auto3
Caravanschade geen financiële strop
M-klasse Mercedes wordt zuiniger
Opel geeft Astra GTC
sportieve coupévorm
vrijdag 24 juni 2011
7 "f toOil W /VA'T'S'Ï "«„«M. 1
DEUK OF SCHEUR Methode Jan van Haandel maakt vervangen van complete wand overbodig
Een deuk of scheur in de cara
van? Geen nood. Jan van Haan
del bedacht een methode om
deze te herstellen tegen aanzien
lijk lagere kosten dan het vervan
gen van een complete wand.
door Tony Vos
De mooiste uitvindingen
ontstaan in de praktijk,
op de keukentafel, na
werktijd, uit passie.
Ruim vijftien jaar geleden kreeg
de Boekelse schadehersteller Jan
van Haandel een splinternieuwe
caravan binnen met frontale scha
de en de opdracht deze zonder
nieuwe wanden te plaatsen te repa
reren. Jan vroeg de eigenaar twee
dagen de tijd om te bedenken hoe
dit aan te pakken. Het werden
ruim twee weken en het vormde
de aanzet tot de ontwikkeling van
een volledig nieuwe herstelmetho
de voor wanden van caravan en
kampeerauto's.
Van Haandel: „De wand van een
caravan is tussen de 2,5 en 3,5 cen
timeter dik en bestaat uit een isole
rende binnenlaag, een decorplaat
aan de binnenzijde en een alumi
nium buitenkant, zowel glad als
met een profiel. Caravanbezitters
zijn maar een klein aantal dagen
per jaar met hun huis op wielen
op pad en juist door te weinig er
varing is een schade snel ontstaan,
vooral bij manoeuvreren. Maar
ook door extreem weer, een fiets
die tegen de zijkant valt of een
stok van de voortent die uitschiet
ontstaat al snel een deuk of snede
in de aluminium buitenkant."
Voorheen leverde dat een flinke
kostenpost op, omdat een com
pleet wanddeel vervangen moest
worden. Tot Jan van Haandel na
driekwart jaar uitproberen,
oefenen en verbeteren een
methode had uitgedacht om een
schade aan een caravanwand te
herstellen zonder ook maar iets te
hoeven demonteren.
„Als het een scheur betreft wordt
deze eerst met een lijm gedicht
om te voorkomen dat op een of an
dere manier vocht naar binnen
kan dringen. Mocht het nodig zijn,
dan kunnen we bij een grotere
schade ook eventueel beschadigd
isolatiemateriaal vervangen."
Een belangrijk onderdeel van de
methode, die inmiddels Profile
Repair is gedoopt, is het maken
van een doorzichtige kunststof
mal van het oppervlak van de bui
tenbeplating. Jan: „Ik heb lang zit
ten piekeren hoe ik dat moest
doen, totdat ik erachter kwam dat
het patroon repeterend is. Dat be
tekent dus dat ik elders op de cara
van een afgietsel kan maken dat
als een puzzelstuk past over het te
repareren oppervlak. Als de mal
uitgehard is, brengen we de volgen
de dag het vulmiddel in exact de
juiste hoeveelheid aan, drukken de
mal op z'n plaats en trekken deze
met behulp van vacuüm op de
schadeplek. Na uitharden is het
een kwestie van in de primer
zetten en juiste lak spuiten."
Kinderlijk eenvoudig zo lijkt het,
maar het moest wel even bedacht
worden. Er werd octrooi op aange
vraagd en verleend. „Overigens
niet op het gebruik van vacuüm,
daarin was iemand me al voor, het
bleek de Nasa te zijn die deze tech
niek voor de Space Shuttle toe
past! De verzekeringswereld was
uiteraard zeer geïnteresseerd, maar
wilde een landelijk dekkend net
werk en een bewijs van kwaliteit.
