I" 1 15 reizen u A 0 Heerlijk ontspannen in de Achterdoek reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 18 juni 2011 De hoofdstad van Tadzji kistan is een oase van rust en properheid. Het heet de prettigste stad van Centraal-Azië te zijn. Overal zijn uitbundig groene parken en tientallen fonteinen geven Doesjan- be een frisse aanblik. De Russische er fenis in de architectuur drukt zwaar op de stad. Alleen de orthodoxe ker ken ontbreken. De brede lanen wor- den geflankeerd door bomen, loof en dennen, door majestueuze gebouwen, opgetrokken in neoclassicistische stijl en geschilderd in pasteltinten, licht blauw, geel en roze. Een aangenaam gevoel van sovjetnos- talgie overvalt me. Al heeft het beeld van Lenin op het Azdi-plein al lang ge leden plaats gemaakt voor een veel grotere en kitscherige sculptuur van de negende eeuwse heerser Ismoili So- moni. Overal in Centraal-Azië en dus ook in Tadzjikistan is de sovjetmegalo- manie naadloos overgegaan in natio nalistische grootheidswaan. De volgende dag vertrek ik in een ge deelde taxi naar de zuidelijke stad Chorog, een tocht van een uur of ze ventien. De wegen buiten Doesjanbe worden al snel steeds slechter, de rou te is niettemin prachtig. De groene bergen van Badachsjan tekenen zich Crote foto: Uitzicht over de Wachan-val- lei met aan de overkant Afghanistan en het Hindu Kush-gebergte. Foto rechtsboven: De toegangpoort tot het huisje van soefi-mysticus Mubarak Kadam Wachani. Foto links: Schapen in de Wachan-vallei. Foto onder: Een Tadzjiekse man be zoekt de moskee in Doesjanbe. foto's Joost Bosman naar de horizon toe steeds scherper en grilliger af. Onder een deken van loodgrijze wolken zijn in de verte de besneeuwde, hoger gelegen toppen van de Pamir reeds zichtbaar. Pas om 02.00 uur 's nachts arriveren we in Chorog, gebroken van vermoeidheid. In de vroege ochtend vervolgen we de route richting Wachan, langs de Panj-rivier. Het grasland beneden loopt als een groen tapijt door de val lei. Aan de overkant liggen de hoge, grijze bergen van Afghanistan met hun voeten in een waas van stof en nevel. Hier en daar liggen groene oa ses waarboven populieren hoog uitto renen. Kleine dorpjes koesteren zich in hun schaduw. Ver weg schitteren de hagelwitte toppen van het machti ge Hindu Kush-gebergte in de zon. In het gehuchtje Jamg staat het huis van soefi-mysticus, sterrenkundige en musicus Moebarak Kadam Wachani (1843-1903). Zijn houten woninkje is nu een klein museum, idyllisch gele gen in een landschap van uitbundig groen en glasheldere beekjes. De be heerder toont de woon- en werkruim te van de geleerde. Veel van de boe ken van Wachani zijn er nog. Ik vraag me af hoe ze de communistische gods dienstrepressie hebben overleefd. „De KGB heeft toch geweten van deze plaats en de boeken?", veronderstel ik. De beheerder erkent het. „Maar we verstopten ze onder de vloer. En men sen namen ze mee naar huis. Zo zijn ze bewaard gebleven." Verderop in Jamg vertelt het lokale orakel Ajdar Malikmadov over het ismaïlisme, een vertakking van het sjiïsme. Ismaïlieten worden door sjiieten (en door soennieten) als ket ters beschouwd. Het ismaïlisme wordt door alle Pamiri's beleden. De religie, die in de elfde eeuw naar de Pamir-regio kwam, kent geen vaste structuur van geestelijken, geen weke lijkse heilige dag en geen moskeeën. In plaats van vijf keer per dag bidden ismaïlieten slechts twee keer. Ze heb ben wel dezelfde Koran als andere moslims. „Maar wij interpreteren hem meer, zien het boek meer als een filosofie dan als een geschrift dat van kaft tot kaft letterlijk genomen moet worden", vertelt Malikmadov. Om die reden