Hoe hoger de snelheid
21 zeeland
Werkloosheid iets lager
Ecofabulous
PZC
vrijdag
De krant 6 weken voor 18 euro!
VERHOGING MAXIMUMSNELHEID
Vanaf begin juli mogen automobilisten met 130
kilometer per uur over de A58 razen. Wat
betekent dat voor de verkeersveiligheid?
vrijdag 24 juni 2011
door Ondine van der Vleuten
Milieubewust zijn is
niet hetzelfde als gei
tenwollen sokken
dragen, je theezakjes
opnieuw gebruiken nadat je ze
hebt laten drogen, plastic tasjes
weigeren en alleen voedsel eten
dat je zelf hebt opgekweekt. Mi
lieubewust leven kan ook heel gla-
moureus zijn.
Die Aha-erlebnis kreeg ik bij het
lezen van een artikel over duur
zaamheid. Niks spaarzaam en zui
nigjes leven! Wie de aarde voor
de komende generaties behouden
wil, moet volgens de schrijvers
juist groots en meeslepend leven.
Sindsdien is degelijk, duur en
duurzaam mijn middle name.
Het toppunt van milieuvriende
lijkheid is echt design. Dat heeft
namelijk vanwege zijn hoge kwali
teit het eeuwige leven. Qua kle
ding dient de milieubewuste ko
per de rekken met 'alles voor vijf
euro' links te laten liggen. Ten fa
veure van dure, stijlvolle en onver-
slijtbare kledingstukken.
Nog beter is het om geld uit te ge
ven aan diensten. Die zijn minder
vervuilend dan producten, want
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145,4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80,4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118-43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs, Educatie. Onroerend Goed,
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam)
ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p6)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 9910
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
T|np/i
De PZC gaat torgvuldig om mei persoonsgegevens In'
hel colofon treft u nadere informatie aan.
ze hoeven niet gemaakt te wor
den. Vaker naar de kapper dus.
Lekker een massage nemen. Ie
mand inhuren die je boodschap
pen draagt Of een vakman, ook al
kun je het eigenlijk best zelf. Ik
kreeg er helemaal zin in.
„De hal kan best een verfje gebrui
ken", verkondigde ik, nadat ik het
tijdschrift bij het oud papier ge
legd had.
Toen het dashboard van onze au
to begon te roken, besloten we
eensgezind een tweedehands Mer-
cedesje te kopen. Vreselijk dege
lijk en dus milieuvriendelijk.
„Wie op deze manier geld uit
geeft", declameerde ik, „houdt
niets meer over om uit te geven
aan onzinnige prullaria. Lang leve
het consuminderen!"
Dat was een halfjaar geleden. De
hal is fantastisch geverfd, door
een echte vakman. Geld om aan
prullen uit te geven hebben we
niet, maar wel een ecofabulous
Mercedes. En sinds kort ook één
aandeel, van de Triodosbank, die
alleen in slaafvrije chocolade en
dat soort dingen investeert
Héérlijk, milieubewust zijn.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
- A.
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.ni/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229,48Ó0 MB Breda
U kunt uwabonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95)
Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.ni
door Edith Ramakers en
Cornelleke Blok
Hoe hogër de snelheid
hoe onveiliger de ver
keerssituatie is. „Ik
kan geen enkel voor
deel voor de ver
keersveiligheid bedenken waarom
we de maximumsnelheid zouden
verhogen naar 130 kilometer per
uur. Dat is de kernachtige reactie
van Henk Rhebergen van het Re
gionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland (ROVZ).
Rhebergen noemt het een 'rare
maatregel'. „Wie heeft er nu be
lang bij? Je wint hooguit een paar
minuten op een afstand van 65 ki
lometer."
Het verhogen van de maximum
snelheid is een politieke beslissing
geweest, waar organisaties die zich
met de verkeersveiligheid bezig
houden, weinig tegenin hebben
kunnen brengen. Ze kunnen nu
niet veel anders zeggen dan dat ze
het experiment nauwlettend zul
len volgen. De politiek heeft beslo
ten en de WD trok deze overwin
ning naar zich toe. Op 12 februari
werd langs de A2 bij Beesd de cam
pagne voor 130 kilometer per uur
ingezet en het was tegelijkertijd
het startsein voor de campagne
voor de Statenverkiezingen. „Er is
een politieke meerderheid voor de
ze proef', zegt Michael van der
Maas, van Veilig Verkeer Neder
land. De verkeersveiligheidsorgani
saties houden de ongevallencijfers
van het experiment bij. „En daar
mee zullen we minister (Melanie
Schultz van Haegen) confronte
ren. Dat weet zij. Die cijfers zijn be
langrijk voor de beoordeling van
het experiment", aldus Van der
Maas.
