auto3 Caravanschade geen financiële strop M-klasse Mercedes wordt zuiniger Opel geeft Astra GTC sportieve coupévorm vrijdag 24 juni 2011 7 "f toOil W /VA'T'S'Ï "«„«M. 1 DEUK OF SCHEUR Methode Jan van Haandel maakt vervangen van complete wand overbodig Een deuk of scheur in de cara van? Geen nood. Jan van Haan del bedacht een methode om deze te herstellen tegen aanzien lijk lagere kosten dan het vervan gen van een complete wand. door Tony Vos De mooiste uitvindingen ontstaan in de praktijk, op de keukentafel, na werktijd, uit passie. Ruim vijftien jaar geleden kreeg de Boekelse schadehersteller Jan van Haandel een splinternieuwe caravan binnen met frontale scha de en de opdracht deze zonder nieuwe wanden te plaatsen te repa reren. Jan vroeg de eigenaar twee dagen de tijd om te bedenken hoe dit aan te pakken. Het werden ruim twee weken en het vormde de aanzet tot de ontwikkeling van een volledig nieuwe herstelmetho de voor wanden van caravan en kampeerauto's. Van Haandel: „De wand van een caravan is tussen de 2,5 en 3,5 cen timeter dik en bestaat uit een isole rende binnenlaag, een decorplaat aan de binnenzijde en een alumi nium buitenkant, zowel glad als met een profiel. Caravanbezitters zijn maar een klein aantal dagen per jaar met hun huis op wielen op pad en juist door te weinig er varing is een schade snel ontstaan, vooral bij manoeuvreren. Maar ook door extreem weer, een fiets die tegen de zijkant valt of een stok van de voortent die uitschiet ontstaat al snel een deuk of snede in de aluminium buitenkant." Voorheen leverde dat een flinke kostenpost op, omdat een com pleet wanddeel vervangen moest worden. Tot Jan van Haandel na driekwart jaar uitproberen, oefenen en verbeteren een methode had uitgedacht om een schade aan een caravanwand te herstellen zonder ook maar iets te hoeven demonteren. „Als het een scheur betreft wordt deze eerst met een lijm gedicht om te voorkomen dat op een of an dere manier vocht naar binnen kan dringen. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we bij een grotere schade ook eventueel beschadigd isolatiemateriaal vervangen." Een belangrijk onderdeel van de methode, die inmiddels Profile Repair is gedoopt, is het maken van een doorzichtige kunststof mal van het oppervlak van de bui tenbeplating. Jan: „Ik heb lang zit ten piekeren hoe ik dat moest doen, totdat ik erachter kwam dat het patroon repeterend is. Dat be tekent dus dat ik elders op de cara van een afgietsel kan maken dat als een puzzelstuk past over het te repareren oppervlak. Als de mal uitgehard is, brengen we de volgen de dag het vulmiddel in exact de juiste hoeveelheid aan, drukken de mal op z'n plaats en trekken deze met behulp van vacuüm op de schadeplek. Na uitharden is het een kwestie van in de primer zetten en juiste lak spuiten." Kinderlijk eenvoudig zo lijkt het, maar het moest wel even bedacht worden. Er werd octrooi op aange vraagd en verleend. „Overigens niet op het gebruik van vacuüm, daarin was iemand me al voor, het bleek de Nasa te zijn die deze tech niek voor de Space Shuttle toe past! De verzekeringswereld was uiteraard zeer geïnteresseerd, maar wilde een landelijk dekkend net werk en een bewijs van kwaliteit. Het TNO heeft een testmethode op herstelde panelen toegepast, die 32 jaar gebruik simuleren. Wat bleek, de schadeplekken doorston den deze tests beter dan niet gere pareerde oppervlaktes. Dat ver klaar ik door het gebruik van bete re lakken." Een vijftigtal schadeherstelbedrij- ven in ons land werken met Pro- file Repair (www.profilerepair.nl). In het begin heeft Jan van Haandel zijn collega's opgeleid en gezorgd dat ze allemaal met het identieke gereedschap werken. Ook is er re gelmatig overleg. „Ik was tevreden als ik mijn uren en kosten terug zou krijgen en ui teraard in mijn regio als enige mijn eigen methode kon toepas sen." En zo werd deze vinding uit het Brabantse Boekei inmiddels de standaard in caravanwandrepara- ties in het hele land. Na voorbewerking drukt een doorzichtige mal onder invloed van vacuüm het profiel van de caravanwand in het vulmateriaal. Inzet: Primer en lak erop en de gerepareerde plek is niet meer te zien. foto Automedia Eigenlijk hadden ze hem ge woon GTC willen noemen, maar die naam ligt blijkbaar bij een andere fabrikant vast, zodat de nieuwe driedeurs Opel Astra weer net als voorheen als Astra GTC door het leven zal gaan. Het definitieve productiemodel staat in het najaar bij de dealer in de showroom. Opel heeft weder om gekozen voor een uiterst spor tieve coupévorm en daar zijn uiter aard de motoren en het onderstel op aangepast. Er zitten een paar grappige details in de vormgeving zoals de kleine zijruiten achter en de opvallende carrosserielijn die bij de portier- greep stopt. Ondanks de sportieve uitstraling, behoudt de GTC een fors bagagevolume variërend van 375 tot 1.235 'her. Het onderstel is behoorlijk aange pakt getuige de wielbasis die net als de spoorbreedte iets groter is geworden. Er staan drie motoren gepland, te beginnen met de 1,4 liter turbo goed voor 140 pk. Daarnaast de 1,6 liter turbo (180 pk) en de 165 pk sterke 2 liter die sel. Opel heeft zelfs al een instapprijs van 26.645 euro bekend gemaakt. De nieuwe, grote M-klasse van Mercedes haalt zijn effi ciency vooral uit de nieuwe motoren die stuk voor stuk zo'n 25 procent zuiniger zijn dan het huidige model. Want qua formaat is de kolos alleen maar gegroeid. Niet vreemd overigens, omdat het merk het vooral moet hebben van markten als Amerika, China en Rusland waar een topklasse auto niet groot genoeg kan zijn. Toch begint de nieuweling met een viercilinder 250 CDI motor ge koppeld aan 4Matic vierwie- laandrijving. Deze versie met 204 pk en een koppel van 500 Nm heeft een gemeten C02-uitstoot van 158 g/km en kan zich qua pres taties volledig meten met de zes cilinder instapdiesel uit de huidige ML. Overigens voldoet de hele reeks al aan de Euro6-emissie- norm. Dat geldt ook voor de ML 350 voorzien van de nieuwe V6 benzinemotor die 306 pk levert en tot 370 Nm aan koppel komt. Winst is er bij het verbruik dat daalt van 11,4 naar 8,5 liter/100 km. Een ware inspanning, dat zien we ook aan de CÓ2-uitstoot die gaat van 266 naar 199 g/km. De V8 biturbo met 4,6 liter inhoud is voorlopig de topper met 408 pk en 600 Nm, maar het is nog onze ker of deze ook bij ons gaat ver schijnen. Uiteraard komt er ook een zescilinder diesel in de ML 350 CDI goed voor 258 pk en 620 Nm aan koppel. Op termijn zal ook AMG zich met de nieuwe M-klas- se gaan bezighouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 65