Hoe hoger de snelheid 21 zeeland Werkloosheid iets lager Ecofabulous PZC vrijdag De krant 6 weken voor 18 euro! VERHOGING MAXIMUMSNELHEID Vanaf begin juli mogen automobilisten met 130 kilometer per uur over de A58 razen. Wat betekent dat voor de verkeersveiligheid? vrijdag 24 juni 2011 door Ondine van der Vleuten Milieubewust zijn is niet hetzelfde als gei tenwollen sokken dragen, je theezakjes opnieuw gebruiken nadat je ze hebt laten drogen, plastic tasjes weigeren en alleen voedsel eten dat je zelf hebt opgekweekt. Mi lieubewust leven kan ook heel gla- moureus zijn. Die Aha-erlebnis kreeg ik bij het lezen van een artikel over duur zaamheid. Niks spaarzaam en zui nigjes leven! Wie de aarde voor de komende generaties behouden wil, moet volgens de schrijvers juist groots en meeslepend leven. Sindsdien is degelijk, duur en duurzaam mijn middle name. Het toppunt van milieuvriende lijkheid is echt design. Dat heeft namelijk vanwege zijn hoge kwali teit het eeuwige leven. Qua kle ding dient de milieubewuste ko per de rekken met 'alles voor vijf euro' links te laten liggen. Ten fa veure van dure, stijlvolle en onver- slijtbare kledingstukken. Nog beter is het om geld uit te ge ven aan diensten. Die zijn minder vervuilend dan producten, want COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118-43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs, Educatie. Onroerend Goed, T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam) ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p6) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening T|np/i De PZC gaat torgvuldig om mei persoonsgegevens In' hel colofon treft u nadere informatie aan. ze hoeven niet gemaakt te wor den. Vaker naar de kapper dus. Lekker een massage nemen. Ie mand inhuren die je boodschap pen draagt Of een vakman, ook al kun je het eigenlijk best zelf. Ik kreeg er helemaal zin in. „De hal kan best een verfje gebrui ken", verkondigde ik, nadat ik het tijdschrift bij het oud papier ge legd had. Toen het dashboard van onze au to begon te roken, besloten we eensgezind een tweedehands Mer- cedesje te kopen. Vreselijk dege lijk en dus milieuvriendelijk. „Wie op deze manier geld uit geeft", declameerde ik, „houdt niets meer over om uit te geven aan onzinnige prullaria. Lang leve het consuminderen!" Dat was een halfjaar geleden. De hal is fantastisch geverfd, door een echte vakman. Geld om aan prullen uit te geven hebben we niet, maar wel een ecofabulous Mercedes. En sinds kort ook één aandeel, van de Triodosbank, die alleen in slaafvrije chocolade en dat soort dingen investeert Héérlijk, milieubewust zijn. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns - A. Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.ni/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229,48Ó0 MB Breda U kunt uwabonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95) Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.ni door Edith Ramakers en Cornelleke Blok Hoe hogër de snelheid hoe onveiliger de ver keerssituatie is. „Ik kan geen enkel voor deel voor de ver keersveiligheid bedenken waarom we de maximumsnelheid zouden verhogen naar 130 kilometer per uur. Dat is de kernachtige reactie van Henk Rhebergen van het Re gionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Rhebergen noemt het een 'rare maatregel'. „Wie heeft er nu be lang bij? Je wint hooguit een paar minuten op een afstand van 65 ki lometer." Het verhogen van de maximum snelheid is een politieke beslissing geweest, waar organisaties die zich met de verkeersveiligheid bezig houden, weinig tegenin hebben kunnen brengen. Ze kunnen nu niet veel anders zeggen dan dat ze het experiment nauwlettend zul len volgen. De politiek heeft beslo ten en de WD trok deze overwin ning naar zich toe. Op 12 februari werd langs de A2 bij Beesd de cam pagne voor 130 kilometer per uur ingezet en het was tegelijkertijd het startsein voor de campagne voor de Statenverkiezingen. „Er is een politieke meerderheid voor de ze proef', zegt