In het voortraject hebben de RO
VZ en Veilig Verkeer Nederland ge
wezen op het grotere verschil in
snelheid tussen langzaam en snel
verkeer. Rhebergen: „Met een cara
vans mag je niet harder dan 90 per
uur rijden en vrachtwagens maar
80 per uur. Hoe groter het verschil
tussen die twee verkeersdeelne
mers, hoe gevaarlijker het is. Bij in
voegen en inhalen met 130 kilome
ter per uur onstaan onveiliger si
tuaties."
Een ander punt volgens Rheber
gen is dat Nederland veel te klein
is om 130 kilometer per uur in te
voeren. „Het is onrustiger. Dan
weer mag er 100 kilometer per uur
worden gereden, dan 80, dan 120
en nu binnenkort 130 kilometer
per uur. Dat komt de verkeersvei
ligheid niet ten goede."
Hij herinnert aan de weg van
Goes naar Bruinisse waar jarenge-
leden geen constante maximum
snelheid gold. „We hebben toen af
gesproken dat 80 kilometer per
uur overal het maximum zou zijn.
Direct na de invoering stuitte het
hier en daar op onbegrip, maar de
tegenstand is volledig verdwenen.
Ik hoor geen wanklank meer. Au
tomobilisten weten waar ze aan
toe zijn."
De voorbereiding om maximaal
130 te rijden, is nog niet rond. Rhe
bergen: „Er komen op de A58
geen borden met informatie over
de verkeersdrukte, de zogenoemde
matrixborden. Als er opstoppin
gen op de A58 zijn, dan is het be
langrijk dat automobilisten snel en
volledig geïnformeerd worden. Bo
vendien kan met matrixborden ge
makkelijker het flexibel rijden wor
den ingevoerd; sneller rijden als er
weinig verkeer op de weg is, en
langzamer rijden als het druk is."
Gedeputeerde Kees van Beveren
MIDDELBURG - De werkloosheid is
in de maand mei in de provincie
Zeeland met twee procent afgeno
men. Dat blijkt uit cijfers van het
CBS en het UWV.
In april van dit jaar stonden 7500
werkzoekenden geregistreerd en
een maand later waren dat er
7400. In mei 2010 lag dat aantal
nog op 8000.
Landelijk steeg het aantal werkzoe
kenden met 8000. Dat kwam voor
al voor rekening van vrouwen. Het
is voor het eerst in 2011 dat de
heeft dezelfde mening: „We had
den graag gezien dat flexibel rijden
was ingevoerd. Snel als het kan,
langzamer als het druk is. We be
treuren het dat dat niet gebeurt.
We moeten het hier mee doen.
Voor mij persoonlijk had 130 kilo
meter per uur niet gehoeven."
Een argument dat vaak gebruikt is
door voorstanders van de maxi
mumsnelheid van 130 kilometer
per uur is dat de automobilist aler
ter zal zijn. Kortom: hij valt min
der snel in slaap achter het stuur.
Rhebergen: „Ik weet niet of die
tien kilometer per uur ervoor
zorgt dat er meer adrenaline door
de aderen zal stromen. Maar we er
kennen wel het probleem van de
slaapverwekkende, eentonige weg.
Daar kan op andere manieren een
oplossing voor bedacht worden
dan de verhoging van de snel
heid."
Op enkele trajecten in Nederland
mag al vanaf mei 130 kilometer
per uur gereden worden. Michael
van der Maas heeft al een paar
keer over de Afsluitdijk en de A6
gereden. „Wegen met veel op- en
afritten zijn ongeschikt voor dit ex
periment. De Afsluitdijk is ge
schikt en voor zover ik goed geïn
formeerd ben, zijn er op het
Zeeuwse gedeelte ook niet om de
kilometer op- en afritten."
werkloosheid onder vrouwen is
toegenomen. Aan de landelijke af
name van het aantal werkloze
mannen was al sinds het begin
van dit jaar een eind gekomen.
Jongeren doen het beter op de lan
delijke arbeidsmarkt. Het aantal
bij het UWV WERKbedrijf inge
schreven werkzoekenden nam in
mei af met 10.000 tot 465.000.
De daling was net als vorige
maand relatief het grootst onder
werkzoekende jongeren jonger
dan 25 jaar.
COLUMNS
De stukken van uw favoriete colum
nist nog eens nalezen? Bekijk ze op
www.pzc.nl/columns
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto