Praktisch, compleet en vooral sportief
auto 17
'Je kunt er het terrein mee op'
Alternatief: Suzuki Swift 1.3
Alternatief: Hyundai Getz 1.4
vrijdag 24 juni 2011
KLASSIEKER Guido Kartner en zijn Mowag B300
door Lucas Boot
Het 'busje' van Guidó Kart
ner uit Bavel is in levende
lijve nog imposanter dan op
de foto. Ruim vijf meter
lang en meer dan twee meter hoog
meet het rood-oranje monster. Hij
draagt op z'n neus het Mowag-em-
bleem. Mowag? Een Zwitsers be
drijf dat groot is geworden met de
productie van militaire voertuigen.
De firma bouwde ook Dodge-busjes
om voor onder andere de Zwitserse
brandweer. Deze Mowag begon zijn
leven als Dodge B300 in Canada.
Daarna bezocht hij de Pathfinder-fa-
briek in de Verenigde Staten, waar
een 4X4-systeem werd aangebracht.
De Zwitsers installeerden vervol
gens allerhande hulpdienstwaardige
toepassingen. Denk aan zwaailich
ten, aansluitingen voor aggregaten
en beugels voor extra lampen. Gui
do's Mowag komt uit 1986 en heeft
bijna 25 jaar lang dienst gedaan in
de buurt van Genève. „Dit was een
reddingsvoertuig dat werd ingezet
bij speciale calamiteiten. Er is
slechts 11.500 kilometer mee gere
den." Nu fungeert de Mowag als
'werkbus' voor het bedrijf van de Ba-
velaar. Hij organiseert onder andere
mountainbike vakanties.
Een Mowag B300 in ons land is een
zeldzaamheid. Volgens zijn eigenaar
rijden hier slechts enkele exempla
ren rond. „Meestal blijft dit soort
wagens in bezit van de vrijwillige
brandweer. Toen ik deze te koop
zag staan, ben ik daarom meteen
die kant op gegaan. Een unieke
kans. Je moet geen dag wachten,
dan zijn ze weg." Na zijn aankoop
reed hij de Mowag naar Nederland.
„Bij de douane in Hazeldonk ston
OCCASION Mitsubishi Colt CZ5 1.5
den ze wel even raar te kijken toen
ik kwam aanrijden. Na invoerrech
ten en BTW te hebben voldaan,
mocht ik doorrijden naar Bavel." De
B300 staat net een paar weken op
Nederlands kenteken en wordt over
een paar maanden officieel oldti
mer. Voor die tijd laat Guido nog
een gasinstallatie inbouwen. Want
ja, met de 5,9 liter V8 die nu onder
de kap ligt, lopen de brandstofkos
ten rap in de papieren. Bijzonder
krachtig is de achtpitter met 170 pk
niet. „Hij heeft wel veel koppel, en
dat heb je nodig in berggebieden.
Daar kom ik met mijn mountainbi
kes geregeld. Dankzij de lage gearing
kun je er zelfs het terrein mee op."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
Guido Kartner met zijn Mowag B300 Pathfinder.
foto Lucas Boot
Elke week testen we een oc
casion. Hoe goed rijdt'ie
nog? Wat zit er allemaal op
en aan? En wat is er voor
ongeveer hetzelfde bedrag
nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze
week een Mitsubishi Colt.
door Lucas Boot
De Mitsubishi Colt zag er
sinds eind jaren
zeventig ruwweg
hetzelfde uit. In 2002
kwam daar met de
komst van de zevende generatie
Colt verandering in. De Japanner
vertoonde voor het eerst wat trekjes
van een mini-MPV. Hij werd
daarmee een stuk praktischer dan
z'n voorgangers.
We vonden zo'n nieuwe
generatie-exemplaar bij Auto Sturm
in Goes. Een vijfdeurs uit 2007.
