auto5
Citroën C5 e-HDi:
zuinig en krachtig
Audi Q5 hybrid is te
mooi om waar te zijn
Ford Focus Wagon
ruim en dynamisch
Abarth 500C is er nu
ook met een handbak
Nieuwe BMW M5
efficiënt met brandstof
Toyota toont voor- en
achterkant van de Yaris
vrijdag 24 juni 2011
De Citroën C5 heeft aangepaste koplampen met led-dagrijverlichting. foto's Automedia
Het PSA-concern zet vooral in
op diesels als er wordt gewerkt
aan het terugdringen van het
brandstofverbruik. Vandaar de
1.6 e-HDi in de grote Citroën C5.
door Tony Vos
Motoren met een kleine cilinder
inhoud in relatief grote model
len zijn al redelijk normaal. De
1.6 liter in de Citroën C5 is daar
op geen uitzondering. De krachtbron staat
garant voor een redelijk vermogen van 112
pk, maar moet het vooral hebben van zijn
lekkere koppel van 240 Nm, al bij laag toe
rental. Ook Iaat Citroën bij accelereren tijde
lijk een hogere turbodruk toe, waardoor het
koppel kortstondig toeneemt tot 285 Nm.
Daarin zit de kracht van deze motor.
De toevoeging 'e' slaat op een aantal toege
voegde technieken, dat de bescheiden diesel
extra efficiënt moet maken. Zo past Citroën
onder meer een start- en stopsysteem toe,
waarvan de werking een beetje willekeurig
overkomt. Verder staat de e-HDi in dit mo
del voor de EGS gerobotiseerde zesversnel
lingsbak, waar we allesbehalve vrolijk van
worden. Dit type dient op papier het brand
stofverbruik, maar reduceert in dit geval het
rijplezier aanzienlijk. In de automatische
modus houdt de krachtbron bij opschake-
len hinderlijk in. In de sportstand wordt
Citroën C5 Tourer
Zuinige, groot, trage versnellingsbak. Bagage 505-
1.462 liter. Gewicht 1.440 kg. Diesel 1.6 1,112 pk.
Attraction 31.190 euro, EGS Tendance 34.190 euro.
Plus: comfort, formaat, meubilair.
Min: versnellingsbak, geen 20 procent bijtelling.
weliswaar wat sneller geschakeld, maar daar
voor wordt dan weer een onnodig hoog toe
rental aangehouden. Handmatig schakelen
kan met de pook en met de flippers achter
het stuur. Het schakelen gaat dan ineens
sneller. Wie zich aanwent daarbij het gaspe
daal even te lichten, zal merken dat het in
houden ook grotendeels verdwijnt.
Overigens blijft de bak ook in de handmati
ge stand meedenken en laat de bestuurder
niet aan zijn lot over. Jammer als elektroni
ca en chauffeur op hetzelfde moment wil
len terugschakelen. Dan gaat de bak meteen
twee trappen tegelijk terug en dat is weer te
veel van het goede.
Het gemiddelde brandstofverbruik van deze
versie ligt op ongeveer op 17 en daar is
niets mis mee. Volgens de officiële meetcy-
clus haalt de e-HDi een C02-uitstoot van
120 gram per kilometer en dat levert in ons
land geen enkel voordeel op. Vandaar het ad
vies gewoon de handgeschakelde diesel te
kiezen. Die komt met helaas een vijfbak net
iets minder zuinig uit en mist de overboost.
Verder is er weinig reden tot klagen over de
grote C5. Voor vier tot vijf volwassenen is er
volop ruimte en zeker in de Tourer kan het
nodige aan bagage worden meegenomen:
505 tot 1.462 liter.
Een groot compliment wederom voor het
zitcomfort. Citroën monteert fors bemeten
stoelen, met een voldoende brede en lekker
hoog doorgetrokken rugleuning, die rug en
schouders uitstekend ondersteunen. Dat
laatste geldt ook voor de achterbank.
