auto5 Citroën C5 e-HDi: zuinig en krachtig Audi Q5 hybrid is te mooi om waar te zijn Ford Focus Wagon ruim en dynamisch Abarth 500C is er nu ook met een handbak Nieuwe BMW M5 efficiënt met brandstof Toyota toont voor- en achterkant van de Yaris vrijdag 24 juni 2011 De Citroën C5 heeft aangepaste koplampen met led-dagrijverlichting. foto's Automedia Het PSA-concern zet vooral in op diesels als er wordt gewerkt aan het terugdringen van het brandstofverbruik. Vandaar de 1.6 e-HDi in de grote Citroën C5. door Tony Vos Motoren met een kleine cilinder inhoud in relatief grote model len zijn al redelijk normaal. De 1.6 liter in de Citroën C5 is daar op geen uitzondering. De krachtbron staat garant voor een redelijk vermogen van 112 pk, maar moet het vooral hebben van zijn lekkere koppel van 240 Nm, al bij laag toe rental. Ook Iaat Citroën bij accelereren tijde lijk een hogere turbodruk toe, waardoor het koppel kortstondig toeneemt tot 285 Nm. Daarin zit de kracht van deze motor. De toevoeging 'e' slaat op een aantal toege voegde technieken, dat de bescheiden diesel extra efficiënt moet maken. Zo past Citroën onder meer een start- en stopsysteem toe, waarvan de werking een beetje willekeurig overkomt. Verder staat de e-HDi in dit mo del voor de EGS gerobotiseerde zesversnel lingsbak, waar we allesbehalve vrolijk van worden. Dit type dient op papier het brand stofverbruik, maar reduceert in dit geval het rijplezier aanzienlijk. In de automatische modus houdt de krachtbron bij opschake- len hinderlijk in. In de sportstand wordt Citroën C5 Tourer Zuinige, groot, trage versnellingsbak. Bagage 505- 1.462 liter. Gewicht 1.440 kg. Diesel 1.6 1,112 pk. Attraction 31.190 euro, EGS Tendance 34.190 euro. Plus: comfort, formaat, meubilair. Min: versnellingsbak, geen 20 procent bijtelling. weliswaar wat sneller geschakeld, maar daar voor wordt dan weer een onnodig hoog toe rental aangehouden. Handmatig schakelen kan met de pook en met de flippers achter het stuur. Het schakelen gaat dan ineens sneller. Wie zich aanwent daarbij het gaspe daal even te lichten, zal merken dat het in houden ook grotendeels verdwijnt. Overigens blijft de bak ook in de handmati ge stand meedenken en laat de bestuurder niet aan zijn lot over. Jammer als elektroni ca en chauffeur op hetzelfde moment wil len terugschakelen. Dan gaat de bak meteen twee trappen tegelijk terug en dat is weer te veel van het goede. Het gemiddelde brandstofverbruik van deze versie ligt op ongeveer op 17 en daar is niets mis mee. Volgens de officiële meetcy- clus haalt de e-HDi een C02-uitstoot van 120 gram per kilometer en dat levert in ons land geen enkel voordeel op. Vandaar het ad vies gewoon de handgeschakelde diesel te kiezen. Die komt met helaas een vijfbak net iets minder zuinig uit en mist de overboost. Verder is er weinig reden tot klagen over de grote C5. Voor vier tot vijf volwassenen is er volop ruimte en zeker in de Tourer kan het nodige aan bagage worden meegenomen: 505 tot 1.462 liter. Een groot compliment wederom voor het zitcomfort. Citroën monteert fors bemeten stoelen, met een voldoende brede en lekker hoog doorgetrokken rugleuning, die rug en schouders uitstekend ondersteunen. Dat laatste geldt ook voor de achterbank. Het dashboard is origineel vormgegeven, met gebruikmaking van keurige materialen. Alleen zijn de ontwerpers wat kwistig ge weest met knoppen en displays, die het ge heel er niet overzichtelijker op maken. De kleinste diesel krijgt van Citroën het nor male, stalen onderstel mee, niet de hydro- pneumatische variant. Maar desondanks heeft het merk het rijcomfort dik in orde, waardoor de C5 vooral tijdens lange ritten bovengemiddeld aangenaam rijdt. Het is wellicht de meest Franse auto in dit hele seg ment, zonder de 'ouderwetse' nadelen. Citroën levert de e-HDi-techniek op zowel de sedan als de Tourer in de uitrustingsva rianten Attraction en Tendance. De prijzen beginnen bij 32.190 euro voor de sedan At traction. De duurste is de Tourer Tendance voor 34.190 euro. Het prijsverschil met de handgeschakelde 1.6 HDi bedraagt 1.000 eu ro in het voordeel van de versie met vijfbak. En dan is de conclusie duidelijk. Het verhaal keert zich alleen in de richting van de EGS-bak als dat ook voordeel in de vorm van een lagere bijtelling oplevert. Zoals con- cerngenoot Peugeot dat met de 508 heeft. CONCURRENT Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi Forse stationwagon, ge bouwd op zelfde basis als die van Citroën, en voorzien van zelfde technische confi guratie. Bagage 560-1.598 li ter. Gewicht 1.405 kg. Diesel 1.6 1,112 pk. Plus: binnenruimte, afwerking, 20 procent bijtelling. Min: versnellingsbak, neutrale achterzijde. Estate 1.5 dCi Expression 29.690 euro, Dynamique 30.890 euro. CONCURRENTRenault Lagune Fraai gelijnde, ruime Franse wagon met een bijpassend comfort. Recente facelift heeft uiterlijk