Het TNO heeft een testmethode
op herstelde panelen toegepast,
die 32 jaar gebruik simuleren. Wat
bleek, de schadeplekken doorston
den deze tests beter dan niet gere
pareerde oppervlaktes. Dat ver
klaar ik door het gebruik van bete
re lakken."
Een vijftigtal schadeherstelbedrij-
ven in ons land werken met Pro-
file Repair (www.profilerepair.nl).
In het begin heeft Jan van Haandel
zijn collega's opgeleid en gezorgd
dat ze allemaal met het identieke
gereedschap werken. Ook is er re
gelmatig overleg.
„Ik was tevreden als ik mijn uren
en kosten terug zou krijgen en ui
teraard in mijn regio als enige
mijn eigen methode kon toepas
sen."
En zo werd deze vinding uit het
Brabantse Boekei inmiddels de
standaard in caravanwandrepara-
ties in het hele land.
Na voorbewerking drukt een doorzichtige mal onder invloed van vacuüm het profiel van de caravanwand in het vulmateriaal. Inzet: Primer en lak erop en
de gerepareerde plek is niet meer te zien. foto Automedia
Eigenlijk hadden ze hem ge
woon GTC willen noemen,
maar die naam ligt blijkbaar
bij een andere fabrikant vast,
zodat de nieuwe driedeurs Opel
Astra weer net als voorheen
als Astra GTC door het leven zal
gaan.
Het definitieve productiemodel
staat in het najaar bij de dealer in
de showroom. Opel heeft weder
om gekozen voor een uiterst spor
tieve coupévorm en daar zijn uiter
aard de motoren en het onderstel
op aangepast.
Er zitten een paar grappige details
in de vormgeving zoals de kleine
zijruiten achter en de opvallende
carrosserielijn die bij de portier-
greep stopt. Ondanks de sportieve
uitstraling, behoudt de GTC een
fors bagagevolume variërend van
375 tot 1.235 'her.
Het onderstel is behoorlijk aange
pakt getuige de wielbasis die net
als de spoorbreedte iets groter is
geworden. Er staan drie motoren
gepland, te beginnen met de
1,4 liter turbo goed voor 140 pk.
Daarnaast de 1,6 liter turbo (180
pk) en de 165 pk sterke 2 liter die
sel.
Opel heeft zelfs al een instapprijs
van 26.645 euro bekend gemaakt.
De nieuwe, grote M-klasse
van Mercedes haalt zijn effi
ciency vooral uit de nieuwe
motoren die stuk voor stuk zo'n
25 procent zuiniger zijn dan het
huidige model. Want qua formaat
is de kolos alleen maar gegroeid.
Niet vreemd overigens, omdat het
merk het vooral moet hebben van
markten als Amerika, China en
Rusland waar een topklasse auto
niet groot genoeg kan zijn.
Toch begint de nieuweling met
een viercilinder 250 CDI motor ge
koppeld aan 4Matic vierwie-
laandrijving. Deze versie met 204
pk en een koppel van 500 Nm
heeft een gemeten C02-uitstoot
van 158 g/km en kan zich qua pres
taties volledig meten met de zes
cilinder instapdiesel uit de huidige
ML. Overigens voldoet de hele
reeks al aan de Euro6-emissie-
norm. Dat geldt ook voor de ML
350 voorzien van de nieuwe V6
benzinemotor die 306 pk levert en
tot 370 Nm aan koppel komt.
Winst is er bij het verbruik dat
daalt van 11,4 naar 8,5 liter/100
km. Een ware inspanning, dat zien
we ook aan de CÓ2-uitstoot die
gaat van 266 naar 199 g/km. De V8
biturbo met 4,6 liter inhoud is
voorlopig de topper met 408 pk
en 600 Nm, maar het is nog onze
ker of deze ook bij ons gaat ver
schijnen. Uiteraard komt er ook
een zescilinder diesel in de ML 350
CDI goed voor 258 pk en 620 Nm
aan koppel. Op termijn zal ook
AMG zich met de nieuwe M-klas-
se gaan bezighouden.