Het dashboard is origineel vormgegeven,
met gebruikmaking van keurige materialen.
Alleen zijn de ontwerpers wat kwistig ge
weest met knoppen en displays, die het ge
heel er niet overzichtelijker op maken.
De kleinste diesel krijgt van Citroën het nor
male, stalen onderstel mee, niet de hydro-
pneumatische variant. Maar desondanks
heeft het merk het rijcomfort dik in orde,
waardoor de C5 vooral tijdens lange ritten
bovengemiddeld aangenaam rijdt. Het is
wellicht de meest Franse auto in dit hele seg
ment, zonder de 'ouderwetse' nadelen.
Citroën levert de e-HDi-techniek op zowel
de sedan als de Tourer in de uitrustingsva
rianten Attraction en Tendance. De prijzen
beginnen bij 32.190 euro voor de sedan At
traction. De duurste is de Tourer Tendance
voor 34.190 euro. Het prijsverschil met de
handgeschakelde 1.6 HDi bedraagt 1.000 eu
ro in het voordeel van de versie met vijfbak.
En dan is de conclusie duidelijk. Het verhaal
keert zich alleen in de richting van de
EGS-bak als dat ook voordeel in de vorm
van een lagere bijtelling oplevert. Zoals con-
cerngenoot Peugeot dat met de 508 heeft.
CONCURRENT Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi
Forse stationwagon, ge
bouwd op zelfde basis als
die van Citroën, en voorzien
van zelfde technische confi
guratie. Bagage 560-1.598 li
ter. Gewicht 1.405 kg.
Diesel 1.6 1,112 pk.
Plus: binnenruimte, afwerking, 20 procent bijtelling.
Min: versnellingsbak, neutrale achterzijde.
Estate 1.5 dCi Expression 29.690 euro, Dynamique 30.890 euro.
CONCURRENTRenault Lagune
Fraai gelijnde, ruime Franse
wagon met een bijpassend
comfort. Recente facelift
heeft uiterlijk goed gedaan.
Bagage 508-1.593 liter. Ge
wicht 1.382 kg. Diesel 1.5 I,
110 pk.
Plus: uitstraling, rust interieur, 20 procent bijtelling.
Min: alleen handgeschakeld.
Easyline 31.190 euro, Comfortline 34.950 euro.
CONCURRENT# VW Passat Variant 1.6 TDI
Een van de voortrekkers in
het segment, met bewezen
hoge restwaarde vanwege
diverse kwaliteiten. Met Blue-
motion. Bagage 603-1.731 li
ter. Gewicht 1.443 kg. Diesel
1.6 1,105 pk.
Plus: afwerking, materialen, ruimte, 20 procent bijtelling.
Min: prijs.
door Tony Vos
Met de 05 waagt Audi zich
tussen het groeiende aan
bod hybrides. Technisch
hoogstaand, maar financieel ge
zien moeilijk te verdedigen. Aan
de basis van deze hybride staat de
permanent vierwiel aangedreven
2.0 TFSI, die een flink vermogen
(211 pk) levert. Daar voegt Audi
een 54 pk sterke elektromotor aan
toe, die bijspringt als er vol geacce
lereerd moet worden. Ook kan de
05 over korte afstand volledig elek
trisch rijden. Een brein van indruk
wekkende omvang regelt het ge
heel en dat levert een zeer krachti
ge auto op, die zich comfortabel
en geruisloos over willekeurig wel
ke ondergrond laat sturen.
De extra techniek maakt de auto
130 kilo zwaarder en daarom zijn
vering en demping aangepast. Bij
gas los en remmen slaat de motor
vrijwel direct af, om pas weer te
starten als er gas wordt gegeven.
Dat betekent dat bij een afdaling
de motor niet zijn remmende func
tie kent en de elektromotor slechts
in geringe mate als motorrem func
tioneert. In de S-stand van de acht-
traps automaat blijft de motor per
manent lopen en stort je bij het af
dalen niet met snel toenemende
snelheid naar beneden.