goed gedaan. Bagage 508-1.593 liter. Ge wicht 1.382 kg. Diesel 1.5 I, 110 pk. Plus: uitstraling, rust interieur, 20 procent bijtelling. Min: alleen handgeschakeld. Easyline 31.190 euro, Comfortline 34.950 euro. CONCURRENT# VW Passat Variant 1.6 TDI Een van de voortrekkers in het segment, met bewezen hoge restwaarde vanwege diverse kwaliteiten. Met Blue- motion. Bagage 603-1.731 li ter. Gewicht 1.443 kg. Diesel 1.6 1,105 pk. Plus: afwerking, materialen, ruimte, 20 procent bijtelling. Min: prijs. door Tony Vos Met de 05 waagt Audi zich tussen het groeiende aan bod hybrides. Technisch hoogstaand, maar financieel ge zien moeilijk te verdedigen. Aan de basis van deze hybride staat de permanent vierwiel aangedreven 2.0 TFSI, die een flink vermogen (211 pk) levert. Daar voegt Audi een 54 pk sterke elektromotor aan toe, die bijspringt als er vol geacce lereerd moet worden. Ook kan de 05 over korte afstand volledig elek trisch rijden. Een brein van indruk wekkende omvang regelt het ge heel en dat levert een zeer krachti ge auto op, die zich comfortabel en geruisloos over willekeurig wel ke ondergrond laat sturen. De extra techniek maakt de auto 130 kilo zwaarder en daarom zijn vering en demping aangepast. Bij gas los en remmen slaat de motor vrijwel direct af, om pas weer te starten als er gas wordt gegeven. Dat betekent dat bij een afdaling de motor niet zijn remmende func tie kent en de elektromotor slechts in geringe mate als motorrem func tioneert. In de S-stand van de acht- traps automaat blijft de motor per manent lopen en stort je bij het af dalen niet met snel toenemende snelheid naar beneden. De auto levert moeiteloos de pres taties van een V6, maar wie op ge accidenteerd terrein de verbruiks- meter in de gaten houdt, schrikt van gemiddelden die onder de 1 op 10 gaan. Ook met een CO2- uitstoot van 159 gram per kilome ter is de 05 geen uitschieter. Met een prijs van 65.500 euro is de hy brid flink duurder dan de normale 2.0 TFSI, maar de standaarduitrus ting is wel completer. Voorlopig zien we de uitbreiding als symboolpolitiek, vooral op de' Amerikaanse klant afgestemd. Als er 'hybride' op staat, ben je milieu vriendelijk bezig, denken ze daar! door Roel van Gils De Ford Focus wordt altijd ge prezen om zijn voortreffelij ke rijdynamiek. Met de nieuwe Focus, dus ook de Wagon, gaat Ford nog een stap verder. De nieuwe combi is standaard voor zien van Torque Vectoring Control (TVC), een systeem dat het koppel optimaal tussen beide voorwielen verdeelt. Het wiel met de meeste grip krijgt in de bocht ook het meeste vermogen toebedeeld. In het door ons gereden exemplaar, een 1.6 TDCi met 115 pk, komt het systeem misschien niet helemaal uit de verf, maar je kunt je voor stellen dat TVC in combinatie met de 163 pk sterke 2.0 TDCi of de 1.6 Ecoboost met 182 pk wel degelijk Audi Q5 als hybride, ''oio Automedia Ford Focus Wagon, foto Louis Blom zijn meerwaarde bewijst. De 1.6 TDCi (0-100 in 11,1 seconden, top 193 kilometer per uur) is trouwens niet het meest geciviliseerde aggre gaat ter wereld; bij accelereren is een dieselnageltje waarneembaar. Het gemiddeld verbruik is keurig, als we de fabrikant mogen gelo ven: 4,2 liter per 100 kilometer, met dank aan een start- en stopsys teem, remenergieterugwinning en een Active Grille Shutter. De grille opent alleen als de motor gekoeld moet worden. Deze en nog meer Econetic-technologieën zorgen er voor dat alle 1.6 motoren (benzine en diesel) van de drie Focus-carros- serievarianten (hatchback, sedan en Wagon) groene A-labels scoren en in aanmerking komen voor 20 procent fiscale bijtelling. Ford heeft bovendien flink geïnves teerd in actieve veiligheidstechno logie, zoals een dodehoekherken- ning, een verkeersbordenlezer, een remassistent en rijstrookdetectie, verpakt in diverse optiepakketten. De Focus Wagon, die met 490 liter (1.516 liter met achterbank neer) se rieus meer bagage aankan dan de hatchback en sedan, is er vanaf 20.345 euro. De Abarth 500C is er nu ook met handgeschakelde vijfbak. De racer (1.4 i6v turbomotor, 135 pk) haalt vanuit stilstand in 7,9 seconden 100 kilometer per uurEen indica tor geeft met 'normal' de ideale schakelmomenten om brandstof te besparen; met 'sport' de sportie ve momenten. Prijs 24.950 euro. De nieuwe M5 is het krachtigste seriemodel dat BMW ooit produ ceerde. De 4.4 liter V8 (560 pk) met dubbele turbo stuwt de M5 van o naar 200 kilometer per uur in 13 seconden. BMW heeft bijna alle technieken uit de stal losgela ten op de M5. Zelfs aan brandstof- besparing (30 procent) is gedacht. Toyota liet in Genève de nieuwe hybride Yaris zien, nu komen stil aan foto's vrij van de voor- en ach terkant van de gewone versie. Ver der houdt het merk de kaken op elkaar. De auto oogt wat stoerder en staat in september in volle glo rie op de autoshow in Frankfurt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 67