io dierenwelzijn stelling 1: stelling 3 stelling 2: Ritueel slachten, geheime filmpjes in var kensstallen, orka Morgan... Nederland staat direct op zijn achterste benen als het om dierenwelzijn gaat. vrijdag 24 juni 2011 Opmars van het dier door Dewi Cigengack en Joep Trommelen illustratie Mark Reijntjens In China, niet direct een land dat bekend staat om het opkomen voor dieren rechten, ontstond enkele maanden geleden een rel rond een goocheltruc met synchroonzwemmende goudvis sen. De illusionist Fu Yandong zou volgens Chinese dierenrechtenor ganisaties magneten hebben ge bruikt. Dat zou de gezondheid van de dieren schaden. Fu ontkende, maar zijn truc mag niet meer op televisie worden uitgezonden. Filmbeelden van wantoestanden 'Over vijftig jaar zijn we allemaai vegetariër' Was het maar waar, rea geert Emo Eskens. „We zijn op de goede weg, steeds meer mensen eten minder vlees. Ik denk dat die trend blijft, ook vanwege alle el lende die van vlees komt, zoals ESBL-bacterie, de Q.-koorts en MRSA. Op een gegeven moment zal het besef toch wel doordrin gen dat het niet handig is zoals we nu bezig zijn? En we kunnen ook best zonder vlees." Wel moeten er voldoende aan trekkelijke alternatieven komen willen mensen vlees laten staan, denkt Elsbeth Stassen. „Dat hangt ook af van ontwikkelingen zoals kunstvlees. Wordt dat aan trekkelijk?" Het is niet het een of het ander, stelt Midas Dekkers. „Over vijftig jaar eten we allerlei dingen ge maakt door algen, schimmels en wieren. Als we zo 90 procent van het voedsel in de fabriek maken, kunnen we die 10 procent op een nostalgische manier blijven pro duceren op een diervriendelijke wijze, zodat we voor het week end kunnen blijven dromen van een sappig stukje lijk." in Indonesische slachthuizen heb ben ervoor gezorgd dat dat land geen levende Australische runde ren meer krijgt. Maar ook in Nederland springt de mens direct op de bres zodra het om dierenwelzijn gaat. Dieren heb ben hier hun eigen politieke partij en ze krijgen zelfs hun eigen poli tie. Dat was vijftig jaar geleden on denkbaar. De positie van het dier ten opzich te van de mens is veranderd. Wij stonden bovenaan de voedselke ten, dieren waren ondergeschikt. Is het dier bezig aan een opmars? En zo ja, hoe komt dat? Een panel van deskundigen reageert op zes stellingen. Schuldgevoel is niet de oor zaak, denken Eskens en Stassen. Eskens: „Het komt door een veranderend in zicht in hoe onze democratie werkt. Vroeger waren het een paar grijze mannen die alles wis ten, nu worden de belangen van iedereen zorgvuldig afgewogen. En de vraag is: wie is belangheb bende? Dieren ook, want ze kun nen lijden." Tweederde van de Nederlanders vindt dat de mens boven het dier staat, blijkt uit onderzoek van Stassen. Bijna eenderde vindt dat mens en dier gelijk waardig zijn. In de toekomst zul len meer mensen er zo over den ken, verwacht de hoogleraar. „Maar als je het bijvoorbeeld hebt over wanneer je een dier mag doden, hangt het oordeel van mensen heel erg af van de context." Neem bijvoorbeeld de volgende situatie: een man in de bijstand heeft een hond van een jaar oud. Het beest breekt zijn poot. Met een simpele operatie van 250 euro zou hij verder nog een goed leven hebben. „Toch vond de helft van de mensen dat hij zijn hond mocht laten in slapen. Bij een vergelijkbare vraag over koeien en een melk veehouder, vinden mensen dat de dieren wél behandeld moe ten worden omdat die persoon beroepsmatig verantwoordelijk is voor de dieren." Midas Dekkers ziet in schuld juist wel de reden. „Ja, schuld is zondermeer de belangrijkste mo tor in onze moeilijke omgang met dieren. Schuld is het ergste gevoel dat bestaat, het blijft kna gen, gaat alsmaar dieper in je ziel zitten. De enige manier om er af te komen, is de schuld aan een ander te geven, maar die zit daar helaas niet altijd op te wachten. Het is vaak een hete bal die wordt doorgegeven, ook in de politiek, totdat-ie weer even ergens in een hoek blijft lig gen totdat-ie opnieuw wordt op gepakt. Zo gaat dat ook met die ren. Alleen in het geval van iets heel ergs als een oorlog ofzo heb ben we even wat anders te doen. Maar in tijden van betrek kelijke vrede komt de hete bal weer onvermijdelijk uit de hoek gerold." We kunnen de huidige hoeveelheid vlees die we met z'n allen consu meren sowieso niet volhouden, daar is het panel eenduidig over. Eskens: „Veeteelt heeft een te grote klimatologische impact, zeker als opkomende landen als China ook steeds meer vlees gaan eten. De uit stoot van dieren is wereldwijd gro ter dan alle auto's, vrachtwagens en vliegtuigen samen. Het is fysiek en moreel niet vol te houden." Stassen: „Zelfs als je alleen nog maar kip zou eten, een efficiëntere vorm van vlees produceren dan var kens of rundvlees, kun je de wereld niet blijven voeden met de hoeveel heid vlees zoals wij die in Neder land en Amerika consumeren." Bioloog Dekkers denkt dat het eten straks uit de fabriek moet komen. „Onze eiwitten, vetten en koolhy draten kunnen we laten maken door beestjes die zó klein zijn dat zelfs Lenie 't Hart er geen proble men mee kan hebben. Schimmels, algen, bacteriën en wieren, dat soort gespuis. Wat zij maken is wel iswaar niet te vreten, maar daar we ten ze in de voedselindustrie wel raad mee." 'De huidge vleesconsumptie kunnen we volhouden als we wegkijken' 'Door ons schuldgevoel schuiven dieren op in de hiërarchie en worden net zo belangrijk als de mens'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10