Loekasjenko's toverwoord verliest aan kracht spectrum 10 Witte benzine Zaterdag 18 juni 2011 STANDPLAATS door Reem Kramer Volgens groenteman Bassam mengen ze hier in Sanaa de ben zine met water, olielampolie en wellicht zelfs thinner. Toch heeft hij zojuist 2.500 rials (omgerekend zo'n 8 euro) neergeteld voor 10 liter van het twijfelachtige goedje, dat op de zwar te markt intussen bekend staat als 'witte benzine'. Pick-ups staan her en der langs de weg, met enkele grote vaten benzine erop. Meegenomen jerrycans met een inhoud van van 10 of 20 liter worden gevuld door middel van een stuk tuinslang dat in het benzinevat hangt. Er even aan zui gen en het komt er aan de andere kant uit Al zag ik vandaag een 'professional' die een kraan op zo'n tuinslang had ge monteerd. Zo hoeft hij niet meer de hele dag benzine te spugen, dat per ongeluk in zijn mond terechtkomt Enkele meters van de 'witte benzine'- handelaar verwijderd, staat een vehikel met echte, pure, rozerode benzine, die met trots 'super' wordt genoemd. Deze kost maar liefst 3.000 rials per 10 liter. Bij de pomp zou het je 750 rials (2,50 euro) hebben gekost Maar ja, de pompen hebben praktisch geen benzine meer, al blijven de mensen hoop houden. Rijen auto's van minstens een kilometer lang staan uren of zelfs dagen te wachten bij het benzine station. De meeste automobilisten slapen in hun auto om wakker te worden voor een nieuwe dag wach ten. En dan maar hopen dat je op de goede pomp hebt gegokt en de enkele benzinetruck die opduikt niet voor het benzinestation even verderop is bedoeld. „Is er benzine?" vraag ik een taxi chauffeur ergens aan het eind van zo'n rij. „Nog niet" zegt hij. Het is vijf uur 's ochtends en hij is net wakker. „Ze zeiden dat het gisteren zou komen, maar dat is niet gebeurd. Als ik jou was, zou ik er niet op gokken." Dezelfde conversatie herhaalt zich bij drie verschillende pompen. Het is gekkenwerk. Vandaar dat de zwar- temarkthandelaars goede zaken doen. Slecht nieuws voor hen: de overheid heeft besloten dat ze weg moeten. Ze kunnen nu dus elk moment worden op gepakt. De reden die de landelijke krant al-Thawra ervoor geeft, is dat de prijzen onredelijk hoog zijn en ze de benzine verkrijgen door afspraken te maken met bepaalde benzinestations. Dat zou dan weer het tekort in de hand werken, als een klein, vicieus cirkeltje. Qasem, de handelaar bij wie ik mijn jerrycan van 10 liter inhoud met 'super' laat vullen, had het nieuws nog niet ge hoord. „Waarom?" vraagt hij nuchter. „Waar moeten de mensen dan hun benzi ne vandaan halen?" Goed punt Maar de prijs kan toch wel wat omlaag? „We ko men helemaal uit Aden," geeft Qasem als weerwoord. Uit Aden? Ik geloof er niks van. Je weet sowieso niet wat te denken. Een 'witte benzine'-dealer bezwoer onlangs nog dat zijn benzine zo puur was als maar mogelijk. Ook al zo'n twijfelachtige opmerking. Feit is dat als er al benzine is bij de pomp, je alleen de tank van je auto kunt laten vullen en geen jerrycans. Dan komt het stuk tuinslang weer van pas om de benzine over te hevelen, waarna de auto bezitter zich nogmaals aansluit in de rij. Zo lossen die rijen zich dus nooit op en zit er voor velen niks anders op dan zich te vervoegen bij de Qasems van de zwar te markt De Wit-Russische president Aleksander Loekasjenko beloofde zijn kiezers stabiliteit. Nu verkeert zijn land in een economische crisis en heeft de bevolking het zwaar te verduren. In het land van de 'laatste dictator van Europa' beginnen de burgers te morren. Aleksander Loekasjenko. door Floris Akkerman De trots van Wit-Rusland stroomt leeg. De arbeiders van de Minsk Tractorfabriek lopen na werktijd richting metrostation Tractorfabriek. Tijdens het verlaten van de fabriek passe ren ze