatie. Wat dat laat ste betreft, pakte het sfeertje van 'ons kent ons' op dit festival niet al tijd even goed uit. Velen komen echt voor de muziek en dat wordt soms verstoord door al te hard ge- Eric Vloeimans met Gatecrash tijdens Giro Club Zonnemaire. babbel door mensen van wie je je afvraagt, waarom ze dan niet ver der weg op het erf gaan staan. Vloeimans en zijn companen trok ken in elk geval alle registers open met een mix van effecten als echo, phaser, harmonizer, distortion en dan plotseling weer akoestisch trompetgeluid. Het hedendaags boerderijfestival was eerder al begonnen met een optreden van Jasper le Clercq en zijn kwartet. Een hecht groepje muzikanten dat de spanning tot het uiterste weet op te voeren, maar heel soepel met allerlei effec ten ook humor in zijn optreden verweeft. En Le Clercq laat op zijn viool geluiden horen waarvan je niet kan vermoeden dat ze erin zit ten. Heel wat anders boden daarna de Barokpuppies met hun optreden in de aardappelschuur. Saskia Me-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 40