Praktisch, compleet en vooral sportief auto 17 'Je kunt er het terrein mee op' Alternatief: Suzuki Swift 1.3 Alternatief: Hyundai Getz 1.4 vrijdag 24 juni 2011 KLASSIEKER Guido Kartner en zijn Mowag B300 door Lucas Boot Het 'busje' van Guidó Kart ner uit Bavel is in levende lijve nog imposanter dan op de foto. Ruim vijf meter lang en meer dan twee meter hoog meet het rood-oranje monster. Hij draagt op z'n neus het Mowag-em- bleem. Mowag? Een Zwitsers be drijf dat groot is geworden met de productie van militaire voertuigen. De firma bouwde ook Dodge-busjes om voor onder andere de Zwitserse brandweer. Deze Mowag begon zijn leven als Dodge B300 in Canada. Daarna bezocht hij de Pathfinder-fa- briek in de Verenigde Staten, waar een 4X4-systeem werd aangebracht. De Zwitsers installeerden vervol gens allerhande hulpdienstwaardige toepassingen. Denk aan zwaailich ten, aansluitingen voor aggregaten en beugels voor extra lampen. Gui do's Mowag komt uit 1986 en heeft bijna 25 jaar lang dienst gedaan in de buurt van Genève. „Dit was een reddingsvoertuig dat werd ingezet bij speciale calamiteiten. Er is slechts 11.500 kilometer mee gere den." Nu fungeert de Mowag als 'werkbus' voor het bedrijf van de Ba- velaar. Hij organiseert onder andere mountainbike vakanties. Een Mowag B300 in ons land is een zeldzaamheid. Volgens zijn eigenaar rijden hier slechts enkele exempla ren rond. „Meestal blijft dit soort wagens in bezit van de vrijwillige brandweer. Toen ik deze te koop zag staan, ben ik daarom meteen die kant op gegaan. Een unieke kans. Je moet geen dag wachten, dan zijn ze weg." Na zijn aankoop reed hij de Mowag naar Nederland. „Bij de douane in Hazeldonk ston OCCASION Mitsubishi Colt CZ5 1.5 den ze wel even raar te kijken toen ik kwam aanrijden. Na invoerrech ten en BTW te hebben voldaan, mocht ik doorrijden naar Bavel." De B300 staat net een paar weken op Nederlands kenteken en wordt over een paar maanden officieel oldti mer. Voor die tijd laat Guido nog een gasinstallatie inbouwen. Want ja, met de 5,9 liter V8 die nu onder de kap ligt, lopen de brandstofkos ten rap in de papieren. Bijzonder krachtig is de achtpitter met 170 pk niet. „Hij heeft wel veel koppel, en dat heb je nodig in berggebieden. Daar kom ik met mijn mountainbi kes geregeld. Dankzij de lage gearing kun je er zelfs het terrein mee op." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. Guido Kartner met zijn Mowag B300 Pathfinder. foto Lucas Boot Elke week testen we een oc casion. Hoe goed rijdt'ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Mitsubishi Colt. door Lucas Boot De Mitsubishi Colt zag er sinds eind jaren zeventig ruwweg hetzelfde uit. In 2002 kwam daar met de komst van de zevende generatie Colt verandering in. De Japanner vertoonde voor het eerst wat trekjes van een mini-MPV. Hij werd daarmee een stuk praktischer dan z'n voorgangers. We vonden zo'n nieuwe generatie-exemplaar bij Auto Sturm in Goes. Een vijfdeurs uit 2007. Altijd netjes door de dealer onderhouden, van eerste eigenaar, benodigde boekjes aanwezig, niet veel kilometers gelopen. Op papier een topoccie. In de praktijk doet de Colt ook goede zaken. We vonden wel enkele aandachtspunten die we u niet willen onthouden. Laten we die maar meteen op tafel gooien, zijn we daar vanaf. Op het linker voorwiel zit een paar flinke krassen. Waarschijnlijk parkeerschade. Ander puntje is een irritante hoge piep die ergens uit het dashboard komt. Je raakt eraan gewend na verloop van tijd, maar laat daar even naar kijken. Verder zijn we positief over de azuurblauwe Mitsu. Hij schakelt Japans strak en stuurt lekker direct. Het onderstel staat daarbij behoorlijk stug afgesteld. In combinatie met z'n scherpe stuurgedrag zorgt dit voor dynamische rij-eigenschappen. De pittige 1.5-motor met 109 pk past dan ook prima bij de levendige inborst van de Colt. In tien tellen tikken we de honderd aan. Lekker vlot, dus. De Colt is ook best praktisch. De achterbank laat zich bijvoorbeeld in de lengterichting verstellen voor desgewenst meer De geteste Mitsubishi Colt. been- of laadruimte. Met 220 liter is het laadvolume niet bijzonder indrukwekkend, maar je kunt er prima de boodschappen in kwijt. Dan die beenruimte. Met het meubilair in de achterste - en dus meest comfortabele - stand, zit je als volwassen vent van 1.88 meter prima. Ook over de hoofdruimte geen klachten. En ook niet over de aankleding van de Colt. Hij beschikt bijvoorbeeld over twee elektrisch bedienbare schuif-kanteldaken, geperforeerd blauw leder op de pook en stuur, privacy glass, climate control, regensensor, verwarmbare buitenspiegels en een afneembare trekhaak. Daar mag u maximaal foto's Lucas Boot 1000 kg (geremd) aan hangen. Samengevat: u krijgt een complete, praktische auto met op de koop toe dynamische rij-eigenschappen. En dat is leuk als u van een potje sturen houdt. Maar misschien is deze Colt voor het gros van de automobilisten in deze klasse een tikkie te sportief Mitsubishi Colt CZ5 Prijs: 9950 euro Bouwjaar: 9-2007 Km-stand: 46.126 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,5 liter viercilinder, benzi ne Vermogen: 109 pk, 145 Nm 0-100 km/u: 10 sec* Topsnelheid: 190 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 16,1* Afleverkosten: 395 euro, incl. APK, onderhoudsbeurt volgens schema en 6 maanden garantie Bijzonderheden: dubbele schuif- dak, dealeronderhouden, afneem bare trekhaak Verkooppunt: Auto Sturm, Goes Website: www.autosturm.nl *fabrieksopgave Historie: De Mitsubishi Colt kent een bijzondere rijke geschiedenis. Het eerste exemplaar rolde begin jaren zestig al van de band. We zijn inmiddels zes generaties verder. Het huidige model wordt in eigen land bij het Limburgse NedCar ge bouwd. Prijs: 9449 euro Bouwjaar: 7-2007 Km-stand: 38.305 (NAP) Motor: 1,3 liter viercilinder, benzine Vermogen: 92 pk, 116 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, incl. onder houdsbeurt, APK en 6 maanden garantie Bijzonderheden: door de dealer on derhouden, airco Verkooppunt: Suzuki Centrum Bergen op Zoom Website: www.suzukicentrum.nl Prijs: 9950 euro Bouwjaar: 6-2007 Km-stand: 0 Motor: 1,4 liter viercilinder, benzine Vermogen: 96 pk, 125 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 295 euro, incl. APK en drie jaar garantie Bijzonderheden: Kenteken is geregistreerd in 2007, sinds dien nooit in gereden Verkooppunt: Hyundai Van Osta, Roosendaal Website: www.vanosta.nl 6HHT TAN O «ia OCCASIONS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69