twee rode tractoren, die staan te pronken op een verhoging. Op het dak, bo ven de ingang, staat een derde tractor als een baken voor iedereen zichtbaar. Na werktijd zit de 25-jarige tractorarbeider Vladimir Sergejev in een park. Triomfante lijk vertelt hij over de prestaties van zijn fabriek, een staatsbedrijf. Hij meldt dat de Wit-Russische tractoren als meeste wor den verkocht binnen de voormalige Sovjet landen en dat ook in de Arabische wereld tractoren uit Minsk rondrijden. „Zelfs tij dens de wereldwijde economische crisis van een paar jaar geleden bleef de fabriek op volle kracht draaien." In de aanloop naar de presidentsverkie zing in december 2010 kregen de 20.000 werknemers van de fabriek een extraatje. De regering van president Aleksander Loe kasjenko beloonde hen met een premie van 20 procent van hun salaris. Sergejev kan zich goed herinneren hoe zijn colle ga's reageerden. „De helft was blij. 'Loeka sjenko is geweldig', zeiden ze. 'Wij gaan op hem stemmen.' De andere helft be greep niet hoe Loekasjenko dit kon doen. Hoe kwam hij aan dat geld? Ik dacht dat ook." Een soortgelijke truc haalde Loekasjenko voor de verkiezingen uit met de ambtena ren, die een loonsverhoging kregen van 30 procent Maar in mei borrelt het op de werkvloer van de Minsk Tractorfabriek. Er breekt een staking uit. Een zeldzaamheid, want op protesteren volgt onder het autoritaire regi me van Loekasjenko dikwijls ontslag. Tien tallen arbeiders leggen het werk neer uit onvrede over de toenemende inflatie en hun lonen. Die zijn in waarde gedaald. Het is het gevolg van de devaluatie van de Wit-Russische roebel, in april, met 36 pro cent Wit-Rusland is in de geldproblemen ge raakt. Door de waardevermindering van de roebel hoopt Loekasjenko producten goedkoper te maken voor het buitenland om zo geld te verdienen. Maar door het drukken van extra geld voor de arbeiders en de ambtenaren en doordat buitenland se producten duurden worden, stijgt de in flatie. De prijs van een pak suiker neemt toe met 39 procent. Het maakt Vladimir Sergejev onzeker, 's Ochtends weet hij niet wat hij aan het eind van de dag voor zijn geld kan kopen. Het blijft niet bij ontevreden arbeiders van de tractorfabriek. De devaluatie leidt tot pa niek bij de bevolking. In Minsk ontstaan lange rijen bij geldwisselkantoren, om roe bels in te ruilen voor dollars. De bevolking slaat aan het hamsteren door zout, suiker en zonnebloemolie in te slaan. Koelkasten en broodroosters, spulfen die hun waarde niet zo snel verliezen als de roebel, zijn ge wild. Begin deze maand gaan automobilis ten toeterend de straat op uit protest tegen de hogere benzineprijs. Afgelopen zondag uiten opnieuw automobilisten hun onge noegen over maatregelen van de regering. De Wit-Russen ondervinden de gevolgen van Loekasjenko's 'avonturisme', meent voorzitter Aleksander Jarosjoek (59) van het onafhankelijke Wit-Russische Congres van Democratische Vakbonden. Volgens hem stevent het land af op een bankroet. Het geld om salarissen te verhogen en de tractorarbeiders te belonen, ontbreekt, zegt hij op een caféterras in Minsk. „Loe kasjenko denkt alleen aan vandaag en niet aan morgen. Hij doet het om zijn macht te behouden." De economische problemen staan in con trast met wat Loekasjenko, sinds 1994 aan de macht, de Wit-Russische bevolking al tijd heeft beloofd. Namelijk stabiliteit. Het is zijn toverwoord, waarmee hij de Wit-Russen achter zich krijgt. Hij verze kert zijn landgenoten dat Wit-Rusland geen chaos zal kennen, zoals in Rusland na de val van het communisme. Daar stort te de economie in. Om dat te vermijden, houdt Loekasjenko vast aan een neo-Sov- jeteconomie, waarin de overheid het voor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 94