beschouwen ismaïlieten zich als progressiever dan andere moslims. Ze zijn in het verleden vaak vervolgd en zochten hun toevlucht tot bergach tige streken in Tadzjikistan en Paki stan. Bestaat er nog steeds een schis ma tussen de sjiieten en de isma ïlieten?, wil ik weten. Malikmadov glimlacht minzaam. „We zijn als een boom: we hebben dezelfde stam, maar aan de bovenkant zijn de takken uit elkaar gegroeid." Centraal-Azië is een smeltkroes van religies doordat vele zijderoutes hier langs liepen. De pre-islamitische boed dhistische stoepa (heiligdom) bij Vrang dateert uit de vierde eeuw na Christus. Jongetjes uit het dorp breng en ons er in ruil voor een kleine ver goeding naartoe. Als berggeiten vlie gen ze over de rotsen naar boven, de wankelende westerse reizigers al snel achter zich latend. De stoepa zelf, niet meer dan een hoop stenen, is slechts indrukwekkend door zijn leeftijd. Maar de kruisbestuiving van religies door de eeuwen heen dringt hier na drukkelijk tot je door. Tussen Jamg en Moergab worden de bergtoppen van de Pamir steeds lager. Moergab is een desolate plaats in het 'Wilde Oosten' van Tadzjikistan, waar woonblokken liggen te smoren in de hete bergzon. Het gortdroge plaatsje begon ooit als een tsaristische garnizoensvesting en lijkt door de jaren heen weinig te zijn veranderd. Moergab bestaat voor de helft uit Kirgiezen, wat nog wel eens spanningen geeft. Een nalatenschap van Jozef Stalin, die met een cynische verdeel-en-heers-politiek de grillige grenzen diep in Centraal-Aziatische bodem kerfde, waardoor Tadzjiekse, Kirgizische en Oezbeekse minderhe den overal in eikaars land terechtkwa men. We gaan op weg naar de roem ruchte M41, beter bekend als de Pamirski Trakt, de Pamir Highway, De weg loopt tussen Chorog en Osj in Kirgizië en werd tussen 1931 en 1934 door de Sovjets aangelegd. Je kunt er uren rijden zonder op maar één enkele tegenligger te stuiten. We rijden over Tibet-achtige plateaus, langs grazende jaks en fabelachtige, opaalblauwe meren. Het grootste daar van is het Karakoel-meer, dat zo'n tien miljoen jaar geleden werd ge creëerd door een meteorietinslag en een raadselachtige uitstraling heeft. Er zit geen leven in het brakke water. On danks het hoge zoutgehalte vriest het meer 's winters geheel dicht. De volgende ochtend rijden we het niemandsland met Kirgizië binnen en in het westen toont zich met ruim 7.000 meter de hoogste berg van de Pamir, de Lenin-top. Majesteitelijk, ge heimzinnig zwijgend, torent ze boven de andere bergen uit. Mijn ogen zijn gefixeerd, ik kan niet wennen aan de spierwitte schoonheid. De bergen worden groener en glooien der. Hoog op de hellingen grazen koeien en paarden als kleine speel goeddiertjes. Overal in het landschap staan joerts, de ronde tenten van no maden, nog altijd een groot deel van de Kirgizische bevolking. Uit de bo venkanten steken rokende kachelpij pen door het doek en naast de joerts staan auto's geparkeerd. Het lijkt sym bolisch voor het heden van Cen traal-Azië: ouderwetse tradities en moderniteit worstelen om voorrang. Een paar uur later bereiken we Osj. Reageren? redactie.reizen@wegener.nl Landgoederenarrangement Welkomst kopje koffie of thee 2 overnachtingen met uitgebreid ontbijtbuffet 2e avpnd een 3-gangen dinerbuffet Kopje koffie of thee bij vertrek Diverse fiets- en wandelroutes naar keuze Bij besteding van het diner op de 3de dag, krijgt u de 3de overnachting gratis! op basis van een 2-persoonskamer bezetting excl. Boekingskosten €5,- en Milieu verblijfstoeslag 2,20 p.p.p.n Gratis overnachting is excl. ontbijt a 12,50 p.p.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 99