De auto levert moeiteloos de pres
taties van een V6, maar wie op ge
accidenteerd terrein de verbruiks-
meter in de gaten houdt, schrikt
van gemiddelden die onder de
1 op 10 gaan. Ook met een CO2-
uitstoot van 159 gram per kilome
ter is de 05 geen uitschieter. Met
een prijs van 65.500 euro is de hy
brid flink duurder dan de normale
2.0 TFSI, maar de standaarduitrus
ting is wel completer.
Voorlopig zien we de uitbreiding
als symboolpolitiek, vooral op de'
Amerikaanse klant afgestemd. Als
er 'hybride' op staat, ben je milieu
vriendelijk bezig, denken ze daar!
door Roel van Gils
De Ford Focus wordt altijd ge
prezen om zijn voortreffelij
ke rijdynamiek. Met de
nieuwe Focus, dus ook de Wagon,
gaat Ford nog een stap verder. De
nieuwe combi is standaard voor
zien van Torque Vectoring Control
(TVC), een systeem dat het koppel
optimaal tussen beide voorwielen
verdeelt. Het wiel met de meeste
grip krijgt in de bocht ook het
meeste vermogen toebedeeld. In
het door ons gereden exemplaar,
een 1.6 TDCi met 115 pk, komt het
systeem misschien niet helemaal
uit de verf, maar je kunt je voor
stellen dat TVC in combinatie met
de 163 pk sterke 2.0 TDCi of de 1.6
Ecoboost met 182 pk wel degelijk
Audi Q5 als hybride, ''oio Automedia Ford Focus Wagon, foto Louis Blom
zijn meerwaarde bewijst. De 1.6
TDCi (0-100 in 11,1 seconden, top
193 kilometer per uur) is trouwens
niet het meest geciviliseerde aggre
gaat ter wereld; bij accelereren is
een dieselnageltje waarneembaar.
Het gemiddeld verbruik is keurig,
als we de fabrikant mogen gelo
ven: 4,2 liter per 100 kilometer,
met dank aan een start- en stopsys
teem, remenergieterugwinning en
een Active Grille Shutter. De grille
opent alleen als de motor gekoeld
moet worden. Deze en nog meer
Econetic-technologieën zorgen er
voor dat alle 1.6 motoren (benzine
en diesel) van de drie Focus-carros-
serievarianten (hatchback, sedan
en Wagon) groene A-labels scoren
en in aanmerking komen voor
20 procent fiscale bijtelling.
Ford heeft bovendien flink geïnves
teerd in actieve veiligheidstechno
logie, zoals een dodehoekherken-
ning, een verkeersbordenlezer, een
remassistent en rijstrookdetectie,
verpakt in diverse optiepakketten.
De Focus Wagon, die met 490 liter
(1.516 liter met achterbank neer) se
rieus meer bagage aankan dan de
hatchback en sedan, is er vanaf
20.345 euro.
De Abarth 500C is er nu ook met
handgeschakelde vijfbak. De racer
(1.4 i6v turbomotor, 135 pk) haalt
vanuit stilstand in 7,9 seconden
100 kilometer per uurEen indica
tor geeft met 'normal' de ideale
schakelmomenten om brandstof
te besparen; met 'sport' de sportie
ve momenten. Prijs 24.950 euro.
De nieuwe M5 is het krachtigste
seriemodel dat BMW ooit produ
ceerde. De 4.4 liter V8 (560 pk)
met dubbele turbo stuwt de M5
van o naar 200 kilometer per uur
in 13 seconden. BMW heeft bijna
alle technieken uit de stal losgela
ten op de M5. Zelfs aan brandstof-
besparing (30 procent) is gedacht.
Toyota liet in Genève de nieuwe
hybride Yaris zien, nu komen stil
aan foto's vrij van de voor- en ach
terkant van de gewone versie. Ver
der houdt het merk de kaken op
elkaar. De auto oogt wat stoerder
en staat in september in volle glo
rie op de autoshow in Frankfurt.