Michael van der Maas, van Veilig Verkeer Neder land. De verkeersveiligheidsorgani saties houden de ongevallencijfers van het experiment bij. „En daar mee zullen we minister (Melanie Schultz van Haegen) confronte ren. Dat weet zij. Die cijfers zijn be langrijk voor de beoordeling van het experiment", aldus Van der Maas. In het voortraject hebben de RO VZ en Veilig Verkeer Nederland ge wezen op het grotere verschil in snelheid tussen langzaam en snel verkeer. Rhebergen: „Met een cara vans mag je niet harder dan 90 per uur rijden en vrachtwagens maar 80 per uur. Hoe groter het verschil tussen die twee verkeersdeelne mers, hoe gevaarlijker het is. Bij in voegen en inhalen met 130 kilome ter per uur onstaan onveiliger si tuaties." Een ander punt volgens Rheber gen is dat Nederland veel te klein is om 130 kilometer per uur in te voeren. „Het is onrustiger. Dan weer mag er 100 kilometer per uur worden gereden, dan 80, dan 120 en nu binnenkort 130 kilometer per uur. Dat komt de verkeersvei ligheid niet ten goede." Hij herinnert aan de weg van Goes naar Bruinisse waar jarenge- leden geen constante maximum snelheid gold. „We hebben toen af gesproken dat 80 kilometer per uur overal het maximum zou zijn. Direct na de invoering stuitte het hier en daar op onbegrip, maar de tegenstand is volledig verdwenen. Ik hoor geen wanklank meer. Au tomobilisten weten waar ze aan toe zijn." De voorbereiding om maximaal 130 te rijden, is nog niet rond. Rhe bergen: „Er komen op de A58 geen borden met informatie over de verkeersdrukte, de zogenoemde matrixborden. Als er opstoppin gen op de A58 zijn, dan is het be langrijk dat automobilisten snel en volledig geïnformeerd worden. Bo vendien kan met matrixborden ge makkelijker het flexibel rijden wor den ingevoerd; sneller rijden als er weinig verkeer op de weg is, en langzamer rijden als het druk is." Gedeputeerde Kees van Beveren MIDDELBURG - De werkloosheid is in de maand mei in de provincie Zeeland met twee procent afgeno men. Dat blijkt uit cijfers van het CBS en het UWV. In april van dit jaar stonden 7500 werkzoekenden geregistreerd en een maand later waren dat er 7400. In mei 2010 lag dat aantal nog op 8000. Landelijk steeg het aantal werkzoe kenden met 8000. Dat kwam voor al voor rekening van vrouwen. Het is voor het eerst in 2011 dat de heeft dezelfde mening: „We had den graag gezien dat flexibel rijden was ingevoerd. Snel als het kan, langzamer als het druk is. We be treuren het dat dat niet gebeurt. We moeten het hier mee doen. Voor mij persoonlijk had 130 kilo meter per uur niet gehoeven." Een argument dat vaak gebruikt is door voorstanders van de maxi mumsnelheid van 130 kilometer per uur is dat de automobilist aler ter zal zijn. Kortom: hij valt min der snel in slaap achter het stuur. Rhebergen: „Ik weet niet of die tien kilometer per uur ervoor zorgt dat er meer adrenaline door de aderen zal stromen. Maar we er kennen wel het probleem van de slaapverwekkende, eentonige weg. Daar kan op andere manieren een oplossing voor bedacht worden dan de verhoging van de snel heid." Op enkele trajecten in Nederland mag al vanaf mei 130 kilometer per uur gereden worden. Michael van der Maas heeft al een paar keer over de Afsluitdijk en de A6 gereden. „Wegen met veel op- en afritten zijn ongeschikt voor dit ex periment. De Afsluitdijk is ge schikt en voor zover ik goed geïn formeerd ben, zijn er op het Zeeuwse gedeelte ook niet om de kilometer op- en afritten." werkloosheid onder vrouwen is toegenomen. Aan de landelijke af name van het aantal werkloze mannen was al sinds het begin van dit jaar een eind gekomen. Jongeren doen het beter op de lan delijke arbeidsmarkt. Het aantal bij het UWV WERKbedrijf inge schreven werkzoekenden nam in mei af met 10.000 tot 465.000. De daling was net als vorige maand relatief het grootst onder werkzoekende jongeren jonger dan 25 jaar. COLUMNS De stukken van uw favoriete colum nist nog eens nalezen? Bekijk ze op www.pzc.nl/columns STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 2