'A ii stelling 4: stelling 5: stelling 6: vrijdag 24 juni 2011 Het panel zie onze website-.binnenland Bekijk de omstreden truc met synchroonzwemmende vissen Elsbeth Stassen Hoogleraar Dier en Maat schappij aan de Wagenin- gen Universi teit. Was daar voor jarenlang dierenarts. Emo Eskens Filosoof bij de Internationale School voor Wijsbegeerte. Schreef het boek Democra tie voor dieren. Midas Dekkers Bioloog en schrijver. Schreef onder meer Lief dier. Van zijn co lumns in het radioprogram ma Vroege Voegels werd de bundel Alle beesten samenge steld. 'Om ons bewuster te maken, zouden er foto's op de verpakking van vlees moeten komen' ijk heb mijn hele leven ge- I dacht dat mensen lelijke din- gen deden omdat ze niet pre cies wisten wat er met dieren werd uitgespookt", zegt Dekkers. „Tegen woordig is af en toe op tv te zien wat er werkelijk gebeurt, maar dat helpt net zo min als die opschriften op pakjes sigaretten dat je van ro ken kanker krijgt en doodgaat. De mens heeft last van een ontzettend schuldgevoel, maar zodra dat te groot wordt, en dat is hier het ge val, gaan de luikjes dicht, sluiten mensen zich af Dat is een bescher mingsmechanisme dat nu eenmaal in onze psyche zit." Eskens en Stassen pleiten wel voor meer informatie op de verpakkin gen. Maar het probleem van foto's is: welke beelden kies je, vanuit welk perspectief zouden die geno men worden? Daar zou te veel dis cussie over ontstaan, denken zij. Es kens wil wel lezen hoeveel ruimte het dier had en hoe lang het heeft geleefd. Stassen gelooft meer in keurmerken die iets zeggen over dierenwelzijn. „Zodat de verant woordelijkheid door te kiezen voor bepaalde producten deels ook bij de consument komt te liggen." 'De huidige belangstelling voor dierenwelzijn is een hype' 'Een dierenvriend kan makkelijk scoren, want zijn verhaal is a-politiek' ch, ach, zou ik het maar weten!", ver zucht Dekkers. „Ik blijf hopen dat eindelijk het be sef doordringt dat er behalve mensen ook nog dieren zijn die recht hebben op een goed leven, en dat de regering nu eindelijk fatsoenlijk aandacht aan dieren gaat geven. Maar ik heb te veel boekjes gelezen, ik weet dat de mensen de dieren de afgelopen 50.000 jaar nooit, nooit, nooit de plaats hebben gegeven die ze verdienen. Het egoïsme of ego centrisme of hoe je het ook wilt noemen overwint telkens weer. De zwakste schakel moet altijd de tol betalen. Het dier zal om die reden altijd de lui zijn." De filosoof en de hoogleraar zijn optimistischer. „Belangstelling voor dierenwelzijn blijft", zegt Eskens. „De filosoof Jean Jac ques Rousseau begon ermee hal verwege de achttiende-eeuw. Mensen gingen de natuur ont dekken, gingen wandelen en zonnebaden. Dat was nieuw, denk maar niet dat Middeleeu wers met hun handdoekje op het strand gingen liggen. In die beweging werd het dier gezien als soort ideaalwezen: authen tiek en vrij." Steeds meer mensen hebben huisdieren of zijn hobbymatig met dieren bezig. Dieren zijn be-* langrijk voor mensen, daarom blijft dierenwelzijn 'hot', ver wacht Stassen. Overigens is er geen eenduidige wetenschappe lijke definitie voor dierenwel zijn, zegt de voormalig dieren arts. „Het is een concept dat je vanuit drie perspectieven kunt zien. De eerste is vanuit de pro ductie: als een dier maar genoeg groeit of genoeg eieren legt, zal het welzijn wel goed zijn. Deze visie is vrij beperkt. Dieren wor den tegenwoordig zo gefokt, dat ook als de zorg niet optimaal is, ze blijven produceren." Dan heb je mensen die welzijn vanuit het gevoel van het dier be naderen. „Hoe ervaart het dier zijn leven in het hier en nu? Het derde perspectief is dat van de natuurlijkheid. Het welzijn zou het grootst zijn als het dier zo na tuurlijk mogelijk kan leven. Var kens moeten dus kunnen wroe ten en kippen scharrelen." Wat is daar a-politiek aan?", vraagt Eskens. „Het is een kwestie van afwegen van belangen. Dat is juist politiek", vindt de filosoof. „Ik ben er voor om dieren in arti kel van de Grondwet op te ne men. Bijvoorbeeld: nertsen zijn solitaire wezens. Maar in nertsen fokkerijen moeten ze samenle ven in grote groepen. Ze worden gek van elkaar! Op basis van het recht om niet gedwongen tot een vereniging te horen zou dat ver boden moeten worden." Wat is een dierenvriend, werpt Stassen op. „Iemand die drie keer per dag een worst geeft aan zijn hond waardoor het dier modder vet wordt?" Dekker stelt dat het principieel onmogelijk is om een dierenvriend te zijn. „Niemand zal ooit zeggen dat-ie een lint- worm- of hiv-vriend is. En ook voor je hond moet je af en toe naar de winkel om wat in stuk ken gehakte koe te kopen. Je kunt hoogstens een keuze maken uit een lijst dieren waar je heel veel van gaat houden om daar mee je schuldgevoel tegenover an dere dieren te compenseren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11