gezondheid43 Nederland telt een groeiend aantal stiltecentra en ze worden steeds mooier. Wie de heilzame stilte zoekt, hoeft geen genoegen meer te nemen met achterafkamertjes. Slakkenhuis mgemmmmmBmasssssmmm maandag 20 juni 2011 Stilte is heilzaam door Dora Rovers Het stiltecentrum in de toren van de Grote Kerk in Gorinchem herbergt een kunstwerk dat bestaat uit duizend kokers aan draden. foto Robert Vos/ANP Bidden, rouwen, nadenken, een na re boodschap proberen te verwer ken, mediteren, herdenken of ge woon de stilte ervaren en nieuwe geestelijke kracht opdoen. In een stiltecentrum kan dat. „Het stiltecentrum heeft de laatste tien jaar een centrale plaats in gebouwen gekregen, het is niet langer weggestopt tussen het kopieerapparaat en het rookhok." Dat zegt Jorien Holsappel (27), die voor haar promotie aan de Rijksuniversiteit Gro ningen ruim honderd stiltecentra in Neder land bezocht. Volgens de onderzoekster zijn er in Nederland inmiddels zeker vijfhon derd stiltecentra. Al is het moeilijk een exact aantal te noemen, omdat veel verzor gingshuizen tegenwoordig ook dergelijke ruimtes hebben. Maar groeien doet het aan tal in elk geval nog steeds, volgens Holsap pel. „Zo is in een modern ziekenhuis een stiltecentrum een faciliteit die erbij hoort. Patiënten krijgen in het ziekenhuis vaak zorgwekkende onderzoeksresultaten te ho ren. In het stiltecentrum kunnen ze die ver werken en tot zichzelf komen." Ook heeft zo'n ruimte niet zelden een sym bolische waarde, bijvoorbeeld in het geval van het overlijden van een baby. „Dan is het ziekenhuis de enige plek waar het kind nog even heeft geleefd en is het belangrijk in het stiltecentrum iets achter te kunnen laten, in de vorm van voorwerpen en teksten." Het stiltecentrum van Schiphol is één van de grootste van Nederland en telt met afstand de meeste bezoekers. Achter de doua ne, tussen E- en F-pier, biedt het stiltecentrum ruimte voor rust, medita tie, een luisterend oor en (op zondag) een gebeds dienst. Iedere dag stappen zo'n 150 luchtvaartpassa giers naar binnen. „Het unieke van dit stilte centrum is dat het één ruimte is, voor mensen van alle religies en voor niet-reli- gieuzen. Dat vind je vrijwel nergens." Dominee Wina Hordijk (58) - herkenbaar aan een rood koord om haar hals met daarop in wit te letters chaplain (predi kant) - zit er zelf ook graag. „Even niets aan je hoofd. De stilte is heilzaam." Eén van haar taken, en die van de twee pastors met wie zij het luchthavenpasto raat vormt, is het beheer van het stiltecentrum. Soms is er, zoals nu, een or thodoxe jood die in de gang zijn gebeden prevelt. „Het komt een enkele keer voor dat joden niet tegelij kertijd met moslims willen bidden of dat een moslim man niet naar binnen wil omdat hij er een vrouw ziet. Maar dat zijn uitzonde ringen." Veel vaker maakt Hordijk mee dat er verbroedering ontstaat. Zoals die keer dat een Amerikaanse soldaat die naar Afghanistan zou gaan, deelnam aan een dienst op een moment dat twee moslims aan het bid den waren. „Na afloop kwam één van de twee 'Een stiltecentrum is tegenwoordig niet meer weggestopt tussen het rookhok en het kopieerapparaat' Stiltecentra worden tegen woordig ook steeds vaker benut voor herdenkingen. Er wordt daarom veel aan dacht geschonken aan het ontwerp van deze centra. Zo heeft het stiltecen trum van het ziekenhuis in Leeuwarden, één van de favorieten van onder zoekster Jorien Holsappel, een ronde vorm, waar door het lijkt op een slak kenhuis. De eerste stiltecentra wer den opgezet door kerken. In de jaren negentig bevat ten ze veel symbolen, voor alle religies tegelijk. Tegenwoordig zijn de ruimtes steeds minder specifiek. Kunst is daarbij een veel gebruikte manier om alge mene waarden als harmo nie en schoonheid te ver tolken. Jorien Holsappel: „ledereen moet zich erin kunnen vinden. Het moet mooi zijn en prettig voe len." naar de soldaat om hem de hand te schud den. Hij wenste de Amerikaan zowel vrede als een behouden thuiskomst. De militair was er door in tranen." Volgens Hordijk wordt er binnen de matgla zen muren sowieso veel gehuild. „Maar het zijn goede tranen." Op zondag schalt de aankondiging van de gebedsdienst, tot twee keer toe, door de ver trekhallen. De dienst trekt reizigers uit alle windstreken en van alle gezindten. Na af loop hoort de dominee vaak: 'Dit had ik no dig. Dit hoor ik niet in mijn eigen kerk'. „Dat komt omdat we hier niet met het bele rende vingertje zwaaien. Dat past niet. We willen dat mensen gesterkt worden. Dat ze tot hun recht komen. Ze wonen hier maar één keer in hun leven een viering bij en die moet dan goed zijn." Het stiltecentrum heeft 'vaste' bezoekers. Cijfers wijzen uit dat gelovigen, met name moslims, speciaal via Amsterdam vliegen om er contact met God te onderhouden. Dat geldt ook voor Sara, een van oorsprong Irakese moslim die in Canada woont dn op weg is naar een bruiloft. „Ik ben zo blij dat ik hier kan bidden, anders moet ik dat ih het toestel doen bij de keuken of het toilet." Uit notities in het gastenboek blijkt dat het centrum in een behoefte voorziet. „Deze plek is fantastisch. Het is de reden dat ik en mijn familie steeds weer via Schiphol vlie gen", complimenteert Hanoon uit Sri Lanka de nationale luchthaven van Nederland. Na acht jaar als gemeentepredikant in Nieuw-Vennep te hebben gewerkt, zei Wina Hordijk 'ja' op het verzoek voor het luchthavenpastoraat te ko men werken. In haar werk krijgt ze soms met vreugde te maken, bijvoorbeeld als een adoptiekind aankomt, maar meestal met verdriet. „Veel mensen worden kwetsbaarder als ze reizen, ze zijn soms nerveus en bang. Het is geen busreis die ze maken." Hordijk geniet van het stil tecentrum. „Is het je opge vallen dat dit één van de weinige plekken op Schip hol is waar je de lucht kunt zien? Ook is het uitzonder lijk dat hier tapijt op de vloer ligt." In de schappen liggen bij bels in 83 talen, maar ook korans,, de bhagavad gita - een boek dat een grote rol speelt in het hindoeïsme - en tientallen andere boe ken, grotendeels door reizi gers zelf bijeengebracht. Andere planken zijn rijke lijk gevuld met omslagdoe ken en gebedskleden, even eens achtergelaten door be zoekers. „De zorg voor me degelovigen, ook al ken je ze niet, is hier groot. Zo is er iemand die op de lucht haven werkt en hier regel matig komt bidden, die de matjes en kleden als ze niet meer fris zijn, meeneemt en laat stomen." Op de vloer is een cirkel met de windstreken, met daarop de richting van Mek- ka. „Het is het enige reli gieuze symbool hier." reageren? gezondheid@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 63