Altijd netjes door de dealer
onderhouden, van eerste eigenaar,
benodigde boekjes aanwezig, niet
veel kilometers gelopen. Op papier
een topoccie. In de praktijk doet de
Colt ook goede zaken. We vonden
wel enkele aandachtspunten die we
u niet willen onthouden. Laten we
die maar meteen op tafel gooien,
zijn we daar vanaf. Op het linker
voorwiel zit een paar flinke krassen.
Waarschijnlijk parkeerschade.
Ander puntje is een irritante hoge
piep die ergens uit het dashboard
komt. Je raakt eraan gewend na
verloop van tijd, maar laat daar
even naar kijken.
Verder zijn we positief over de
azuurblauwe Mitsu. Hij schakelt
Japans strak en stuurt lekker direct.
Het onderstel staat daarbij
behoorlijk stug afgesteld. In
combinatie met z'n scherpe
stuurgedrag zorgt dit voor
dynamische rij-eigenschappen. De
pittige 1.5-motor met 109 pk past
dan ook prima bij de levendige
inborst van de Colt. In tien tellen
tikken we de honderd aan. Lekker
vlot, dus. De Colt is ook best
praktisch. De achterbank laat zich
bijvoorbeeld in de lengterichting
verstellen voor desgewenst meer
De geteste Mitsubishi Colt.
been- of laadruimte. Met 220 liter is
het laadvolume niet bijzonder
indrukwekkend, maar je kunt er
prima de boodschappen in kwijt.
Dan die beenruimte. Met het
meubilair in de achterste - en dus
meest comfortabele - stand, zit je
als volwassen vent van 1.88 meter
prima. Ook over de hoofdruimte
geen klachten. En ook niet over de
aankleding van de Colt. Hij beschikt
bijvoorbeeld over twee elektrisch
bedienbare schuif-kanteldaken,
geperforeerd blauw leder op de
pook en stuur, privacy glass, climate
control, regensensor, verwarmbare
buitenspiegels en een afneembare
trekhaak. Daar mag u maximaal
foto's Lucas Boot
1000 kg (geremd) aan hangen.
Samengevat: u krijgt een complete,
praktische auto met op de koop toe
dynamische rij-eigenschappen. En
dat is leuk als u van een potje
sturen houdt. Maar misschien is
deze Colt voor het gros van de
automobilisten in deze klasse een
tikkie te sportief
Mitsubishi Colt CZ5
Prijs: 9950 euro
Bouwjaar: 9-2007
Km-stand: 46.126 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,5 liter viercilinder, benzi
ne
Vermogen: 109 pk, 145 Nm
0-100 km/u: 10 sec*
Topsnelheid: 190 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
16,1*
Afleverkosten: 395 euro, incl. APK,
onderhoudsbeurt volgens schema
en 6 maanden garantie
Bijzonderheden: dubbele schuif-
dak, dealeronderhouden, afneem
bare trekhaak
Verkooppunt: Auto Sturm, Goes
Website: www.autosturm.nl
*fabrieksopgave
Historie: De Mitsubishi Colt kent
een bijzondere rijke geschiedenis.
Het eerste exemplaar rolde begin
jaren zestig al van de band. We zijn
inmiddels zes generaties verder.
Het huidige model wordt in eigen
land bij het Limburgse NedCar ge
bouwd.
Prijs: 9449 euro Bouwjaar: 7-2007 Km-stand: 38.305 (NAP)
Motor: 1,3 liter viercilinder, benzine Vermogen: 92 pk, 116 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, incl. onder
houdsbeurt, APK en 6 maanden garantie Bijzonderheden: door de dealer on
derhouden, airco Verkooppunt: Suzuki Centrum Bergen op Zoom
Website: www.suzukicentrum.nl
Prijs: 9950 euro Bouwjaar: 6-2007 Km-stand: 0
Motor: 1,4 liter viercilinder, benzine Vermogen: 96 pk, 125 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 295 euro, incl. APK en
drie jaar garantie Bijzonderheden: Kenteken is geregistreerd in 2007, sinds
dien nooit in gereden Verkooppunt: Hyundai Van Osta, Roosendaal
Website: www.vanosta.nl
6HHT
TAN O «ia
OCCASIONS