In dit klaslokaal mag 22 zeeland de ndernemer Drummer The Ramones krijgt boek Theophile Vmbo-leerlingen van het Pontes Goese Lyceum krijgen les van twee leraren tegelijk. Scholieren die extra zorg nodig hebben, kunnen zo meedraaien in een gewone klas. Nieuwe start EKOZ na vogelgriep Wat kunt u in de komende Ondernemer verwachten Thema woensdag 22 juni 2011 CO-TEACHINC Marky Ramone kreeg in Keulen het boekje over Theophile, zijn 'broer in Zeeuws-Vlaanderen' in handen. foto Bram van Schaik door Raymond de Frel KEULEN - Hij wist er helemaal niets van, of hij had het verdrongen. Marky Ramone, drummer van de vermaarde punkgroep The Ramo nes, had nog nooit van zijn broer Theophile gehoord. Laat staan dat hij ooit in zijn woonplaats, buurt schap De Griete bij Terneuzen, was geweest. Dat kan kloppen, want Theophile bestaat helemaal niet. Het stripfi guurtje is verzonnen door de ma kers van het vorige maand gepre senteerde boekje met cd: Kees van Dorst (initiatiefnemer): Edwin Versprille (tekenaar) en Wout Ba- reman (schrijver). Hun driehon derd exemplaren van het verzinsel over de vergeten Ramone zijn bijna uitverkocht. Een van de exemplaren werd besteld door de in Vlissingen opgegroeide journa list Bram van Schaik, die onder meer voor het Algemeen Dagblad over muziek schrijft. Hij werd door een Zeeuws-Vlaamse neef op het boekje geattendeerd. „Van Schaik heeft goede banden met het management van de oude Ra mones. Hij stelde voor een boek met cd (met daarop Ramones-lied- jes in Zeeuws dialect) op te sturen naar New York. Prima natuurlijk", vertelt Van Dorst. „En toen meld de hij opeens dat hij op de gasten lijst stond voor een concert van Blitzkrieg, met daarin Marky Ra mone. Of hij het boekje mocht aanbieden aan Marky! Ja, natuur lijk!" Van Dorst raakte zowat bui ten zinnen toen hij in de nacht van maandag op dinsdag een mail- tje met een foto kreeg toegestuurd. Maandagavond genomen vooraf gaand aan een concert in Luxor in Keulen. „Hij plaatste een vouwtje in het boekje, daar waar het Engel stalige gedeelte begon. Ik heb hem ook nog even uitgelegd welke Ra- mones-nummers er in het Zeeuws zijn opgenomen. Hij kon het wel waarderen", aldus Van Schaik. SCHORE - Bij het kippenbedrijf EKOZ in Schore is weer leven. De ze week zijn de eerste kuikens afge leverd, totaal zo'n 33.000 eendags- kuikens. Het bedrijf van familie Jansen en Van der Linde werd 25 maart getroffen door de lichte va riant van de vogelgriep. Zo'n 127.500 leghennen werden ge ruimd. Een aantal kippen liep des tijds buiten. Vermoedelijk is het vi rus door de uitwerpselen van trek vogels verspreid. Leon Jansen: „Een paar dagen voordat de ziekte uitbrak zaten twee nijlganzen tus sen onze kippen. Wellicht zijn zij de verspreider geweest. Ik ben nu blij dat we onze herstart maken." door Corneileke Blok Het onderwijs dat vm bo-leerlingen van het Pontes Goese Lyceum krijgen, lijkt in niets op wat de meeste mensen gewend zijn in een klaslokaal. Voor de klas staan twee leraren, in plaats van één. De tafels en stoelen staan niet in lange rijen, maar in groepjes. Er wordt deze dinsdag ochtend druk overlegd in de brug klas. De scholieren hebben een project over de Ride for the Roses afgerond, waarbij ze met activitei ten geld ophaalden voor het goede doel. Ze moeten nu elkaar beoor delen en samen bepalen wie op welk onderdeel het meest heeft ge daan. Het groepje van Belinda Per- quin (13) vindt het niet makkelijk. „We hebben allemaal even veel ge daan", zeggen de meiden enigs zins beteuterd. Sonja van Eenennaam en Sjaak Schuit lopen langs de tafeltjes en sturen bij waar nodig. De twee do centen maken deel uit van een vast team dat deze groep van 38 leerlingen twee jaar lang begeleidt. „We weten alles van ze", zegt Van Eenennaam. „Zo kunnen we hun kwaliteiten optimaal benutten." De leerlingen doen projecten, maar volgen ook gewone vakken als wiskunde, Engels en Neder lands. Ze bepalen zelf wanneer ze wat doen, maar vrijblijvend is het allerminst. Aan het begin van de week bespreken de docenten met de leerlingen wat ze die week af moeten hebben. Het systeem werkt goed, zegt Schuit. „Sommi ge leerlingen kunnen niet twee uur achter elkaar met wiskunde be zig zijn. Dan zijn ze op. Nu doen ze bijvoorbeeld een half uur En gels, dan weer tien minuten Neder lands." Van Eenennaam: „Het komt voor dat leerlingen met z'n vieren aan een tafel zitten, en alle maal met een ander vak bezig zijn. Als ik merk dat meerdere leerlin gen dezelfde vraag hebben, dan geef ik spontaan een workshop." Co-teaching, zo heet deze vorm van onderwijs. Het Goese Lyceum is er al ver mee en is daarom proefschool, maar het Seminarium voor Ortho pedagogiek (onderdeel van de Ho geschool Utrecht) wil het concept op meer Zeeuwse basisscholen en middelbare scholen introduceren. Ook het Scheldemond College in Vlissingen heeft al stappen gezet. „Het uitgangspunt is dat je mag zijn wie je bent", zegt projectlei der Dian Fluijt. „Leerlingen wor den niet verwezen naar een plek buiten de school, maar worden in de school opgevangen." Co-teaching is volgens Fluijt het antwoord op de invoering van pas send onderwijs. De overheid wil met die maatregel zoveel mogelijk leerlingen op reguliere scholen les krijgen. Door de bezuinigingsplan nen van de overheid verliezen straks veel ambulant begeleiders hun baan, omdat leerlingen die extra zorg nodig hebben geen per soonlijk budget meer krijgen. De school wordt verantwoordelijk voor de zorg. Meer informatie? deOndernemer West-Brabant T 076-53122 55 Eteamwestbrabant@bndestem-pzc.nl deOndernemer Zeeland T 0118-434 070 E teamzeeland@bndestem-pzc.nl Datum 16 juli 17 september 15 oktober Gemeentespecial Gemeentespecial Transport Logistiek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 42