In dit klaslokaal mag
22 zeeland
de ndernemer
Drummer The Ramones
krijgt boek Theophile
Vmbo-leerlingen van het Pontes Goese Lyceum krijgen
les van twee leraren tegelijk. Scholieren die extra zorg
nodig hebben, kunnen zo meedraaien in een gewone klas.
Nieuwe start EKOZ na vogelgriep
Wat kunt u in de
komende Ondernemer verwachten
Thema
woensdag 22 juni 2011
CO-TEACHINC
Marky Ramone kreeg in Keulen het boekje over Theophile, zijn 'broer in
Zeeuws-Vlaanderen' in handen. foto Bram van Schaik
door Raymond de Frel
KEULEN - Hij wist er helemaal niets
van, of hij had het verdrongen.
Marky Ramone, drummer van de
vermaarde punkgroep The Ramo
nes, had nog nooit van zijn broer
Theophile gehoord. Laat staan dat
hij ooit in zijn woonplaats, buurt
schap De Griete bij Terneuzen,
was geweest.
Dat kan kloppen, want Theophile
bestaat helemaal niet. Het stripfi
guurtje is verzonnen door de ma
kers van het vorige maand gepre
senteerde boekje met cd: Kees van
Dorst (initiatiefnemer): Edwin
Versprille (tekenaar) en Wout Ba-
reman (schrijver). Hun driehon
derd exemplaren van het verzinsel
over de vergeten Ramone zijn
bijna uitverkocht. Een van de
exemplaren werd besteld door de
in Vlissingen opgegroeide journa
list Bram van Schaik, die onder
meer voor het Algemeen Dagblad
over muziek schrijft. Hij werd
door een Zeeuws-Vlaamse neef op
het boekje geattendeerd. „Van
Schaik heeft goede banden met
het management van de oude Ra
mones. Hij stelde voor een boek
met cd (met daarop Ramones-lied-
jes in Zeeuws dialect) op te sturen
naar New York. Prima natuurlijk",
vertelt Van Dorst. „En toen meld
de hij opeens dat hij op de gasten
lijst stond voor een concert van
Blitzkrieg, met daarin Marky Ra
mone. Of hij het boekje mocht
aanbieden aan Marky! Ja, natuur
lijk!" Van Dorst raakte zowat bui
ten zinnen toen hij in de nacht
van maandag op dinsdag een mail-
tje met een foto kreeg toegestuurd.
Maandagavond genomen vooraf
gaand aan een concert in Luxor in
Keulen. „Hij plaatste een vouwtje
in het boekje, daar waar het Engel
stalige gedeelte begon. Ik heb hem
ook nog even uitgelegd welke Ra-
mones-nummers er in het Zeeuws
zijn opgenomen. Hij kon het wel
waarderen", aldus Van Schaik.
SCHORE - Bij het kippenbedrijf
EKOZ in Schore is weer leven. De
ze week zijn de eerste kuikens afge
leverd, totaal zo'n 33.000 eendags-
kuikens. Het bedrijf van familie
Jansen en Van der Linde werd 25
maart getroffen door de lichte va
riant van de vogelgriep. Zo'n
127.500 leghennen werden ge
ruimd. Een aantal kippen liep des
tijds buiten. Vermoedelijk is het vi
rus door de uitwerpselen van trek
vogels verspreid. Leon Jansen:
„Een paar dagen voordat de ziekte
uitbrak zaten twee nijlganzen tus
sen onze kippen. Wellicht zijn zij
de verspreider geweest. Ik ben nu
blij dat we onze herstart maken."
door Corneileke Blok
Het onderwijs dat vm
bo-leerlingen van het
Pontes Goese Lyceum
krijgen, lijkt in niets op
wat de meeste mensen gewend
zijn in een klaslokaal.
Voor de klas staan twee leraren, in
plaats van één. De tafels en stoelen
staan niet in lange rijen, maar in
groepjes. Er wordt deze dinsdag
ochtend druk overlegd in de brug
klas. De scholieren hebben een
project over de Ride for the Roses
afgerond, waarbij ze met activitei
ten geld ophaalden voor het goede
doel. Ze moeten nu elkaar beoor
delen en samen bepalen wie op
welk onderdeel het meest heeft ge
daan. Het groepje van Belinda Per-
quin (13) vindt het niet makkelijk.
„We hebben allemaal even veel ge
daan", zeggen de meiden enigs
zins beteuterd.
Sonja van Eenennaam en Sjaak
Schuit lopen langs de tafeltjes en
sturen bij waar nodig. De twee do
centen maken deel uit van een
vast team dat deze groep van 38
leerlingen twee jaar lang begeleidt.
„We weten alles van ze", zegt Van
Eenennaam. „Zo kunnen we hun
kwaliteiten optimaal benutten."
De leerlingen doen projecten,
maar volgen ook gewone vakken
als wiskunde, Engels en Neder
lands. Ze bepalen zelf wanneer ze
wat doen, maar vrijblijvend is het
allerminst. Aan het begin van de
week bespreken de docenten met
de leerlingen wat ze die week af
moeten hebben. Het systeem
werkt goed, zegt Schuit. „Sommi
ge leerlingen kunnen niet twee
uur achter elkaar met wiskunde be
zig zijn. Dan zijn ze op. Nu doen
ze bijvoorbeeld een half uur En
gels, dan weer tien minuten Neder
lands." Van Eenennaam: „Het
komt voor dat leerlingen met z'n
vieren aan een tafel zitten, en alle
maal met een ander vak bezig zijn.
Als ik merk dat meerdere leerlin
gen dezelfde vraag hebben, dan
geef ik spontaan een workshop."
Co-teaching, zo heet deze
vorm van onderwijs. Het
Goese Lyceum is er al ver
mee en is daarom proefschool,
maar het Seminarium voor Ortho
pedagogiek (onderdeel van de Ho
geschool Utrecht) wil het concept
op meer Zeeuwse basisscholen en
middelbare scholen introduceren.
Ook het Scheldemond College in
Vlissingen heeft al stappen gezet.
„Het uitgangspunt is dat je mag
zijn wie je bent", zegt projectlei
der Dian Fluijt. „Leerlingen wor
den niet verwezen naar een plek
buiten de school, maar worden in
de school opgevangen."
Co-teaching is volgens Fluijt het
antwoord op de invoering van pas
send onderwijs. De overheid wil
met die maatregel zoveel mogelijk
leerlingen op reguliere scholen les
krijgen. Door de bezuinigingsplan
nen van de overheid verliezen
straks veel ambulant begeleiders
hun baan, omdat leerlingen die
extra zorg nodig hebben geen per
soonlijk budget meer krijgen. De
school wordt verantwoordelijk
voor de zorg.
Meer informatie?
deOndernemer West-Brabant
T 076-53122 55
Eteamwestbrabant@bndestem-pzc.nl
deOndernemer Zeeland
T 0118-434 070
E teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Datum
16 juli
17 september
15 oktober
Gemeentespecial
Gemeentespecial
Transport Logistiek